LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misstanden bij biologische ei-producenten

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
h.paardenkooper
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2017 17:12

Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door h.paardenkooper »

Geachte radar-redactie,
Omdat u ook wel eens over dierenwelzijn bericht ( waarvoor niets dan lof, vooral omdat berichtgeving hierover op NL tv minimaal is !!) , wil ik u wijzen op het volgende: Op http://www.daserste.de in het programma : exclusiv im ersten, die eierluge uitgezonden 31-7-17 ,komen schrijnende undercoverbeelden naar voren genomen op Nederlandse bedrijven die bio-eieren produceren. Was standaardwetgeving volgens EU-normen eerst
>dat er 6 hennen per m2 gehouden mochten worden met uitloop ter grootte van 1 m2 per 4 kippen, nu is dat versoepeld: Als er zitstokken boven gehangen worden, mogen er 12 hennen per m2. ( In veronderstelling dat er 6 op de grond zitten en 6 op stok, De praktijk leert ons anders !!!!)
>Een bio bedrijf mocht eerst niet meer dan 3000 kippen per stal bedragen, nu mag het een megastal zijn met compartinenten van 3000. Vergeten wordt echter dat overzicht op dierenwelzijn van ieder individu totaal verloren raakt. Zo zijn in de reportage dode kippen te zien, kippen onder ongedierte,vlooien, een kip die vast zit met vleugel en crepeert , "naakte" kippen zonder verenkleed, etc.......
Wat uitloop naar buiten betreft: Op undercoverbeelden is te zien dat de kippen niet naar buiten durven omdat de uitgang is verspert met schrikdraad en/of scherpe ijzeren pinnen. Uiteraard zijn deze bij vooraf aangekondigde controles verwijderd. Ook zijn de buitenterreinen niet voorzien van bosjes en dergelijke die noodzakelijk zijn als schuilmogelijkheid bij gevaar ( bv roofvogels etc ) Dus ook bij bedrijven die niet met schrikdraad sjoemelen durven de kippen zich niet verder dan een paar meter van de stal te bewegen. Op diverse luchtfoto's van de stallen is duidelijk te zien dat rondom de stal grond is omgewoeld, met hieromheen groene ongeschonden weide.
Ook schort het nogal eens in de boekhouding : Met het aantal geleverde kuikens wordt soms gejoemeld via schaduw boekhouding. In die ter controle voor de NVWA het wettelijk toegestane aantal en voor eigen boekhouding het werkelijke aantal geleverde kuikens die als leghen bij bepaald bedrijf door het leven moet.
In de hoop dat u het belangrijk vindt om de Nederlandse consument te informeren over wat er werkelijk verschuilt zit achter het stempel bio-ei, maar vooral om deze misstanden aan te kaarten bij de juiste instanties en politiek, zodat er een draai gegeven kan worden aan het rad der RADARen om het te doen stoppen!! Als consument worden we misleid met plaatjes van gezonde kippen die scharrelen in grazige weide, we zijn bereid voor een bio-ei iets meer te betalen. Dit geld verdwijnt in de zakken van de producent. Ik heb meelij met al die zielige stumperds die zijn overgeleverd aan de grillen van de ( undercover) bezochte producenten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door sjohie »

