Problemen met Ford ecoboost motor

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
SanderKardinaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2020 22:47

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door SanderKardinaal »

Goedemiddag mensen,

Hier ook een probleem wat lijkt op nalatigheid van de Ford. Op 29-11-2017 hebben wij een Fod Fiesta ST 1.6 ecoboost gekocht, deze is geïmporteerd uit België en komt van 22-04-2014. Wij zijn echte liefhebbers en in de afgelopen jaren hebben wij al diverse delen van de koeling vervangen (Koelvloeistoftank, Dunne retourslang van achter het blok, De aanvoerslang van tank naar blok en de dop) Deze waren alle gescheurd of gesmolten. De dealer gaf aan dat de koeling idd. een zwakke plek is bij de Fiesta St en dus hadden wij zoiets als dit vervangen is zal het allemaal goed zijn.

1.5 week geleden waren wij op weg (15 km gereden ongeveer) toen het onderhoud sleuteltje ging branden en de BC aangaf dat er onderhoud nodig was, wij hebben de ST 1 km verder op een parkeerplaats gezet en op dat moment kwam er rook onder de motorkap vandaan. Na het openen van de kap konden wij niets raars zien (Rook kwam uit het luchtfilter) maar kort erna zagen wij hoe het koelvloeistof reservoir werd leeggezogen. Auto startte nooit meer, alleen dikke witte rook uit de uitlaat en de auto is afgesleept naar de dealer. Hier kregen wij 2 dagen later het nieuws dat het blok overleden is en dat er slijpsporen van een zuiger in de cilinderwanden zit.

Wij zijn toen op internet gaan lezen en zagen tot onze verbazing dat er in 2018 een terugroepactie is geweest voor de 1.6 ecoboost motoren, hier hebben wij nooit geen bericht van gehad, staat niet op Etis geregistreerd en de dealer waar hij geleverd is in België heeft daar ook geen openstaande acties. Ford Nederland geeft hier geen informatie over, alleen dat als er niets bij het RDW staat deze dus niet uit een productie kwam die moest worden herstelt. Ik geloof hier niet veel van juist omdat de details die wij vinden er wel naar neigen. De kostenpost is 5000 a 5500 euro, deze word sowieso uitgevoerd alleen vroeg ik me af of iemand weet hoe ik meer info kan krijgen of die van ons nu wel of niet had gehoeven.

Bedankt alvast voor komende antwoorden,

Groet Sander.

Kippewipper
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2021 21:51

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door Kippewipper »

Hoi Lex, hoe zijn jullie hieruit gekomen. Ons is net precies hetzelfde overkomen met een Focus uit 2014. We zijn benieuwd wat jullie hebben gedaan, misschien kunnen wij daaruit wat leren, alvast bedankt. Of weet iemand een degelijke oplossing? Er moet bij ons een nieuwe motor in, inclusief alle reparatie ed komen de kosten op 8500,- nu is de inruilwaarde 6500,- dus we staan met de rug tegen de muur. De dealer zegt niet ons probleem, garantie verlopen. Deze auto hebben we net 3 jaar~~

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door Jablan »

Second opinion gedaan?

A. Meerveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2021 13:31

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door A. Meerveld »

ewesselink schreef:
02 jan 2020 22:36
In augustus is de ecoboost motor van onze Ford Smax oververhit geraakt en onherstelbaar beschadigd. Een week na terugkomst lag er een brief van Ford met een terugroepactie vanwege een defect in het koelsysteem. Ik heb Ford aansprakelijk gesteld voor de schade, maar Ford geeft niet thuis.
Ik ben nu op zoek naar anderen met vergelijkbare problemen om samen een rechtszaak te beginnen tegen Ford Nederland.
Goedendag, is er iemand die kennis heeft over de stand van zaken mbt juridische afwikkeling Ford Nederland i.r.t. Ecoboost motoren.

pilske01
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:33

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door pilske01 »

ik lees graag even mee. Ik heb ook een geplofte ecoboost motor (2013).
En al bijna 1 jaar lang op eenrichtings basis aan het communiceren.
Ford doet aan struisvogel politiek en wijst alles van de hand.

