LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
apeldoorn99
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2007 15:30

Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door apeldoorn99 »

in januari 2015 een occasion gekocht bij Renault Nieuwendijk te Hoofddorp.
Aangezien ik zelf in Apeldoorn woonachtig ben kon ik nadat ik de personenauto kocht deze na het rijklaar maken / aflever beurt direct mee nemen. Betrof een voertuig wat viel onder het topoccasion principe incl 6 maanden bovaggarantie. Ik kocht t voertuig met +/- 23000 km (bouwjaar 2011)
Zeer duidelijk schriftelijke afspraken gemaakt met de verkoper dat indien er iets voor zou vallen binnen de garantie periode ik bij mijn plaatselijke Renault dealer terecht kon.

Vrijwel direct merkte ik een lichte trilling in het stuur. De verkoper gaf na het rijklaar maken aan dat de banden van voor naar achter waren verplaatst zodat eea gelijk matig zou slijten. Dit zou in het begin wat trilling kunnen veroorzaken.

Aangezien de trilling bleef aanhouden besloten om na ongeveer vijf maanden (stand 27000 km) naar de plaatselijke dealer te rijden. Bleek dat de remschijven krom waren. Hierop contact opgenomen met de verkoper. Men gaf aan dat deze remschijven buiten de garantie vielen ,maar dat men uit coulance , gezien het aantal km wat ik na aankoop gereden had dit wel kosteloos wilde repareren. Echter dan moest ik wel naar hun vestiging komen. Op mijn vraag waarom dit niet bij de plaatselijke dealer kon kwam geen duidelijk antwoord. Ook nadat ik de schriftelijk gemaakte afspraak liet zien bleef men van mening dat ze dusdanig coulant waren maar dat ze me alleen kosteloos konden helpen als ik naar Hoofddorp kwam.

Een blik op de bovag website leerde mij dat (te dunne/ versleten remschijven) wel degelijk onder bovaggarantie vallen en dat dit niet wordt gezien als slijttageonderdeel.
Ik blijf het vreemd vinden dat men het wel kosteloos repareert maar aangeeft dat dit niet onder bovaggarantie valt. Tevens vind ik het opmerkelijk dat dit tijdens de afleverbeurt niet is opgemerkt.

Kortom, de reparatie is inmiddels in Hoofddorp uitgevoerd, echter blijf ik er toch een nare bijsmaak aan overhouden.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door riddert »

apeldoorn99 schreef:in januari 2015 een occasion gekocht bij Renault Nieuwendijk te Hoofddorp.
Aangezien ik zelf in Apeldoorn woonachtig ben kon ik nadat ik de personenauto kocht deze na het rijklaar maken / aflever beurt direct mee nemen. Betrof een voertuig wat viel onder het topoccasion principe incl 6 maanden bovaggarantie. Ik kocht t voertuig met +/- 23000 km (bouwjaar 2011)
Zeer duidelijk schriftelijke afspraken gemaakt met de verkoper dat indien er iets voor zou vallen binnen de garantie periode ik bij mijn plaatselijke Renault dealer terecht kon.

Vrijwel direct merkte ik een lichte trilling in het stuur. De verkoper gaf na het rijklaar maken aan dat de banden van voor naar achter waren verplaatst zodat eea gelijk matig zou slijten. Dit zou in het begin wat trilling kunnen veroorzaken.

Aangezien de trilling bleef aanhouden besloten om na ongeveer vijf maanden (stand 27000 km) naar de plaatselijke dealer te rijden. Bleek dat de remschijven krom waren. Hierop contact opgenomen met de verkoper. Men gaf aan dat deze remschijven buiten de garantie vielen ,maar dat men uit coulance , gezien het aantal km wat ik na aankoop gereden had dit wel kosteloos wilde repareren. Echter dan moest ik wel naar hun vestiging komen. Op mijn vraag waarom dit niet bij de plaatselijke dealer kon kwam geen duidelijk antwoord. Ook nadat ik de schriftelijk gemaakte afspraak liet zien bleef men van mening dat ze dusdanig coulant waren maar dat ze me alleen kosteloos konden helpen als ik naar Hoofddorp kwam.

Een blik op de bovag website leerde mij dat (te dunne/ versleten remschijven) wel degelijk onder bovaggarantie vallen en dat dit niet wordt gezien als slijttageonderdeel.
Ik blijf het vreemd vinden dat men het wel kosteloos repareert maar aangeeft dat dit niet onder bovaggarantie valt. Tevens vind ik het opmerkelijk dat dit tijdens de afleverbeurt niet is opgemerkt.

Kortom, de reparatie is inmiddels in Hoofddorp uitgevoerd, echter blijf ik er toch een nare bijsmaak aan overhouden.
Moet je niet doen, je hebt het niet direct bij de proefrit bemerkt, dus het zou zomaar kunnen dat je het er zelf ingeremd hebt. Hard remmen voor een stoplicht en de rem vasthouden tot het weer groen wordt kan al een krom setje schijven opleveren. Daarom valt dit niet onder de Bovag garantie.

Dat ze het uit coulance wel vergoeden, alleen op de eigen vestiging heeft met de prijs van de schijven te maken. Als ze ze zelf inkopen scheelt dat natuurlijk. Stel u gaat naar een andere Renault dealer, dan krijgen ze een factuur inclusief de winstmarge op de schijven en montage, terwijl ze deze kosten niet hebben als ze de schijven zelf inkopen en monteren.

