Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
kvzanten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2020 20:40

Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door kvzanten »

Goedenavond,

Graag kom ik in contact met mensen die een Ford Focus MK4 1.5 Ecoboost, bj 2019 rijden met een rammelende aandrijving.

Het probleem met onze auto is:
Na ongeveer 23000 km is onze auto gaan rammelen in de versnellingsbak of koppeling. Het geluid treed op als de auto warm is en bij het schakelen. Het is ontstaan bij een lage rit naar Frankrijk. Waarschijnlijk is de auto wat warmer geworden na een rit van 750 km. Het geluid klikt als tandwielen die klikken. De dealer heeft onderzoek gedaan en concludeert dat het binnen de tolerantie valt en een product eigenschap is. Er zouden meer auto's dit geluid maken en dus normaal zijn. Dit is onaanvaardbaar voor mij omdat het probleem voor de vakantie niet aanwezig was. Graag hoor ik of er nog meer Ford rijders zijn met dit probleem. mogelijk kunnen we een claim maken richting Ford. Ik hoor graag van uw.

Hartelijke groeten, Klaas.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door hebra98 »

Goedemorgen,

Kan uw dealer vertellen waar het probleem precies zit en waarom het normaal zou zijn?
Als de dealer zegt dat het normaal is weten ze ook exact waar het geluid vandaan komt.

En begrijp ik goed dat het voor de vakantie niet en erna een blijvend probleem is, warm en koud?
Is het constant of alleen bij optrekken of afremmen (op de motor)?
Is het in elke versnelling en ook als u de auto laat uitrollen in neutraal?
Als het geluid er eerst niet was en nu opeens wel lijkt mij dat niet een geluid dat een auto moet / mag maken.

Heeft u dit ook even bij een andere dealer cq garage laten onderzoeken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als deze Dealer onderhouden is en juiste Olie dikte heeft hoorde deze minimaal 200.000 km mee te kunnen...
Een rammelaar wil niemand meer en zo snel al... vraag een andere dealer eens of Ford Nederland.

De Bovag kan ook nog bemiddelen.

Als dit mijn auto was, olie van die bak aftappen en via Koffie filter om te zien of er metaal deeltjes zijn....
Denk dat je met dit soort geluiden de 30.000 km niet zult halen en 2019 dus nog enige maanden garantie en volgende jaar alles zelf betalen..?

Elke Dealer mag onderhoud doen en ook garantie Claims....
Ford Nederland verrekende dat wel....
En zorg voor bewijs datum gemeld, want als zij te traag zijn en deze na 2 jaren stuk ging is het gewoon tijdens garantie periode gemeld en door hun te laat hersteld.


Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Sake 1987,

Ik zie veel Fords en waar is de Focus van juiste Type met zelfde klacht....
Oudere tellen niet bij deze nog in garantie vallende.

Graag link naar Problem met juiste Ford en gelijke problemen!

sake1987

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door sake1987 »

Komkommertijd schreef:
31 jul 2020 10:12
@ Sake 1987,

Ik zie veel Fords en waar is de Focus van juiste Type met zelfde klacht....
Oudere tellen niet bij deze nog in garantie vallende.

Graag link naar Problem met juiste Ford en gelijke problemen!
Je kan dezelfde vraag als hier op deze site stellen

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik wacht even een reactie af van TS.


alexander.alexander
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:55

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door alexander.alexander »

Goedenavond,

Herkenbaar verhaal. Wij hebben een focus 1.0 125pk mk4 en hoorde Onderweg naar Zwitserland na zo’n 400km ook een ratelend geluid in de aandrijving. Een maand voor de vakantie hebben wij de laatste garantiebeurt gehad.

Wij horen het met name in de eerste en tweede versnelling als je de koppeling langzaam op laat komen en wat gas geeft. Misschien ook in hogere versnellingen maar dit wordt door andere geluiden dan verstoort.

Het klinkt als een droge ketting die over een tandwiel loopt.

Maandag wil ik contact opnemen met Ford.

Mvgr,

Alexander

Paul Rdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2021 09:30

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door Paul Rdam »

Wat is het verdere verloop! Is er een oplossing gevonden?

Ik heb een Focus (125pk) gekocht van 10-2019 in de maand januari 2021 met fabrieksgarantie. Hetzelfde irritante geluid als hierboven omschreven bij 22.000 km na een lange rit. Het geluid is te nadrukkelijk aanwezig, roept irritaties op. Niet prettig autorijden, radio hard aanzetten!

