LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade door autowasstraat

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

Nouja, ik lees toch echt het volgende... of zit iemand in het verkeerde deel te lezen?
Daarom vergoedt hij vijftig procent van de schade en nodigt hij Raymond graag nog eens uit voor een rit door zijn wasstraat. Mocht de situatie zich dan nogmaals voordoen, is hij bereid het volledige bedrag te betalen.

Raymond heeft ons laten weten graag gebruik te maken van deze tegemoetkoming.
..
Ik zou alleen de eigenaar van de wasstraat adviseren zijn installatie even te laten controleren op onregelmatigheden qua spanningen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
22 sep 2020 16:30
16again schreef:
22 sep 2020 16:28
Statische electriciteit in een dergelijke vochtige omgeving is natuurlijk onzin eerste klas.
En de laatste droogstap gaat zonder borstel of fysiek contact, maar met luchtstroom.

Ik verwacht dat er water op een plek gekomen is, waar de auto niet tegen kan.
50/50 is genereus voorstel
TS heeft het over het moment dat de lappenborstel aan de auto begint.
Dan nog. Al zou bij het inboenen van de wax een statische lading ontstaan, dan nog is het plaatwerk van de auto een grote kooi van Faraday

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door D34M0N »

hebra98 schreef:
22 sep 2020 16:56

Want als je in een auto een probleem krijgt in 3 verschillende auto systemen, computer, ruitenwisser en dagrij verlichting dan is er toch ook de kans dat het een externe factor was.
Het lijkt mij dat de kans groot is dat TS die externe factor was. Dat soort systemen moeten uitgezet worden als de auto gewassen wordt.
Het is sowieso handig om vooraf in de handleiding te lezen wat er gedaan moet worden voorafgaand aan het wassen van de auto, die automatische systemen willen nog wel eens wat nukkig reageren in sommige situaties.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

@D34MON
Dit is een eigenaardig standpunt.
Wat heeft de boordcomputer en de dagrijverlichting precies voor mogelijkheden om deze voor te bereiden op een wasbeurt?
De ruitenwisser kan ik me iets bij voorstellen als deze een regensensor heeft. Maar dat is dan niet pas aan het einde van de wasstraat dat deze de ruitenwissers aanzet. Ik neem aan dat die dan aan het begin van de wasstraat al aan is gegaan.

En ik lees bij TS ook niet dat de ruitenwissers aan het werk waren.
En, waar komen de vonken dan precies vandaan, want de ruitenwissermotor zit onder de motorkap.

Ik blijf bij mijn eerder genoemde "out of the box"

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door jonis »

hebra98 schreef:
23 sep 2020 07:38
@D34MON
Dit is een eigenaardig standpunt.
Wat heeft de boordcomputer en de dagrijverlichting precies voor mogelijkheden om deze voor te bereiden op een wasbeurt?
De ruitenwisser kan ik me iets bij voorstellen als deze een regensensor heeft. Maar dat is dan niet pas aan het einde van de wasstraat dat deze de ruitenwissers aanzet. Ik neem aan dat die dan aan het begin van de wasstraat al aan is gegaan.

En ik lees bij TS ook niet dat de ruitenwissers aan het werk waren.
En, waar komen de vonken dan precies vandaan, want de ruitenwissermotor zit onder de motorkap.

Ik blijf bij mijn eerder genoemde "out of the box"
Normaal zou je auto van contact af zetten aan begin van de wasstraat en staat alles uit.
Als je dan richting einde wasstraat de auto op contact zet en de ruit/sensor is nog niet droog.....
Als je 's winters de auto buiten laat staan zou ik de ruitenwisser ook even van de sensor af zetten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door grun »

Ik kan me, als regelmatige gebruiker van een wasstraat, niet voorstellen dat de 'lappenborstel' schade aan de elektronische componenten in de auto veroorzaakt.
Zelf noem ik die dingen 'de flappen'. Het is niet echt een borstel maar een verticaal gordijn van kunststof lamellen die opgehangen zijn aan een rail met een ketting waarmee ze, afhankelijk van het gekozen programma, snel in of uit geschoven kunnen worden. Van de zijkant wordt er was op de auto gespoten en die flappen verdelen dat meer of meer over de carrosserie. Ik geloof niet dat die flappen met elektriciteit verbonden zijn, ze hangen gewoon aan een ketting en verder niet.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

@Grun,
Als er een defect is aan de elektrische installatie is het moeilijk te zien welke gevolgen dat heeft.
Als er ergens in de installatie een draadkern bloot komt te liggen en tegen een metaal deel komt kan er natuurlijk spanning komen te staan op dat deel.
Nogmaals, dat is mogelijk maar moet dan wel aangetoond kunnen worden.