Na reparatie bij Franse Ford dealer ( koelvloeistof reservoir zaten scheurtjes in) auto voorzien van nieuw koelvloeistofreservoir.
Netjes rekening van gehad.
Na 100o km slang eraf getrilt ( niet goed vast gezet). Geen melding op dashboard gehad dat vloeistof onder Nivea stond.
Met gevolg. 1 melding op dashboard toen het te laat was: zet auto aan de kant, met alle gevolgen van dien.
Nog aflaten slepen naar een Ford dealer. Hun beoordeling laten maken van de schade.
Conclusie: losgeschoten slang van koelvloeistof reservoir heeft ervoor gezorgd dat nu motor in puin ligt

Ford NL / Ford FR / Franse Ford dealer blijven alles afwijzen, dat het eigen schuld is.
Uit Frankrijk komt helemaal geen gehoor. Stelletje chauvinisten.

@Trosradar leest u mee. Ik zie een leuke case aankomen, om eens op te nemen in de komkommer zomer tijd

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

pilske01 schreef:
03 jun 2021 08:58
Na reparatie bij Franse Ford dealer ( koelvloeistof reservoir zaten scheurtjes in) auto voorzien van nieuw koelvloeistofreservoir.
Netjes rekening van gehad.
Na 100o km slang eraf getrilt ( niet goed vast gezet). Geen melding op dashboard gehad dat vloeistof onder Nivea stond.
Met gevolg. 1 melding op dashboard toen het te laat was: zet auto aan de kant, met alle gevolgen van dien.
Nog aflaten slepen naar een Ford dealer. Hun beoordeling laten maken van de schade.
Conclusie: losgeschoten slang van koelvloeistof reservoir heeft ervoor gezorgd dat nu motor in puin ligt

Ford NL / Ford FR / Franse Ford dealer blijven alles afwijzen, dat het eigen schuld is.
Uit Frankrijk komt helemaal geen gehoor. Stelletje chauvinisten.
Uw verhaal staat, zo te zien, los van de problemen. Door een menselijke fout is bij u de motor kapot gegaan. En die persoon is daarvoor verantwoordelijk. Geen idee of u de garage aansprakelijk hebt gesteld, maar dat is uw oplossing om deze.

pilske01
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:33

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door pilske01 »

NeoDutchio schreef:
03 jun 2021 09:12
pilske01 schreef:
03 jun 2021 08:58
Na reparatie bij Franse Ford dealer ( koelvloeistof reservoir zaten scheurtjes in) auto voorzien van nieuw koelvloeistofreservoir.
Netjes rekening van gehad.
Na 100o km slang eraf getrilt ( niet goed vast gezet). Geen melding op dashboard gehad dat vloeistof onder Nivea stond.
Met gevolg. 1 melding op dashboard toen het te laat was: zet auto aan de kant, met alle gevolgen van dien.
Nog aflaten slepen naar een Ford dealer. Hun beoordeling laten maken van de schade.
Conclusie: losgeschoten slang van koelvloeistof reservoir heeft ervoor gezorgd dat nu motor in puin ligt

Ford NL / Ford FR / Franse Ford dealer blijven alles afwijzen, dat het eigen schuld is.
Uit Frankrijk komt helemaal geen gehoor. Stelletje chauvinisten.
Uw verhaal staat, zo te zien, los van de problemen. Door een menselijke fout is bij u de motor kapot gegaan. En die persoon is daarvoor verantwoordelijk. Geen idee of u de garage aansprakelijk hebt gesteld, maar dat is uw oplossing om deze.

