LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

Hm, ik eet ook wel eens een vorm van koolhydraten (aardappels, rijst, pasta, brood). Dan zal ik wel geen geweldige gezondheid hebben?

AmandaB33
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2020 08:11

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door AmandaB33 »

Helemaal mee eens!! :D

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

AmandaB33 schreef:
11 mar 2020 20:30
Helemaal mee eens!! :D
Waarmee?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij eten gevarieerd, royaal groente op een dag, volkorenproducten waar het kan, soms met biologisch vlees / msc vis, en soms zonder. Af en toe wat Franse anti-oxidanten in de vorm van wijn, en vooral zo weinig mogelijk bewerkt vlees en kant-en-klaar producten. Volgens mij zijn we, afgezien van een verdacht hoestje, wel gezond bezig.

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

Daar is er weer 1:
https://nos.nl/artikel/2338898-varkens- ... water.html

Afschuwelijk!
Dat zoiets nog gewoon kan!

Ook dat rituele slacht bij bewustzijn door mag gaan een uitzondering te zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo'n slachthuis zou gewoon een maand op slot moeten. Dan leren ze het wel af. Maar natuurlijk heeft iedereen boter op zijn hoofd. Want het vlees in de supermarkt moet zo goedkoop mogelijk.

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

Bob Schurkjens schreef:
29 jun 2020 12:31
Want het vlees in de supermarkt moet zo goedkoop mogelijk.
Dat geldt in het algemeen. Er zouden meer mistanden wegvallen wanneer mensen bereid zouden zijn de dingen naar hun waarde te betalen. Puppyhandel, kinderarbeid, enz.

Maar dat gaat toch niet gebeuren, vrees ik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Vertel mij wat😢 !
Om witheet van te worden!!

Opdoeken dat soort bedrijven idem met puppyhandel inderdaad.
Een zéér actieve opsporingsdienst en zonder pardon alles platgooien!
En helaas zíjn ze niet zó actief!

En wat te denken van transport??

Ik word hier katsberoerd van...

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

moederslink schreef:
29 jun 2020 15:00
Om witheet van te worden!!

Opdoeken dat soort bedrijven idem met puppyhandel inderdaad.
Een zéér actieve opsporingsdienst en zonder pardon alles platgooien!
Dat is ook zo'n beetje wat ik denk. Pak de slechten aan en pak ze gelijk keihard aan.
Maar ik ga er geen vegetariër door worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moet zeggen dat ik me wel steeds meer op vleesvervangers richt. Opmerkelijk daarbij is het fenomeen "duur en slecht" / "goed en goedkoop". Albert huismerk vegetarisch vind ik stukken beter dan Garden Gourmet®, een merk van Nestlé. De laatste is absurd duur, met heuse biefstukprijzen. Falafel van AH is daarentegen de helft goedkoper en smaakt prima. Komen volgens mij bij Maza vandaan; ik kan geen verschil ontdekken.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik vraag me af in hoeverre vegetariers doordenken. Al die graan/soja producten waarvoor velden gemaaid moeten worden met grote machines. Enig idee hoeveel knaagdieren daarbij vermalen worden? Dan ben je als koe in het slachthuis beter af. Dus als dierenleed tegen gaan het doel is, dan is het eten van graan en soja absoluut niet de oplossing. Of hebben we het hier alleen over de dieren die we goed kennen en kunnen zien?

Zelf telen is het enige wat ik dan kan bedenken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Het gaat er natuurlijk over hóe deze dieren in sommige slachterijen worden geslacht.
Daar maak ik mij pislink over :twisted:

Zelf eten wij biologisch.
Nederland is één vd grootste importeurs van soja, het merendeel wordt gebruikt in veevoeder. Hele bossen worden er gekapt om sojaplantages aan te leggen.
Dat is ook dieptreurig en verkeerd, die ongeremde boskap.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Zelf ben ik vegetarier.
Ik zie geen reden om dieren in kleine stallen en nare omstandigheden op te laten groeien, alleen maar omdat ik een stuk vlees wil eten.
Dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk maar ik snap dat niet.

Biologisch vlees is niet veel beter dan 'gewoon' vlees. Feit blijft dat de dieren enkel geboren worden om geslacht te worden voor iemands eigen pleziertje (een stuk vlees).

