LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
17 jan 2020 20:44
, dan krijgen nog meer dieren geen leven (want die mogen dan niet geboren worden). Of geldt hier dan 'beter geen leven dan een kutleven'? En kunnen we dit dan ook gaan toepassen op mensen?
Inderdaad, "beter geen leven dan een slecht leven" en dat geldt voor elk dierlijk wezen, incl. de mens, op deze aardkloot !!
Als een dierlijk wezen niet verwekt wordt, dan is er ook niets, zal er ook nooit iets zijn en dat is dan wel weer een feestje voor deze aardkloot !

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens kan ik me niet druk maken om wat die slachters doen om ervoor te zorgen dat er een lapje vlees op mijn bord komt. Ik zou het zelf niet doen op die manier, maar ik werk dus niet in die sector. Ik laat zoiets liever over aan de mensen die erover gaan en snap ook niet dat zoveel mensen zich er zo druk om kunnen maken, maar dat zal wel puur met Social media te maken hebben. Vroeger kreeg niemand hier iets over te horen en nu wordt je er mee doodgegooid en dan voelen velen zich gedwongen een standpunt in te nemen.

Moederslink, ik zie dat je aangeeft dat 70% van het vlees in Nederland voor de export is. En dat het inkrimpen van de veestapel dus geen gevolgen voor de Nederlandse markt zou hebben. Maar klopt dit wel? Als boeren in het buitenland meer kunnen krijgen voor het vlees, dan zal bij inkrimpen de export gelijk blijven en hetgeen in eigen land blijft dalen. Dan gaat die 70% dus hoger worden op een lager totaal.

Overigens aan de reacties op mijn ietwat provocerende post ('beter geen leven dan een kutleven') te zien, zouden velen er dus voor zijn dat er bijvoorbeeld een geenkindpolitiek komt voor iedereen die niet genoeg verdient om een kind te onderhouden. Zo gaan we overbevolking te lijf, is er minder voedsel nodig en zal er minder uitstoot zijn. Maar dan moeten we het wel wereldwijd uit gaan voeren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is vooral veel minder voedsel nodig wanneer mensen minder vlees gaan eten. Bij vlees kost het namelijk vele kilo's voedsel om één kilo voedsel te produceren. Dat wordt de voederconversie genoemd. Deze is het grootst bij rundvlees en bij kip het kleinst. Varken zit er tussen in.

Naast voedsel zijn er ook andere essentiële hulpbronnen nodig om een kilo vlees te produren. Denk aan schoon drinkwater.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voederconversie

https://www.scientias.nl/vleesliefhebbe ... -voorraad/

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
18 jan 2020 17:48
Overigens kan ik me niet druk maken om wat die slachters doen om ervoor te zorgen dat er een lapje vlees op mijn bord komt.
Serieus? Het boeit je totaal niet - als het maar op je bord ligt?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nijogeth smult er net zo goed van hoor. Maak je maar geen zorgen. Heerlijk genieten van je lapje vlees. Hmmmm. Jummie.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk boeit dat ook Nijogeth wel. Geen enkel mens is ongevoelig voor onnodig en opzettelijk toegebracht dierenleed. Maar een provocerende reactie is nog boeiender.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat het hem oprecht niet boeit hoor. Hij geeft er ook nog een uitleg bij. Noem mij misantroop maar zulke mensen zijn er gewoon.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe meer mensen zich bewust worden van de misstanden en van het dierenleed hoe meer mensen hopelijk gaan kiezen voor een biologisch stukje vlees of kip .
Het transport vd dieren, dit soort slachterijen , de megastallen ( met zoveel branden ook ) , het zou echt tot een minimum beperkt moeten worden.
Het zou hoog op de agenda moeten staan, keer op keer.
Maar ja, de economische belangen wegen nu eenmaal het zwaarst :x

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Bob Schurkjens schreef:
18 jan 2020 20:05
(...) Noem mij misantroop (...)
Noem mij ook maar misantroop ....de teloorgang van een ' oude ' beschaving .....het glijdt toch steeds meer af ?
Normen en aloude waarden verdwijnen toch ook steeds meer ?.... :(

