LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Suzuki dealer

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Ehengelo
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2017 10:45

Suzuki dealer

Ongelezen bericht door Ehengelo »

In augustus 2016 zijn wij naar de Suzuki Dealer in Almelo gegaan om te kijken naar een tweedehands auto. Bewust hadden wij gekozen voor een officiele Suzuki dealer. Meneer [naam verwijderd door moderatie] heeft ons die dag geholpen. Er stond toevallig een Suzuki Alto automaat uit het jaar 2006 te koop, met 45.000KM op de teller. Perfect dachten wij! Hij verzekerde ons dat het komende jaar wij echt GEEN problemen zouden krijgen met de auto, alles was gecontroleerd! Voor 3500 euro hebben wij uiteindelijk deze auto gekocht.

Helaas begonnen de mankementen zich al snel te tonen.. in december 2016 stond ik langs de kant van de weg en moest worden weggesleept. Motor probleem.. draadjes waren los geraakt en hebben ze weer bevestigd.

Februari 2017, welgeteld 2 maanden later zijn de aandrijfassen compleet kapot.
Wij hebben ivm een verhuizing 10.000KM gereden, en dit zou de schuld zijn dat de aandrijfassen kapot waren. Wij hadden teveel gereden. Ik ben naar de Suzuki dealer gegaan en dit uitgelegd. Het zou 600 tot 800 kosten om dit te laten maken.. geen garantie (wat normaal wel geldt binnen 6 maanden). Omdat dit een onverwachtse hoge rekening zou zijn, wou ik dit eerst thuis overleggen. Ik heb niets toegezegd en aangegeven dat ik even terug zou bellen over het uiteindelijke besluit...

5 dagen later word ik onverwachts gebeld met de vraag; wanneer komt u de auto repareren want de onderdelen liggen klaar. Repareren? Onderdelen? He?? Ik had niets besteld! Niets toegezegd...

De balie medewerker heb ik aangegeven dat ik niet de auto wilde laten repareren bij de Suzuki dealer, dit kostte mij teveel geld. De balie medewerker werd boos, en hing zonder gedag de telefoon op. Ook dreigde hij dat ik gewoon zou moeten betalen voor de onderdelen omdat hij ze besteld had..

Prima.. ik heb dat destijds achter mij gelaten. Misschien een miscommunicatie? Toch zat het me niet lekker.

april 2017 wil ik de auto APK laten keuren (Suzuki dealer Hengelo), ik wist dat de ruitenwissers vanaf dag 1 al niet goed werkte, ze gaven een vettige waas over het raam..

Wat een verassing was dat zeg, die APK keuring... opnieuw een rekening van gemiddeld 700 euro.. Ik zal even opnoemen wat er allemaal mis was met de auto: 2 banden zijn uitgedroogd, remschijven verroest, remblokken verroest, ashoes links en rechts buiten gescheurd, kenteken verlichting links zit niet deugdelijk bevestigd, achterdemper uitlaat is slecht, gasveren achterklep slecht en een koelvloeistof lekkage.

Zoals je kunt begrijpen komt de auto niet door de APK keuring, ik ben verplicht zsm nu de auto te repareren. Omdat ik nog wat aantal dagen speling had.. heb ik de Suzuki dealer Almelo een mail hierover geschreven. :x :x

In de mail ben ik netjes correct gebleven en aangegeven dat dit toch wel iets te ver gaat wat mij betreft. In 8/9 maanden tijd zou ik al meer dan 1500 extra kwijt zijn geweest voor de auto.

Helaas kreeg ik wederom een erg onbeschoft antwoord van [naam verwijderd door moderatie] terug.

