LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paarden in de wei periode oktober t/m april

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
lotteb
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2012 16:53

Paarden in de wei periode oktober t/m april

Ongelezen bericht door lotteb »

Ik lees veel "klachten" van mensen die bang zijn dat paarden die in de periode oktober t/m april op het land staan zielig zijn, te kort komen etc.

Paarden zijn niet "gemaakt" om in een stal te verblijven 24uur per dag. Overdag op een weide lopen vinden zij juist fijn. In de periode oktober t/m april zijn weilanden vaak nat, blubberig en groeit er geen vers gras. DIT GEEFT NIET!!! (een paard eet de gehele periode dat er gras is zich zo vol mogelijk omdat een paard ingesteld is op een sobere periode in de herfst en winter).

UITERAARD is het wel van belang dat de dieren tenminste 2maal per dag ruwvoer bijgevoerd krijgen omdat een paard dit nodig heeft. Mocht je twijfelen of een paard te weinig te eten krijgt ga dan NIET ZELF BIJVOEREN! Ga op zoek naar de eigenaar of neem contact op met de dieren politie.

Waarom dit bericht:
Mijn eigen paarden worden al dik van de lucht, als zij teveel eten per dag worden ze ziek en kunnen zelfs doodgaan. Zij staan op een kale modderige weide, maar worden 3maal per dag afgemeten gevoerd. Een bezorgde voorbijganger dacht dat mijn paarden (die echt dik ogen) te kort kwamen, omdat zij in een wei liepen waar modder in lag en weinig gras. Zij is op eigen houtje brood gaan voeren en heeft na 2 weken de dieren politie gebeld. Ik merkt dat mijn paarden vreemd gedrag vertoonde omdat ik mijn paarden nooit extra's voer (gezien het feit zij snel te dik worden). Nadat de dierenpolitie bij mij op de wei kwam werd het mij duidelijk. Zij vertelde dat er was gevoerd (Brood en andere dingen...) omdat iemand zich zorgen maakte. Ik nodigde hen uit de wei op te lopen om de paarden van dichtbij te bekijken, dit vonden zij echter niet nodig gezien het feit zij op afstand al goed konden zien dat ze meer dan voldoende te eten kregen. Zij hebben vervolgens de meldster gebeld en uitgelegd dat ze niets te kort komen en dat weides in deze periode nou eenmaal nat en modderig worden.

Gelukkig hebben mijn paarden lichamelijk hier niets aan over gehouden, wel zijn ze qua gedrag veranderd omdat ze nu schooien om het zo maar te zeggen. Een trucje is snel aangeleerd, maar afleren kost meer tijd. DUS MOTTO: ga eerst op onderzoek uit bij de eigenaar of via de dieren politie VOORDAT je zelf gaat voeren.

bloemmie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:26

Re: Paarden in de wei periode oktober t/m april

Ongelezen bericht door bloemmie »

superbericht lotteb!!
:D

Gesloten