Dit laatste is zeker ook al meermaals gebeurd, zonder ook maar enige reactie vanuit deze garage.
Het staat niet geheel los van de problemen. Reservoir scheurtjes in veel voorkomend probleem, niet tijdig melden dat koelvloeistof onder minimum raakt ook.Met de gevolgen van dien.
Veel cases over bekend op het wereldwijde web

pilske01
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:33

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door pilske01 »

lexh schreef:
10 okt 2020 22:56
Ik heb een focus wagon uit 2013 met 1.0 ecoboost. Vorige week erachter gekomen dat de koelvloeistoftank is gaan lekken. Gevolg een scheur in de cilinderwand. Hele motorblok moet vervangen worden. Kosten 6.000 euro. Nooit een dashboardmelding gekregen. Altijd dealeronderhouden en zelfs 6 weken geleden een extra onderhoudsbeurt laten doen omdat we op vakantie gingen... erg balen. Als ik dit allemaal lees ben ik niet de enige. Wilde daarom ook mijn verhaal delen met jullie.
Mijn idee is om hier ook alle zaken inzichtelijk te maken, en als ik voor mezelf en jou praat met name om het probleem met de focus wagon uit 2013 met 1.0 ecoboost.

- haarscheurtjes in koelreservoir
- er is ooit ook al een recall geweest op de retourleiding naar koelvloeistof tank ivm inferieure kwaliteit van deze leiding
- Slangen lek of losgetrild
- Geen melding op dashboard i.v.m. niveau onder minimum
- de melding die je krijgt is altijd te laat. Dan is het kwaad al gedaan.

Ik heb hetzelfde gehad. Voor vakantie alles gecontroleerd. Op vakantie valt op (tijdens bijvullen ruitensproeier vloeistof vullen) dat koelvloeistof onder MIN staat. Rijd je naar locale Franse Ford dealer. Deze plaatst nieuw koelreservoir.Dus alles offcieel en met rekening gedaan.
Na 1000km is slang van koelvloeistofreservoir getrild. En de rest mag je raden.
Afgesleept naar locale NL Ford dealer. Diagnose door Ford NL delaer: Slang is los en veroorzaker van probleem.
EN vanaf dat moment ontrekt Ford zich van alle verantwoordelijkheden, garantie op reparatie, vervolgschade etc

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door riddert »

Het is natuurlijk ook niet een probleem van Ford Nederland. Het is uw probleem, en degene die de slang gemonteerd heeft is verantwoordelijk. De Franse werkplaats waar u de reparatie heeft laten doen.
Dat is uw aanspreekpunt. Overigens zal deze waarschijnlijk niet op uw verzoek ingaan om de schade te betalen.
Blijft u zelf over als degene die de reparatie mag betalen. Ik zou er niet teveel energie insteken, u heeft nu weer een wagen die weer enkele jaren mee kan.

Rijbel
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2021 07:09

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door Rijbel »

Mijn Ford Focus ecoboost 1.0 uit 2014 heeft ook hetzelfde probleem. De koelvloeistof, die ik regelmatig (elke maand) check als de ruitenwisser vloeistof op is, bleek helemaal leeg toen ik op de snelweg geen vermogen meer kreeg. Auto aan de kant gezet en weggesleept door de ANWB. Nu blijkt dat hij waarschijnlijk (zonder indicatie) oververhit is geraakt en t motorblok vervangen moet worden. Of ik die investering aandurf weet ik niet. Pas 15 mnd geleden (met 77k op de teller , import) gekocht, dus een behoorlijke tegenvaller.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door cherokee »

Ik heb eigenlijk maar één vraag: beschikken die auto's niet over een temperatuurmeter?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door thecure »

cherokee schreef:
23 dec 2021 23:44
Ik heb eigenlijk maar één vraag: beschikken die auto's niet over een temperatuurmeter?
Zeker wel, maar als de vloeistof in één keer verdwijnt, staat de sensor droog. Daarom wordt het ook niet opgemerkt.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Problemen met Ford ecoboost motor

Ongelezen bericht door cherokee »

thecure schreef:
28 dec 2021 23:51
cherokee schreef:
23 dec 2021 23:44
Ik heb eigenlijk maar één vraag: beschikken die auto's niet over een temperatuurmeter?
Zeker wel, maar als de vloeistof in één keer verdwijnt, staat de sensor droog. Daarom wordt het ook niet opgemerkt.
Dan moet het wel heel erg snel gaan -en dat gaat dan meestal wel vergezeld van een stoomwolk. Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er niets te zien is aan een temperatuurmeter als een auto kv verliest. En ik zit al heel wat jaren "in de auto's" zoals dat dan heet.

Gesloten