Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
fonsflons

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door fonsflons » 26 mar 2018 19:24

Het lijkt mij ook niet toevallig dat een dergelijke auto in Budel is gekocht / aangepast. Budel is zo'n beetje het episch centrum van de Benelux wat dit betreft met een van het grootste offroad evenement. Ik kom daar regelmatig in de buurt en er zijn weken dat daar meer wel dan niet verhoogde auto's rondrijden :)

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 26 mar 2018 19:25

alfatrion schreef:Ik maak uit het verhaal op dat de auto niet is verkocht als kluswagen, maar om op de openbare weg te rijden. Een nieuwe APK is niet nodig voor de verkoop van tweedehandse auto's. Een auto van 24 jaar oud, die goed is onderhouden, vertoond deze klachten niet tijdens en zo kort na de oplevering.
Julie4444 schreef:TS zegt zelf dat hij ermee is gaan crossen op een crossbaan.
Neen. Ik maak uit het verhaal op dat de auto de hele tijd bij de garage is geweest. Bij aflevering viel de remdruk weg, de auto is bij de garage gebleven om dit probleem te verhelpen en toen ze TS de auto weer kwam ophalen was er het verhaal van het crossen.
Tja, ik zie nu aan je laatste reactie dat je beter hebt (moeten) (ge)lezen. Voor de cross dus. En dan nog is 24 jaar al superoud voor een auto. Dat is de "einde van zijn latijn" leeftijd en dat weet iedere leek zo ook wel.

Hoewel ik graag een vonnis van je zie waarin een rechter in een gelijksoortige situatie wel de koper gelijk heeft gegeven. Heb je die ook paraat?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 26 mar 2018 20:05

fonsflons schreef:Het lijkt mij ook niet toevallig dat een dergelijke auto in Budel is gekocht / aangepast. Budel is zo'n beetje het episch centrum van de Benelux wat dit betreft met een van het grootste offroad evenement. Ik kom daar regelmatig in de buurt en er zijn weken dat daar meer wel dan niet verhoogde auto's rondrijden :)
Daar weet ik helemaal niets van.
Julie4444 schreef:En dan nog is 24 jaar al superoud voor een auto. Dat is de "einde van zijn latijn" leeftijd en dat weet iedere leek zo ook wel.
Dit is een herhaling van zetten. De verkoper moet een conform product leveren. De koper mag verwachten dat een product beschikt over alle eigenschappen, die nodig zijn voor normaal gebruik behoudens die eigenschappen die de koper zelf eenvoudig kan ontdekken. Dat wordt niet anders als het product erg oud is. De argumenten die hier worden aangehaald, zijn in het verleden ook aangehaald bij auto's van tien jaar oud. Er zijn overigens genoeg eigenaren van oldtimers, die nog prima kunnen rijden. Dat iets oud is, wil namelijk niet zeggen dat er geen onderhoud kan worden verricht.
Julie4444 schreef:Hoewel ik graag een vonnis van je zie waarin een rechter in een gelijksoortige situatie wel de koper gelijk heeft gegeven. Heb je die ook paraat?
Het probleem is een beetje dat je aspecten meeneemt (leeftijd), die juridisch niet zo zwaar wegen. Het is altijd je een kilo appels koopt en een dan een kilo peren krijgt. Als je een auto verkocht wordt om mee te rijden, dan is legt het argument dat het een oude auto is niet zoveel gewicht in de schaal. Er is ook nog wel een vonnis van een oldtimer, maar die past juist minder.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 26 mar 2018 20:13

alfatrion schreef:Als je een auto verkocht wordt om mee te rijden, dan is legt het argument dat het een oude auto is niet zoveel gewicht in de schaal. Er is ook nog wel een vonnis van een oldtimer, maar die past juist minder.
J&W schreef:Op ons verzoek wordt de auto verder verbeterd met andere vering, ophoging enzovoort.

Omdat de auto eerder structureel sterk is aangepast vroegen we ook een nieuwe APK.
Hij zal verkocht zijn om mee te rijden, maar je praat dus over een 24 jaar oude jeep die structureel aangepast is, verbeter met andere vering, opgehoogd....Die is dus gemaakt om offoad mee te rijden. Tenzij TS de eerste autogarage ter wereld heeft getroffen die het normaal vind om een 'oldtimer' test te rijden op een crossbaan.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 26 mar 2018 20:20

Ik ga er vanuit dat offroad niet besproken is, dit valt dan ook niet onder de wettelijke garantie.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 26 mar 2018 20:25

alfatrion schreef:Ik ga er vanuit dat offroad niet besproken is, dit valt dan ook niet onder de wettelijke garantie.
Ok, het is jouw tijd :D Die mag je gebruiken zoals je zelf wilt. Als je dan toch tijd overhebt, google eens crossbaan Heerde. Niet bepaald een grasveldje.

