LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
KarinKesselaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2018 13:40

Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door KarinKesselaar »

Wij hebben een Fiat Panda. Hij krijgt ieder jaar een grote en een kleine beurt en natuurlijk de APK. Gisteren was het weer tijd voor een Kleine beurt en mijn man bracht de auto naar Autogaragebedrijf De Haas te Alkmaar. Omdat de KM stand ca 168/m is vroeg hij de eigenaar of het geen tijd was voor een nieuwere auto, wij hadden er 1 gezien met veel minder KM. Hij vertelde ons dat deze auto, die juist heel erg goed was onderhouden kon zeker nog 100.000 km mee. Hij zou welke datum op de distributie riem stond zodat wij wisten wanneer die vervangen moest worden.

Garage belt: auto kan worden opgehaald. Mijn man gaat naar de garage: Rekening: EUR 910,-- !!!! Het was een kleine beurt!!
Zeer goed onderhouden autotje.
Wat blijkt nu: Ze hebben ZONDER TOESTEMMING de distributie riem vervangen + 2x nieuwe banden erop gezet.
Gaat ons spaargeld.. Wij staan gewoon voor L.. , We stonden gewoon voor het blok... betalen.!

Nu vraag ik mij af: mogen ze dat wel doen? Mag een autogarage, zonder toestemming cq overleg eigenaar auto, de distributie riem cq banden vervangen?

Het was een kleine beurt, geen enkele klacht. Zeer goed onderhouden auto.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door vroem »

wanneer je hem brengt voor alleen kleine beurt, en dat expliciet zo besproken is, nee dat mag niet. aan de andere kant heb je weinig middelen er ook iets mee te doen. tenzij je de auto even kan missen...
Vraag de oude banden te zien. En bij welke km stand was de laatste keer distributie vervangen? Staat los van de situatie dat er gewoon over gecommuniceerd had moeten worden. Maar daarin is het uw woord tegen hun woord, zij beroepen zich wellicht erop dat er telefonisch kontakt is geweest.
tijd voor een andere garage... (en wellicht een vette onvoldoende op google of zo).

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Cro »

Bestaat het kleine beurt - grote beurt principe eigenlijk nog wel? Bij de auto's die ik de laatste 10-15 jaar gereden heb was het principe van kleine beurt - grote beurt nergens meer van toepassing. Alles gaat op interval of kilometerstand volgens het onderhoudsboekje, met uitzondering van de bijzonderheden echter is het vervangen van een distributieriem eigenlijk nooit een bijzonderheid, dit moet voor zover mij bekend in ieder geval altijd op bepaalde kilometerstanden, of bij een bepaalde leeftijd als de kilometer aantallen niet gehaald worden. Bij beurten op tijdsinterval / kilometerstand zie je dat dit er voor zorgt dat de ene beurt vrij goedkoop is, dit zou je een kleine beurt kunnen noemen, en een ander beurt wat duurder omdat bijvoorbeeld inderdaad de distributieriem aan de beurt is.

Ik zou nagaan in jullie onderhoudsboekjes of het bij jullie modeljaar panda gebruikelijk is dat een distributieriem vervangen moet worden bij 160.000 / 170.000 km of bij welke leeftijd dit moet gebeuren. Als dit inderdaad bij 160.000 / 170.000 km is of bij een leeftijd passend bij de auto is het mijn inziens niet vreemd dat deze vervanging dan meegenomen is bij de beurt.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier wat informatie van het pandaforum. Ik weet natuurlijk niet precies welk model je hebt. Deze vraag gaat over de exemplaren van 2003 tot 2012, ik schat in dat jullie wel eens in deze richting kunnen zitten. Je zou de vraag uiteraard ook daar kunnen stellen.

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=32&t=8571

Uit de informatie blijkt dat de DB bij de 1.2 motor iedere 120.000 km of om de 5 jaar vervangen moet worden, wat het eerste bereikt wordt. Het zou dus zomaar kunnen dat jullie karretje inderdaad 'aan de beurt is'.

Als de banden versleten zijn, moeten ze inderdaad vervangen worden.

Het was inderdaad netter geweest als er van tevoren overlegd was, dan had je geweten waar je aan toe was.

Het kost je nu een hoop geld, aan de andere kant, nu de DB vervangen is, kun je er langer mee doorrijden, of... hem makkelijker verkopen. Juist omdat de DB vervangen is, dat is één van de eerste vragen van kopers.

stofzuigertje

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welk merk banden? Er zijn voordelige Chinees die ook redelijk rijden in stadsverkeer en als je onder de 100Km/h bleef en Michelins.....

