LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is dit normaal voor paarden?

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
thaljo51
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2007 13:26

is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door thaljo51 »

Hallo,

ik ben sinds kort verhuisd en woon in een omgeving met veel paarden. Ik ben stapelgek op paarden, maar ik ben er ook een beetje huiverig voor, vooral als ze erg groot zijn. Waar ik mijn hond uitlaat, staan aan alle kanten paarden in weilanden. Op 1 weiland stonden 2 paarden, moeder met dochter. De moeder is wit met zwarte vlekken en heeft een beetje gekruld haar en de dochter is bruin met wit. Ik noem ze pipo-paardjes'
Ik bracht ze elke dag brood, appels en wortel. Ze zagen er verwaarloost uit qua haar en huid, maar volgens mij zijn ze ook TE dik van het gras eten. Nu zijn ze uit dat weiland gehaald door de eigenaar en bij 2 andere paardjes gezet, ook moeder en dochter. Het weiland is helemaal kaal gegeten en als ik er aan kom worden ze helmaal dol en trekken het zowat uit mijn handen. Ze zien er nog smeriger uit en die 2 kleinste worden getrapt door 1 van die grote, die is de baas. Ze staan daar in regen en vrieskou, zonder afdak of dekentje. Ik ben er elke keer weer verdrietig van als ik er vandaan kom en slaap er zelfs niet van. Sommige mensen zeggen dat het heel normaal is, maar ik twijfel, wie kan mij vertellen of dat normaal is? alvast bedankt, groetjes Thaljo

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door petty1950 »

Over die dikke buik kan ik weinig zeggen, kan nl meerdere oorzaken hebben maar enige beschutting hebben ze wel nodig.
Lief dat jij je hun lot aantrekt ,zouden meer mensen moeten doen!
Maar oplossen kun je dit niet in je eentje, ook het beoordelen van de mate van verwaarlozing niet.
Wat ik zou doen is bellen naar de landelijke meldlijn van de DB. Die hebben controleurs in dienst die daar ,n kijkje kan nemen.

http://www.dierenbescherming.nl/meldnummer/

Via deze link krijg je meer info. Succes!

thaljo51
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2007 13:26

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door thaljo51 »

Bedankt Patty,

ik ga zowiezo contact opnemen,

gr. Thaljo

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door petty1950 »

Klasse! :wink:
Laat je nog even weten hoe ze reageren?

thaljo51
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2007 13:26

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door thaljo51 »

ja natuurlijk laat ik het weten.

als je de DB belt, wordt dan je naam bekend gemaakt bij de eigenaar?
die man is van het zigeuner-kamp en ik wil daar geen moeilijkheden mee.

gr Thaljo

thaljo51
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2007 13:26

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door thaljo51 »

hoi patty,

ik heb de side gelezen van DB en zag dat ze geen info doorgeven aan eigenaars.
Ik ga morgen bellen, omdat ik straks naar de paardjes ga en ik moet dan even het adres noteren, ik weet de straatnaam niet en die hebben ze wel nodig als ze gaan kijken.
Ik neem aan dat als je paarden hebt, dat je ze minimaal 1 x per week borsteld, maar ze zijn redelijk schuw, alleen als ik kom niet, dan beginnen ze te hinneken en te springen.......lief he!

je hoort het wel, gr Thaljo

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door petty1950 »

Natuurlijk hinniken ze.....ze zijn blij met je en terecht!

Even een tip voor je gesprek morgen met de DB: maak ,n lijstje met zoveel mogelijk info zodat je niets vergeet. Is belangrijk want ze stellen veel vragen :idea:
En nee, je hoeft niet bang te zijn dat je naam bekend wordt aan de eigenaar van de paarden. Zelfs als de politie wordt ingeschakelt komt je naam niet in het dossier maar wordt je ''melder'' genoemd.
Het melden zelf kan niet anoniem omdat ze bv meldingen om te pesten willen voorkomen maar de enige die jouw naam weet is en blijft de DB zelf en wordt niet doorgegeven aan wie dan ooit.
Ik weet dit uit eerdere ervaringen. Meestal krijg je naderhand ook nog te horen wat er met je klacht gebeurt is.

pleun2468
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2007 10:38

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door pleun2468 »

Paarden die dag en nacht buiten staan hebben altijd een zogenaamde grasbuik als je de ribben niet ziet is er niks aan de hand(anders kan het een wormbesmetting zijn) In de winter is het heel onverstandig om een paard grondig te poetsen je poetst dan het vet uit de wintervacht zodat ze zich niet warm kunnen houden. Een vies paard is heel vaak een gelukkig paard! Een glimmend paard in de stal is ONNATUURLIJK.