Ik was bereid om samen tot een oplossing te komen. :!:
Laatst gewijzigd door Ehengelo op 24 apr 2017 13:29, 6 keer totaal gewijzigd.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door Quark »

Als het allemaal klopt wat u schrijft , dan bent u zeker slecht behandeld. Toch vind ik wat u schrijft meer iets wat voorkomt bij een handelaar.
Van een erkend dealer kan ik mij dit moeilijk voorstellen.
Heeft u garantie erbij genomen? Heeft u contact gehad met Suzuki Nederland ?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zet uw 'wrak' onder de koude douche, dat is een namelijk heel ander programma ...

dit is een forum waarop kritisch gekeken wordt wanneer er weer eens een tweede handsje met gebreken voorbij komt. De garantievoorwaarden zijn uw enige leidraad, niets meer en niets minder. "Perfect dachten wij! Hij verzekerde ons dat het komende jaar wij echt GEEN problemen zouden krijgen met de auto, alles was gecontroleerd!" Klachten kunt u beter via Suzuki indienen. Hopelijk heeft u getuigen voor deze 'verzekering'.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/douche/insturen/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 24 apr 2017 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, veel 'gebreken' zijn te wijten aan het aantal kilometers dat ermee (niet) gereden is. Een 10 jaar oude auto kopen met zo weinig kilometers krijgt zeker roestvorming op de remmen. Sterker, ze zouden zelfs vast kunnen komen te zitten. Hetzelfde met de uitlaat. Met weinig kilometers blijft er vocht achter. Regelmatig moet de auto de snelweg op om alles even goed door te blazen. Dit is algemeen bekend.
De banden had u zelf kunnen controleren bij aankoop. Zaten er toen al droogteschuertjes in? Dan had u dat in de onderhandelingen mee moeten laten nemen.
Ook de gasveren van de achterklep. Of heeft u deze het hele jaar niet opengehad? U kon zelf zien en merken of ze wel of niet goed waren.

Laat mij raden, u vertrouwde de verkoper op zijn blauwe ogen, garantie afgekocht, geen aankoopkeuring en geen nieuwe apk. Mochten uw genoemde punten al op het moment van aankoop aanwezig zijn geweest was dat met een apk, maar zeker bij een aankoopkeuring, naar voren gekomen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door thecure »

gasveren en koelvloeistof zijn geen apk afkeurpunten. de rest is gewoon slijtage of ouderdom. wat wil je? de auto is 11 jaar oud!

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door Quark »

thecure schreef:gasveren en koelvloeistof zijn geen apk afkeurpunten. de rest is gewoon slijtage of ouderdom. wat wil je? de auto is 11 jaar oud!
De auto is 11 jaar oud, maar als je als officiële dealer zo'n auto verkoopt, ook nog van je eigen merk, mag je er toch wel meer achter staan. Mijn onafhankelijke garage stoot deze auto's altijd gelijk door naar handelaren.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik herhaal​ het nog maar een keer:als je een 2e hands auto koopt en je hebt geen verstand van auto's,laat de auto keuren door een onafhankelijke garage,zoals de ANWB.
Een APK is een moment opname.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door thecure »

John van Drongelen schreef:Ik herhaal​ het nog maar een keer:als je een 2e hands auto koopt en je hebt geen verstand van auto's,laat de auto keuren door een onafhankelijke garage,zoals de ANWB.
Een APK is een moment opname.
Je vergeet nog te zeggen: Laat je niet gek maken door de andere reageerders! Dat zie ik je altijd standaard roepen.
En wij vaste forumleden roepen al jaren dat mensen een aankoopkeuring moeten doen. Helaas komen de meesten pas op dit forum als ze
het wrak al gekocht hebben...