Aangezien het opgelost is zou ik me er niet druk om maken, en ander vraag de Bovag persoonlijk eens of de dealer juist gehandeld heeft.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door sjoegel »

Auto laten keuren voor tot aankoop over te zijn gegaan ?

apeldoorn99
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2007 15:30

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door apeldoorn99 »

Bedankt voor uw reactie. Het volgende vond ik erover op de Bovag site.

# De garantie betreft zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan. De kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.

# valt het vervangen van remschijven onder de bovaggarantie?
Als tijdens de garantietermijn de dikte van de remschijven onder de minimumgrens komen, zijn de kosten van herstel voor rekening van de verkoper. Dit is een gebrek, dat tijdens de garantieperiode ontstaat ten gevolge van normaal gebruik. Dit is echter anders als de verkoper aan kan tonen dat er geen normaal gebruik van de auto is gemaakt.


Begrijp me niet verkeerd ik vind het uiteraard prettig dat men dit kosteloos vervangen heeft, maar de manier waarop laat naar mijn mening te wensen over. Een klant ruim 200 km laten rijden terwijl het ook prima bij de plaatselijke Renault dealer had gekund. Zeker gezien de schriftelijke afspraak die er lag.

apeldoorn99
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2007 15:30

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door apeldoorn99 »

sjoegel schreef:Auto laten keuren voor tot aankoop over te zijn gegaan ?
Nee. Dit heb ik niet gedaan. Het betrof een top occasion die bij aflevering op meerdere punten, waaronder remmen werd gecontroleerd. Gezien het feit dat het een merkdealer was ging ik ervan uit dat dit voldoende zou zijn.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door hawkwind »

Een blik op de bovag website leerde mij dat (te dunne/ versleten remschijven) wel degelijk onder bovaggarantie vallen en dat dit niet wordt gezien als slijttageonderdeel.

Eh , sorry hoor , maar als er een onderdeel is wat aan slijtage onderhevig is , zijn het wel remschijven /remblokken.
Renschijven waren ook niet te dun of versleten , maar krom.
Dat kan ook door uw rijstijl zijn ontstaan (wat Riddert al heeft verkondigt)
Wat is verder het probleem ?
Garage Nieuwendijk heeft de remschijven (en ik neem aan) , ook de blokken vervangen?.
Probleem helemaal tot tevredenheid opgelost toch?.
Nieuwendijk verdient zelfs een bosje bloemen :D

apeldoorn99
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2007 15:30

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door apeldoorn99 »

hawkwind schreef:Een blik op de bovag website leerde mij dat (te dunne/ versleten remschijven) wel degelijk onder bovaggarantie vallen en dat dit niet wordt gezien als slijttageonderdeel.

Eh , sorry hoor , maar als er een onderdeel is wat aan slijtage onderhevig is , zijn het wel remschijven /remblokken.
Renschijven waren ook niet te dun of versleten , maar krom.
Dat kan ook door uw rijstijl zijn ontstaan (wat Riddert al heeft verkondigt)
Wat is verder het probleem ?
Garage Nieuwendijk heeft de remschijven (en ik neem aan) , ook de blokken vervangen?.
Probleem helemaal tot tevredenheid opgelost toch?.
Nieuwendijk verdient zelfs een bosje bloemen :D
Als je je geroepen voelt om bloemen te brengen wens ik je heel veel geluk. Van mij krijgen ze geen bloemetje. En als je mijn bovenstaande post beter had gelezen dan kon je zien dat het voor mij dus niet naar tevredenheid is opgelost. :-) mooie praatjes en bij verkoop kan alles. Tot dat er een probleem ontstaat dan laten we een klant gewoon fijn een flink aantal km rijden. Maargoed verschil van mening. Dat mag:-) ik begrijp overigens best dat remblokken aan slijtage onderheven zijn. En schijven kan ik ook best inkomen. Echter niet na minder dan 5000 km die ik gereden heb en het feit dat de auto vanaf het begin al trilde bij het remmen.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door Spuiter »

Tja dat verhaal met de banden van achter naar voor en dat dat trillen dan vanzelf weg zou gaan is natuurlijk onzin. Het was netjes geweest als ze meteen de schijven vervangen hadden maar probeerden daar toch onder uit te komen met een smoes.
Ze hebben zeker geen bloemen verdiend.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door kokka »

als je de banden van voor naar achter zet kan dat zeker wel trilling/vibratie veroorzaken.
als de schijven al krom waren geweest, dan was die trilling die TS ervoer alleen bij het remmen geweest.
als je schrijven krom zijn dan voel je dat wel. zelfs iemand die geen verstand heeft van auto's weet dan dat er wat mis is.
TS heeft er geen moeite mee om 200km te rijden om een auto te kopen, maar als ze uit coulance toch overgaan tot kosteloos vervangen van zijn remschijven is het ineens te ver??

wat mij betreft een dikke pluim voor Nieuwendijk.

stofzuigertje

Re: Renault Nieuwendijk /bovag garantie remschijf

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je gelijk naar je plaatselijke dealer was gegaan en niet 5 maanden had gewacht en 4000 km had gereden was het gewoon vergoed geweest, nu doen ze zo en dat is gezien het lange wachten te begrijpen, het blijven slijtage delen.....

Slijtage zelf valt er altijd buiten en dit is een twijfel gevalletje...
dus eerder claimen want hoe langer je wacht, des te lastiger het word.

Gesloten