Overschrijding levertijd nieuwe auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
antoon1952
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2017 10:30

Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door antoon1952 »

Bij het tekenen van het contract voor een nieuwe auto bij de Toyota dealer welke geleverd zou worden op de uiterlijk verwachte leverdatum van 15-05-2023(staat zo letterlijk in het contract) stond: Indien deze wordt overschreden hanteren wij een afschrijving van het in te ruilen voertuig van 2% per maand over de overeengekomen inruilprijs.
Wij gingen er van uit dat als de verkoper de vaste levertermijn niet nakomt men de overeenkomst schriftelijk kan opzeggen.
Nu worden wij geconfronteerd met een boete van 2% per maand over de overeengekomen inruilprijs.
Mijn vraag is mag dit wel?

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Kokka1 »

2% per maand is een forse afschrijving voor een 2e hands auto. Daar zou ik niet mee akkoord gaan

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat voor nut heeft het opzeggen van de overeenkomst? Zo'n beetje elk merk heeft leveringsproblemen en een auto bestel je niet om weer af te zeggen en elders weer achteraan te gaan sluiten.
U krijgt geen boete van 2% per maand, uw auto is ingeruild op de gegevens zoals die er nu zijn. Met een verwachting van de waarde op het verwachte moment. Als de nieuwe auto later geleverd word is de in te ruilen auto ouder en heeft meer kilometers op de klok. Die prijsverschil wil de dealer niet voor zijn rekening nemen.
U hebt daarin 2 keuzes, wel doen of niet. U hoeft niet akkoord te gaan met de overeenkomst, maar dan had u niet moeten tekenen.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Opzich kan ik me nog enigzins vinden in de waarde vermindering, maar 2% per maand is belachelijk. Volgens die berekening is elke auto van meer als 4 jaar (en twee maanden) niets meer waard. Zelfs een nieuwe auto schrijft geen 2% per maand af

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door rwolters »

antoon1952 schreef:
05 feb 2023 14:22
Bij het tekenen van het contract voor een nieuwe auto bij de Toyota dealer welke geleverd zou worden op de uiterlijk verwachte leverdatum van 15-05-2023(staat zo letterlijk in het contract) stond: Indien deze wordt overschreden hanteren wij een afschrijving van het in te ruilen voertuig van 2% per maand over de overeengekomen inruilprijs.
Wij gingen er van uit dat als de verkoper de vaste levertermijn niet nakomt men de overeenkomst schriftelijk kan opzeggen.
Nu worden wij geconfronteerd met een boete van 2% per maand over de overeengekomen inruilprijs.
Mijn vraag is mag dit wel?
Het is geen boete. Je ruilt iets in dat ouder is en dus minder waard is. Daar tegenover staat dat de nieuwe auto op de dag van levering meer waard is dan als deze eerder wordt geleverd.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat lijkt me de omgekeerde wereld. U zou 2% per maand korting moeten krijgen op te late levering van de nieuwe auto, niet op uw inruilauto.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan een ingebrekestelling versturen met een redelijke termijn van één maand en tevens opzeggen als dan nog niet geleverd is.

De oude auto wordt natuurlijk minder waard, maar de oorzaak daarvoor is dat de verkoper de nieuwe auto niet levert. De verkoper is direct aansprakelijk voor deze schade.

Heb je het hier al over met de verkoper gesproken? Begrijp ik het goed dat je de overeenkomst hebt geprobeerd te ontbinden? Is dat geaccepteerd?

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door rwolters »

rvjapio schreef:
05 feb 2023 15:19
Dat lijkt me de omgekeerde wereld. U zou 2% per maand korting moeten krijgen op te late levering van de nieuwe auto, niet op uw inruilauto.
Zolang de auto niet is geleverd heeft TS ook geen afschrijving op de nieuwe auto. En die is wel meer dan 2% per maand, zeker in het eerste jaar. De waarde van de bezittingen van TS op 31-12 zullen meer zijn dan als de nieuwe auto eerder wordt geleverd.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Quote: Bij het tekenen van het contract voor een nieuwe auto bij de Toyota dealer welke geleverd zou worden op de uiterlijk verwachte leverdatum van 15-05-2023(staat zo letterlijk in het contract) stond:

Volgens mij staat hier letterlijk dat u op 15-05-2023 uw nieuwe auto krijgt.
De uiterlijk verwachte leverdatum is 15-05-2023 en op die dag krijgt u uw nieuwe auto.

Daarna wordt weer een voorbehoud gemaakt voor een overschrijding van die datum.
Het lijkt mij persoonlijk als iemand die weinig van wetten afweet, dat de levering op 15-05-23 voorrang heeft.
De formulering in de eerste regel vind ik wel vreemd.
Zou verwijst naar een gebeurtenis in het verleden, terwijl de levering in de de toekomst plaats vindt.
Welk deel van de tekst staat er letterlijk?
Bent u benaderd, dat de beloofde leveringsdatum niet gehaald gaat worden?

