LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] poes verscheurd

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
bobber
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2006 22:12

poes verscheurd

Ongelezen bericht door bobber »

2 weken terug werd onze lieve lapjespoes voor de ogen van mijn dochter (4) en mij verscheurd door een windhond.
De poes loopt altijd een stukje met ons mee en wilde zich net omdraaien en terug naar huis gaan. De meneer in kwestie kwam op zijn fiets. De windhond trok hem eraf en verscheurde de poes. Mijn man is ertussen gesprongen omdat de meneer met hond te beduusd was en niet wist wat ie moest doen.
Niets hebben we van hem meer gehoord. Geen bloemetje en geen excuus. Het was vreselijk om te zien.
Het is nou eenmaal de natuur maar een excuus op zijn minst lijkt me.
Aanngifte bij de politie leverde niets op. Nu maar hopen dat de hond niet al agressief was en een keer een kind pakt.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Windhond verscheurt poes.

Schrijver van dit bericht.
Een windhond zal nooit een mens aanvallen.
Dat hij achter katten jaagt is mij als eigenaar van whippets (helaas 1 per 1 juni moeten laten inslapen op de leeftijd van 17 jaar) zeer bekend maar verscheuren?
Nooit eerder gehoord maar daarom niet onwaarschijnlijk natuurlijk omdat kennelijk de eigenaar van de windhond zijn gezag op dat moment niet liet kennen.
In ieder geval raad ik u aan om dit bericht in ieder geval ook te plaatsen bij de renclub bij u in de buurt.
Whippets in ieder geval zijn zo gehecht aan de baas dat deze onmiddelijk hun jacht staken als de baas dit beveelt.
Saluki's, Afgaanse windhonden e.d. zijn wat dat betreft wat minder gehoorzaam.
Maar nogmaals, in al die twaalf jaar heb ik dit nooit meegemaakt.

Grootvader

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door petty1950 »

Arme arme poes.... :cry:

Wat een afschuwelijke gebeurtenis voor u ,uw dochtertje en voor de poes....Dit voorval zal nog lang op uw netvlies staan want dit is een groot drama en mijn hart gaat naar u en uw gezin uit. Vreselijk ook dat zo,n klein meisje daar getuige van is geweest.

Ook mijn hond heeft ooit een kat doodgebeten. Aangelijnd welliswaar maar het gebeurde in een smal straatje en degene die hem vast had zag de kat helaas te laat. Afschuwelijk!!!
Mijn reactie was wel anders dan die van de windhondbaas. Ik was er zelf niet bij maar ben de volgende dag wel bij de eigenaar langsgeweest met ,n bloemetje en mijn absoluut intensgemeende medeleven.
Ik hou van dieren en de gedachte dat mijn hond en ander dier had doodgebeten vind ik nog steeds heel moeilijk.
We hebben gelukkig ,hoe moeilijk ook, een goed gesprek kunnen voeren en hij vertelde me dat hij blij was met mijn bezoek.
Ook heb ik hem vanzelfsprekend mijn pers. gegevens gegeven ivm mogelijke schadevergoeding.

Ik vind de houding van in uw geval, de hondeneigenaar, onbegrijpelijk en erg fout!!! Ik heb begrip voor zijn eerste schrik want ook hij zal geschrokken zijn, maar dat hij ook daarna niets van zich liet horen vind ik ronduit beschamend!

Wat me verder verbaast is de reactie, of meer het uitblijven van,de politie in uw woonplaats. Bij ons was die in deze vrijwel identieke zaak toch heel anders.... Mijn hond werd meteen inbeslaggenomen en heeft 9 weken in een asiel gezeten voordat ik hem, na een gewonnen rechtzaak, weer op mocht halen.
Een opmerkelijk verschil.... :idea:

Wat blijft is het leed dat u en uw gezin hebben ervaren en ik wens u daar dan ook alle sterkte bij! Vooral ook bij het opvangen van uw dochtertje dat zomaar ineens geconfronteerd werd met de harde werkelijkheid van de wetten van de natuur die voor volwassenen al ,n hele klus kunnen zijn maar voor ,n kind bijna ondoenlijk.