h.paardenkooper schreef:Geachte radar-redactie,
Omdat u ook wel eens over dierenwelzijn bericht ( waarvoor niets dan lof, vooral omdat berichtgeving hierover op NL tv minimaal is !!) , wil ik u wijzen op het volgende: Op http://www.daserste.de in het programma : exclusiv im ersten, die eierluge uitgezonden 31-7-17 ,komen schrijnende undercoverbeelden naar voren genomen op Nederlandse bedrijven die bio-eieren produceren. Was standaardwetgeving volgens EU-normen eerst
>dat er 6 hennen per m2 gehouden mochten worden met uitloop ter grootte van 1 m2 per 4 kippen, nu is dat versoepeld: Als er zitstokken boven gehangen worden, mogen er 12 hennen per m2. ( In veronderstelling dat er 6 op de grond zitten en 6 op stok, De praktijk leert ons anders !!!!)
>Een bio bedrijf mocht eerst niet meer dan 3000 kippen per stal bedragen, nu mag het een megastal zijn met compartinenten van 3000. Vergeten wordt echter dat overzicht op dierenwelzijn van ieder individu totaal verloren raakt. Zo zijn in de reportage dode kippen te zien, kippen onder ongedierte,vlooien, een kip die vast zit met vleugel en crepeert , "naakte" kippen zonder verenkleed, etc.......
Wat uitloop naar buiten betreft: Op undercoverbeelden is te zien dat de kippen niet naar buiten durven omdat de uitgang is verspert met schrikdraad en/of scherpe ijzeren pinnen. Uiteraard zijn deze bij vooraf aangekondigde controles verwijderd. Ook zijn de buitenterreinen niet voorzien van bosjes en dergelijke die noodzakelijk zijn als schuilmogelijkheid bij gevaar ( bv roofvogels etc ) Dus ook bij bedrijven die niet met schrikdraad sjoemelen durven de kippen zich niet verder dan een paar meter van de stal te bewegen. Op diverse luchtfoto's van de stallen is duidelijk te zien dat rondom de stal grond is omgewoeld, met hieromheen groene ongeschonden weide.
Ook schort het nogal eens in de boekhouding : Met het aantal geleverde kuikens wordt soms gejoemeld via schaduw boekhouding. In die ter controle voor de NVWA het wettelijk toegestane aantal en voor eigen boekhouding het werkelijke aantal geleverde kuikens die als leghen bij bepaald bedrijf door het leven moet.
In de hoop dat u het belangrijk vindt om de Nederlandse consument te informeren over wat er werkelijk verschuilt zit achter het stempel bio-ei, maar vooral om deze misstanden aan te kaarten bij de juiste instanties en politiek, zodat er een draai gegeven kan worden aan het rad der RADARen om het te doen stoppen!! Als consument worden we misleid met plaatjes van gezonde kippen die scharrelen in grazige weide, we zijn bereid voor een bio-ei iets meer te betalen. Dit geld verdwijnt in de zakken van de producent. Ik heb meelij met al die zielige stumperds die zijn overgeleverd aan de grillen van de ( undercover) bezochte producenten.
Zeggen ze ook bij hoeveel bedrijven ze hebben gefilmd, zodat er iets van een reële schatting gemaakt kan worden om hoeveel procent van de branche dit gaat? Ik bedoel, een hele branche onderuit halen omdat er een of twee rotte appels zijn, iets wat met dit soort suggestieve journalistiek wel eens vaker gebeurd, is net zo kwalijk als wat ze aan de kaak trachtten te stellen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door JvandeW »

h.paardenkooper schreef:Uiteraard zijn deze bij vooraf aangekondigde controles verwijderd.
Bij controles van de NVWA vinden inderdaad aangekondigde controles plaats. Maar in tegenstelling tot de NVWA, doet Skal (Verantwoordelijk voor controles in de biologische sector) niet aan vooraf aangekondigde controles. Zij kunnen op elk willekeurig moment komen controleren en dan dient je biologische bedrijf dus op en top te zijn in uitvoering en administratie, anders verlies je het certificaat en kun je een flinke boete krijgen. Niet alleen worden biologische bedrijven beter gecontroleerd, ook nog eens twee keer zo vaak.

Soms hoor je wel eens dat biologische bedrijven hun certificaat kwijtraken. Helaas denken een hoop mensen dan dat er veel gesjoemeld wordt in de wereld van biologische producten en hier flink geld aan verdienen, en dat is jammer. Het feit dat deze bedrijven gepakt worden, toont aan dat het systeem van onaangekondigde controles werkt. En eenmaal dat een bedrijf zo'n certificaat kwijt is, is het moeilijk en een stuk duurder die terug te krijgen met ook meer onaangekondigde controles.

Heb je eigenlijk ook een link naar deze video toe? Het liefst met Nederlandse of Engelse ondertiteling. Ik ben namelijk heel benieuwd naar de beelden omdat ik eigenlijk niet goed kan geloven. En als de beelden dan waar zijn, ben ik heel benieuwd hoe lang het bedrijf al bezig is met deze praktijken en of ze hier ook nog aan mee mogen werken.

Maar ik vermoed dat het net zoiets wordt als de uitzending van BBC's Panorama, waarbij ze beelden van vermoeide en als slaaf behandelde Chinezen laten zien bij het bedrijf Pegasus waar ook iPhone's in elkaar worden gezet, vertellen dat de omstandigheden zo slecht zijn voor de Chinezen die iPhone's in elkaar zetten, Apple zwart maken en vervolgens vergeten te vertellen dat het bedrijf apparaten maakt voor talloze bedrijven waaronder Samsung, Sony, LG, Microsoft etc..

