Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Bob Schurkjens

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 18 jan 2020 17:58

Er is vooral veel minder voedsel nodig wanneer mensen minder vlees gaan eten. Bij vlees kost het namelijk vele kilo's voedsel om één kilo voedsel te produceren. Dat wordt de voederconversie genoemd. Deze is het grootst bij rundvlees en bij kip het kleinst. Varken zit er tussen in.

Naast voedsel zijn er ook andere essentiële hulpbronnen nodig om een kilo vlees te produren. Denk aan schoon drinkwater.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voederconversie

https://www.scientias.nl/vleesliefhebbe ... -voorraad/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 jan 2020 19:37

Nijogeth schreef:
18 jan 2020 17:48
Overigens kan ik me niet druk maken om wat die slachters doen om ervoor te zorgen dat er een lapje vlees op mijn bord komt.
Serieus? Het boeit je totaal niet - als het maar op je bord ligt?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 18 jan 2020 19:59

Nijogeth smult er net zo goed van hoor. Maak je maar geen zorgen. Heerlijk genieten van je lapje vlees. Hmmmm. Jummie.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 18 jan 2020 20:01

Natuurlijk boeit dat ook Nijogeth wel. Geen enkel mens is ongevoelig voor onnodig en opzettelijk toegebracht dierenleed. Maar een provocerende reactie is nog boeiender.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 18 jan 2020 20:05

Ik denk dat het hem oprecht niet boeit hoor. Hij geeft er ook nog een uitleg bij. Noem mij misantroop maar zulke mensen zijn er gewoon.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 18 jan 2020 20:08

Hoe meer mensen zich bewust worden van de misstanden en van het dierenleed hoe meer mensen hopelijk gaan kiezen voor een biologisch stukje vlees of kip .
Het transport vd dieren, dit soort slachterijen , de megastallen ( met zoveel branden ook ) , het zou echt tot een minimum beperkt moeten worden.
Het zou hoog op de agenda moeten staan, keer op keer.
Maar ja, de economische belangen wegen nu eenmaal het zwaarst :x

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 18 jan 2020 20:15

Bob Schurkjens schreef:
18 jan 2020 20:05
(...) Noem mij misantroop (...)
Noem mij ook maar misantroop ....de teloorgang van een ' oude ' beschaving .....het glijdt toch steeds meer af ?
Normen en aloude waarden verdwijnen toch ook steeds meer ?.... :(

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 19 jan 2020 12:30

Nee, het boeit me inderdaad oprecht niet. Als ik een stukje vlees bij de slager ga halen, dan maak ik me niet druk om het proces erachter.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 jan 2020 12:45

Ah, dan begrijp ik wellicht beter wat je bedoelt. Je hebt het over de slager; zou je datzelfde stukje vlees ook bij de supermarkt kopen? Of is de keuze voor de slager al bewust?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 19 jan 2020 14:20

Nou, ik woon tegenover een slager en daarnaast zit een Plus en die hebben vooral het vlees van diezelfde slager in het schap liggen. Maar als ik alleen een supermarkt tegenover me had zitten met alleen voorverpakt vlees van de supermarkt zelf, zou ik dat eventueel ook kopen. Alleen smaakt dat in mijn ogen vaak net wat minder. Als ik de kipfilet bijvoorbeeld zie, lijken hier vaker grote slierten vet aan te zitten. En als ik dan de keus heb, kies ik wat ik lekkerder vind, naar prijs kijk ik niet echt.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 20 jan 2020 08:39

Bob Schurkjens schreef:
18 jan 2020 20:05
Ik denk dat het hem oprecht niet boeit hoor. Hij geeft er ook nog een uitleg bij. Noem mij misantroop maar zulke mensen zijn er gewoon.
Niet boeien is wat anders dan geen problemen met leed hebben. Ik vraag ook niet bij ieder stukje vlees dat ik koop of de slager toevallig de naam van het varken wist, en of hij veel vriendjes heeft gehad. Het is gewoon een stuk vlees waar ik die dag zin in heb.

