LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verborgen gebreken auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

Hallo ik heb op 16 oktober 2020 een tweedehands auto gekocht zonder garantie

Sinds vorige week heb ik problemen met de temperatuur gekregen en ben vervolgens naar de garage gegaan. Ze hebben de auto nagekeken en nu blijkt dat de turbo kapot is en deze al kapot ( niet deugdelijk) was bij aanschaf aan gezien er bouten niet goed waren en moeren vast geplakt zaten met raamkit. Ik heb hierover de verkoper ingelicht met dat er een verplichte garantie van 6 maanden zit op verborgen gebreken. Hij reageert met wat vervelend en ik je een eenmalige vergoeding geven van €200 terwijl mijn reparatie volgens de garage op €2000 uit zal komen.

Hoe kan ik nu het beste handelen? Moet ik akkoord met het bedrag gaan of verder stappen ondernemen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij geldt die verplichte garantie alleen als je de auto koopt als particulier, bij een bedrijf? Dus dan ben ik wel benieuwd, heb je die auto bij een bedrijf gekocht, of van een particulier?

En dan is er naast de informatieplicht vanuit de verkoper, ook een onderzoeksplicht voor de koper. Hoe ouder de auto, hoe belangrijker dat laatste natuurlijk wordt.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door Smokey20 »

En het gekochte is ook belangrijk. Wat voor een auto, van welk bouwjaar en voor hoeveel geld? Hoeveel korting heb je gehad voor het afzien van garantie?

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat was de leeftijd van de auto, wat was de kilometerstand en wat hebt u betaald? Wat waren de aandachtspunten uit de aankoopkeuring? 6 maanden wettelijke garantie bestaat niet, wel dat u mag verwachten dat als een probleem zich voordoet in de eerste 6 maanden dat dit bij aanschaf ook zo was. Echter vallen hier weer geen zaken onder die horen bij de leeftijd en kilometerstand van de auto of zaken die waarneembaar zijn.

Er valt met zo weinig informatie dus niet aan te geven wat wijsheid is.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 22 jan 2021 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door scontra »

altijn schreef:
22 jan 2021 05:14
Hallo ik heb op 16 oktober 2020 een tweedehands auto gekocht zonder garantie

Sinds vorige week heb ik problemen met de temperatuur gekregen en ben vervolgens naar de garage gegaan. Ze hebben de auto nagekeken en nu blijkt dat de turbo kapot is en deze al kapot ( niet deugdelijk) was bij aanschaf aan gezien er bouten niet goed waren en moeren vast geplakt zaten met raamkit.
Heeft de garage ook een verklaring gegeven wat het koelprobleem te maken heeft met een defect turbo ?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je de verkoper al de gelegenheid gegeven het zelf te repareren? Daar begint het namelijk mee.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waren die slechte bouten en die moeten met die raamkit ook meteen zichtbaar? Dat is ook onderzoeksplicht en kan in dit geval elke leek zien.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als het een BOVAG autobedrijf is, dan heb je recht op 6 maanden garantie, Indien het in de contact is opgenomen (vaak vanaf 4.500 euro) Zie meer informatie op https://www.bovag.nl/een-tweedehands-auto-kopen

Als de BOVAG autobedrijf niet aan houdt, dan kan je eerst een klacht per mail indienen, om daarna te klagen bij BOVAG https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten om uiteindelijk uit te komen bij https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... gehouders/
Ook je rechtsbijstandverzekering kan je helpen als je je auto bij een BOVAG autobedrijf hebt gekocht.

