LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schade bij proef rit

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
eekhoorn6
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2010 21:00

schade bij proef rit

Ongelezen bericht door eekhoorn6 »

gisteren bracht ik mijn volkswagen camper bij een garage om een niet werkende turbo te laten controleren en nog wat motorische gebreken te laten repareren.
Ik werd vanavond gebeld met de mededeling dat hij klaar was maar dat er een flinke schade is ontstaan tijdens de proefrit. tijdens het rijden hoorde de garage houder een vreemd geluid en even later verloor hij het rechter voorwiel. er is nu een behoorlijke schade aan de wielkast en deur ontstaan, de auto moet hiervoor naar een schade bedrijf.
Ik heb de banden een maand geleden laten verwisselen bij een goede banden fitter en zij zeggen dat ze niet aansprakelijk zijn voor het niet goed vast zetten van de wiel moeren.
Ik heb inmiddels al weer meer dan 1500 km gereden, dus had ik hier toch wel eerder iets van gemerkt.
De garage houder wil mij tegemoet komen in de kosten.
Een vriendelijk gebaar, maar is de garage niet verantwoordelijk voor de schade in dit geval?

groet, G-J

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door tennis »

eekhoorn6 schreef:gisteren bracht ik mijn volkswagen camper bij een garage om een niet werkende turbo te laten controleren en nog wat motorische gebreken te laten repareren.
Ik werd vanavond gebeld met de mededeling dat hij klaar was maar dat er een flinke schade is ontstaan tijdens de proefrit. tijdens het rijden hoorde de garage houder een vreemd geluid en even later verloor hij het rechter voorwiel. er is nu een behoorlijke schade aan de wielkast en deur ontstaan, de auto moet hiervoor naar een schade bedrijf.
Ik heb de banden een maand geleden laten verwisselen bij een goede banden fitter en zij zeggen dat ze niet aansprakelijk zijn voor het niet goed vast zetten van de wiel moeren.
Ik heb inmiddels al weer meer dan 1500 km gereden, dus had ik hier toch wel eerder iets van gemerkt.


De garage houder wil mij tegemoet komen in de kosten.
Een vriendelijk gebaar, maar is de garage niet verantwoordelijk voor de schade in dit geval?

groet, G-J

De schade wordt er toch vergoed, wat is er dan het probleem?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door gerland »

@tennis,

Ik lees nergens dat de schade vergoed wordt.
"De garage houder wil mij tegemoet komen in de kosten." Dat lees ik wel.

U hebt gelijk als dat tegemoet komen betekent: de volledige schade vergoeden.
Het woord is op dat punt aan TS.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door witte angora »

Moest dat rechter wiel er toevallig af om het noodzakelijke onderhoud aan de motor te kunnen doen? Om ergens makkelijker bij te kunnen komen of zo?

Dan ligt de oorzaak niet bij de bandenboer, maar bij de garage, en dan weet ik wel wie er voor de volledige schade op mag draaien.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door tennis »

witte angora schreef:Moest dat rechter wiel er toevallig af om het noodzakelijke onderhoud aan de motor te kunnen doen? Om ergens makkelijker bij te kunnen komen of zo?

Dan ligt de oorzaak niet bij de bandenboer, maar bij de garage, en dan weet ik wel wie er voor de volledige schade op mag draaien.
Dat zou er ook nog kunnen, als wij zouden weten wat er allemaal gedaan is!
Alleen voor de turbo hoeft het wiel niet verwijderd te worden.
Als het zo is, wordt de bewijslast steeds ingewikkelder, want de garage zou dit wel ontkennen.

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door Thundercracker »

TS

welke type camper (bouwjaar ed) er zijn types waarvan het wiel er wel degelijk af moet om alles te kunnen controleren.

Ik kan als ik juiste gegevens heb kijken voor u ik heb de VW software en kan ook mn ouwe even vragen hoe en wat (43 jaar VW monteur) dus als iemand het weet is hij het aangezien hij altijd de bedrijfswagens (en dus ook campers)hoofdzakelijk deed.