Als ik door de wasstraat ga blijft mijn motor gewoon draaien. Ik moet ook halverwege de straat een 180 graden maken om door het tweede deel van de straat te gaan.

Ik weet ook niet of TS de motor heeft laten draaien (bij meeste is dat gebruikelijk)
Ook zie ik in zijn verhaal niet dat de ruitenwisser begon te werken.
Waar komen de vonken vandaan die op de voorruit terecht zijn gekomen.

Kan TS aangeven wat precies de schade was aan de genoemde onderdelen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door berndv »

hebra98 schreef:
22 sep 2020 16:56
Want als je in een auto een probleem krijgt in 3 verschillende auto systemen, computer, ruitenwisser en dagrij verlichting dan is er toch ook de kans dat het een externe factor was.
Dat de schade door een externe factor getriggered is, lijkt me op zich wel duidelijk. Maar dat zegt nog niets over de aansprakelijkheid. Als er bijvoorbeeld, zoals je als voobeeld aanhaalt, een draadkern bloot ligt op een plek die normaliter niet nat wordt, zul je er tijdens het normale gebruik van de auto geen last van hebben, maar in de wasstraat kan je water krijgen op plekken waar normaliter geen water komt tijdens een regenbui. Dan kan je discussieren of het dan door de wasstraat komt, als ts niet door de wasstraat was gereden, was er immers niets mis gegaan, maar aan de andere kant is het wel iets wat al vooraf mis was aan de auto.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

berndv schreef:
23 sep 2020 08:47
hebra98 schreef:
22 sep 2020 16:56
Want als je in een auto een probleem krijgt in 3 verschillende auto systemen, computer, ruitenwisser en dagrij verlichting dan is er toch ook de kans dat het een externe factor was.
Dat de schade door een externe factor getriggered is, lijkt me op zich wel duidelijk. Maar dat zegt nog niets over de aansprakelijkheid. Als er bijvoorbeeld, zoals je als voobeeld aanhaalt, een draadkern bloot ligt op een plek die normaliter niet nat wordt, zul je er tijdens het normale gebruik van de auto geen last van hebben, maar in de wasstraat kan je water krijgen op plekken waar normaliter geen water komt tijdens een regenbui. Dan kan je discussieren of het dan door de wasstraat komt, als ts niet door de wasstraat was gereden, was er immers niets mis gegaan, maar aan de andere kant is het wel iets wat al vooraf mis was aan de auto.
>>
Okay, wellicht is mijn stelling niet duidelijk.
Ik zeg niet dat ik WEET dat de wasstraat eigenaar schuldig of aansprakelijk is. Het lijkt mij mogelijk, maar niet overduidelijk.
Ik geef alleen aan dat de eigenaar er, in mijn ogen, slim / goed aan heeft gedaan om een handreiking te doen en uit te nodigen om nogmaals langs te komen. Met het aanbod van mogelijke kosten bij nogmaals, hetzelfde probleem.

En als TS weer door de wasstraat wil gaan adviseer ik wel de eigenaar van de wasstraat om vooraf goed te laten onderzoeken of de gehele installatie wel correct is. Want nu zat er een auto tussen de lappen, maar stel dat iemand daar tussendoor loopt (al staat de installatie stil)? Want een defect houd geen rekening met de "omstandigheden" en of het een mens of auto is.

Ook, zoals dat voor een auto met APK, kan je volgens mij een defect aan de wasstraat met huidige informatie ook niet uitsluiten.

En, de auto staat regelmatig onder veel nattere omstandigheden, buiten op straat. Want ik heb nog nooit een wasstraat 4 uur zien doen over een wasbeurt terwijl het regelmatig kan voorkomen dat je auto zo lang in een regenbui staat of je er doorheen rijdt.

Dan komt daar nog bij.
Waar komen de vonken vandaan, als er geen elektrische spanning is betrokken in dit geval?
Want vonken kunnen op een paar manieren ontstaan. Schuring of elektrische spanningen.
En ik lees nergens dat de lak van de motorkap / ruitenwisser af is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
23 sep 2020 09:01
Ik denk dat hebra bedoeld dat er een draadkern bloot lag in de wasstraat, niet in de auto. (correct me if i'm wrong)

Blijft voor mij de vraag wat er gebeurd is met de draadkern bij duizenden auto's die daarna door de wasstraat gereden zijn.
>>
Je aanname is volledig correct.