Door dealer geluid bekend, bij een andere klant/auto de versnelllingsbak, koppeling, ophangsteunen motor vervangen, geen resultaat, blijft hoorbaar. Dikkere olie helpt ook niet. Isolatie?
In een bedrijfsauto van de dealer gereden als voorbeeld, hetzelfde geluid, komt (veel) meer voor volgens dealer. Geluidsopname van mijn auto door dealer en opgezonden naar FordNL. Door 'Expert" niet de moeite genomen het geluid ter plekke persoonlijk te beoordelen. Resultaat/antwoord FordNL: een producteigenschap.
Dit kan, maar het geluid is mijn inziens buiten proportioneel. Wordt door FordNL pas serieus genomen als er voldoende klachten komen. Een brief sturen naar Ford NL Amsterdam en aansprakelijk stellen voor de toekomst (na de garantie) indien er verdere gebreken gaan plaatsvinden en aangeven dat het geluid hoorbaar niet acceptabel is.

Medewerking dealer kan er verder niets mee. Wat is de oorzaak/oplossing?

timpatist
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2018 16:30

Re: Rammelend geluid in aandrijving Ford Focus MK4 , 1.5, 2019

Ongelezen bericht door timpatist »

Hallo,

Ik heb een Focus MK4 1.5 ecoboost met 182PK van november 2019 met nu ongeveer 45K op de teller. Dit is een lease auto.

Ik kreeg bij ongeveer 15K kilometers ook geluiden bij het schakelen van voornamelijk 1 naar 2 en van 3 terug naar 2. Dit vooral als alles goed warm is. Ik heb dit gemeld bij de eerste beurt bij ongeveer 22K. Werd gezegd dit in de gaten te houden, maar dat het wel product eigen was. Bij ongeveer 35K aangegeven dat de geluiden/spelingen nu wel erg nadrukkelijk aanwezig waren.

Bij aanvang 2de beurt (ongeveer 40K) monteur mee laten rijden en die gaf aan inderdaad wel wat te merken/horen in het schakelmechaniek. Er is een diagnose gedaan en uiteindelijk zijn bak, koppeling en synchromesh vervangen.

De week nadat ik de auto terug had zijn er alleen korte ritjes mee gedaan, dus leek het beter te gaan, maar na de tweede week met wat lange stukken toch weer het geluid terug. Ik heb toen onderstaand bericht naar de Ford dealer gestuurd.

**Ik heb de Focus nu weer een paar weken terug en het probleem is helaas niet opgelost. Er komt nog steeds zeer veel geluid (gebonk, geklikklak, gekraak) uit het vooronder. Het schakelen van 1 naar 2 geeft regelmatig een kraak of een flinke bonk en dan voel je dat door de carrosserie heen. Dit lijkt toch wel aan de Synchromesh te liggen.
Ook zit er nog steeds veel speling in schakelstangen of schakelkabels? Dit treedt vooral op als de boel op temperatuur is en je de koppeling laat opkomen in 2 en 1.

Al met al dus nog niet in orde. Ik hoor graag wanneer ik nog een keer langs kan komen.**



Ik ben toen weer uitgenodigd door de dealer en de monteur heeft uiteindelijk aangegeven dat het wederom om een producteigenschap gaat en dat er best wat speling mag optreden na verloop van tijd... (de auto is namelijk toch al 2,5 jaar oud (cynisch) 😑). Het lijkt erop dat ze dit van Ford niet als bekend probleem mogen adresseren..


Ik heb onderstaand naar de leasemaatschappij gestuurd.

**Ik ben vorige week weer terug geweest naar de Ford garage nadat ik onderstaand berichtje had gestuurd. Er heeft toen een monteur een proefrit gemaakt en die gaaf aan dat hij als een zonnetje schakelde en niks kon merken. Ik ben toen met hem meegegaan en heb ook zelf gereden. Hij heeft toen toegegeven inderdaad geluiden te horen en speling waar te nemen. Het wordt echter afgedaan als “producteigenschap”, “binnen de tolerantie” en “een auto mag na verloop van tijd wat speling hebben en geluiden maken”.

Dit even ter info. Ik ben zelf van mening dat er binnen 10K kilometers echt weer iets kapot zal gaan. Het is niet anders 😉.**



Al met al ben ik van mening dat Ford een ondeuglijk product op de markt heeft gebracht terwijl ik altijd zeer tevreden ben geweest met vorige generaties Focus. Aangezien het een leasauto betreft laat ik het hierbij en verwacht ik dat hij binnen een paar duizend kilometer weer flink kapot gaat.

Grt,
Tim

Gesloten