LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
stofzuigertje

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn Action navigatie, goedkoper en niet beter maar....

Op de 100 Km zit ik elke avond met piepshow die ik niet uit kan zetten.
Wel een eenmalige piep als ik er telkens boven kom, en dan geld de ooit opgegeven waarde en soms zijn de borden aangepast...
Zie het als service, geen garantie.

En als ik hem op vrachtwagen of aanhanger instel gaat de snelheid automatisch goed, dus zelfs goedkope zooi van vaak dubieuze Action...
Vraag of Tom Tom kan uitleggen waarom ik de volgende niet meer bij Action moet kopen?
Ze zijn hier van harte welkom om hun kant van het verhaal hier te plaatsen!

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door lijfrente »

newmikey schreef:
sjohie schreef:
NeoDutchio schreef:Real time aanpassen kan niet. Geen enkele navigatiesysteem staat in verbinding met Rijkswaterstaat. Overdag een snelheid van 100, 's nachts 130, bij open spitsstrook maar 80. Hoe zou dit real time verwerkt moeten worden?
Ik heb er al wel demo's van gezien, de gegevens uit de detectielussen van RWS is bijvoorbeeld openbare informatie. Een demo was echt slick, daarbij keek een app in je agenda van je smartphone, en naar realtime verkeer- en OV-verkeersinformatie. Als halverwege de nacht bleek dat door uitgelopen wegwerkzaamheden of een file je met de auto het niet ging redden, maar wel met de trein als je je wekker 10m eerder zou zetten, werd de wekker van de smartphone in de nacht zo aangepast dat je bij het 10m eerder wakker worden een notificatie had met de mededeling dat je geplande autorit een bus+treinreis was geworden.

Maar goed, bij in-car apparatuur met offline content in de vorm van de snelheden, is dat dus allemaal niet mogelijk.
Leuk! Laat ik nu net een nagelnieuwe Opel Astra in ontvangst hebben mogen nemen een maandje geleden waarin achter de voorruit een camera zit die zowel verkeers- al matrixborden registreert en de maximum snelheid op het dashboard weergeeft. Het systeem is zeker niet 100% feilloos maar werkt tot mijn verbazing zelfs als er door filevorming een aflopende snelheid op opeenvolgende matrixborden te zien is op een weg waar anders 100/120/130 de standaard snelheid is. Het registreert ook "einde snelheidsbeperking" borden.

Wat het camera'tje niet registreert is bijvoorbeeld de wegen met een tijdsgebonden beperking, zoals 100 tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds maar voor de rest is het wel handig als je heel even vergeet waar je zit en niet meer weet wat het laatste bord ook al weer was.

Dat is natuurlijk een heel goede vooruitgang, wat de snelheidscontrole aangaat.

Ik gebruik mijn mijn ogen en stel dan op de cruiscontrol op de aangegeven snelheid in.

Past de camera ook dan de snelheid aan, of is het alleen een weergave op het dashboard?

stofzuigertje

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Navigatie is nooit aan Cruise Control gekoppeld helaas..... tot nu toe!

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, de maximumsnelheid maakt niet veel uit, zolang de flitspalen en mobiele flitsers maar juist zijn aangegeven ;)

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

stofzuigertje schreef:Mijn Action navigatie, goedkoper en niet beter maar....

Op de 100 Km zit ik elke avond met piepshow die ik niet uit kan zetten.
Wel een eenmalige piep als ik er telkens boven kom, en dan geld de ooit opgegeven waarde en soms zijn de borden aangepast...
Zie het als service, geen garantie.

En als ik hem op vrachtwagen of aanhanger instel gaat de snelheid automatisch goed, dus zelfs goedkope zooi van vaak dubieuze Action...
Vraag of Tom Tom kan uitleggen waarom ik de volgende niet meer bij Action moet kopen?
Ze zijn hier van harte welkom om hun kant van het verhaal hier te plaatsen!
Ik kan hier echt helemaal niets van maken...

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door lijfrente »

stofzuigertje schreef:Navigatie is nooit aan Cruise Control gekoppeld helaas..... tot nu toe!
Ik denk niemand heeft dit beweert! :shock:

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Navigatie is nooit aan Cruise Control gekoppeld helaas..... tot nu toe!
Nee? Heb je je al eens verdiept in wat de vrijwel autonoom rijdende auto's allemaal kunnen heden ten dage?

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Dirkie »

fransjellesma schreef:Jammer dat ik geen bijval krijg.
Los van het feit dat je niet kunt blindvaren op je navigatie systeem, blijft het een handig hulpmiddel als je een bord gemist hebt en vaak ook de maximumsnelheid niet wordt weergegeven op hectometer paaltjes.
Voor de prijs van 1300 euro mag je toch verwachten dat je deze functie aan en uit kunt zetten.
Citroen Nederland weigert gewoon het probleem te erkennen en wordt blijkbaar door het forum bevestigd.
Even voor de duidelijkheid. TomTom is een hulp middel waarbij je zelf wel de verkeersregels moet kennen. En blijkbaar zit daar bij U een klein hiaat, want U moeten weten wat de maximum snelheid is als er geen bordje op de hectometer paaltjes staat.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dit had mijn Tom-tom van mijn vorige auto ook. Zodra ik boven de maximum snelheid kwam kreeg ik een waarschuwings-signaal. Zo ook bij flitspalen.
Ik heb trouwens de maximum snelheid op sommige snelwegen gemist op de hectometer paaltjes, dus zou het handig zijn als mijn navigatie systeem mij waarschuwde als ik (mogelijk) te hard rijd. (scheelt flitsboetes)
Uw navigatie weet niet op welk moment u hoe hard mag rijden in welke situatie. Oftewel tussen 6 en 19 uur 100, tussen 19 en 6 uur 130 tenzij de plus- of spitsstrook open is, dan 80. Geen navigatiesysteem kan dit aan. Maar ja, dat antwoord had u hierboven ook kunnen lezen.

Maar als u elke kilometer het snelheidspaaltje mist is een opticien beter dan een navigatiesysteem.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door Costnix »

Gewoon een gevalletje van "interface fout tussen gaspedaal en bestuurdersstoel"

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Re: Tom-tom zonder maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zijn er nog mensen die wel het nut inzien van waarschuwingen als de maximum snelheid wordt overtreden??
Nogmaals ik weet echt wel dat een navigatie systeem onbetrouwbaar is, maar een maximum snelheid aangeven als extra controle om een flitsboete te voorkomen lijkt me niet verkeerd. Ik begrijp niet dat Tom-tom iets heeft gebouwd dat door niemand wordt gebruikt.
Wat is het nut van een systeem dan niet betrouwbaar is? U weet dat het niet bestaat en niet mogelijk is en toch wilt u een signaal hebben als u harder gaan als toegestaan. Neem even de A1 van Almelo tot Amsterdam. Een lang stuk waar op veel plekken de snelheid omhoog is gegaan. U wilt graag een uur lang een signaal horen dat u te hard (130 pu) rijdt terwijl dit gewoon mag. Ik weet zeker dat kijken op de hectometerpaaltjes rustiger is dan het gepiep te horen steeds.

Gesloten