(je kan via PM je kenteken sturen heb ik d ebenodigde gegevens voor uw voertuig)

eekhoorn6
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2010 21:00

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door eekhoorn6 »

Het gaat om een vw t3 td, waarin de motor achterin ligt, en het voorwiel dus niet verwijderd hoeft te worden.
Ik denk ook niet dat de bewuste garage het wiel verwijderd heeft.
Het gaat mij er om wie de schade wettelijk dient te vergoeden.
Ik neem aan dat een garage als bedrijf een wettelijke aansprakelijkheid verzekering heeft afgesloten en dat die de schade dekt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door gerland »

Welk deel van de schade heeft de garage zich bereid verklaard te vergoeden?

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door Thundercracker »

ok een T3 nee dan is dat idd niet nodig :)

Maarja wbt voorwiel wie zegt dat het geen materiaal fout is iets wat afbreekt ja kan zomaar met oudere auto's dat dat dan net gebeurd bij een proefrit is balen denk dat de monteur zich ook rotschrok garage wil je tegemoetkomen zou ik maar pakken want je maakt verders denk ik geen schijn van kans dan je eigen verzekering maarja dat zal WA zijn met deze bak dus eigen kosten. suc6

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door jor »

Over het algemeen zijn (goede) autobedrijven verzekerd voor deze schades veroorzaakt tijdens een proefrit door een werknemer ( met toestemming ) of de eigenaar van een bedrijf. Zelf meegemaakt dat een monteur mijn Audi te dicht langs geparkeerde auto's reed en daarbij de hele rechter-buitenspiegel aan flinters reed + een deuk in mijn deur. Ben opgebeld door de dealer die meedeelde dat er een klein ongelukje was gebeurd maar dat zij alles zouden herstellen en dat is dan ook kosteloos gebeurd. een week later was de auto keurig netjes hersteld en de kosten waren geheel voor hun.Hoewel dit toch een andere situatie is omdat er toevallig net iets afbreekt zou de garagehouder zijn verzekering kunnen aanspreken om de schade te claimen. En anders, ja dan word het moeilijk en zul je uiteindelijk akkoord moeten gaan met een deel van de kosten.Een laatste goede raad.Hou het redelijk en probeer niet het onderste uit de kan te halen dan kan je namelijk de deksel op je neus krijgen :wink:

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Tsja, het is een moeilijk geval.


Het bedrijf heeft met de auto gereden. U had het ook kunnen gebeuren en dan was de schade volledig voor u.

Het moeilijke in dit geval is dat het niet door menselijk falen veroorzaakt is, maar door een technisch gebrek aan het voertuig. En dan rijst alleen de vraag, wie is er verantwoordelijk voor dit technische gebrek.

De bandenfitter, omdat hij het wiel niet goed vast heeft gezet.

De TS, omdat hij zijn auto niet goed onderhouden heeft.

De garagehouder, omdat hij om een of andere reden het wiel toch los heeft gehad.

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door bdi »

Ik denk dat de garagehouder aansprakelijk is voor kosten aan goederen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen, zoals een auto die hij in reparatie heeft. De vraag of dit gebeurt bij een proefrit is m.i. niet relevant.
Het zou mij verbazen als de garaghouder geen WA verzekering hiervoor heeft. Wel zal de premie waarschijnlijk stijgen en is er sprake van een eigen risico. Het huidige voorstel is waarschijnlijk goedkoper dan een eventuele aanspraak op zijn verzekering.

Indien de TS een rechtsbijstandsverzekering bij zijn voertuig heeft afgesloten, kan deze vraag, juridisch onderbouwd, beantwoord worden.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik denk dat dit lastig wordt. Als de garage zegt het wiel er niet af te hebben gehaald en u kunt het tegendeel niet bewijzen dan zijn de kosten waarschijnlijk voor u.
Waarschijnlijk heeft het bandenbedrijf de bouten na montage niet nagetrokken Kan me overigens niet voorstellen dat er dan niets te horen is geweest (voordat het wiel eraf loopt maakt een te los wiel aardig wat kabaal.
Denk dat maar weinig mensen weten dat de wielbouten na montage na een paar honderd km. door de eigenaar (u dus) na dient te worden getrokken (en ik twijfel of dat hier is gebeurd).