En de riem, met of zonder de rol die bij 5 jaren kan blijven, bij 120.000 km beter vervangen maar weinig rijders kunnen kale riem overwegen.

En zonder toestemming, dat betekend dat je vertrouwen verlies, hoe goed bedoeld dit ook was... 1 telefoontje en je kon beslissen.....
Nu loopt de garage de kans dat je geld tekort hebt en niet kunt betalen... niet zo slim dus.
Een kale kleine beurt en extra grote krijgen, dat verwachten ze niet.
De Panda banden, 2 voor €90,- met montage is in HHW leverbaar... dus relatief vlakbij.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wat was precies de reactie van de garage houder, toen u hem confronteerde ?

KarinKesselaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2018 13:40

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door KarinKesselaar »

Jemig.. De prijs van een nieuwe panda band was al ca EUR 80,-- excl btw, per stuk... excl. montage... Welke garage is dat in HHW?

De reactie van de garagehouder? "Bent U niet gebeld door Sander? U wou de distributie riem toch vervangen? Oh, U wou alleen weten welke datum erop stond... oh.. nou...hij is vervangen. Over de banden heb ik het niet eens gehad.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door witte angora »

KarinKesselaar schreef:Jemig.. De prijs van een nieuwe panda band was al ca EUR 80,-- excl btw, per stuk... excl. montage... Welke garage is dat in HHW?

De reactie van de garagehouder? "Bent U niet gebeld door Sander? U wou de distributie riem toch vervangen? Oh, U wou alleen weten welke datum erop stond... oh.. nou...hij is vervangen. Over de banden heb ik het niet eens gehad.
Maar je weet nog steeds niet welke datum er op stond? Dat kun je normaal gesproken zelf nagaan. Bij het vervangen van de distributieriem wordt er doorgaans onder de motorkap een jaartal en een kilometerstand gezet. Vaak kun je het ook in het onderhoudsboekje terugvinden.

Ik denk dat als je dat weet te vinden, dan weet je genoeg.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zelfs als het tijd is voor vervanging van banden en distributieriem mag dat niet zonder opdracht daartoe. Er is simpelweg geen onderliggende overeenkomst. Strikt genomen is; je de auto in de oude staat terug laten brengen, kostenloos uiteraard. Maar Dat zal een vervelende discussie worden waarschijnlijk.

Ga, wetend wat je juridische positie is, nog eens in gesprek en kijk of de prijs wellicht omlaag kan.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als er een afspraak is om een beurt te doen, dan kan het dus wel. Een beurt is in mijn ogen alles wat nodig is. Bij mijn garage vraag ik altijd om even te bellen als er hogere kosten komen en dat is tot nu toe 1x geweest. Ik heb toen gezegd dat ze het gewoon moesten uitvoeren.

Maar dat is wel in overleg. Als ik gewoon zeg dat ze een beurt moeten doen, dan ga ik er vanuit dat ze alles op orde maken, ongeacht de kosten.

stofzuigertje

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Banden online geleverd vanaf €27,84 per stuk + montage €12,50 aluminium velgen en als blik maar €10,- dus die €90 is als je niet de goedkoopste zou willen maar 4 seizoenen die je niet hoeft te wisselen van iets minder goedkoop merk....
Als ooit nodig, een PB sturen is niet verboden maar ik mag hier geen reclame maken voor bevriende garage!

Wel heeft U niet de maat en merk genoemd, schrijf die op en je ziet dat €80,- ex wel erg duur is.....
Als je merk, type en maat hier vermelde kan ik laten zien dat het te duur is......
Daarmee sta je sterker.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:Maar als er een afspraak is om een beurt te doen, dan kan het dus wel. Een beurt is in mijn ogen alles wat nodig is. Bij mijn garage vraag ik altijd om even te bellen als er hogere kosten komen en dat is tot nu toe 1x geweest. Ik heb toen gezegd dat ze het gewoon moesten uitvoeren.