Andere auto's hebben er wellicht geen problemen mee omdat elke auto op rubberen banden staat.
Dat isoleert de auto met de grond.
Maar als TS met de velg tegen de voortgang track staat, kan er wel een grond contact zijn.
Of
wellicht is er een aardingstrip tegen wagenziekte, die het contact met de vochtige grond maakt, dan is er wel geleiding.
En een auto met 12V kan niet goed tegen 230V / 380V en krijg je vreemde gevolgen.
In de auto zelf merk je niet veel van die spanning, omdat de geleiding (net als bij bliksem) door het carrosserie gaat.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 23 sep 2020 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

sake1987

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door sake1987 »

In de regen staan is wel iets anders dan dat er met druk en zeep water op de auto wordt gespoten

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

sake1987 schreef:
23 sep 2020 09:20
In de regen staan is wel iets anders dan dat er met druk en zeep water op de auto wordt gespoten
>>
En waarom was de boordcomputer van slag en dagrijverlichting defect?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
22 sep 2020 17:03
Nou, dat is wel heel veroordelend. Daar gaan honderden auto's per dag probleemloos doorheen, en bij 1 raar geval 'speelt de eigenaar het slim?'
>>
Sorry, dat is niet mijn stelling.. Niet gespeelt maar gehandeld staat er volgens mij in mijn relaas.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:
23 sep 2020 08:47
Als er bijvoorbeeld, zoals je als voobeeld aanhaalt, een draadkern bloot ligt op een plek die normaliter niet nat wordt, zul je er tijdens het normale gebruik van de auto geen last van hebben, maar in de wasstraat kan je water krijgen op plekken waar normaliter geen water komt tijdens een regenbui.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. In mijn huidige auto lag er bijvoorbeeld een beetje water op de hoedenplank na een bezoek aan de wasstraat. De eerste keer ging ik daarmee naar de dealer in de veronderstelling dat de afdichting van de achterklep te wensen overliet. Volgens de dealer wordt er echter in de wasstraat met kracht water van boven op de auto gespoten, iets wat niet gebeurt als de auto op straat in de regen staat. Met de afdichting is dus niets mis, volgens hem.

In het vervolg houd ik daar rekening mee bij een bezoek aan de wasstraat en leg een handdoek op de hoedenplank.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

grun schreef:
23 sep 2020 09:33
berndv schreef:
23 sep 2020 08:47
Als er bijvoorbeeld, zoals je als voobeeld aanhaalt, een draadkern bloot ligt op een plek die normaliter niet nat wordt, zul je er tijdens het normale gebruik van de auto geen last van hebben, maar in de wasstraat kan je water krijgen op plekken waar normaliter geen water komt tijdens een regenbui.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. In mijn huidige auto lag er bijvoorbeeld een beetje water op de hoedenplank na een bezoek aan de wasstraat. De eerste keer ging ik daarmee naar de dealer in de veronderstelling dat de afdichting van de achterklep te wensen overliet. Volgens de dealer wordt er echter in de wasstraat met kracht water van boven op de auto gespoten, iets wat niet gebeurt als de auto op straat in de regen staat. Met de afdichting is dus niets mis, volgens hem.

In het vervolg houd ik daar rekening mee bij een bezoek aan de wasstraat en leg een handdoek op de hoedenplank.
>>
Duidelijk, maar waarom begon het probleem dan opeens tijdens het droge(re) deel van deze voorgang in het programma?
Het probleem start toch als het probleem er is, niet pas een tijdje later?

Ieder natuurlijk zijn ervaringen, maar ik blijf toch bij mijn idee en zou de straat eigenaar blijven adviseren de wasstraat goed te laten controleren op slechte bedrading en sluitingen.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij kan beter de eigenaar van de auto zijn voertuig onder de motorkap controleren op slechte bedrading en afdichtingen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door hebra98 »

Erthanax schreef:
23 sep 2020 10:49
Volgens mij kan beter de eigenaar van de auto zijn voertuig onder de motorkap controleren op slechte bedrading en afdichtingen.
>>
Ik mag aannemen dat dit, bij het herstellen van de diverse beschadigde onderdelen, is gedaan.
En, hoe verklaar je dan dat het de 3 verschillende systemen trof?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Door de genoemde "vonkenregen". Spanningspieken kunnen allerhande problemen veroorzaken in auto-elektronica. Daar zijn heel wat topics mee gevuld op autoforums. Zelfs de accupolen aansluiten in de verkeerde volgorde kan al ellende geven.

Dat er alleen bij deze auto problemen waren, niet daarvoor en niet daarna, maakt het voor mij minder waarschijnlijk dat het probleem in het lappengordijn van de wasstraat zit.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
23 sep 2020 11:50
Zelfs de accupolen aansluiten in de verkeerde volgorde kan al ellende geven.
Dat lijkt me bakerpraat. De juiste polariteit daarentegen is wel essentieel.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade door autowasstraat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, dat is geen bakerpraat. Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn. (Op de verkeerde polen aansluiten al helemaal.)

Gesloten