bobber
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2006 22:12

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door bobber »

Bedankt voor de fijne reaktie. Ik zal inderdaad melding doen bij de hondenclub. Ik weet niet wat voor soort windhond het was, een licht grijze.
Bij de politie werd ik voor mijn gevoel een beetje weggelachen. Het is de natuur zeiden ze. En mijn poes was niet aangelijnd dus dat risico bestond. De politieman in kwestie had ook een hond en die zou katten ook aanvallen, maar geen kinderen. Hij kon er niets mee.
Het is voor mij meer een gevoel van principe. Ik zou als hondeneigenaar dit ook vreselijk vinden. Ik zou ook mijn excuses aangaan bieden. Misschien dat hij bang was aansprakelijk gesteld te worden ofzo? Nou daar ging het ons echt niet om.
Ook hondeneigenaren hier in de buurt begrijpen niet waarom hij niets deed en zullen hem aanspreken wanneer hij weer gezien wordt.
Onze dochter praat er gelukkig wel veel over. Ze is er wel vol van. Ik ben met haarnaar de dierenarts geweest om nog wat tekeningen ed achter te laten. Ze mist haar maatje wel, het waren 2 handen op een buik.
We overwegen naar de vakantie een nieuw poesje aan te schaffen.

isiolo
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2007 10:37

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door isiolo »

Tip voor je nieuwe kat..

Hou de kat gewoon voortaan binnen.
Nu was het een hond, en met pech is volgende keer
een auto of kattenmepper.

M.a.w. natuurlijk ook onverandtwoordelijk om je huisdier
buiten te laten lopen.


Verders sterkte !

Toolboy

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Toolboy »

@bobber.

Ik heb alhier een nestje kittens. geb 20 mei
Als ik jullie met eentje blij kan maken ben je van harte welkom.

groet T

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Bailey »

Onverantwoord om je huisdier buiten te laten lopen? Kom nou zeg. Mijn katten lopen ook graag buiten. Als ze een paar dagen niet buiten geweest zijn dan worden ze een beetje hyper. Ze vinden het heerlijk om naar buiten te gaan. En terecht. Lekker naar buiten gaan is voor iedereen goed, mens en dier. Ik las van de week dat veel kinderen niet meer buitenspelen, ik was vroeger altijd buiten. Kwam alleen binnen om te eten en om mijn huiswerk te doen. Was altijd buiten. Ook voor dieren is dat belangrijk. Zal toch wat zijn omdat iemand zijn hond niet in de hand heeft dat mensen hun dieren dan maar binnen moeten laten.

Bobber, het is afschuwelijk wat jij en je dochtertje hebben meegemaakt. En ook voor de kat zelf is het ook verschrikkelijk. Ik denk dat ik die hond en man aangevallen had hoor.

Ik wens jullie veel sterkte en hopelijk laat die man ook nog wat van zich horen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik kan het echt niet eens zijn met isiolo.

Katten zijn van nature jagers, en geen huisdier (welk dier eigenlijk wel??).

Begrijp ik het goed, dat die man zijn windhond uit aan het laten was met zijn fiets?

DAT vind ik pas onverantwoord. De lijn kan immers tussen het spatbord komen of verstrikt raken in de trappers. En dan? Als door een dergelijke gebeurtenis een mens ten vakl was gekomen en letsel of erger had opgelopen? Had die man zich dan ook uit de voeten gemaakt?

Je kan even geschrokken zijn ven het voorval, als eigenaar. Maar je op deze manier ervan afmaken is gewoon asociaal, ik heb er geen woorden voor. Je hebt er je kat niet mee terug, maar ik hoop dat je een beetje troost vindt in deze reacties.

En de politie mag zich overigens ook in een hoekje gaan schamen met hun uitspraak.

isiolo
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2007 10:37

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door isiolo »

Ik kan het echt niet eens zijn met isiolo.

Katten zijn van nature jagers, en geen huisdier (welk dier eigenlijk wel??).
Dus dan maar naar buiten ?

Ik zal dan wel de kattenliefhebbers tegen me in het harnas jagen.
Maar die beesten geven gruwelijk veel overlast in dicht bevolkte woonwijken.