Maar dat is wel in overleg. Als ik gewoon zeg dat ze een beurt moeten doen, dan ga ik er vanuit dat ze alles op orde maken, ongeacht de kosten.
Het punt is inderdaad: wat zit er in de beurt inbegrepen. Als dat vanwege het onderhoudsschema inclusief DB is, en je geeft die opdracht... dan denk ik dat er wederzijds een ander verwachtingspatroon is. Aan de andere kant zijn er twee banden vervangen. Was dat trouwens nodig voor de APK? Dat zou ook wel een en ander kunnen verklaren.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Nevyn »

Maak altijd de afspraak, bellen als er iets duurs vervangen moet worden.

atlas1302

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als deze vakgarage deze werkzaamheden nu niet gedaan had en uw karretje draait in de soep vanwege spanrol distributie systeem, hoe zou u dan reageren. Oeiii nog meer spaargeld naar de knoppen, auto`s zijn de slechtste spaarvarkens.

De beste man had u wel even kunnen bellen en informeren, Sander had toch wel het goede nummer?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Men hoeft hier gaan garage of "bandenboer" te noemen voor de aankoop van goede en toch voordelige auto- en/of motorbanden. Feit is wel, te vaak bewezen dat (merk)garages bij de naïeve automobilist de hoofdprijs vragen. Ik durf hier bijna wel te stellen dat je bij je veel garagebedrijven vrijwel altijd veel te veel voor de banden en de montage daarvan betaald.
Autoweek.nl heeft op haar site een gratis te gebruiken autobandenvergelijker staan. Voor uw auto vindt u daar, met enige inzet en doorzettingsvermogen, de beste band voor een redelijke prijs voor uw vervoersmiddel. Inderdaad komt daar de prijs van de montage bij ook dat is de vinden bij de geselecteerde bandenleveranciers. Zelf koop ik al jarenlang zo de banden voor onze auto's en mijn motorfiets. Nimmer enig moment spijt van deze.methode voor de aanschaf van mijn banden gehad, zelf alles in de hand gehouden, en inmiddels honderden Euri's bespaart.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door harkja »

Ik laat elk jaar bij een beurt de banden en om de 2 jaar de distributieriem van mijn mooie Grande Fiat Punto vervangen. Ik maak dan ook meer dan 5000 km's per jaar. Is niet veel maar wel veilig. Volgens mij was uw auto zonder deze aanpassingen niet door de APK gekomen. Veiligheid boven alles. En veel rijplezier gewenst met uw auto.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door vroem »

Distrubutieriem heeft niets met apk te maken. Banden wel..

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

harkja schreef:Ik laat elk jaar bij een beurt de banden en om de 2 jaar de distributieriem van mijn mooie Grande Fiat Punto vervangen. Ik maak dan ook meer dan 5000 km's per jaar. Is niet veel maar wel veilig. Volgens mij was uw auto zonder deze aanpassingen niet door de APK gekomen. Veiligheid boven alles. En veel rijplezier gewenst met uw auto.
Ik vindt bij TS al veel iedere jaar een grote en kleine beurt. Maar iedere jaar nieuwe banden en om de 2 jaar een nieuwe distributieriem !!!

Rijdt u meer dan 80dkm per jaar ? Zou dan zeker om de kosten te drukken een aanraden met ketting.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Nevyn schreef:Maak altijd de afspraak, bellen als er iets duurs vervangen moet worden.
Een goede garage doet dit uit zichzelf. Kleine zaken, zoals ruitenwissers mogen wat mij betreft zonder ruggespraak vervangen worden, maar grote zaken gewoon eerst even melden en vragen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonder toestemming vervangen Distributie riem en 2 banden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Cornelis7 schreef:
Nevyn schreef:Maak altijd de afspraak, bellen als er iets duurs vervangen moet worden.
Een goede garage doet dit uit zichzelf. Kleine zaken, zoals ruitenwissers mogen wat mij betreft zonder ruggespraak vervangen worden, maar grote zaken gewoon eerst even melden en vragen.
Idd.
Bij een 1e keer bij een garage maak je hierover afspraken ( hoe wil je dat de garage hier mee omgaat ). Daarna gaat het als het goed is altijd op basis van die afspraken.

Wat ik niet begrijp is dat men zonder afspraken te maken een auto bij een (onbekende) garage afgeeft en denkt dat het dan vanzelf wel goed komt, of een auto koopt van mensen die men totaal niet kent en daar dan totaal niets over vastleggen. Bij mijn eigen garage geef ik de auto zo af en doen ze wat nodig is, ook zonder verdere afspraken bellen ze als het (te) gek wordt. Ook een auto kopen kan ik daar zonder alles weer door te spreken.
Maar zou ik bij een 'vreemde' garage iets kopen, dan gaat het toch echt anders.

Gesloten