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door jonis »

thecure schreef: Je vergeet nog te zeggen: Laat je niet gek maken door de andere reageerders! Dat zie ik je altijd standaard roepen.
En wij vaste forumleden roepen al jaren dat mensen een aankoopkeuring moeten doen. Helaas komen de meesten pas op dit forum als ze
het wrak al gekocht hebben...
In dit geval is er ook geen wrak gekocht maar alleen nog niet eens geld om een Suzuki te laten onderhouden; liever laat men anderen opdraaien voor slijtage en onderhoud.
Bij ons staat ook een gebakje met automaat uit 2002 voor het huis, slechts 60DKM op de teller, 12 jaar inmiddels in bezit en die wordt ieder jaar bij de dealer onderhouden, beurt + APK. (om 5000KM)
De slechts 60DKM zijn uiteraard een vertekend beeld want de auto wordt gewoon gebruikt voor dagelijks woon/werkverkeer en rondje om de kerk.
De laatste jaren merk ik echter dat onderhoud ook wat op aan het lopen is en daar zat ook wel een uitschieter bij maar dat maakt het nog geen wrak.

Wat een verassing was dat zeg, die APK keuring... opnieuw een rekening van gemiddeld 700 euro.. Ik zal even opnoemen wat er allemaal mis was met de auto: 2 banden zijn uitgedroogd, remschijven verroest, remblokken verroest, ashoes links en rechts buiten gescheurd, kenteken verlichting links zit niet deugdelijk bevestigd, achterdemper uitlaat is slecht, gasveren achterklep slecht en een koelvloeistof lekkage.
Voor een Alto met weinig op de teller weinig verrassingen;
banden worden nl niet opgereden maar drogen uit,
ashoezen drogen/scheuren sowieso en kosten geen drol; alleen het monteren,
kentekenverlichting? los of was bij aankoop waarschijnlijk al,
uitlaat; de rest zal er ook aan zitten te komen, kost een 100 per deel
gasveren achterklep; weinig boeiend behalve als het je stoort, lees; klep valt op je hoofd
koelvloeistof lekkage kan niet veel zijn gezien de rekening van 700,- en alles wat er gedaan moet worden
Remmen en remblokken verroest is wel een verrassing, die roesten nl doorgaans niet bij een Alto automaat....bij zo'n gebakje met automaat is de slijtage van de remmen wel veel hoger dan bij de handbak omdat je in stadsverkeer "continu" op de rem staat met de Alto automaat.

Voor een gebakje op leeftijd zie ik verder ook weinig wat een aankoopkeuring hier het verschil in had kunnen maken; alleen maar normale slijtage waar de rest van het gebakjespark in die bouwjaren 2005 en ouder ook last van heeft ongeacht de KMstand. TS heeft de auto ook inmiddels de auto al een jaar in bezit en ook al wat KM's op de teller gezet.
Laatst gewijzigd door jonis op 25 apr 2017 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door jonis »

april 2017 wil ik de auto APK laten keuren (Suzuki dealer Hengelo), ik wist dat de ruitenwissers vanaf dag 1 al niet goed werkte, ze gaven een vettige waas over het raam..
Zoiets zegt in principe toch ook wel genoeg; wel klagen maar niets oplossen, al 1 jaar rondrijden met een waas voor de ogen en nu heeft de dealer het natuurlijk gedaan. :wink:
Dan had je gewoon dag 1 even gewoon terug moeten rijden of even zelf gedaan als het te ver rijden is en het alleen het wisserblad is, ik denk dat je die wel voor niets had gekregen en dan hadden ze een warme douche gehad.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door sjohie »

emilydegroot schreef:In augustus 2016 zijn wij naar de Suzuki Dealer in Almelo gegaan om te kijken naar een tweedehands auto. Bewust hadden wij gekozen voor een officiele Suzuki dealer. Meneer [naam verwijderd door moderatie] heeft ons die dag geholpen. Er stond toevallig een Suzuki Alto automaat uit het jaar 2006 te koop, met 45.000KM op de teller. Perfect dachten wij! Hij verzekerde ons dat het komende jaar wij echt GEEN problemen zouden krijgen met de auto, alles was gecontroleerd! Voor 3500 euro hebben wij uiteindelijk deze auto gekocht.