Crossbaan Heerde (snap je ook gelijk waarom de kruiskoppeling het begeven heeft):
https://www.locourant.nl/images/nieuws/ ... 4_2017.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=U04i_iFmOJg

Combineer nu bovenstaande foto en video met de sleutelwoorden:
- Jeep
- Oud
- Verhoogd
- Andere vering
- Stuctureel aangepast
- 2 rondjes crossbaan Heerde
- Garantie

Welk woord past er dan niet tussen?

Edit:
Dit opent uiteraard wel weer een andere interessant vraagstuk. Stel nu dat de auto dus duidelijk WEL voor de cross gekocht is. De garage is ook geen pannekoek en snapt ook wel dat vering niet omhoog gaat omdat TS nu eenmaal erg lang is.
Dus klant wil cross auto, garage heeft een mooie deels aangepaste staan, verfijnd hem nog wat, maar het blijkt toch een kat in de zak. Klant wil garantie, garage geeft geen garantie.

Als ik die beelden zie (het gaat jeuken, mannenhobby!!) snap ik de openingspost wel dat de klant graag betaald voor een Vitara van 24 jaar oud die goed is in plaats van een technisch afgeragde barrel. Uiterlijk doet er niet toe, onderhuids moet dat ding echter wel zijn mannetje staan.

(Alfa, je kunt hem weer oppakken...)
Laatst gewijzigd door fonsflons op 26 mar 2018 22:52, 5 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 26 mar 2018 20:39

Als ik die foto zie snap ik wel waarom een 24 jaar oude kruiskoppeling het na '2 rondjes' al heeft begeven.

Maar Alfa, zou het niet kunnen dat je er deze keer naast zit? Dat ding is gekocht om te crossen, niet om te cruisen. Dat heeft niks met normaal gebruik te maken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 27 mar 2018 14:16

witte angora schreef:Maar Alfa, zou het niet kunnen dat je er deze keer naast zit? Dat ding is gekocht om te crossen, niet om te cruisen. Dat heeft niks met normaal gebruik te maken.
In feite gaat het niet per sé om "normaal gebruik", maar om "gebruik voor het doel waarvoor het aangeschaft is". Als dit ding gekocht is om te crossen, moet'ie dat dus ook kunnen doen. En als'tie al niet meer kan crossen, kan'ie zéker niet meer normaal gebruikt worden. De garage heeft vanuit dat oogpunt dus sowieso een ondeugdelijk product geleverd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 mar 2018 14:24

fonsflons schreef:Stel nu dat de auto dus duidelijk WEL voor de cross gekocht is. De garage is ook geen pannekoek en snapt ook wel dat vering niet omhoog gaat omdat TS nu eenmaal erg lang is.
Dus klant wil cross auto, garage heeft een mooie deels aangepaste staan, verfijnd hem nog wat, maar het blijkt toch een kat in de zak. Klant wil garantie, garage geeft geen garantie.
MM was me voor. Dan geld de wettelijke garantie. Als de auto is omgebouwd om deze geschikt te maken, dan moet deze vervolgs daar ook aan voldoen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 27 mar 2018 14:28

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Maar Alfa, zou het niet kunnen dat je er deze keer naast zit? Dat ding is gekocht om te crossen, niet om te cruisen. Dat heeft niks met normaal gebruik te maken.
In feite gaat het niet per sé om "normaal gebruik", maar om "gebruik voor het doel waarvoor het aangeschaft is". Als dit ding gekocht is om te crossen, moet'ie dat dus ook kunnen doen. En als'tie al niet meer kan crossen, kan'ie zéker niet meer normaal gebruikt worden. De garage heeft vanuit dat oogpunt dus sowieso een ondeugdelijk product geleverd.
Een auto voor het verkeer is wat anders als een crossauto. Als mijn doel is het kopen van een crossauto en ik loop de ferrari showroom binnen kan ik niet de verantwoordelijkheid bij de dealer leggen. Een personenwagen is geen off road cross auto.
Er zijn wel eens van die mensen die met een gewone personenwagen met kenteken rondjes gaan rijden op een circuit. Daar is een auto niet voor bedoeld en kan ook geen garantie op gegeven worden. Ook al pas je de auto nog zo veel mogelijk aan, het blijft een personenwagen. Wil je een echte racewagen, moet je kopen. Die heeft ook geen kenteken en heeft geen typegoedkeuring. En zo ook met deze offroad crossauto. Je past zelf de auto aan om deze met een ander doel te gebruiken dan waar die voor gemaakt is.
Het gaat dus niet om het doel van de aanschaf, maar wat het doel is waar de auto voor gemaakt is. Hoe leuk deze jeepjes ook zijn, het gebruik op zo’n baan is altijd erger dan op de weg.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 27 mar 2018 14:34

@ Neodutchio: Je bedoelt zoiets als: met een beitel kun je geen schroeven indraaien, en met een schroevendraaier kun je geen houtsnijwerk maken? Ook al lijken een beitel en een schroevendraaier enigszins op elkaar?