Ik weet niet wat de regels zijn als de garage niet is aangesloten bij de BOVAG autobedrijf. Wel dat het zonder BOVAG heel lastig gaat worden.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 22 jan 2021 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door kokka »

als het een oude auto is, wat ik wel aanneem omdat je hem anders niet zonder garantie zou kopen, dan zullen er ook best wel 2e hands turbo's voor te krijgen zijn. zo'n garagebedrijf wil je natuurlijk een nieuwe turbo aansmeren, maar als de rest van je auto ook al niets meer waard is, dan kan je er beter een 2e hands exemplaar in zetten of eventueel een gereviseerde.
overigens vraag ik me af wat er nog meer aan de hand is met je auto, het lijkt mij namelijk dat een defect aan je turbo niet perse zorgt voor hogere temperatuur. eerder een lagere temperatuur omdat je verbranding niet goed zal zijn.
Het zou zich openbaren door roken van de auto, zwarte rook, en het ontbreken van trekkracht.

altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

Het gaat om een Peugeot 508 wel met de beruchte thp motor. Hij is van 2011 en had op het moment van aanschaf 17700 km op de teller hij had rondom wel wat plekjes. De thermostaat was kapot omdat hij iets warmer werd dan anders. Toen hebben ze de rest ook na gekend. Hij was bij de vorige eigenaar dealer onder houden dus ben ik er vanuit gegaan dat het allemaal wel goed zou zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door sylvesterb »

altijn schreef:
22 jan 2021 05:14
Hij reageert met wat vervelend en ik je een eenmalige vergoeding geven van €200 terwijl mijn reparatie volgens de garage op €2000 uit zal komen.

Hoe kan ik nu het beste handelen? Moet ik akkoord met het bedrag gaan of verder stappen ondernemen?
Een 2de hands turbo voor een 208 kost circa € 150,00 en een nieuwe (incl arbeidsloon) zou rond de € 950 en € 1600 moeten liggen.

Heeft u de verkoper ook in de gelegenheid gesteld om er naar te kijken en het probleem mogelijk te herstellen, zie op een site dat het veelal een defect is aan het hart van de turbocharger die simpel te herstellen is.

Daarbij is ook de vraag of de Turbo al niet werkte toen u de auto kreeg en accepteerde. Het ontbreken van een turbo lijkt me nou niet echt een verborgen gebrek, je merkt toch of hij er wel of niet is.

Zou de verkoper ieder geval in de gelegenheid stellen om het te herstellen of een andere garage te zoeken die het voor een meer normaal tarief kan herstellen voor een 2de hands exemplaar (u heeft immers geen recht op een nieuwe turbo).

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij de vorige eigenaar dealer onderhouden, maar zo te merken bij een handelaar gekocht. Een goed onderhouden merk auto zal bij inruil bij een dealer blijven, de auto’s die geld kosten gaan de handel in.
Klopt de kilometerstand wel, of is het een importauto? De auto heeft wel erg weinig gereden voor zijn leeftijd en de problemen die er nu zijn.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

altijn schreef:
22 jan 2021 16:29
Het gaat om een Peugeot 508 wel met de beruchte thp motor. Hij is van 2011 en had op het moment van aanschaf 17700 km op de teller hij had rondom wel wat plekjes. De thermostaat was kapot omdat hij iets warmer werd dan anders. Toen hebben ze de rest ook na gekend. Hij was bij de vorige eigenaar dealer onder houden dus ben ik er vanuit gegaan dat het allemaal wel goed zou zijn.
17700 of 177000 km?

altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

177000 km moet het zijn. Maar de garage waar ik hem heen heb gebracht heb ik alle vertrouwen in dat hij wel weet waar hij over praat ( is een hele goede vriend) maar ik denk dat ik nu alles lees hier ik toch iets te veel verblind was omdat ik graag zo'n auto wou. Maar bij de kosten van reparatie zit ook een nieuwe thermostaat en uitlaat spruitstuk. En alle vloeistoffen en filters.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door de auditu »

altijn schreef:
22 jan 2021 16:29
Het gaat om een Peugeot 508 wel met de beruchte thp motor. Hij is van 2011 en had op het moment van aanschaf 17700 km op de teller hij had rondom wel wat plekjes. De thermostaat was kapot omdat hij iets warmer werd dan anders. Toen hebben ze de rest ook na gekend. Hij was bij de vorige eigenaar dealer onder houden dus ben ik er vanuit gegaan dat het allemaal wel goed zou zijn.
17700 is wel wat weinig voor een auto van 10 jaar oud. U kunt bij de RDW de historie, betreffende de kilometerstanden, opvragen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door de auditu »