En uiteindelijk zie je in de 40 minuten durende video wel 3 fragmenten waarin iPhone's in elkaar worden gezet zonder vermoeide of slaafse medewerkers in beeld en zijn op de beelden met vermoeide en slapende medewerkers geen iPhone's maar apparatuur van andere merken te zien.. Tja, dan ben je als "onafhankelijke pers" mijn vertrouwen ook helemaal kwijt en geloof ik er werkelijk helemaal niets van. Dus ik ben echt heel benieuwd.

h.paardenkooper
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2017 17:12

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door h.paardenkooper »

De link staat op de 2e regel van mijn oorspronkelijke bericht. De video is in de Duitse taal.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door gemist »

"biologisch" is een farce. Het is uiteindelijk alleen een woord en het product is waanzinnig geprijsd.
Ja, dat geldt voor alles. Groentes worden ook gewoon bespoten met anti-vieze-beestjes en chemische toevoegingen in de mest houden de oogst fris voor het oog.
Hier om de hoek woont een biologische boer. Rijdt in een nieuwe biologische Porsche Macan. Aangedreven door biologische benzine. Dat jullie neo-hippies nog steeds in die praatjes geloven...tss

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door sjohie »

h.paardenkooper schreef:De link staat op de 2e regel van mijn oorspronkelijke bericht. De video is in de Duitse taal.
Dat is "een" link, naar de algemene site van dat programma. Als je enige geloofwaardigheid aan je post wilt toekennen, zou het je m.i, sieren als je tenminste linkt naar de specifieke uitzending. Anders is het voor mij niks meer dan wat eco-reactionair geblaat met een linkdump naar wat vage filmpjes, wat hier al in genoeg soortgelijke topics voorbij hebben zien komen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door sjohie »

gemist schreef:"biologisch" is een farce. Het is uiteindelijk alleen een woord en het product is waanzinnig geprijsd.
Ja, dat geldt voor alles. Groentes worden ook gewoon bespoten met anti-vieze-beestjes en chemische toevoegingen in de mest houden de oogst fris voor het oog.
Hier om de hoek woont een biologische boer. Rijdt in een nieuwe biologische Porsche Macan. Aangedreven door biologische benzine. Dat jullie neo-hippies nog steeds in die praatjes geloven...tss
Omdat iemand biologisch produceert, mag die niet in een zelfgekozen auto rijden? Biologisch boeren (en producenten) in Nederland worden door de SKAL gecontroleerd, zowel aangekondigd als onaangekondigd, en dat geldt voor niet-biologische bedrijven duidelijk niet. Dat geldt voor de hele bedrijfsvoering, óók voor hoe en met welke middelen er onkruid- of ongediertebestrijding plaats vindt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb meelij met al die zielige stumperds die zijn overgeleverd aan de grillen van de ( undercover) bezochte producenten.
Woon je zelf ook in de buurt van (al dan niet biologische) kippenstallen? Ik denk dat ik het antwoord al wel weet.

Of om het in andere woorden te zeggen, ik heb medelijden met al die zielige stumpers die zijn overgeleverd aan de grillen van de op sensatie en kijkcijfers beluste televisiejournalistiek.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door newmikey »

h.paardenkooper schreef:Geachte radar-redactie
U zit hier op het forum. De Radar redactie is elders te bereiken per email.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door JvandeW »

h.paardenkooper schreef:De link staat op de 2e regel van mijn oorspronkelijke bericht. De video is in de Duitse taal.
Op die pagina kom ik nu alleen een video over Fipronil tegen, niets over de biologische wereld.

gemist schreef:"biologisch" is een farce. Het is uiteindelijk alleen een woord en het product is waanzinnig geprijsd.
Ja, dat geldt voor alles. Groentes worden ook gewoon bespoten met anti-vieze-beestjes en chemische toevoegingen in de mest houden de oogst fris voor het oog.
Hier om de hoek woont een biologische boer. Rijdt in een nieuwe biologische Porsche Macan. Aangedreven door biologische benzine. Dat jullie neo-hippies nog steeds in die praatjes geloven...tss
Wat een drogreden. Boeren kunnen net zo goed voldoen aan aan de gestelde regels voor biologische producten en toch een aardig centje verdienen. Het is zeker zo dat biologisch tegenwoordig hip is en sommige boeren daar gebruik van maken. Maar een beetje slimme ondernemer weet dat je zo'n certificaat niet moet verliezen door sjoemelen wil je nog lang de vruchten van de biologische trend plukken.

Met familie en kennissen die van het Warmonderhof afkomen en ondertussen bijna allemaal biologisch of zelfs bio-dynamisch boeren, kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat hetgeen jij vertelt simpelweg niet klopt. Vooral onder de boeren die bio-dynamisch ondernemen, zie je dat de boeren het zelf net zo belangrijk vinden dat hier niet gesjoemeld wordt. En ondanks dat heeft een deel van deze "hippies" toch aardig wat geld.