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, het boeit me inderdaad oprecht niet. Als ik een stukje vlees bij de slager ga halen, dan maak ik me niet druk om het proces erachter.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah, dan begrijp ik wellicht beter wat je bedoelt. Je hebt het over de slager; zou je datzelfde stukje vlees ook bij de supermarkt kopen? Of is de keuze voor de slager al bewust?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, ik woon tegenover een slager en daarnaast zit een Plus en die hebben vooral het vlees van diezelfde slager in het schap liggen. Maar als ik alleen een supermarkt tegenover me had zitten met alleen voorverpakt vlees van de supermarkt zelf, zou ik dat eventueel ook kopen. Alleen smaakt dat in mijn ogen vaak net wat minder. Als ik de kipfilet bijvoorbeeld zie, lijken hier vaker grote slierten vet aan te zitten. En als ik dan de keus heb, kies ik wat ik lekkerder vind, naar prijs kijk ik niet echt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd om hoeveel incidenten het precies gaat. Dat zie ik er nl nergens bij staan. Ik meen me van het vorige bericht van Wakker Dier & Co hierover, dat het aantal incidenten op het totale aantal slachtbewegingen een vrij klein percentage was. En ja, elk incident is er een teveel, maar als je de diverse partijen hoort, zou je zeer wel kunnen concluderen dat dit schering en inslag is, en dat is het lang niet.

Maar goed, de meeste mensen staan er wat hypocriet in. Ze willen wel vlees, maar niet zien hoe het op zo'n klinisch plastic schaaltje bij de super in het koelvak komt.

Recent had ik van een jagende collega een mooie haas gekregen, maar mooi dat mijn vriendin de keuken niet in kwam, terwijl ik er mee bezig was. De hazerugfilet dan weer lekker opeten met wat rode kool, aardappel-kastanje puree en een fles Lo Cabalo vond ze wel erg geslaagd. :-)

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

Minister wil beter toezicht slacht, 'buikpijn van beelden slachthuis',
https://nos.nl/artikel/2321047-minister ... thuis.html

Minister wil lagere snelheid en beter toezicht in slachthuizen
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... chthuizen/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

En weer word ik geconfronteerd met die gruwelijke beelden in de varkensslachterijen :shock: .
Dit is toch niet te geloven? Waar is de inspectie? Waar zijn de sancties?

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
31 jan 2020 19:36
En weer word ik geconfronteerd met die gruwelijke beelden in de varkensslachterijen :shock: .
Dit is toch niet te geloven? Waar is de inspectie? Waar zijn de sancties?
Jij denkt dat er bij elke slacht van een varken een inspecteur naast staat om iemand op de vingers te tikken als ze stout zijn?

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

Die inspecteur blijkt er soms gewoon naast te staan, en doet gewoon niks...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat niet om incidenten maar om structurele misstanden. Zoals met alles kun je dingen doen op een verantwoorde en vakbekwame manier. Of je maakt er een teringzooi van en loopt de kantjes er van af. Gewoon omdat het je beter uitkomt en er toch niemand is die oplet. En/of omdat je op die manier meer geld kan verdienen.

Een varken dood maken kan op verschillende manieren. Op een hele nare en schokkende manier met onnodig leed. Of op een manier die dat leed tot een minimum beperkt.

Slachterijen die dieren onnodig laten lijden kunnen het beste definitief gesloten worden door de NVWA.

Zij hebben hun bedrijfsprocessen kennelijk niet op orde en kunnen hun verantwoordelijkheid niet aan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier ben ik het zo mee eens, Bob.
Deze wantoestanden , hoe kan dit ongestraft blijven bestaan ?
Deze massale gruwelijkheden , daar moet per direct worden ingegrepen.
Hoe slapen deze slachters? :evil:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Dion Graus en Geert Wilders doen vandaag aangifte tegen deze slachters en hopen daarmee te bereiken dat het bedrijf wordt opgedoekt en deze slachters gevangenisstraf krijgen.
Dit zou een goede preventieve waarschuwing kunnen zijn.
Echter deze misstanden komen ook bij andere slachterijen voor en daar is vooralsnog géén heterdaadje geweest. Om te huilen gewoon , deze varkensmishandelingen :cry: .

Gesloten