Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Pauloplay
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:06

Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door Pauloplay »

In 2012 heeft Toyota Louwman in den haag ons een Verso verkocht.
Nu blijkt jaren later dat de auto al die tijd als gestolen gesignaleerd staat in Europa. (Spanje) Is bevestigd door RDW en door LIV.

De auto is nu in portugal in beslag genomen en mijn vader moet voorkomen en maar aantonen dat het niet klopt.
In heb toyota hier om hulp gevraagd maar die zegt alleen dat omdat de auto niet in NL als gestolen staat dat zij er niks aan kunnen doen.
Maar volgens mij is de verkopende partij hier verantwoordelijk voor en in Portugal melden ze dat de partij die de signalering erop heef gezet de melding er ook weer af moet halen?

De signalering staat er in sinds 2011 en de auto was sinds 2010 in bezit van Louwman. Ik weet niet wat er gebeurd is maar is de melding er in NL toen af gehaald zodat ze de auto konden verkopen?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Uiteraard kan ik niet uitzoeken wat er gebeurt is. Een auto dealer kan een gestolen melding niet eraf halen. Dit kan enkel politie in samenwerking met RDW (of vergelijkbare instantie in het buitenland).

Het verbaasd mij dat jullie 10 jaar met een gestolen auto rond kunnen rijden. Zo erg, dat ik nieuwsgierig ben wat er meer (of minder) achter zit. Tevens, mag ik vanuit gaan dat na de aankoop de dealer de auto op 1 van jullie namen gezet hebt?

Het is belangrijk dat je/jullie op zoek gaan naar de aankoop factuur, kenteken bewijs en bankafschrift van de overboeking. Neem contact op met jullie rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.bovag.nl/hulp-bij-klachten. Hun kunnen je helpen of doorverwijzen.

Ik denk dat het daarna verstandig is om contact op te nemen met de politie. Hou wel rekening mee dat jullie verhoord gaan worden, en dat de auto (voorlopig) in beslag wordt genomen.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Hoe zijn ze er achter gekomen dat deze auto als gestolen stond gemeld. Niet via het kenteken neem ik aan. Via serienummer?
Was bekend dat het een import auto was? of kan de dealer aantonen dat de auto nieuw in Nederland is verkocht (dus door de Toyota importeur uit Japan is geimporteerd)? Bij de RDW moet toch te zien zijn of dit een geimporteerde 2e hands was.
Als sdeze auto nieuw in Nederland op kenteken is gezet en altijd op dit kenteken is geregistreerd kan deze toch niet in Spanje gestolen zijn. Dan moet er iets anders aan de hand zijn namelijk dat het serienummer in Spanje is vervalst. (of er is in Spanje ergens een typefout gemaakt)

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het is vanzelfsprekend dat Louwman geen gestolen auto mag verkopen.
Het is ook vanzelfsprekend dat Louwman geen auto mag verkopen, waarmee je slechts in NL mag rijden, omdat die daarbuiten als 'gestolen' bekend staat. Tenzij duidelijk uitgelegd vóór aankoop, maar daar ga ik vooralsnog niet van uit.

De verkoper is ernstig in gebreke bij het leveren van dit product. Ik zou snel contact opnemen. Het liefst met een hogere manager bij Louwman. Als officiële importeur moeten ze kwaliteit leveren en hebben ze ook wat te verliezen bij ernstige negatieve publiciteit.

Er zullen waarschijnlijk hoge kosten verbonden zijn aan een rechtzaak in Portugal. Griffierecht, advocaat, hotel, verblijfskosten. Nog los van het ongemak van een juridische procedure in het buitenland. Louwman mag stevig meehelpen dit probleem op te lossen. De 'gestolen'-registratie is een verborgen gebrek, waar je als klant niet op bedacht had hoeven te zijn. Het is geen normale vorm van slijtage, het probleem is kennelijk niet verjaard en ik zie niet in hoe dit op enigerlei wijze verwijtbaar zou kunnen zijn aan de koper.

Sterkte gewenst!

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Pauloplay schreef:
03 dec 2021 12:08
De auto is nu in portugal in beslag genomen en mijn vader moet voorkomen en maar aantonen dat het niet klopt.
Je vader zal niet kunnen aantonen dat de auto niet is gestolen, vermoed ik zo. Hij kan wel aantonen dat hij te goeder trouw is, door, indien mogelijk de aankoopgegevens te overleggen.