Oeps, terwijl ik mijn reactie intikte, gaf u de juiste informatie.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

altijn schreef:
22 jan 2021 18:36
177000 km moet het zijn. Maar de garage waar ik hem heen heb gebracht heb ik alle vertrouwen in dat hij wel weet waar hij over praat ( is een hele goede vriend) maar ik denk dat ik nu alles lees hier ik toch iets te veel verblind was omdat ik graag zo'n auto wou. Maar bij de kosten van reparatie zit ook een nieuwe thermostaat en uitlaat spruitstuk. En alle vloeistoffen en filters.
U koopt dus een auto van bijna 10 jaar oud met een redelijke kilometerstand van een type waarvan u weet dat er problemen mee zijn bij een handelaar en doet er geen aankoopkeuring op. U was niet iets teveel verblind, u hebt gewoon blind een auto gekocht.

altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

NeoDutchio schreef:
22 jan 2021 18:48
altijn schreef:
22 jan 2021 18:36
177000 km moet het zijn. Maar de garage waar ik hem heen heb gebracht heb ik alle vertrouwen in dat hij wel weet waar hij over praat ( is een hele goede vriend) maar ik denk dat ik nu alles lees hier ik toch iets te veel verblind was omdat ik graag zo'n auto wou. Maar bij de kosten van reparatie zit ook een nieuwe thermostaat en uitlaat spruitstuk. En alle vloeistoffen en filters.
U koopt dus een auto van bijna 10 jaar oud met een redelijke kilometerstand van een type waarvan u weet dat er problemen mee zijn bij een handelaar en doet er geen aankoopkeuring op. U was niet iets teveel verblind, u hebt gewoon blind een auto gekocht.
Nou als ik een proefrit maak en ik heb nog nooit in zo'n auto gereden of vergelijkbaar en ik vraag aan de verkoper of de turbo goed is en de ketting goed is en ik krijg een volmondig ja dat is allemaal in orde dan mag ik toch ervan uitgaan dat dat goed zit en er vervolgens achter komen dat iets zit gekit met raam kit wat niet hoort gekit te worden. En ik heb geen verstand van een turbo, ik ben geen automonteur

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door Revoked »

Dat hele motorblok kun je zo weggooien. De THP blokken zijn te iel gemaakt. De olie schrapers op de zuigers zullen ongetwijfeld verbrand zijn, met schade aan de cilinder wand tot gevolg. Door de defecte turbo is ook het hele uitlaatsysteem naar de gallemiezen. ECU is misschien te redden, met nadruk op "misschien".

Verder is het onder de motorkap zo dicht geplakt met plastic, dat je het hele blok niet zit liggen. Laat staan de turbo.
Geen idee wat je er mee moet, in de fik steken is tegenwoordig ook al verboden. Succes.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door sylvesterb »

snuffel1 schreef:
22 jan 2021 18:17
De auto meer dan drie maanden geleden zonder enige vorm van garantie aangeschaft en sinds een week loopt de temperatuur op en blijkt de turbo het probleem te zijn. Als bij aanschaf de turbo al niet goed gemonteerd zou zijn door het gebruik van lapmiddelen om de turbo toch werkend te krijgen dan was de turbo binnen een week na aanschaf al defect gegaan en dat is niet het geval geweest. De garage die geconstateerd heeft dat de turbo bij aanvang van de aankoop al niet deugdelijk gemonteerd was kan wel heel veel roepen maar dat gebeurt wel vaker als de garage een auto die ze niet zelf verkocht hebben ter reparatie aangeboden krijgen. De toenmalige verkoper treft eigenlijk geen blaam want die kon ook niet weten dat de turbo na drie maanden defect zou gaan dus een verborgen gebrek is geen optie omdat de verkoper dan willens en wetens gebreken verzwijgt.
Allemaal conclusies die ook nog eens onjuist blijken omdat het temperatuur probleem niet door de turbo kwam, dit heeft TS eerder al aangegeven. Maakt je hele verhaal compleet nutteloos.

Gesloten