Verder is het onverstandig dat jij ze bijvoerd daar zou op beboet moeten worden. Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten en ik zou daar heel boos op worden!!!
Waarom jij geeft het zelf al aan bij het voeren wordt er onderling ruzie gemaakt logisch weet jij wie de hoogste in rang is? die begint nl met eten paardentaal gaat nu eenmaal gerpaard met schoppen en bijten niks mis mee. Als jij ze nu gewoon met rust laat dan gebeurt dit dus niet,Vieze paarden lekker buiten zijn dus NIET zielig. glimmende paarden in een mooie afgesloten stal zonder contact met soortgenoten en gedwongen stilstaan tot de eigenaar komt dat is......

iniki
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:58

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door iniki »

thaljo
Goed dat je deze enige zorg verleend!

Paarden moeten goed eten anders worden ze ziek...ook moeten ze onder een afdak kunnen staan uit de wind/regen
Weet je zeker dat de eigenaar ze niet bijvoerd?

Je kunt met zoiets in plaats van de Dierenbescherming beter de AID (algemene inspectiedienst van het Min. van Landbouw bellen)
www.aid.nl tel 045-5466230 (ze schijnen 24 u p/dag open te zijn. wel alleen voor landbouwdieren)

Db is er meer voor toezicht honden katten dacht ik.
Hoe is het trouwens met de Db afgelopen.?

Veel succes verder!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door Walter van V »

Paarden moeten goed eten anders worden ze ziek...
fijn...mensen zonder verstand van paarden die even gaan beslissen wat goed voor ze is....

Als het bv ijslanders zijn..zijn ze gewend aan staan in regen en vrieskou, sterker nog, dat moeten ze..

Pas op met voeren van paarden waar je geen steek van weet!! Het zal niet de eerste keer zijn dat paarden ziek worden van wat ze gevoerd wordt door onbekenden...

brood voeren bv kan verstopping tot gevolg hebben..

iniki
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:58

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door iniki »

Ik lees nergens dat het over IJslanders gaat..Laten we dus maar aannemen dat het gewone paarden zijn.

Walter van V ...ik neem aan dat je vorige week niet naar het Journaal hebt gekeken ...daar luidde de Dierenbescherming juist de noodklok aangezien veel paarden in verwaarloosde toestand werden aangetroffen.
:roll:
Veel mensen zouden een paard hebben of nemen en daarbij geen idee hebben hoe ze een paard moeten verzorgen..volgens de DB.
:oops:

Paarden hebben gewoon een bepaalde verzorging nodig.
Het zijn tenslotte edele dieren...o.m. gezien het feit dat ze (naast de mens) in oorlogen hebben gestreden.

Een (ras)paard is nou eenmaal gevoeliger voor ziekten dan een shetlander of ijslander..(die leven namelijk ook nog in het wild)

Inderdaad is brood geen goed idee maar appels en wortels kunnen toch geen kwaad...vooral als ze honger hebben zoals in dit verhaal?

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door aussienl »

typische reacties van mensen die geen verstand van paarden hebben. Lzen of horen wat en denken dat ze advies moeten geven zonder te weten waar ze over praten. De meeste paarden buiten zijn nu vies. Dit is hun wintervacht. Je gaat toch ook geen hond in de winter wassen? Verder bijvoeren door onbekende is zwaar uit de boze.

@Thaljo : Als je dan denkt (als niet kenner en import uit de stad) dat een paard verwaarloost wordt ga dan eerst eens bij de buren navragen. Je zegt zelf dat je tussen de weien door moet lopen. Dus genoeg mensen die er WEL verstand van hebben.

En die kenners die zo precies weten hoe je anoniem aan kunt geven? Dat zijn stadse praktijken. Op het platteland besprek je je zaken openlijk, niet sneaky.

danielle30
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 17:24

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door danielle30 »

1 DB kan brieven naar verkeerd adres sturen, is mij ook gebeurt omdat er iemand zogenaamd een klacht had doorgegeven.

2 Als je een van mijn paarden brood voert heeft ze zo koliek ( dus niet zomaar bijvoeren, wat jij geeft hoeft niet altijd goed te zijn) en teveel appels zou ik ook niet doen en peen zit alleen water in.

3 Als ik voer gooi bij meerdere paarden/honden kunnen ze onderling ruzie krijgen.

4 Tuurlijk hinneken ze, jij komt altijd wat lekkers geven dat weten ze, ook een reden dat ze ondeling trappen, ze willen er allemaal als eerste bij zijn.