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 27 mar 2018 14:35

Als ik een auto koop om burnouts mee te maken zal ik niet na 3x garantie kunnen claimen omdat de banden versleten zijn.

Koop ik een auto voor de autocross dan zal deze ook hevig aan slijtage onderhevig zijn. In dat filmpje hierboven van de crossbaan in Heerde wordt in 5 minuten een koppeling opgerookt. De auto moet tenslotte de berg op en de modder werkt niet mee. Voor de situatie dus normaal gebruik maar garantie claimen omdat de koppeling het maar 200 meter ipv 100.000 km volgehouden heeft lijkt mij redelijk kansloos.

Of wil je nu zeggen dat alle auto's op zandvoort gratis onder garantie onderhouden dienen te worden door de dealers?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 27 mar 2018 15:14

witte angora schreef:@ Neodutchio: Je bedoelt zoiets als: met een beitel kun je geen schroeven indraaien, en met een schroevendraaier kun je geen houtsnijwerk maken? Ook al lijken een beitel en een schroevendraaier enigszins op elkaar?
Je zou het wel kunnen, maar je kan geen garantie claimen. Als ik mijn schroevendraaier als beitel ga gebruiken en die breekt af os het dikke pech. Dan kan ik wel de punt gaan aanpassen om mooiere bewegingen te maken, maar het blijft een schroevendraaier.
Een auto is type goedgekeurd voor het doel wat die heeft: deelnemen in het verkeer.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 mar 2018 15:30

fonsflons schreef:Als ik een auto koop om burnouts mee te maken zal ik niet na 3x garantie kunnen claimen omdat de banden versleten zijn.
Je hebt normaal gebruik en bijzonder gebruik. Normaal gebruik is het gebruik zoals dat gebruikelijk wordt gepleegd door de groep die het gebruikt. Bijzonder gebruik is afgesproken gebruik. Dat jij een auto koopt voor burnouts, wil nog niet zeggen dat de verkoper hier ook weet van heeft. Daarbij zijn banden aan slijtage onderhevig. Maar misschien zijn hier er wel speciale banden voor.

Wanneer een garage een auto ontnouwd tot een crossauto en dan verkoopt, dan veranderd de doelgroep en daarmee wat onder normaal gebruik valt.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 27 mar 2018 15:34

Nou, ik zou zeggen zet hier de wettelijke onderbouwing neer en je hebt vrienden voor het leven in de race en crosswereld. Dat was altijd een peperdure sport, maar die blijkt opeens een stuk goedkoper geworden zijn.

Wie had gedacht dat racen met een race auto onder garantie valt. Weer wat geleerd vandaag.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus » 27 mar 2018 15:43

alfatrion schreef: Wanneer een garage een auto ontnouwd tot een crossauto en dan verkoopt, dan veranderd de doelgroep en daarmee wat onder normaal gebruik valt.
Zoals ik het lees, verkoopt de de garage een ongemodificeerde auto, om deze daarna op verzoek van de verkoper te modificeren. In dat geval kun je er natuurlijk niet vanuit gaan dat de garage een auto specifiek verkoopt als crossauto.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 mar 2018 16:13

In dat geval zou het onder bijzonder gebruik vallen, mits afgesproken. Je kan het OP op een aantal verschillende manieren lezen met als gevolg dat er verschillende uitkomsten.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 27 mar 2018 16:19

En daaruit kunnen we concluderen dat iedere reactie na de openingspost nutteloos geweest is zoals gewoonlijk. Tenzij het de bedoeling van TS was om even iemand zwart te maken. Dan is de missie geslaagd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 27 mar 2018 16:39

Maar dan weet je alsnog dat een auto voor dat bepaalde doel meer onderhoud nodig heeft dan normaal en regelmatig helemaal nagekeken moet worden. Dat is geen garantie, dat is onderdeel van de sport.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 27 mar 2018 16:40

'Waar een wil is is een wet' gaat het forum spreekwoord toch?

Plaats reactie