Ondeugdelijke Porsche van Wiggers Mastercars

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
mista.sparrow

Ondeugdelijke Porsche van Wiggers Mastercars

Ongelezen bericht door mista.sparrow » 10 okt 2019 18:38

Ik heb een Porsche Panamera gekocht bij Wiggers Mastercars dmv inruil.
De auto bleek veel problemen te hebben die in kennis is gesteld bij wiggers mastercars. schade 10 - €15000

Schade was al binnen week gemeld.
ik heb de garage de mogelijkheid geboden om het probleem op te lossen, of de aankoopsom terug te betalen.

Daar nu de schade te hoog is voor de garage probeert hij voor zichzelf goed uit te komen door mijn oude ingeruilde bmw te retourneren. Wat ik niet wens.

Enig mogelijkheid die ik nu heb om dit op te lossen is om juridische bijstand te nemen daar hij niet op een andere wijze wilt oplossen waar ik wel recht op heb.

Heb het bedrijf anders ingeschat, maar laat helaas zien dat geld belangrijker is.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 okt 2019 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel klopte niet met de inhoud van het bericht

NeoDutchio

Re: Ondeugdelijke Porsche van Wiggers Mastercars

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 okt 2019 14:59

Het zijn nou niet bepaald de goedkoopste auto’s die aangeboden worden, dan gaat u toch niet over 1 nacht ijs? Bij een proefrit een een aankoopkeuring komen een hoop zaken naar boven toe.

U geeft aan betaald te hebben dmv inruil, maar wenst uw oude auto niet terug te krijgen?

Waar u recht op hebt is een auto met de kenmerken passend bij het bouwjaar en kilometerstand. Wil of kan de verkoper dat niet leveren, dan blijft ontbinding over. U krijgt dan terug wat u betaald heeft. En als dat in vorm van een auto is geweest, dan hoort u die weer terug te krijgen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 okt 2019 15:09

mista.sparrow schreef:
10 okt 2019 18:38
Daar nu de schade te hoog is voor de garage probeert hij voor zichzelf goed uit te komen door mijn oude ingeruilde bmw te retourneren. Wat ik niet wens.
Hoe bedoel je dit? Dat je in plaats van een vergoeding van de schade je ingeruilde auto terug krijgt? Wat is de waarde van die auto?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 11 okt 2019 15:15

Je ingeruild auto plus je bijbetaling retour, dus alles zoals het was? Dat is een prima oplossing!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 okt 2019 15:28

Ja, maar daar lijkt het niet op...

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 11 okt 2019 15:31

Je hebt recht om de aankoopsom terug te ontvangen. Je oude auto hoef je niet terug te nemen. Bij de kantonrechter kun je procederen zonder vertegenwoordiging tot 25k, maar als de bedragen hoog zijn dan is dat misschien wel aan te raden.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 okt 2019 15:51

alfatrion schreef:
11 okt 2019 15:31
Je hebt recht om de aankoopsom terug te ontvangen. Je oude auto hoef je niet terug te nemen. Bij de kantonrechter kun je procederen zonder vertegenwoordiging tot 25k, maar als de bedragen hoog zijn dan is dat misschien wel aan te raden.
Even advocaat van de duivel spelen. Ik ruil een afgeragde auto in met het verhaal dat deze goed is en koop een ander barrel voor terug. Vervolgens kan ik de koop ontbinden en in plaats van de auto terug kan ik geld vragen? Ik dacht altijd dat je terug moest naar de situatie voor de gebeurtenis. De klant heeft met een auto betaald, dus hoort deze ook terug te krijgen. Als ik bij Bol iets koop en betaal met een kadokaart, dan krijg ik de waarde ook weer terug op die kaart.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 11 okt 2019 15:53

Waarom wilt u uw oude auto niet terug?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 okt 2019 15:55

Het lijkt erop dat Wiggers ALLEEN de oude auto terug wil geven, als een soort schadevergoeding. Kan me goed voorstellen dat TS dat niet wil.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 11 okt 2019 15:58

De Ts schrijft dat die auto is gekocht door middel van inruil. Hij heeft het niet over bijbetaling van een bedrag.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 okt 2019 16:00

Een oude BMW tegen een Porsche Panamera?