Helaas begonnen de mankementen zich al snel te tonen.. in december 2016 stond ik langs de kant van de weg en moest worden weggesleept. Motor probleem.. draadjes waren los geraakt en hebben ze weer bevestigd.

Februari 2017, welgeteld 2 maanden later zijn de aandrijfassen compleet kapot.
Wij hebben ivm een verhuizing 10.000KM gereden, en dit zou de schuld zijn dat de aandrijfassen kapot waren. Wij hadden teveel gereden. Ik ben naar de Suzuki dealer gegaan en dit uitgelegd. Het zou 600 tot 800 kosten om dit te laten maken.. geen garantie (wat normaal wel geldt binnen 6 maanden). Omdat dit een onverwachtse hoge rekening zou zijn, wou ik dit eerst thuis overleggen. Ik heb niets toegezegd en aangegeven dat ik even terug zou bellen over het uiteindelijke besluit...

5 dagen later word ik onverwachts gebeld met de vraag; wanneer komt u de auto repareren want de onderdelen liggen klaar. Repareren? Onderdelen? He?? Ik had niets besteld! Niets toegezegd...

De balie medewerker heb ik aangegeven dat ik niet de auto wilde laten repareren bij de Suzuki dealer, dit kostte mij teveel geld. De balie medewerker werd boos, en hing zonder gedag de telefoon op. Ook dreigde hij dat ik gewoon zou moeten betalen voor de onderdelen omdat hij ze besteld had..

Prima.. ik heb dat destijds achter mij gelaten. Misschien een miscommunicatie? Toch zat het me niet lekker.

april 2017 wil ik de auto APK laten keuren (Suzuki dealer Hengelo), ik wist dat de ruitenwissers vanaf dag 1 al niet goed werkte, ze gaven een vettige waas over het raam..

Wat een verassing was dat zeg, die APK keuring... opnieuw een rekening van gemiddeld 700 euro.. Ik zal even opnoemen wat er allemaal mis was met de auto: 2 banden zijn uitgedroogd, remschijven verroest, remblokken verroest, ashoes links en rechts buiten gescheurd, kenteken verlichting links zit niet deugdelijk bevestigd, achterdemper uitlaat is slecht, gasveren achterklep slecht en een koelvloeistof lekkage.

Zoals je kunt begrijpen komt de auto niet door de APK keuring, ik ben verplicht zsm nu de auto te repareren. Omdat ik nog wat aantal dagen speling had.. heb ik de Suzuki dealer Almelo een mail hierover geschreven. :x :x

In de mail ben ik netjes correct gebleven en aangegeven dat dit toch wel iets te ver gaat wat mij betreft. In 8/9 maanden tijd zou ik al meer dan 1500 extra kwijt zijn geweest voor de auto.

Helaas kreeg ik wederom een erg onbeschoft antwoord van [naam verwijderd door moderatie] terug.

Ik was bereid om samen tot een oplossing te komen. :!:
Tsja, ruitenwissers, en bijvoorbeeld ook banden en hoezen, zijn onderdelen die slijten door gebruik, en dus af en toe vervangen moeten worden. Als jij al een jaar met slecht werkende ruitenwissers rondrijdt, krijg ik toch wel het vermoeden dat jij het ook niet zo nauw neemt met het onderhoud. Dan kan het inderdaad zo zijn dat je bij de APK voor wat vervelende en verrassende kosten komt te staan.

stofzuigertje

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je de voorruit met alles reiniger had schoon gemaakt en nieuwe wissers van de Action, kosten weinig......
En uitgedroogde rubbers, naast banden ook de aandrijf assen en fusee kogels, normaal bij deze leeftijd en niet KM gebonden!

Rubber word oud en kan uitdrogen en zoveel kost het ook weer niet.
Verder is een dealer duurder en niet altijd beter, dus zomaar een dealer bezoeken, als je naar een andere garage was gegaan, even op de brug had die deze punten die hij moeiteloos kon zien melden en had je deze niet gekocht of alleen na herstel van deze.