Ontlasting bij mensen in de tuin.
Of erger, in een kinderzandbak. Kinderen kunnen aan de ontlasting
blind raken. (wormen)
Dan die van nature jagers die al het wild vangen, van muisjes tot vogels, jonge eendjes, mollen enz.
Er is dan echt geen sprake meer van een natuurlijk evenwicht.
Alsof katten rekening houden met drukke wegen ?

Je kan me echt niet wijsmaken dat je kat aanschaft voor buiten.
Misschien als je op een erf woont is het begrijpelijk, maar niet in de stad.

Maarja ik zal dan wel als enige zo denken.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door petty1950 »

Geplaatst op 05 Jun 2007 21:46 door bobber




2 weken terug werd onze lieve lapjespoes voor de ogen van mijn dochter (4) en mij verscheurd door een windhond.
De poes loopt altijd een stukje met ons mee en wilde zich net omdraaien en terug naar huis gaan. De meneer in kwestie kwam op zijn fiets. De windhond trok hem eraf en verscheurde de poes. Mijn man is ertussen gesprongen omdat de meneer met hond te beduusd was en niet wist wat ie moest doen.
Niets hebben we van hem meer gehoord. Geen bloemetje en geen excuus. Het was vreselijk om te zien.
HET IS NU EENMAAL DE NATUUR maar een excuus op zijn minst lijkt me.
Maarja ik zal dan wel als enige zo denken.
Nee Isiolo de enige ben je niet die er globaal ''zo over denken'' maar dat ziet topicstarter zelf ook wel in, gezien haar laatste zin :idea:
Bij een eventuele nieuwe kat zal ze hoogstwaarschijnlijk alles doen om een herhaling te voorkomen want dit wil NIEMAND meemaken....
Neemt niet weg dat dit voor het betrokken gezin een vreselijke gebeurtenis is en dan vind ik het persoonlijk nogal hard en gezien de impact van deze keiharde les van weinig gevoel getuigen als je meent het ''eigen schuld-dikke bult'' verhaal er nog eens fijn in te moeten wrijven....
Daar zit dit gezin niet op te wachten....
Haar voornaamste klacht was bovendien de reactie van zowel de hondenbaas als van de politie en daar heeft ze gewoon gelijk in.

Wat het politieverhaal betreft....het optreden van die ambtenaar verdient beslist geen schoonheids prijs (over inlevingsvermogen gesproken :roll: ) maar technisch klopt het wel. Helaas valt een dier voor de wet onder een ''ding'' en dus niet onder het strafrecht maar onder de civiele rechter. M.a.w. de schade moet onderling geregeld worden.
Maar in dit geval is er vooral verdriet....Immateriele schade dus....voor diezelfde wet....
Voor mij blijft het wrang dat levende wezens nog steeds als ''ding'' gezien worden en soms zelfs niet alleen door de wet en zijn/haar handhavers :idea:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Bailey »

Ja lekker naar buiten. Niet heel de dag natuurlijk. Die van mij gaan meestal rond half 8 naar buiten. Met mooi weer blijft de voordeur open en kunnen ze naar binnen wanneer ze willen. Als het wat kouder is dan haal ik ze na een uurtje of 2 weer naar binnen. Mijn katten zullen weinig overlast bezorgen. Ze zijn lichtelijk angstig voor alles wat vreemd is en durven niet echt bij een ander de tuin in. Ze bevinden zich dan ook voornamelijk in de bosjes. Als de voordeur open is komen ze zelfs binnen om hun behoefte op de kattenbak te doen.

Tuurlijk zullen er mensen zijn die last hebben van de katten. Dat zal je altijd houden. Net zoals mensen die last hebben van honden, kinderen, hangjeugd/ouderen. Er is altijd wel wat. Er is altijd wel iemand die ergens last van heeft.

En jagen? Ja...dat doen ze ja. Snoeken en reigers vangen ook jonge eendjes. Moeten we die ook maar binnen halen dan? Nee, want dat is de natuurlijk. Als dat niet zou gebeuren dan zitten we binnen de kortste keren met veel te veel eenden. En dat vind men ook niet leuk, want die poepen ook!!