De slachthuizen die in het nieuws komen zijn inderdaad walgelijk maar het is een kwestie van vraag en aanbod.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer je erover door denkt is het ook -zielig -dat dieren speciaal gefokt worden om uiteindelijk geslacht te worden en dat is al eeuwenlang zo.
Maar hebben ze een fijn ' scharrelleven ' gehad dan is dat letterlijk en figuurlijk beter te pruimen. Die megastallen vind ik ook vreselijk of het nu om kippen, kuikens of varkens en koeien gaat .
Maar ieder zijn keus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Methusalah schreef:
29 jun 2020 20:04
Ik vraag me af in hoeverre vegetariers doordenken. Al die graan/soja producten waarvoor velden gemaaid moeten worden met grote machines. Enig idee hoeveel knaagdieren daarbij vermalen worden? Dan ben je als koe in het slachthuis beter af. Dus als dierenleed tegen gaan het doel is, dan is het eten van graan en soja absoluut niet de oplossing. Of hebben we het hier alleen over de dieren die we goed kennen en kunnen zien?

Zelf telen is het enige wat ik dan kan bedenken.
Hilarisch. Over doordenken gesproken. Wat denk je wat slachtkippen en slachtvarkens eten? Biefstuk?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

nicolesw1981 schreef:
29 jun 2020 20:29
Feit blijft dat de dieren enkel geboren worden om geslacht te worden voor iemands eigen pleziertje (een stuk vlees).
Ja, dat is dan ook de enige reden (buiten het feit dat ik het lekker vind) dat ik vlees eet. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om die dieren niet geboren te laten worden ;)

Het vreemdste aan die hele vleesvervangers is dat men het per se op vlees wil laten lijken. Dat zou toch helemaal niets uit moeten maken? Zorg ervoor dat het lekker is op zijn eigen manier en probeer niet een hamburger of worst na te doen en het wordt misschien een stuk interessanter voor bijvoorbeeld de verstokte vleeseter als de vergelijking met echt vlees niet gemaakt wordt.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

nicolesw1981 schreef:
29 jun 2020 20:29
Biologisch vlees is niet veel beter dan 'gewoon' vlees. Feit blijft dat de dieren enkel geboren worden om geslacht te worden voor iemands eigen pleziertje (een stuk vlees).
Dat is een fabel en geen feit. Het is niet alleen voor een pleziertje. Vlees behoort tot de schijf van 5 en vormt een basis voor een gezonde voeding. De mens is van oorsprong een omnivoor en dus ook gemaakt om vlees te eten (kijk maar naar het gebit). Maar voor mij is het heel eenvoudig. Ik heb respect voor degene die geen vlees willen eten en zal ze ook niet overhalen om wel vlees te willen eten. Het zou fijn zijn als degene die geen vlees willen eten ook respect hebben voor mensen die wel vlees eten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
29 jun 2020 21:17
Methusalah schreef:
29 jun 2020 20:04
Ik vraag me af in hoeverre vegetariers doordenken. Al die graan/soja producten waarvoor velden gemaaid moeten worden met grote machines. Enig idee hoeveel knaagdieren daarbij vermalen worden? Dan ben je als koe in het slachthuis beter af. Dus als dierenleed tegen gaan het doel is, dan is het eten van graan en soja absoluut niet de oplossing. Of hebben we het hier alleen over de dieren die we goed kennen en kunnen zien?

Zelf telen is het enige wat ik dan kan bedenken.
Hilarisch. Over doordenken gesproken. Wat denk je wat slachtkippen en slachtvarkens eten? Biefstuk?
Het is inderdaad wel het vreemdste argument tegen veganisme wat ik ooit tegengekomen ben. Rammelt werkelijk aan alle kanten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke Vegetariër moet fietsen met mondkapje en zijn mond houden.

Voor je het weet krijg je een vliegje binnen en die levend opgegeten?
Ik hou van vlees en lust dat niet echt... maar als vegetariër is dit pas echt een ramp!

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

Toevallig zit ik net een natuurdocumentaire te kijken. Waarbij een leeuw één of ander savannebeest besluipt, aanvalt en opvreet. Dat is de natuur, en het gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe.
En dan de vergelijking naar de mens. Als die mens in de begintijd niet die mammoeten, en wat al niet meer te pakken genomen hadden, dan zaten wij hier nu niet.
Dat de mens dat in de loop der eeuwen naar een ander level heeft getild, oké. Dat de gang van zaken in slachthuizen verre van ideaal is, daar kan ik het mee eens zijn. Dat de hele vleesindustrie ten koste gaat van het milieu, kan ik ook in meekomen.

Maar, wat Erwin uit Oosterhout ook aangeeft, laat er wederzijds respect zijn. Prima als iemand vegetariër is, maar kijk een ander niet aan op vlees eten. Dat doet de mens al sinds mensenheugenis.

Gisteren las ik wat reacties op de nieuwe reclame van AH, eentje die net als die van Jumbo, over de barbecue gaat. Wat tegenstanders van vlees eten daar allemaal niet uitstorten over mensen die hun idealen niet delen, niet normaal. Dat doet me een beetje denken aan een andere, jaarlijks terugkerende discussie.

Gesloten