eekhoorn6
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2010 21:00

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door eekhoorn6 »

Klopt, ik weet dat je ze na 100 km moet natrekken met een momentsleutel, maar hoeveel mensen doen dat nou, daarbij heeft de bandenfitter ze nagetrokken bij montage. Ik heb zowel ervaring met na 100 km natrekken als ook dat niet te doen en to nu toe is het eigenlijk altijd goed gegaan.
Ik heb het ooit eens ervaren met een toyota landcruiser waar de wielbouten van los zaten en dat hoor en voel je echt wel een tijdje voor dat het wiel er af loopt. In dat geval was ik net op tijd.
Dus ik vind het wel vreemd dat de garage houder dat dan niet eerder bemerkt heeft.
Ik ga morgen wel eens even kijken wat de schade is en dan in overleg met de garage.

hyama
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:48

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door hyama »

altijd na 50 km de bouten natrekken,het beste weer even langs gaan bij garage die hebben daar betere sleutels voor

eekhoorn6
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2010 21:00

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door eekhoorn6 »

Het stomme is dat ik zelf een momentsleutel in de gereedschapkist heb liggen, maar vergeten ben om het te doen.
Mijn garage wil het materiaal voor de reparatie van de schade betalen, schade is 700 euro. Dat vind ik heel coulant vooral omdat het niet hun fout is.
Overigens waren alle wielen los gelopen, dus ik heb nog geluk gehad.
De garage vond wel dat de banden fitter het aanhaalmoment veel te laag heeft gehouden voor de bus, dit moet minimaal 160kn zijn in plaats van 120 kn dit is dus wel nalatigheid van de banden monteur.
Ik zal proberen het via mijn rechtsbijstand verzekering te verhalen maar denk dat ik weinig kans maak.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door Veldt01 »

700 Euro valt mee, loont zich eigenlijk niet voor Rechtsbijstand. Overduidelijk een fout van de bandefitter, gewoon de bouten niet op moment gezet na gebruik van de luchtsleutel..... Zou er in ieder geval nooit meer heengaan.

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door robbert61 »

Garage moet alle schade betalen daar zijn ze voor verzekert.
Op wat voor manier het ook is gebeurd.

Ze kunnen bij iedereen wel iets los draaien waar door er zo iets gebeurd en dan kan jij betalen niks er van.
De garage moet gewoon zijn verzekering aan spreken.

Dus niks tegemoet komen in de kosten ge woon repareren als nieuw er uit laten zien is pech voor de garage houder en niets anders.

Niet laten beet nemen.

Groetjes Rob.

Levv
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2010 17:56

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door Levv »

Ben het met robbert61 eens, feit is dat ze jou gebeld hebben dat er tijdens de proefrit schade is ontstaan. Dus door hun handelen is dit ontstaan je hebt immers zelf 1500KM gereden en als wielbouten loszitten zeker bij een camper die veel zwaarder is dan een auto dat zal er zeker al eerder iets fout gegaan zijn dat blijft niet 1500KM goed en bij een beurtje breekt het zwikkie af.

De garage houder is verantwoordelijk voor de onstane schade en zijn daar ook voor verzekerd dus het kost hun helemaal niets. Ik denk dat de garage houder het op de bandenfiiter probeerd af te schuiven in de hoop dat jij het dan met hem gaat oplossen en dan is de garage van het gezeur af.

Maar zoals robbert61 zegt poot stijf houden en de garage het kostenloos laten oplossen.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: schade bij proef rit

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

En stel nou,

De camper was niet goed voordat hij naar de garage ging.

De monteur moet rijden om de klachten vast te stellen, en vervolgens loopt er een wiel los. Mag hij jou dan aanklagen omdat jij zijn leven in gevaar brengt?

Jij brengt een voertuig bij hem aan wat in potentie gevaarlijk is zonder dat hij het weet.

Gesloten