Zo was ik laatst nog bij een familie met een stuk land dat ze enkele jaren geleden hadden gekocht met biologisch pluimvee en waar ze ondertussen ook een groot vrijstaand huis (zelf) op hadden gebouwd. Een investering van 7 ton voor het land en huis maar nu geschat op een waarde van 1,5 miljoen. En omdat het huis bijna volledig zelfvoorzienend is, gaan de kosten voor wonen ook nog eens omlaag.
Aan de andere kant van het spectrum ken ik ook een familie die in een stacaravan op het land woont omdat zijn gewas te weinig geld oplevert. Maar als ik met de man en vrouw spreek, heb ik het idee dat zij het ondernemerschap missen waardoor het niet lukt veel geld te verdienen.

Toch jammer dat mensen maar blijven denken dat de biologische wereld een farce is. Deze mensen zouden het eigenlijk eens met eigen ogen moeten zien bij verschillende bedrijven en met de eigenaren moeten spreken alvorens ze zo'n conclusie trekken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

JvandeW schreef:Heb je eigenlijk ook een link naar deze video toe?
Astu.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door JvandeW »

Julie4444 schreef:
JvandeW schreef:Heb je eigenlijk ook een link naar deze video toe?
Astu.
Bedankt voor de link. Ik heb de video zojuist bekeken en ik ben erg sceptisch over de beelden.

Als bron voor de beelden met kale kippen en prikkeldraad wordt Quelle DT Tierschutzbüro E.v. en wie hiernaar zoekt, komt er al gauw achter dat deze organisatie elke vorm van dierengebruik tegen probeert te gaan. Als ik foto's en video's van deze organisatie zo zie, moet ik denken aan PETA en daar denk ik absoluut niet positief over.

Maar als ik vervolgens naar de beelden van het programma zelf kijk, zie ik geen kale kippen maar kippen met een relatief goed verenpak. Waar zijn die kippen zonder veren gebleven die in de zogenaamd geheime video wel waren te zien?

Ook over het prikkeldraad en stroomdraad valt iets te zeggen. Deze lig niet alleen voor de opening van de hokken, maar is ook te zien op plekken waar geen hokkenopeningen zitten zoals hier:

Afbeelding

Als de boer de bedoeling heeft de kippen binnen te houden en hiervoor prikkeldraad zou gebruiken, dan zou dit prikkeldraad toch slechts nodig zijn voor de opening van de hokken en niet op andere plekken? Of eigenlijk nog beter; waarom zou je prikkeldraad gebruiken als je de hokken ook gewoon dicht kunt laten? Als je toch al aan het sjoemelen bent..

Skal zou in april ook zonder aankondiging langs zijn geweest bij een van de bedrijven uit de video en daar zou niets van hetgeen op de beelden te zien zijn, terwijl de beelden van mei waren. Hoe kan dat?

Ik denk dat we hier te maken hebben met een sterk stukje knip- en-plakwerk door Tierschutzbüro waarmee de organisatie probeert nog meer mensen veganist te laten worden en een programma dat dit misbruikt en daar kijkers mee binnenhaalt en dus geld.

Mocht dit inderdaad het geval zijn, vraag ik mij af of Tierschutzbüro wel stil staat bij het doel wat het hiermee bereikt. Hoe dan ook slaat Tierschutzbüro de plank flink mis. Ze hebben niet laten zien hoe het wel kan, behalve dan dat volgens eigen filosofie helemaal geen gebruik van dieren gemaakt mag worden.

Als ik in het lichaam kruip van iemand die sceptisch is over biologisch voedsel, zou ik na het zien van deze beelden al helemaal geen biologisch voedsel meer eten en teruggaan naar gangbaar voedsel waarvan ik toch al weet dat het er slecht aan toe gaat, maar waarbij ik wel weer geld bespaar. Is dat wat ze bij Tierschutzbüro willen? Of leven ze in een utopie waarbij ze denken dat er massaal mensen veganist worden na het zien van deze beelden?

Gelukkig weet ik zelf beter en heb ik zelf ook gezien hoe het kan en hoort, waardoor ik met een redelijk gerust hart een hoop producten biologisch kan kopen en eten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Misstanden bij biologische ei-producenten

Ongelezen bericht door JvandeW »

Jammer dat de TS totaal niet in is voor discussie en alweer is verdwenen..

Gesloten