LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verborgen gebreken auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou kijken of je misschien iets meer kan krijgen van de verkoper, iedere euro is meegenomen, en dan de auto zo goedkoop mogelijk laten repareren, en gelijk verkopen. Ellende auto’s met ellende motoren zijn het, die 508. Mooie wagens, maar echt een auto die je alleen moet rijden in de garantie.

altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

sylvesterb schreef:
22 jan 2021 19:38
snuffel1 schreef:
22 jan 2021 18:17
De auto meer dan drie maanden geleden zonder enige vorm van garantie aangeschaft en sinds een week loopt de temperatuur op en blijkt de turbo het probleem te zijn. Als bij aanschaf de turbo al niet goed gemonteerd zou zijn door het gebruik van lapmiddelen om de turbo toch werkend te krijgen dan was de turbo binnen een week na aanschaf al defect gegaan en dat is niet het geval geweest. De garage die geconstateerd heeft dat de turbo bij aanvang van de aankoop al niet deugdelijk gemonteerd was kan wel heel veel roepen maar dat gebeurt wel vaker als de garage een auto die ze niet zelf verkocht hebben ter reparatie aangeboden krijgen. De toenmalige verkoper treft eigenlijk geen blaam want die kon ook niet weten dat de turbo na drie maanden defect zou gaan dus een verborgen gebrek is geen optie omdat de verkoper dan willens en wetens gebreken verzwijgt.
Allemaal conclusies die ook nog eens onjuist blijken omdat het temperatuur probleem niet door de turbo kwam, dit heeft TS eerder al aangegeven. Maakt je hele verhaal compleet nutteloos.
Welk verhaal is compleet nutteloos?
Ik breng mij auto heen.omdat hij warmer werd dan normaal sinds ik die auto heb. Bij de garage blijkt dat de thermostaat kapot is en blijkt dat de turbo ook niet goed is. Of ik ben aan t mieren ******. Ik ben nou eenmaal geen auto monteur en ik mag er toch wel van uitgaan van wat een verkoper zegt toch?

altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

Arizonakid schreef:
22 jan 2021 19:47
Ik zou kijken of je misschien iets meer kan krijgen van de verkoper, iedere euro is meegenomen, en dan de auto zo goedkoop mogelijk laten repareren, en gelijk verkopen. Ellende auto’s met ellende motoren zijn het, die 508. Mooie wagens, maar echt een auto die je alleen moet rijden in de garantie.
Zo begin ik t nu ook te zien. Is een beste klap dit op de portemonnee. Ben er ook wel klaar mee helaas

sake1987

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door sake1987 »

altijn schreef:
22 jan 2021 19:53
Arizonakid schreef:
22 jan 2021 19:47
Ik zou kijken of je misschien iets meer kan krijgen van de verkoper, iedere euro is meegenomen, en dan de auto zo goedkoop mogelijk laten repareren, en gelijk verkopen. Ellende auto’s met ellende motoren zijn het, die 508. Mooie wagens, maar echt een auto die je alleen moet rijden in de garantie.
Zo begin ik t nu ook te zien. Is een beste klap dit op de portemonnee. Ben er ook wel klaar mee helaas
Probeer nu met verstand en niet met gevoel te handelen, anders verkoop je straks met verlies en een ander rijdt probleemloos nog een paar jaar in de auto. (Spreek uit ervaring)
Kan die goede vriend niks voor je betekenen?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

altijn schreef:
22 jan 2021 19:05
NeoDutchio schreef:
22 jan 2021 18:48
U koopt dus een auto van bijna 10 jaar oud met een redelijke kilometerstand van een type waarvan u weet dat er problemen mee zijn bij een handelaar en doet er geen aankoopkeuring op. U was niet iets teveel verblind, u hebt gewoon blind een auto gekocht.
Nou als ik een proefrit maak en ik heb nog nooit in zo'n auto gereden of vergelijkbaar en ik vraag aan de verkoper of de turbo goed is en de ketting goed is en ik krijg een volmondig ja dat is allemaal in orde dan mag ik toch ervan uitgaan dat dat goed zit en er vervolgens achter komen dat iets zit gekit met raam kit wat niet hoort gekit te worden. En ik heb geen verstand van een turbo, ik ben geen automonteur
Als u niet weet wat u van een auto kan verwachten, dan moet u daar onderzoek naar doen. Elke verkoper zal zeggen dat de auto perfect onderhouden is en vreemd genoeg is zo'n beetje geen enkele handelaar te vertrouwen. Deze wil namelijk geld verdienen.
Als u dan geen verstand hebt van auto's, waarom dan blind kopen zonder garantie? Een aankoopkeuring klinkt voor vele te duur, maar als u dat wel gedaan had, dan had u de auto waarschijnlijk niet gekocht of had u er een andere deal uitgehaald zoals garantie of reparatie voor aankoop.
Er staan nu 54 Peugeot 508's uit 2011 te koop, variërend van €3750,- tot €10.950,-, genoeg dus om een vergelijk te doen. Als je blind voor wellicht de goedkoopste gaat dan kan je verwachten dat je een auto hebt waar iets mee is.
U geeft nog steeds geen antwoord wat de aankoopprijs geweest is en bij wat voor een bedrijf u de auto gekocht heeft. Is dit bewust?

altijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 05:02

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door altijn »

Ik heb er van geleerd zegmaar. Maar de aanschaf prijs was 6250 voor een Peugeot 508 sw met alle toeters en bellen. Hij had alleen schade op de achter bumper ( diepe lakschade op de hoek)en de strips bij het voorraam wat cosmetisch gedaan moest worden en aangezien spuitwerk al gauw rond de €350 is dacht ik opzich wel een goede deal te hebben.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik persoonlijk ben altijd wel gecharmeerd van de Franse designs. Ook ik heb er ervaring mee. Maar destijds sleutelde ik altijd en zelf. Ik denk niet dat ik dat zou doen met de huidige auto's. Overal sensoren, vacuüm slangetjes en electronica op plekken waarvan je het onmogelijk acht.
Je hebt gewoon pech. Niks tegen te doen. En aan de andere kant: als je dat ding laat fixen, dan kan ie er toch weer een jaar of vier tegenaan?

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door rvjapio »

De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als je als particulier koopt van een professionele verkoper.

In uw geval is dat blijkbaar zo? Los daarvan, gezien de ouderdom van de auto en zonder garantie hoeft u daarvan denk ik niks te verwachten. U heeft gewoon pech gehad - en wel een dure.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Verborgen gebreken auto

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heeft u die hele goede vriend (die van de garage) niet mee genomen toen u de auto ging kopen, of op z'n minst door hem laten keuren voordat u tot aanschaf overging? Hij had u hoogstwaarschijnlijk de aanschaf van een THP sterk afgeraden.
Terugkomend op de vraag: in principe kunt u het non-conformiteitsbeginsel hanteren. Als de verkoper bij de BOVAG is aangesloten, is het inschakelen van de geschillencommissie een poging waard. Of anders in onderhandeling met de verkoper gaan voor een iets betere bijdrage. Uw vriend zou eventueel een goedkopere reparatie kunnen doen met gebruikte delen.

Succes.

Gesloten