En ik vind het ook wat hypocriet. Want sta je ook iedere dag 30 seconden stil bij de bonen die je maalt voor je koffie (niet de bonen zelf, maar de mensen op de plantages), of de kindjes die jouw kleren genaaid hebben.

Alle beetje helpen als iedereen een beetje doet. Maar als ik hier soms langs de plastic containers in de wijk rij, en zie dat hele bevolkingsgroepen hun complete huisraad daar dumpen, en de er geen vrij plekje meer bij de lidl en aldi te vinden is vraag ik mij af of die kleine beetjes ook echt wel helpen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 20 jan 2020 16:14

Ik ben eigenlijk wel benieuwd om hoeveel incidenten het precies gaat. Dat zie ik er nl nergens bij staan. Ik meen me van het vorige bericht van Wakker Dier & Co hierover, dat het aantal incidenten op het totale aantal slachtbewegingen een vrij klein percentage was. En ja, elk incident is er een teveel, maar als je de diverse partijen hoort, zou je zeer wel kunnen concluderen dat dit schering en inslag is, en dat is het lang niet.

Maar goed, de meeste mensen staan er wat hypocriet in. Ze willen wel vlees, maar niet zien hoe het op zo'n klinisch plastic schaaltje bij de super in het koelvak komt.

Recent had ik van een jagende collega een mooie haas gekregen, maar mooi dat mijn vriendin de keuken niet in kwam, terwijl ik er mee bezig was. De hazerugfilet dan weer lekker opeten met wat rode kool, aardappel-kastanje puree en een fles Lo Cabalo vond ze wel erg geslaagd. :-)

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova » 31 jan 2020 18:01

Minister wil beter toezicht slacht, 'buikpijn van beelden slachthuis',
https://nos.nl/artikel/2321047-minister ... thuis.html

Minister wil lagere snelheid en beter toezicht in slachthuizen
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... chthuizen/

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 31 jan 2020 19:36

En weer word ik geconfronteerd met die gruwelijke beelden in de varkensslachterijen :shock: .
Dit is toch niet te geloven? Waar is de inspectie? Waar zijn de sancties?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 31 jan 2020 19:52

moederslink schreef:
31 jan 2020 19:36
En weer word ik geconfronteerd met die gruwelijke beelden in de varkensslachterijen :shock: .
Dit is toch niet te geloven? Waar is de inspectie? Waar zijn de sancties?
Jij denkt dat er bij elke slacht van een varken een inspecteur naast staat om iemand op de vingers te tikken als ze stout zijn?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 jan 2020 20:21

Die inspecteur blijkt er soms gewoon naast te staan, en doet gewoon niks...

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 31 jan 2020 20:24

Het gaat niet om incidenten maar om structurele misstanden. Zoals met alles kun je dingen doen op een verantwoorde en vakbekwame manier. Of je maakt er een teringzooi van en loopt de kantjes er van af. Gewoon omdat het je beter uitkomt en er toch niemand is die oplet. En/of omdat je op die manier meer geld kan verdienen.

Een varken dood maken kan op verschillende manieren. Op een hele nare en schokkende manier met onnodig leed. Of op een manier die dat leed tot een minimum beperkt.

Slachterijen die dieren onnodig laten lijden kunnen het beste definitief gesloten worden door de NVWA.

Zij hebben hun bedrijfsprocessen kennelijk niet op orde en kunnen hun verantwoordelijkheid niet aan.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 31 jan 2020 20:47

Hier ben ik het zo mee eens, Bob.
Deze wantoestanden , hoe kan dit ongestraft blijven bestaan ?
Deze massale gruwelijkheden , daar moet per direct worden ingegrepen.
Hoe slapen deze slachters? :evil:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 04 feb 2020 16:34

Dion Graus en Geert Wilders doen vandaag aangifte tegen deze slachters en hopen daarmee te bereiken dat het bedrijf wordt opgedoekt en deze slachters gevangenisstraf krijgen.
Dit zou een goede preventieve waarschuwing kunnen zijn.
Echter deze misstanden komen ook bij andere slachterijen voor en daar is vooralsnog géén heterdaadje geweest. Om te huilen gewoon , deze varkensmishandelingen :cry: .

Plaats reactie