Schade door autowasstraat

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hebra98

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

grun schreef:
23 sep 2020 09:33
berndv schreef:
23 sep 2020 08:47
Als er bijvoorbeeld, zoals je als voobeeld aanhaalt, een draadkern bloot ligt op een plek die normaliter niet nat wordt, zul je er tijdens het normale gebruik van de auto geen last van hebben, maar in de wasstraat kan je water krijgen op plekken waar normaliter geen water komt tijdens een regenbui.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. In mijn huidige auto lag er bijvoorbeeld een beetje water op de hoedenplank na een bezoek aan de wasstraat. De eerste keer ging ik daarmee naar de dealer in de veronderstelling dat de afdichting van de achterklep te wensen overliet. Volgens de dealer wordt er echter in de wasstraat met kracht water van boven op de auto gespoten, iets wat niet gebeurt als de auto op straat in de regen staat. Met de afdichting is dus niets mis, volgens hem.

In het vervolg houd ik daar rekening mee bij een bezoek aan de wasstraat en leg een handdoek op de hoedenplank.
>>
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma?
Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?

Ieder natuurlijk zijn ervaringen, maar ik blijf toch bij mijn idee en zou de straat eigenaar blijven adviseren de wasstraat goed te laten controleren op slechte bedrading en sluitingen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij kan beter de eigenaar van de auto zijn voertuig onder de motorkap controleren op slechte bedrading en afdichtingen.

hebra98

Erthanax schreef:
23 sep 2020 10:49
Volgens mij kan beter de eigenaar van de auto zijn voertuig onder de motorkap controleren op slechte bedrading en afdichtingen.
>>
Ik mag aannemen dat dit, bij het herstellen van de diverse beschadigde onderdelen, is gedaan.
En, hoe verklaar je dan dat het de 3 verschillende systemen trof?

Erthanax

Door de genoemde "vonkenregen". Spanningspieken kunnen allerhande problemen veroorzaken in auto-elektronica. Daar zijn heel wat topics mee gevuld op autoforums. Zelfs de accupolen aansluiten in de verkeerde volgorde kan al ellende geven.

Dat er alleen bij deze auto problemen waren, niet daarvoor en niet daarna, maakt het voor mij minder waarschijnlijk dat het probleem in het lappengordijn van de wasstraat zit.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
23 sep 2020 11:50
Zelfs de accupolen aansluiten in de verkeerde volgorde kan al ellende geven.
Dat lijkt me bakerpraat. De juiste polariteit daarentegen is wel essentieel.

Erthanax

Nee, dat is geen bakerpraat. Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn. (Op de verkeerde polen aansluiten al helemaal.)

16again

Erthanax schreef:
23 sep 2020 13:40
Nee, dat is geen bakerpraat. Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn.
Ik heb een elektro achtergrond uit ver verleden, maar een plausibele verklaring van je stelling heb ik nog niet gelezen.
Sterker, ik heb nog niets gezien wat ook maar op een verklaring lijkt.

hebra98

16again schreef:
23 sep 2020 13:52
Erthanax schreef:
23 sep 2020 13:40
Nee, dat is geen bakerpraat. Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn.
Ik heb een elektro achtergrond uit ver verleden, maar een plausibele verklaring van je stelling heb ik nog niet gelezen.
Sterker, ik heb nog niets gezien wat ook maar op een verklaring lijkt.
>>
Mijn ervaring is recent en gaat een heel stuk verder dan alleen auto en electro / electronica.
Maar heeft voor mij geen zin dat hier uit de doeken te doen. (en nee, tv is alleen een hobby)

Mijn voorstel is niet een feit, maar gezien de gegeven informatie zeker een mogelijkheid en mogelijk gevaar.
De accu is natuurlijk helemaal niet losgehaald voor de wasstraat in te rijden, dus die optie neem ik niet serieus.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik dit zo lees

https://www.accudienst.nl/h355/hoe-gebr ... abels.html#

is de juiste volgorde toch wel heel belangrijk.

hebra98

Lady1234 schreef:
23 sep 2020 14:07
Als ik dit zo lees

>>
Dit zijn startkabels (jumper cable) en dat is hier helemaal niet van toepassing.
En ja, meeste mensen doen dit niet correct.