Een keuring zoals APK of iets meer elders kost geld maar kan een dure keuring voorkomen.
Gewoon tijdens proefrit even langs je eigen vaste garage en die even tussendoor laten kijken.

Dat is sneller en goedkoper dan echte keuring en vaak kunnen ze als je iets zoekt ook voor je inkopen.
Een vaste vertrouwde garage kan naast herstel ook wel zoeken voor een redelijke auto met wel garantie, ook onder de €4500,- bovag grens.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door jonis »

stofzuigertje schreef: Een vaste vertrouwde garage kan naast herstel ook wel zoeken voor een redelijke auto met wel garantie, ook onder de €4500,- bovag grens.
Zoals ik ook al zei en jij weet het ook'; "redelijke auto", deze kleintjes van deze bouwjaren komen gewoon niet zonder dat er iets zit aan te komen en dan zegt een aankoopkeuring ook niets want een jaar verder komt gewoon het volgende rubbertje, bandje, remleiding, midden- of voorste demper.
De auto is dus bij aankoop hooguit net in orde is en moet je die gewoon verder ieder jaar goed onderhouden.....of op het moment dat het eraan zit te komen.
Verder kost een Suzukidealer uiteraard meer.....maar kun je nooit veel bezuinigen doordat de originele onderdelen van een Alto nauwelijks geld kosten m.u.v bijv een originele wieldop.....daar vroegen ze zich gewoon 109,- voor....per stuk :lol: ...daar hield het bij mij op... :lol:
Maar werkuren kun je wel op uurbasis op bezuinigen, dan kost een jouw vertrouwde garage minder per uur....maar omdat de techniek van de Alto vrij simpel is, zijn de werkuren natuurlijk ook maar beperkt....en als die vertrouwde garage natuurlijk net zo snel werkt.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik raad Emily aan om een nieuwe auto te leasen.
Voor een vast bedrag per maand rijd je zonder zorgen.
Het enige nadeel is,dat je de auto weer moet inleveren na de leaseperiode.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door jonis »

John van Drongelen schreef:Ik raad Emily aan om een nieuwe auto te leasen.
Voor een vast bedrag per maand rijd je zonder zorgen.
Het enige nadeel is,dat je de auto weer moet inleveren na de leaseperiode.
Als er geen geld is om een oude Suzuki te onderhouden.....waar tover jij dan het geld vandaan om een nieuwe te leasen?

Sorry hoor.....maar schei eens uit met die onzin als je zelf ook in oude meuk rondrijdt; een simpel leasertje van 250,- per maand en dan wordt je maximale hypotheekbedrag met zo'n 50.000 al verlaagd en kun je met jouw bescheiden Suzuki-inkomen gewoon geen huis meer kopen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijder door Moderator.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Suzuki dealer

Ongelezen bericht door peteroo »

John van Drongelen schreef:Ik raad Emily aan om een nieuwe auto te leasen.
Voor een vast bedrag per maand rijd je zonder zorgen.
Het enige nadeel is,dat je de auto weer moet inleveren na de leaseperiode.
Weet u wat dat kost? Dan zit je met een goede Suzuki Alto of Toyota Starlet daar ver onder. Private lease is vooral interessant voor de geldverstrekker.

Op zich zijn deze Altootjes zeer betrouwbare wagentjes. Roesten kunnen ze echter wel, ik meen bij de achterasophanging. Voor 3500 euro mag je wel meer verwachten dan een probleemauto. Mijn Mazda kostte ook ongeveer zoveel destijds en die was toen ongeveer even oud. Paar honderd euro aan onderhoud en keuring per jaar.

Ik zou een mooie Starlet zoeken. Die zijn goedkoop in onderhoud en betrouwbaarder dan veel moderne auto's met alle geavanceerde technologieën. Qua comfort kunnen Starlet's daar natuurlijk niet aan tippen, maar een oudere Alto evenmin.

Gesloten