LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Debby Roelofs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2018 14:09

Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door Debby Roelofs »

Hallo,
Een paar weken terug (7feb) een auto gekocht (C1) met 109 000 km op de teller voor 3950 euro.
Over het algemeen rijd de auto zoals het (volgens mij) hoort.
Af en toe gaat er na het schakelen wat mis. Optrekken vertraagt, hard hoog geluid alsof hij hoog in toeren zit en/ of in de verkeerde versnelling.
Via de verwarming ruikt het dan ook naar een brandlucht.
Typische is dat dat luchtje er ook in at toen ik het net kocht (dacht misschien dat er iemand sigaren in gerookt had ;-)
Dat luchtje was snel minder, maar als het na het schakelen kraakt en hoog in toeren rijd komt die lucht sterk weer terug.
Vorige week bij meerdere stoplichten dit probleem gehad en daarna de garage gebeld voor een afspraak.
Vanmorgen terug naar Raalte gegaan en de monteur heeft een stuk gereden (niks aan de hand op dat moment.)
Hij gaf aan dat misschien de koppelingsplaten af en toe aan elkaar plakken, dat was het enige n.a.v. wat ik vertelde wat het misschien kon zijn.
Omdat het verder goed reed heeft hij voor nu niet de koppeling gecheckt.
Ik heb gevraagd of dit verder geen verdere schade kan veroorzaken wat niet zo zou moeten zijn.

Wat kan ik hier mee? Gezien de prijs en km stand..
Dag na aankoop heb ik nog gecheckt of de koppeling zo hoog hoort bij dit model wat wel typisch voor een c1 zou zijn. Maar dit konden ze wel nog iets aanpassen.
Gezien de lucht en het geluid lijkt mij niet dat dit op die momenten goed is voor de auto om door te rijden.
Heb zelf geen verstand van auto's.
Heb nu niet aangedrongen dat ze de platen na gaan kijken, blijkt dat ze die er dan helemaal onderuit moeten halen.
Mijn garantie is voor een half jaar zonder onderdelen.
Wat is nu wijsheid?
Wel z.s.m. laten nakijken? Vandaag reed de auto wel weer goed.
En als er wel onderdelen vervangen moeten worden binnen deze prijs zo net na de aankoop.
In hoeverre valt dit onder verborgen gebreken?
Is het juist beter om naar een andere garage te gaan en de auto daar te laten checken?

Hopen dat iemand wat advies hierover heeft :-)
Vr groeten Debby
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mar 2018 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door moderatie aangepast

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door vroem »

dit klinkt gewoon als een versleten koppeling.... lijkt mij een probleem wat de garage gewoon op moet lossen (lees: koppeling vervangen door een deugdelijke .)
dat het bij de monteur niet gebeurt komt wellicht doordat de monteur ervan af weet en zodanig zijn rijstijl aanpast dat het net niet gebeurt..

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geen aankoopkeuring gedaan, ondanks dat je er totaal geen verstand van hebt?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door witte angora »

Klinkt inderdaad als een versleten koppeling. Ik zou er in ieder geval werk van maken.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door madfred »

De opmerking dat de koppelingsplaten "plakken" is een kulverhaal. Er zit maar een koppelingsplaat in met aan beide kanten voering. Deze plaat is gewoon versleten en moet worden vervangen, Misschien ook de drukgroep, en drukgroep lager

atlas1302

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Laat stofzuiger zijn visie hierover zien, hij is de deskundige en je krijgt er een verhaal bij. Koppelingsplaten zijn versleten en de drukgroep en lager dienen verwisselt te worden. Bak er onderuit nieuwe frisse onderdelen en installeren maar, 4 uurtjes werk + materiaal = plus/minus 500-600 eurries.

Leuke klus om zelf te doen, leer je meteen een beetje sleutelen, wordt lid van een hobby club en je kan jouw nieuwe reparatie indrinken met de club. Gezellig en hardstikke leuk als je de tijd heb tenminste.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door witte angora »

atlas1302 schreef:Laat stofzuiger zijn visie hierover zien, hij is de deskundige en je krijgt er een verhaal bij.
Om in het onderwerp te blijven: stofzuiger koppelt er een verhaal bij... :lol:

De topicstarter heeft een half jaar garantie op het werk, zonder de onderdelen. Dus ik denk dat het beter is in goed overleg met de handelaar er uit te komen. Dat zal waarschijnlijk neerkomen op de kosten van het materiaal voor de topicstarter, en het monteren voor de handelaar. Maar aangezien het waarschijnlijk een -als-ik-niks-te-doen-heb- klus wordt, zal ze de auto anderhalf tot 2 weken kwijt zijn. Maar... dan heeft ze wel een koppeling die de rest van het autoleven mee gaat, dat weer wel.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die koppeling moet vervangen, daarover is geen discussie. Probeer er met de garage uit te komen.
Nog een tip: de koppeling van de C1 is nogal gevoelig voor lang ingedrukt houden (bij stoplichten en zo). Zet de versnelling dan liever in z'n vrij en koppeling laten opkomen. Ik ken mensen die na 65.000 km de koppeling hadden versleten.
Verder is de C1 overigens een prima autootje, waar je veel plezier van kunt hebben.

stofzuigertje

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal stadsverkeer dus iets eerder dan normaal versleten.

Als je niet oplet of weet, een hoog aangrijpende pedaal is zeer bekend.
Bij garantie, de plaat met drukgroep is niet zo duur.... maar arbeidsloon blijkbaar voor garantie wel.....

Geluiden is het lager, kan nog wel even doorgaan.
Als het maar geen dubbelmassa vliegwiel in zit want die zijn wel duur.

€70 tot €210 dus prijzen vallen wel mee, meeste rond de €100 tot €130 maar ik weet niet waarom die dure........
Goedkoopste is huismerk en je weet nooit hoe lang dat mee gaat.

Debby Roelofs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2018 14:09

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door Debby Roelofs »

Bedankt voor de reacties!

stofzuigertje

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

bij mijn in de buurt kost het €660 tot €740,- dus met postcode kan ik voor jou garage in jou buurt zoeken.... dit zijn de betrouwbare bedrijven meestal Bovag... en binnen een redelijke afstand.

Maar zonder woonplaats... mag ook via PB... persoonlijk bericht.

Debby Roelofs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2018 14:09

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door Debby Roelofs »

De rooklucht had ik in de eerste instantie gegooid op misschien sigaren lucht ofzo.. Op dit moment staat de auto eindelijk bij de garage in Raalte. Laatst al een afspraak gemaakt die ze vergeten waren. Nu dinsdag is t wel doorgegaan maar zijn ze er niet aan toegekomen. Hoop vandaag meer te horen. Net beldde ik en zei de eigenaar dat de monteur er nog niet was. Als je bij een garage een auto koopt zou die geen grote gebreken moeten hebben.. Die rooklucht komt terug als er bij het schakelen rare geluiden komen en het net lijkt alsof t de versnelling niet pakt en afremt op de motor.. Andere momenten rijd de auto zoals t hoort. Persoonlijk denk ik wel dat dit onder verborgen gebreken valt en dan moet de garage het oplossen. Maar hun dachten in eerste instantie aan iets kleins omdat het geen constant probleem is. Bedankt voor de reacties, laat het weten als het opgelost is

EL-Jay1
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2018 13:17
Contacteer:

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door EL-Jay1 »

Voor iets hoger bedrag kon je een auto kopen met Bovag garantie. Ik wil niet belerend zijn, maar lees te veel verhalen als die van jou. Ga altijd verder shoppen en vraag naar voorwaarden als je een auto gaat kopen. Meeste bedrijven zijn betrouwbaar en meegaand in oplossingen, maar verwacht dat niet bij een bedrijf waar geen onderhoudsgarage bij zit.
Ik koop bij merkdealers, Bovag bedrijven of Vakgarage bedrijven en ik zit ook in jouw budget klasse, maar ik ga wel op zeker als je al weinig te besteden hebt. Het lost niks op betreft je vraagstelling, maar een waarschuwing voor de volgende keer.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Tweedehands auto met krakende koppelingsplaten

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bij MisterAuto.nl kosten complete koppeling sets, inclusief drukgroep en lager, tussen de ca. € 80,00 en € 100,00 voor een c1 van voor bouwjaar 2014 met een benzinemotor. Daar komen nog ca. € 6,00 verzendkosten bij. Bij andere online auto-onderdelen winkels zullen deze prijzen weinig anders zijn.

Koop daar zelf uw koppeling set, lever deze aan bij de garage waar u de auto gekocht heeft en onder de garantievoorwaarden zal deze die set er onder moeten plaatsen.

U kunt de koppeling set natuurlijk ook door die garage laten bestellen. Maar u weet vooraf dan niet welk bedrag die garage voor de complete koppeling set in rekening brengt. Dat bestellen van die koppeling set zou ik, als ik u was, dus in eigen hand houden om uw kosten nog enigszins te beperken.

Gesloten