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 11 okt 2019 16:03

NeoDutchio schreef:
11 okt 2019 15:51
alfatrion schreef:
Even advocaat van de duivel spelen. Ik ruil een afgeragde auto in met het verhaal dat deze goed is en koop een ander barrel voor terug. Vervolgens kan ik de koop ontbinden en in plaats van de auto terug kan ik geld vragen? Ik dacht altijd dat je terug moest naar de situatie voor de gebeurtenis. De klant heeft met een auto betaald, dus hoort deze ook terug te krijgen. Als ik bij Bol iets koop en betaal met een kadokaart, dan krijg ik de waarde ook weer terug op die kaart.
Dit. De gehele transactie wordt bij ontbinding van de koop ongedaan gemaakt. Koper levert het gekochte product in, verkoper retourneert de door koper gebruikte 'betaalmiddelen'. Betaal je met knikkers, dan mag de verkoper je terugbetalen met knikkers als je het product retourneert.

In dit geval heeft de koper dus simpelweg te accepteren dat hij zijn ingeruilde auto terugkrijgt, samen met het eventueel bijbetaalde geldbedrag.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 11 okt 2019 16:11

alfatrion schreef:
Je hebt recht om de aankoopsom terug te ontvangen. Je oude auto hoef je niet terug te nemen.
Is dat zo? Wist ik niet. Dus als je de koop zou willen ontbinden, mag je eisen dat je in plaats van je ingeruilde auto hier een financiele vergoeding voor ontvangt? Ik dacht altijd dat bij ontbinding de situatie weer teruggebracht moet worden naar de situatie zoals die was voordat de overeenkomst gesloten was.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 okt 2019 16:13

Een Panamera staat al te koop vanaf €29.000 en de duurste BMW €219.000. Dus ja, een BMW inruilen tegen een Panamera kan.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 11 okt 2019 16:22

Er bestaat zo iets als een partiële ontbinding (art. 6:265 BW). Dit zijn gewoon twee transacties in één overeenkomst.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 okt 2019 16:28

alfatrion schreef:
11 okt 2019 16:22
Er bestaat zo iets als een partiële ontbinding (art. 6:265 BW). Dit zijn gewoon twee transacties in één overeenkomst.
Maar in uw genoemde artikel staat niet dat bij de ontbinding op een andere manier terug betaald hoeft te worden dan dat er betaald is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 okt 2019 16:30

Punt is dat je niet de hele overeenkomst hoeft te ontbinden, maar ook gewoon één van de deeltransacties.

Succes is niet gegarandeerd (soms oordeelt de rechter dat de beide transacties onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn), maar bij inruilovereenkomsten slaagt een beroep op partiële ontbinding soms wel.

Maar goed, eerst maar even van TS horen wat de exacte situatie nu is.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 11 okt 2019 16:32

Maar die verkoper zou die BMW niet ingekocht hebben voor die prijs als hij die andere auto niet mocht leveren.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 11 okt 2019 16:52

Ivo.w schreef:
11 okt 2019 16:03
NeoDutchio schreef:
11 okt 2019 15:51
alfatrion schreef:
Dit. De gehele transactie wordt bij ontbinding van de koop ongedaan gemaakt. Koper levert het gekochte product in, verkoper retourneert de door koper gebruikte 'betaalmiddelen'. Betaal je met knikkers, dan mag de verkoper je terugbetalen met knikkers als je het product retourneert.

In dit geval heeft de koper dus simpelweg te accepteren dat hij zijn ingeruilde auto terugkrijgt, samen met het eventueel bijbetaalde geldbedrag.
Er zit echter één hele grote maartje achter. Als na de koop met de BMW is gereden dat is de situatie niet meer als voor de transactie. Dan ontstaat er een nieuwe situatie waarbij TS geen genoegen hoeft te nemen met de teruggaaf van de auto omdat deze meer kilometers heeft gemaakt dan voor de inruil.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 11 okt 2019 16:57

Als er 2 aparte bonnen gemaakt zijn zou het een mogelijkheid kunnen zijn. Toen ik mijn laatste auto inruilde kreeg ik 1 overeenkomst mee. Bovenaan het gekochte en daaronder de wijze van betaling en overige kosten. Een van de opties was inruil waar de gegevens van de ingeruilde auto ingevuld werden. Koopprijs nieuwe auto, plus kosten (overschrijven e.d.) minus opbrengst van de inruilauto gaf de bij te betalen prijs. 1 overeenkomst met 1 transactie.

Ik kan mij voorstellen dat deze wet op andere zaken van toepassing is. Bij een overeenkomst met meerdere te leveren goederen. Koop ik ineens 3 auto's waarvan 1 auto defect is kan ik die ene ontbinden zonder dat die andere 2 ook terug moeten. Nu koop ik een auto en betaal in natura. 1 overeenkomst met 1 transactie.

Plaats reactie