LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door gosewijn »

Er is hier straks geen speklapje meer te koop , alles gaat naar China. De boeren vinden het niet erg de winst is nu 3 maal meer .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

gosewijn schreef:
16 dec 2019 23:25
Er is hier straks geen speklapje meer te koop , alles gaat naar China. De boeren vinden het niet erg de winst is nu 3 maal meer .
Dit jaar ja, de vorige jaren was het een stuk minder. En een rondje varkenspest en je bedrijf knalt in een paar maanden door alle reserves heen. Het is een mooi getal, ik wou dat ik zoveel verdiende, maar het zegt ook weer niet alles.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Radar »

Enkele offtopic berichten verwijderd. ^FG

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

Varkens nog steeds levend gekookt in slachthuizen, 'toezicht faalt'
https://nos.nl/artikel/2318978-varkens- ... faalt.html

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Veel boeren worden uitgekocht, zogenaamd voor de stikstofoxide uitstoot. Dan komen de varkens uit Ukraine, Albanië, Roemenië en Polen. Dan worden de speklapjes in colonnes hier naar toe gereden. Geweldige oplossing! Dan geven we hun Europese subsidies.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Theotrucker schreef:
17 jan 2020 09:37
Veel boeren worden uitgekocht, zogenaamd voor de stikstofoxide uitstoot. Dan komen de varkens uit Ukraine, Albanië, Roemenië en Polen. Dan worden de speklapjes in colonnes hier naar toe gereden. Geweldige oplossing! Dan geven we hun Europese subsidies.
Welnee, met die ~500 stoppende boeren, als ze nog wat budget vinden om die overtekening op te vangen, verdwijnt nog geen 10% van de fok-capaciteit in Nederland, en aangezien meer dan 66% van al het varkensvlees naar het buitenland gaat, zal de import niet, of verwaarloosbaar, toenemen.

Tenzij een van die landen iets op kan tuigen wat de Ieren met hun rundvlees hebben gedaan, valt dat allemaal wel wat mee. Overigens trucken we wel veel vegetarisch spul uit die landen deze kant op, de meeste Garden gourmet (v/h Tivall) fabrieken, staan in die landen bijvoorbeeld.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook na uitkoop blijft er hier nog een enorme varkensproductie; die beesten zullen vast niet allemaal geëxporteerd worden. (Sjohie heeft de cijfers al geplaatst.)

De klanten van de uitgekochte boeren zullen hoe dan ook wél ergens anders gaan inkopen. Voor varkens in die genoemde landen is dat toch geen goed nieuws.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
17 jan 2020 10:10
Ook na uitkoop blijft er hier nog een enorme varkensproductie; die beesten zullen vast niet allemaal geëxporteerd worden. (Sjohie heeft de cijfers al geplaatst.)

De klanten van de uitgekochte boeren zullen hoe dan ook wél ergens anders gaan inkopen. Voor varkens in die genoemde landen is dat toch geen goed nieuws.
We kunnen de complete Nederlandse veestapel halveren, en dan blijft er nog genoeg over aan vlees om ons huidige consumptiepeil te kunnen houden. Dat ze dan in China hun eigen babymelkpoeder maar moeten maken, in Duitsland eigen kaas, en in Italië maar voor eigen varkens zorgen om ham van te maken, is een ander verhaal.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik hoorde op de radio de reclame van (ik geloof) wakker dier. Die roepen op tot het minder eten van kip van de AH, omdat deze met veel op elkaar zitten en dit geen leven is. Maar, als we bijvoorbeeld de veestapel halveren, dan krijgen nog meer dieren geen leven (want die mogen dan niet geboren worden). Of geldt hier dan 'beter geen leven dan een kutleven'? En kunnen we dit dan ook gaan toepassen op mensen?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

O. Inderdaad. Tja. Ja. Nee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag in het nieuws en hierboven in de zoekbalk bij ' nieuws ' :
nog teveel varkens stikken of worden levend gekookt!
De toezichthouders kijken weg, geen prioriteit.
Ik maak me hier vreselijk druk over en vind dit verschrikkelijk, écht.

Boeren die willen stoppen worden weer riant gecompenseerd , terwijl ze eerst vette subsidies kregen om flinke megastallen te bouwen.
Het gaat om miljoenen!

Bedenk wel dat +- 70 % ( !!!! ) van het hier geproduceerde vlees bestemd is voor de export.
Hoezo roepen de boeren dan op het Malieveld : " straks geen vlees meer beschikbaar voor Nederland wanneer wij moeten inkrimpen?" Quatsch.
Iedereen heeft zijn eigen keus hierin maar voor mij hoeft al dit vlees eten al jaren niet meer, het is of zo nu en dan een stukje biologisch rundvlees , of vegetarisch. In ieder geval nooit varkensvlees.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
17 jan 2020 20:44
dan krijgen nog meer dieren geen leven (want die mogen dan niet geboren worden). Of geldt hier dan 'beter geen leven dan een kutleven'? En kunnen we dit dan ook gaan toepassen op mensen?
Waarom niet toepassen bij mensen? Ik zou het niet in mijn hoofd halen een kind op de wereld te zetten als ik weet dat hij of zij een kutleven gaat krijgen.
Dieren en mensen die nooit geboren worden, weten volgens mij toch echt niet dat ze nooit geboren zijn. :wink:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wel biologisch rundvlees. Maar wat is er dan mis met biologisch varkensvlees?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Jaren geleden eens een paar keer biologisch varkensvlees gekocht, maar er zat een ' berenlucht ' aan , nou als je dát kent .....dat is zó smerig , het ruikt vies en smaakt vies , dus weggegegooid. Domme pech en verkeerd vlees gekregen.
Ik wil en durf er niet meer aan te beginnen.
Misschien raar gedacht voor een ander , maar een maaltijd zonder vlees is hier geen probleem meer.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is mij wel bekend. Maar dat heeft dus niets te maken met biologisch.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee , klopt.
Het biologisch rundvlees dat ik nog maar zelden koop is altijd goed! Dus daar houd ik het dan maar op.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Gekeken naar het journaal vandaag. We hebben naast scharrelvarkens ook spartelvarkens. Wie wil dit. Levend aan de kook. Wat ben ik blij dat ik al sins 1972 vega ben. Dit wil je toch niet op je geweten hebben?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat heeft natuurlijk niets te maken met het eten van vlees, maar met de handelingen van die slachters.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb gezapt bij die beelden...ik had het al gelezen en ook hierboven in de zoekbalk bij nieuws erover gelezen dus ik kon me van alles voorstellen bij dergelijke beelden.

Het is té erg voor woorden....ik heb er ook geen woorden voor. 😢

En natuurlijk gaat het om de handelingen van dergelijke slachters .
Dat dit soort praktijken , toch óók nog in een ' beschaafde ' , ontwikkelde samenleving voorkomt , zónder ingrijpen , is voor mij onverteerbaar , de manier waarop er met ( pluim ) vee en varkens wordt omgegaan . De goeden niet te na gesproken.

PS : hou me ten goede : iedereen maakt hierin zijn of haar eigen keuze en de keuze van een ander respecteer ik ook gewoon.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Toezicht is al minstens tien jaar niet op orde. Want toezicht moet zo goedkoop mogelijk. En met dit VVD-kabinet blijft dat zo. Althans: ik kan me toch niet voorstellen dat de VVD extra geld wil uittrekken om de misstanden in slachthuizen aan te pakken? Uiteindelijk is het allemaal politiek.

Uit 2013 en wat is er in de tussentijd veranderd?
https://www.trouw.nl/nieuws/voedsel-en- ... ~b962f9e1/

Gesloten