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door xflorisx »

Twee procent afschrijving op een tweede hands van ongeveer 5 jaar is wel fors. Maar reken ook de prijsverhogingen mee van de nieuwe auto die je niet hoeft te betalen. Dat laatste moet dan wel duidelijk zijn.
Een optie is om gewoon je auto niet in te ruilen en hem zelf te verkopen. Vorig jaar wilde de dealer niet eens inruilen, omdat in bijna een jaar veel met de waarde van een auto kan gebeuren. Ook toen de auto zelf verkocht. Gelukkig was dat een auto waar weinig waarde meer in zat.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dit lijkt mij nogal de omgekeerde wereld.

Je sluit een deal tegen bepaalde voorwaarden, inclusief inruil van de huidige auto. Als verkoper dan tekort schiet bij het nakomen van een redelijke leveringstermijn voor de nieuwe auto, dan lijken mij de gevolgen daarvan het volledige risico voor de verkoper. De eventuele extra waardevermindering van de in te ruilen auto valt daar wat mij betreft ook onder.

Met de voorwaarden in het contract zoals genoemd, komt er wat mij betreft geen deal.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door xflorisx »

Er worden tegenwoordig ook contracten afgesloten dat je de prijsverhogingen gewoon moet betalen. Ook als die wat later dan gepland komen. Je kunt natuurlijk kiezen om dan maar geen auto te kopen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ivo.w schreef:
05 feb 2023 17:21
Dit lijkt mij nogal de omgekeerde wereld.

Je sluit een deal tegen bepaalde voorwaarden, inclusief inruil van de huidige auto. Als verkoper dan tekort schiet bij het nakomen van een redelijke leveringstermijn voor de nieuwe auto, dan lijken mij de gevolgen daarvan het volledige risico voor de verkoper. De eventuele extra waardevermindering van de in te ruilen auto valt daar wat mij betreft ook onder.

Met de voorwaarden in het contract zoals genoemd, komt er wat mij betreft geen deal.
In vele andere overeenkomst is een dergelijk beding inderdaad heel vreemd. Echter is er op dit moment niets zo onzeker als het leveren van een nieuwe auto. Zelf heb ik er ook een besteld, februari 2022. Na 3 berichten is de vermoedelijke leverdatum nu juni 2023. Gelukkig zakelijke lease waar een ander straks in mag rijden (heb een voorraadauto ervoor in de plaats genomen).
Een dergelijke constructie is nu niet vreemd in autoland. Er zijn ook al overeenkomsten waar staat dat de koper verantwoordelijk is voor een mogelijke meerprijs. Je hebt niets aan failliete dealers. En dat die prijzen fluctueren is ook niet abnormaal. Mijn bestelde auto was bij bestelling €33.281, de laatste prijs die ik doorkreeg was €37.438,-.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je soms een Octavia of andere Skoda besteld :wink: daar zie je dergelijke levertijd- en prijswijzigingen ook. Ik ben benieuwd of de AV of koopcontracten inderdaad op deze nieuwe werkelijkheid zijn aangepast.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nee, het was een Volkswagen. Die hebben lange tijd de productie in Duitsland bijna op 0 gehad vanwege de hoge energiekosten.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door 16again »

Kokka1 schreef:
05 feb 2023 14:59
Opzich kan ik me nog enigzins vinden in de waarde vermindering, maar 2% per maand is belachelijk. Volgens die berekening is elke auto van meer als 4 jaar (en twee maanden) niets meer waard.
Ligt eraan hoe je het berekent. Met een soort rente op rente berekening:
0.98 ^ 50
Dan is na 50 maanden nog ruim 36% van de aanschafwaarde over.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je hebt er voor getekend, dus kan je klagen wat je wilt, maar je handtekening staat er onder, klaar.
Natuurlijk kan je de koop ontbinden als de dealer niet op of voor de afgesproken datum levert, maar ze weten donders goed dat de meeste mensen dat toch niet doen, dus cashen zij lekker die procentjes inruilwaarde.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Kokka1 schreef:
05 feb 2023 14:59
Opzich kan ik me nog enigzins vinden in de waarde vermindering, maar 2% per maand is belachelijk. Volgens die berekening is elke auto van meer als 4 jaar (en twee maanden) niets meer waard. Zelfs een nieuwe auto schrijft geen 2% per maand af
Oh nee ? In het bedrijfsleven is een nieuwe auto in 5 jaar economisch 100% afgeschreven. Ofwel 20% per jaar. Een afschrijving van 2% per maand (= 24% per jaar) is dus helemaal niet zo vreemd en zeker niet tegenstrijdig met hetgeen de Belastingdienst hanteert als afschrijving.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Albert1955 schreef:
05 feb 2023 22:19

In het bedrijfsleven....
Het gaat hier om een particuliere auto. Die zijn na 10 jaar niet eens afgeschreven.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overschrijding levertijd nieuwe auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@albert

Maar vóór die afschrijving dient u wel eerst de restwaarde in mindering te brengen.

Die restwaarde blijft op de balans staan.

Plaats reactie