LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

Twee weken geleden hebben wij een VW Touran gekocht voor €17.000,- gekocht bij een autohandelaar (geen VW-dealer). Auto rijdt verder prima, da's het punt niet. Maar een week geleden (vrijdag) werd ik opeens wakker gebeld door de krantenman; de ramen van mijn auto stonden allemaal open en de auto was helemaal natgeregend. Eerst dacht ik dat er ingebroken was, maar dat was niet zo. De ramen stonden op de één of andere manier open op de uiterste stand. Ik heb direct (toen het 9 uur was) de handelaar gebeld. Hij zei dat hij het ook niet begreep en er nog nooit van gehoord had. Hij zou navraag doen over wat het kon zijn en mij terugbellen. Zelf heb ik toen de VW-dealer in mijn stad gebeld en die gaven aan dat het wel eens de comfortsluiting kon zijn die standaard bij dit soort auto's op de sleutel zit. Ik wist niet dat dit op de sleutel zat, maar kon me voorstellen dat dat de reden was geweest dat mijn ramen opeens open waren.
Toen ik een dag later(zaterdag) met de auto weg wilde gaan, deden mijn ramen opeens raar en begon de auto te piepen. Ik heb hem gelijk naar de dealer gereden en daar bleek dat er idd storingen waren a.g.v. vochtschade. De auto moest daar blijven staan en gerepareerd worden. Op maandag heb ik gelijk weer de autohandelaar gebeld. 'Oh ja', zei hij, 'ik heb even navraag gedaan, maar het schijnt een kwaal te zijn met dit soort auto's (dat de ramen dus spontaan open en dicht gaan). Ik heb aangegeven dat ik dit toch niet geloof. Toen zei hij 'wij maken dat veel vaker mee'. Toen ik aangaf dat hij er anders afgelopen vrijdag nog nooit van gehoord had, zei hij dat hij het toen over onze auto had :?
Ik heb aangegeven dat de auto nu bij de dealer stond en dat hij, of het nu de 'kwaal' was of de comfortsluiting, in beide gevallen in gebreke is geweest omdat hij ons dit niet gemeld heeft. Elke dag heb ik hun gebeld deze week. Op woensdag was ik zover dat ik in elk geval de factuur kon faxen en dan zou hij met zijn baas overleggen. Op vrijdag belde ik weer. Hij haalde de fax uit het postvakje en zei dat het niet leesbaar was of ik het nogmaals wilde faxen. Nou, daar is weer een discussie over gekomen. In elk geval heb ik het nog een keer gefaxt en aangegeven dat ik vandaag voor 12 uur bericht wilde hebben. Hij belde idd vanochtend. Ze willen de helft vergoeden (totale bedrag was €541,-) omdat hij niet vindt dat hij in gebreke was en de garantie die we hebben alleen maar op de motor en andere draaiende onderdelen van toepassing is.

Wat vinden jullie? Heeft hij gelijk dat hij maar de helft wil betalen? Ik vind nl. dat ze voor het hele bedrag aansprakelijk zijn, maar weet niet goed wat mijn rechten in deze zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door Ninja »

Volgens mij moet dit gewoon onder de garantie vallen. Er was namelijk een probleem met je net nieuwe auto. Door dit probleem is er vochtschade ontstaan. Het eerste probleem zal verholpen moeten worden en de schade die uit dat probleem voortgekomen is moeten ze ook vergoeden.
Ik adviseer je om dit schriftelijk aan de dealer te melden.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door caruso »

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen! VW heeft veel problemen met ramen van de types Golf, Passat, Polo, en die problemen zijn ook bij VW bekend/erkend! Ga maar eens bij de ANWB?Bovag informeren!
Het schijnt iets met de "raamophanging te zijn, ramen vallen er spontaan uit, of in Uw geval, naar beneden!
Mijns insziens kun je ook gewoon een beroep op consumentengarantie doen en eisen dat VW een en ander kostenloos repareert!

Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

Dank je wel voor jullie reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit gehoord had dat er meerdere VW's zijn die dit probleem hebben. Wij rijden sinds '99 VW en hebben er zelf nog nooit mee te maken gehad. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat aan de orde was bij ons. Ik denk dat mijn zoontje (die ook onze vorige auto wel eens op slot drukte met de sleutel) dat ook met deze auto wilde doen, maar te lang op het knopje heeft gedrukt waardoor de ramen dus opengingen (de comfortsluiting). Waar het mij met name om gaat is dat wij gewoon niet wisten dat deze comfortsluiting bestond. De autohandelaar heeft dat gewoon niet verteld. Ook niet dat VW soms problemen heeft met de ramen trouwens. Ik ga a.s. maandagochtend eerst met mijn rechtsbijstand bellen. Het enige probleem is dat ik de afgelopen week steeds gebeld heb en niets schriftelijk heb gedaan, behalve het faxen van de factuur die ik kreeg na de reparatie. Ik zal dan ook a.s. maandag op hun advies denk ik wel een mail/brief sturen. Ik hoop maar gewoon dat ik alles nog terug kan krijgen. Gaat me helemaal niet eens zo erg om het bedrag, alhoewel die hoog genoeg was, maar meer om het principe. Ook de manier waarop deze hele kwestie door hun is behandeld, (niet terugbellen ook al beloofde hij dat enkele keren, met rare antwoorden komen bijv. toen ik zei dat we niet op de hoogte waren gesteld dat er een comfortsluiting en/of problemen waren met de ramen van VW's kwam er als antwoord 'ja, banden kunnen ook lek gaan, moet ik u dat ook vertellen?', steeds weer met een ander verhaal komen, de erkende VW-dealer in twijfel trekken omdat ze hem zogenaamd niet terugbellen wat wel gebeurt is, maar meneer was gewoon niet bereikbaar, de fax die ik 'met spoed' stuurde gewoon in postvakje gooien en niet eerder pakken totdat ik weer eens terugbelde, enz.).

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door citroencxtre »

ik denk dat je pech heb kijk eens in het koopcontract wat je heb als daar alleen garantie op motor is is de rekening voor jou

ik zou als ik jou was gewoon 50% regeling aannemen lijkt mij een erg nette oplossing

gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door gerter »

Autohandelaar? Heb je wel garantie? Zo nee dan heb je geen schijn van kans.

tojoboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2007 20:27

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door tojoboy »

Hallo,
een goeie tip na je Touran, ga een bij Toyota kijken!

vronie
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 aug 2006 04:15

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door vronie »

dus omdat je zoontje met de sleutels speelt,moet de garage voor de schade opdraaien?

GMKX
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2004 13:38

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door GMKX »

Consumenten hebben altijd garantie en mogen van een verkoper een deugdelijk produkt verwachten :D . In dit geval ligt het iets ingewikkelder. :? De handelaar heeft niet de mogelijkheid gekregen zelf het probleem te constateren en op te (laten) lossen. Hij wordt nu geconfronteerd met een faktuur van een dealer (en we weten allemaal wat een rare dingen er op die fakturen terecht komen :twisted: ). Het prettigste zou natuurlijk zijn als de handelaar de volledige kosten voor zijn rekening neemt, of dit redelijkerwijs met de betreffende dealer op weet te lossen, zodat de koper kostenloos verder gaat. Het feit dat hij 50% voor zijn rekening wil nemen vind ik in deze situatie redelijk coulant.

DreamOn2003
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 feb 2005 23:44

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door DreamOn2003 »

Ik zou het lef niet hebben om de garage aansprakelijk te durven stellen!
Wat een onzin is dit. Als je zoontje de ramen openzet, moet de garage voor de schade opdraaien?
Het argument "we wisten niet dat er een comfortsluiting op zit" raakt ook kant noch wal, aangezien ondeskundig handelen per definitie niet onder garantie valt.