5 Inderdaad poetsen bij paarden die in de wei staan is niet goed want je borsteld al het vet weg.


6 Ik ken de situatie niet, heb geen foto's gezien weet niet waar het is, oordeel naar je beste vermogen met behulp van de reactie hierboven, van zowel mensen met paarden als zonder.

Cisca
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2005 00:37

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door Cisca »

ik kan mij voorstellen dat je ze zielig vindt.
maar paarden in een weiland horen minimaal een stalletje of afdak te hebben zodat ze beschut kunnen staan.
Als je geen verwodingen ziet of verwaarloosde hoeven is er niets aan de hand. Ze zijn dik en zullen zeker geen honger hebben :)
Dat brood is extra en echt niet gezond voor ze.
geef ze een appel of wortel... ik snap dat je ze wat lekkers wilt geven.
Maar niet elke eigenaar kan dat waarderen en terecht.
Dus heb ook rspect voor bordjes: verboden te voederen.

sonjavr
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2008 14:49

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door sonjavr »

ik denk dat je eerst moet nagaan : wat is een paard?


een paard is een vluchtdier wat van oorsprong op de steppes rondhuisden
, en dagelijks een 30 tot 40 km per dag loopt om achter het voer aan te trekken, dus stukje wandelen/rennen/lopen, wat eten en weer verder...

de dieren zijn er in pricipe op gemaakt om in weer en wind te overleven , vaak in sobere omstandigheden , met vooral grassen, rkuiden en diverse planten als voeding

een paard wat in de weide staat bij kouder en natter weer zal vaak idd niet schoon zijn
en dat is maar goed ook, het intensief of vaak vorstelen van de vacht, berooft de vacht namelijk ook van het huidvet wat er voor zorgt dat de dieren zichzelf kunnen weren tegen de koude en de regen

dus een viezig paard wat er verder wel actief uitziet en niet mager is , zal er geen enkel probleem mee hebben om buiten te staan zolang er op het land maar een stuk grond aanwezig is waar hij droog kan liggen en staan

kijk ook alsjeblieft uit met bijvoeren ,
brood wat niet gedroogd is kan tot verstoppingskoliek leiden, wat zelfs tot hele dure operaties kan leiden of als je heel veel pech hebt, de dood .
te vel appels kunnen ook tot koliek leiden
en er zijn voldoende paarden die gevoeligheden hebben voor vanalles en nog wat , mijn merrie bijvoorbeeld mag geen appels en penen ivm fructaan/suikers) die erin zitten .
en ook niet alles is zomaar geschikt voor paarden
restjes kool bv, niet voeren , leid tot gaskoliek

en ipv direct de DB aan te schrijven/te bellen
zou je ook contact op kunnen nemen met de eigenaar, hem oprecht geinteresseerd vragen waarom de dieren op deze manier gehuisvest worden, en uitleggen dat je je zorgen maakt en waarom
laat je informeren, communiceer met elkaar
doe dit eventueel met een briefje wat je achterlaat bij het hek (plastic hoesje erom. stukje duct tape en klaar

DB geeft namelijk soms zelfs advies om dieren binnen te zetten omdat de omstanders dan tenminste niet meer bellen met klachten
ondanks dat de dieren op zich buiten misschien beter af waren dan op stal

want zeg nu zelf, een dier wat er op gemaakt is om in kuddes een 30 a 40 km per dag rond te trekken op zoek naar voedsel, samen een sociale groep te vormen
zouden die er echt blijer van worden als ze apart van elkaar in een hokje van 3 bij 3 staan en waarbij enig contact met een soortgenoot door een traliehek moet plaatsvinden
en ze dagelijk 1 tot 4 uurtjes naar buiten mogen
1 uur om te werken , een uurtje of twee in een zandbakje en een poetsbeurt van een uur?

als ik een paard was, dan wist ik het wel
zet mij maar op de wei, dan ben ik maar een modderkroket ;)

ladydea
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2010 21:39

Re: is dit normaal voor paarden?

Ongelezen bericht door ladydea »

Paarden nooit brood voeren, dit zet uit en kan tot veel pijn zorgen en zelfs acute aandoeningen als je pech hebt.

Bedoel je verder met een slechte huid, dat de vacht rommelig is met modder/zand etc? Dit is namelijk vrij normaal tijdens het winter seizoen, en in de zomer wanneer je niet elke dag poetst ook wel. Helemaal als het lichte paarden zijn, die 'schamen' zich voor hun opvallende kleur en gaan zichzelf dan vies maken.

Gesloten