Maar deze discussie is al vaker gevoerd volgens mij. Het onderwerp ging geloof ik toch ergens anders over. Ik vind het raar dat iemand haar kat doodgebeten wordt door een hond en dat zij nou eigenlijk de schuld krijgt, want haar kat hoort niet buiten te lopen. Omgekeerde wereld!!

Toolboy

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Toolboy »

Het lijkt mij dat deze discussie overbodig is.

Het gaat om het gebeurde en ja schuld is daar sprake van?
Fatsoen wel, de eigenaar van de hond in kwestie had best iets van zich mogen laten horen.

En aan Bobber als je intresse hebt in een veluwse kitten laat dan snel wat weten ze zijn zo kittig dat er al vele verzoeken zijn.

isiolo
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2007 10:37

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door isiolo »

En jagen? Ja...dat doen ze ja. Snoeken en reigers vangen ook jonge eendjes. Moeten we die ook maar binnen halen dan? Nee, want dat is de natuurlijk. Als dat niet zou gebeuren dan zitten we binnen de kortste keren met veel te veel eenden. En dat vind men ook niet leuk, want die poepen ook!!
Omg... :lol:

Dit was toch een grapje ? toch ?



Anders is dit serieus een hele hele stomme opmerking...
* pinkt traantje weg*

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Bailey »

Nee hoor is hartstikke serieus!!

bobber
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2006 22:12

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door bobber »

Het gaat me inderdaad meer op de manier waarop de eigenaar van de hond (niet) reageerde. En ik wilde mijn verhaal even kwijt. Los daarvan, welk huisdier dan ook, het is natuurlijk heel vreselijk om te zien als je huisdier gedood wordt.
Daar kun je wel een hele discussie op los laten, binnen of buiten. Een huisdier is lid van een gezin.
Een lief aanbod voor de kittens, maar gezien onze vakantieplannen willen we nog even wachten tot half augustus. We hebben dan meer tijd en zijn terug van vakantie.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door petty1950 »



Het gaat me inderdaad meer op de manier waarop de eigenaar van de hond (niet) reageerde. En ik wilde mijn verhaal even kwijt. Los daarvan, welk huisdier dan ook, het is natuurlijk heel vreselijk om te zien als je huisdier gedood wordt.
Daar kun je wel een hele discussie op los laten, binnen of buiten. Een huisdier is lid van een gezin.


Dat laatste.....HELEMAAL WAAR!!!
Bovendien,u was duidelijk genoeg hoor! De daaropvolgende discussie is daardoor ook volledig irrelevant.
Ik hoop dat het nieuwe poesje het leed wat verzacht en ,n lang en mooi leven bij u te wachten staat en persoonlijk twijfel ik daar niet aan :wink:

Ik wens u en uw gezin een fijne vakantie en nogmaals heel veel sterkte met het verlies van uw poes.

Toolboy

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Toolboy »

okay bobber.

no worries,maar ik ben bereid om 1 van de kittens alhier te houden tot u terug bent van vakantie.
Let wel ik wil met dit gebaar niet opdringerig zijn maar alleen een voorstel doen.

indien u intresse heeft pm me dan maar.

groet t

bobber
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2006 22:12

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door bobber »

Bedankt toolboy, maar onze overburen krijgen een nestje met grijze whiskas kittens en die lijken me zo lief.........

Toolboy

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door Toolboy »

Hey bobber geen reklame hier :lol:

Me understand .
Ik ben die pluisjes hier nu al kwijt na jou afwijzing :wink:

ga jullie goe

groet T

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: poes verscheurd

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Beste bobber...

Gecondoleerd.
Ik moet er niet aan denken dat het bij mijn katten zou
gebeuren !!!
Die hond kan er verder niet veel aan doen,
volgde slechts zijn instinct......

Maar die politieman en de hondeneigenaar zou ik met
alle liefde hoogstpersonelijk doodbijten !!!
( maar dat is de natuur...nietwaar ? )

Het blijkt maar weer eens :

Hoe beter men de mens leert kennen,
hoe meer men van de dieren gaat houden !!!

>cybertomaat<

Gesloten