TIP: lees gewoon de boekjes van een auto

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Autosleutels zijn nou eenmaal geen kinderspeelgoed ! Dat heb je nu door schade en schande geleerd. Ik zou ook de garage niet aansprakelijk stellen als ik jou was. Voed liever je kind op, en leer je zoontje wat wel speelgoed is en wat geen speelgoed is ! Ik heb zelf 2 kinderen en weet waar ik het over heb.

Aan de zgn 'vrije opvoeding' kan ik me behoorlijk ergeren. Als ouders ben je op den duur de dupe van je eigen opvoedingsmethode. En je had kunnen weten van de comfortsluiting als die in het instruktieboekje van je auto staat. :roll:

(waarom kom je hier trouwens nu pas mee ???)

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door Quark »

Je kan de garage niet verwijten dat ze je niet op deze comfort sluiting attent hebben gemaakt.

Je hebt zelf ook een onderzoek plicht en de gebruiksaanwijzing lezen is hier 1 van.

Ook dat VW problemen heeft met de ramen hoeft hij niet te melden omdat dit maar bij bepaalde types is en de Touran valt hier volgens mij niet onder.

Je hebt de garage ook niet de kans gegeven om het probleem te onderzoeken.

Ik vind dat deze garage zelfs een pluim verdiend dat ze de helft van de kosten willen vergoeden.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door bolleke »

Ik wil jou echt never als klant hebben. Dat je het lef hebt om aan te geven dat ze je het hadden moeten vertellen van de comfort sluiting. Moeten ze je ook vertellen dat de benzine of diesel vulopening aan de rechter kant zit. Waar de peilstok van de auto zit? hoe je kinderen moet maken( o nee dat hed je zelf al uitgevondenof is dat je ook verteld).

Klinkt hard, maar heb je niets beters te doen? Dan zou het handig geweest zijn om de boekjes te lezen! Of hebben ze je ook niet verteld hoe je moet lezen.

Ik vind het echt van de zotte dat je door je eigen laksheid je gaat beroepen op allerlei regeltjes. Ik denk dat als je hier een zaak van zou maken dat de rechter je vierkant uitlacht. Door de auto bij een handelaar te kopen en niet bij een dealer heb je een wellicht lagere prijs voor de touran betaald. Je kan dan ook niet verlangen dat een handelaar 100% de ins en outs van de touran weet. Dat kan je bij een dealer wel omdat hij maar 1 merk verkoopt.

De opmerking van GMKX slaat nergens op. Het product is goed alleen de gebruiker is niet capabel om het product goed te gebruiken zoals de fabrikant in zijn gebruikaanwijzing(autoboekjes aangeeft). Dus consumentenrecht wat je bedoeld gaat niet op in mijn ogen

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door bert0570 »

Ik denk dat mijn zoontje (die ook onze vorige auto wel eens op slot drukte met de sleutel) dat ook met deze auto wilde doen, maar te lang op het knopje heeft gedrukt waardoor de ramen dus opengingen (de comfortsluiting). Waar het mij met name om gaat is dat wij gewoon niet wisten dat deze comfortsluiting bestond.
Ik zou als handelaar en dit forum lezende direct een rekening bij jou indien voor het verdoen van mijn tijd, rente voor E541 en die E541 terug willen hebben.

Groet,

Bert

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Problemen met nieuwe auto en autohandelaar

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Mazda heeft deze mogelijkheid ook in hun sleutels en ook bij mij zijn de ramen weleens spontaan open gegaan omdat de sleutel klem zat in m'n broekzak en hierdoor de open knop iets te lang ingedrukt werdt.
Aangezien de deuren/ramen radiografische bediend worden reageren je portiersloten en ramen dan ook op een behoorlijke afstand op de sleutel.
Gelukkig gaat bij mijn auto, als ik de deuren met de Mazdasleutel open, gelijk het alarm af ( deze heeft een aparte afstandbediening ) zodat ik gelijk doorhad dat er iets niet klopte en de ramen kon sluiten.
De handelaar is trouwens niets te verwijten. Had je je instructieboekje eerst meer eens goed moeten lezen.

Gesloten