Maar ZEKER NIET in de wasstraat!!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik reageerde op @16again, dus niet de wasstraat.

hebra98

Lady1234 schreef:
23 sep 2020 14:41
Ik reageerde op @16again, dus niet de wasstraat.
>>
Sorry, dat zie ik niet terug in je post..

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
23 sep 2020 09:40
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma? Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.

hebra98

Moneyman schreef:
23 sep 2020 16:31
hebra98 schreef:
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma? Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
>>
Ben jij zelf techneut?

Erthanax

Wasr het (mij) om gaat is dat ik mij heel goed voor kan stellen dat een "vonkenregen" tot gevolg heeft dat er problemen ontstaan in de elektronica van de auto. Dat er meer dan een functie uitvalt verbaast mij niet.

De vonkende accu door de verkeerde volgorde bij het aansluiten gaf ik slechts als voorbeeld. Ik was er zelf getuige van: Een vonk, een "kwek" van de claxon, en de ongelukkige riep het opperwezen aan. Toen zag ik dat hij de minpool al had aangesloten. Er was geen zekering doorgebrand, en na aansluiting in de juiste volgorde leek alles te werken. Maar iets later bleek de ontvanger van de centrale deurvergrendeling het niet meer te doen.

Dat er door een slecht contact in de wasstraat spanning zou staan op de poetsflappen en dat dát de problemen veroorzaakte, kan ik me niet voorstellen. Ook statische oplading doir wrijving kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat er iets niet deugde onder de motorkap lijkt mij het meest waarschijnlijk.

hebra98

Erthanax schreef:
23 sep 2020 16:36
Wasr het (mij) om gaat is dat ik mij heel goed voor kan stellen dat een "vonkenregen" tot gevolg heeft dat er problemen ontstaan in de elektronica van de auto. Dat er meer dan een functie uitvalt verbaast mij niet.

De vonkende accu door de verkeerde volgorde bij het aansluiten gaf ik slechts als voorbeeld. Ik was er zelf getuige van: Een vonk, een "kwek" van de claxon, en de ongelukkige riep het opperwezen aan. Toen zag ik dat hij de minpool al had aangesloten. Er was geen zekering doorgebrand, en na aansluiting in de juiste volgorde leek alles te werken. Maar iets later bleek de ontvanger van de centrale deurvergrendeling het niet meer te doen.

Dat er door een slecht contact in de wasstraat spanning zou staan op de poetsflappen en dat dát de problemen veroorzaakte, kan ik me niet voorstellen. Ook statische oplading doir wrijving kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat er iets niet deugde onder de motorkap lijkt mij het meest waarschijnlijk.
>>
Okay, ik kan me niet voorstellen dat de accu zichzelf loskoppelt en weer verkeerd aansluit. Tijdens de cyclus van het wassen.
Maar als de eigenaar en TS niets meer proberen is het alleen onze discussie en die is wat mij betreft klaar.
Want wellicht komt mijn bewijs niet, of misschien toch wel.
Ik hoop dan alleen wel dat het geen persoonlijk leed gaat zijn.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:46

Ik hoop dan alleen wel dat het geen persoonlijk leed gaat zijn.
Waar komt die wending opeens vandaan?

16again

hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:35
Moneyman schreef:
hebra98 schreef:
>>
Ben jij zelf techneut?
Dat is niet zijn broodwinning. Maar als wel techneut, is het wat mij betreft de meest waarschijnlijke verklaring

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
23 sep 2020 16:35
Moneyman schreef:
hebra98 schreef:
>>
Ben jij zelf techneut?
Soms is gezond verstand voldoende. Sterk antwoord, by the way.

16again

Lady1234 schreef:
23 sep 2020 14:07
Als ik dit zo lees

Weliswaar off-topic, maar in dat verhaal is de volgorde niet eens zo belangrijk. Essentieel is:
Let op: sluit hem dus NIET aan op de -pool van slechte accu maar minimaal 50 cm daar vanaf.
Wees echter zeker dat het gaat om een sollide motor- of carrosserie-deel.
Dit om extreem grote stroom te vermijden , bij het parallel schakelen van beide spanningsbronnen.

Plaats reactie