Beetje gekke vraag, maar veel autobedrijven en dealers maken reclame door een kunststof hoes om het nummerbord aan de achterkant te plakken. Heeft Louwman dat ook bij jullie auto gedaan?

Verder kun je de historie van de RDW overleggen, waaruit blijkt vanaf wanneer de auto in het bezit is van je vader. Met een beetje mazzel staat daar bij dat de auto daarvoor in de bedrijfsvoorraad van Louwman stond. Denk dat hij daar een aardig eind mee komt.

Dan je eigenlijke vraag:
Pauloplay schreef:
03 dec 2021 12:08
De signalering staat er in sinds 2011 en de auto was sinds 2010 in bezit van Louwman. Ik weet niet wat er gebeurd is maar is de melding er in NL toen af gehaald zodat ze de auto konden verkopen?
Ik heb geen idee hoe dit kan. Heeft Louwman de auto ingeruild of zo? Dat zou uit de gegevens van de RDW (eigenaren) moeten blijken.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door Nevyn »

Voer het kenteken even in op RDW OVI, tevens kan je hier tegen een kleine vergoeding de geschiedenis van de auto opvragen.
Hier staat in wie in NL de eigenaars zijn geweest. In het gekocht uittreksel ook dat hij in de handel voorraad van een dealer /garage heeft gestaan.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor de zeker- en duidelijkheid, dat kan dus gewoon op de homepage van de RDW, of rechtstreeks op https://ovi.rdw.nl/

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op zich vreemd, aangezien er bij import het VIN gecontroleerd word. Dit om te voorkomen dat gestolen auto's in een ander land op kenteken komen. Het eerste dat bij mij dan opkomt is de constructie die nu veel in Albanië voorkomt. Een auto word onderhands verkocht, gaat op transport en na import in een ander land word deze in het thuisland als gestolen opgegeven. De sleutels en originele papieren gaan tussendoor weer terug naar de verkoper. Dat kan verklaren dat de datum van diefstal later is dan de importdatum.
Ook kan er een fout gemaakt zijn in het lezen van de VIM. Deze bestaat uit 3 delen met als eerste over de producent. Dit kan voor 1 merk hetzelfde zijn. Idem voor het tweede gedeelte, daarin staat de omschrijving van de auto. Dit nummer word dus vaker uitgegeven. Enkel het laatste gedeelte, serienummer, is uniek.

Al met al is het een vervelende situatie. Belangrijk is om met bewijs te komen dat de auto te goeder trouw gekocht is. Wellicht kan Louwman hierin ook iets betekenen. Als ze nog informatie hebben van deze auto.

Covitae
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2021 14:10

Re: Toyota Louwman Den Haag verkoopt gestolen auto

Ongelezen bericht door Covitae »

Ik lees dat je hulp hebt gevraagd aan Toyota. Ik ben bang dat je contact hebt gehad met Louwman&Parquit en dat Louwman&Parquit de partij is die bericht er niets aan te kunnen doen. Alle Louwman BV's maken onderdeel uit van Louwman&Parquit. Dat zij stelt niets te kunnen doen is dan ook een kwestie van onwil. Ik zou willen adviseren om middels het koop contract vast te stellen wie de verkoper is. Dit zou bijvoorbeeld Louwman Kerketuinen Louwman Dealerbedrijven B.V., Louwman Holland Louwman Dealerbedrijven B.V., of Louwman Dealerbedrijven BV kunnen zijn. Deze partij is absoluut verantwoordelijk voor de verkoop van de gestolen auto. Mocht zij weliswaar vooraf onderzocht hebben of de auto als gestolen was opgegeven dan is haar onderzoek niet voldoende gebleken. Zij heeft een risico genomen door een auto te importeren en in dit geval valt het genomen risico voor Louwman verkeerd uit. Louwman kent het risico en weet dat zij auto's importeert waarvan zij simpelweg de geschiedenis niet kan kennen. Het is spijtig dat zij in het geval zij ter goede trouw deze auto verkocht een gestolen auto verkocht.

Gesloten