LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:23
Een veganist is heel wat anders dan een vegetariër. En veel boeren werkloos? Jammer dan. Er zijn zoveel beroepen verdwenen in de loop der tijd, ook die mensen hebben weer ander werk gevonden.
Als iedereen veganist zou worden is het niet alleen de melkveehouder die kan stoppen. De fabrieken waar het verwerkt wordt tot melk, boter, kaas en alle andere afgeleide producten kunnen dan ook stoppen. Transporteurs kunnen stoppen. Toeleveranciers kunnen ook wat anders gaan doen.
Het zomaar vegetariër of veganist worden gaat niet lukken. Daar is de markt niet opmingestelt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:26
Ik vind het een beetje “Gutmensch”achtig om je eigen overstap naar vegetariër op een forum te vermelden.
Onbegrijpelijk en onjuist.
De topic starter geeft aan vanwege dierenleed geen vlees meer te eten.
En geeft een link naar informatie over het hoe en waarom.
Precies waar een forum voor bedoeld is.

Om dat als 'Gutmenschachtig' af te doen is volledig over de top en erg onaardig over iemand die slechts één thema over één thema geeft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Het vervelende is dat je met vegetariër worden niet altijd zoveel dierenleed voorkomt als je denkt. Dierlijke producten worden nl op de meest gekke plekken gebruikt. Denk aan visolie in bepaalde slangen in je auto, dierlijke (ei) proteïnen voor het maken van (vakantie)vaccins, dierlijke pigmenten in cosmetica, of bijvoorbeeld het gebruik van dierlijk materiaal voor medische toepassingen, denk aan kunst(hart)kleppen etc.

Kortom het geen vlees eten, voorkomt zeker niet het sterven van veel van die dieren. Zoals met alles in de levensmiddelensector, is voor elk deel van het dier, wel een toepassing gevonden. Zelfs de as van beenderen wordt gebruikt, bij het maken van porselein. (pdf link over de toepassingen van een koe)

Ik ben dus geen vegetariër, wij eten wel wekelijks een dag vleesloos, en vlees wat we eten is biologisch van de slager of supermarkt, of nu in het seizoen, ook wel wild van jagende collega's. En als we vlees, gevogelte of vis eten, is dat 50~100g pp, dus niet al te veel, maar dus wel van goede kwaliteit.
Laatst gewijzigd door sjohie op 13 dec 2019 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:17
Jeetje wat kinderachtig om er van alles en nog wat bij te slepen. Dit topic gaat over geen vlees meer eten. Moet iedere vegetariër meteen als een heilige door het leven omdat hij of zij er voor kiest geen vlees meer te eten?
Is dat kinderachtig? Als je geen vlees meer eet omdat je niet mee wil werken aan dierenleed, dan is de logische gedachte toch dat je ook de dingen afwijst die met mensenleed te maken hebben?

En als je het doet voor het milieu, dan zou je toch ook bij allerlei andere facetten van het leven aan het milieu moeten denken?

Want als je dat niet doet, verspeel je toch je recht van spreken?

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@mh73 Ik reageerde op de Lady die had het helemaal niet over mensenleed, maar over vliegen, auto rijden en de c.v. wat lager.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

mh73 schreef:
13 dec 2019 13:34
Want als je dat niet doet, verspeel je toch je recht van spreken?
Dat is het probleem met mensen die gaan preken, ze worden daarna op veel meer vlakken onder een meetlat gelegd. Met de vraag waarom de ene keuze wel en de andere keuze niet maken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door tttlocke »

sake1987 schreef:
13 dec 2019 12:08
De discussie hierover wordt al snel eindeloos net als een discussie over geloof. Twee partijen die elkaars ongelijk willen overtuigen
Eén partij.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:39
@mh73 Ik reageerde op de Lady die had het helemaal niet over mensenleed, maar over vliegen, auto rijden en de c.v. wat lager.
Opwarming van de aarde. ===> IJs smelt. ===> IJsberen hebben minder ijs om op te lopen, vermageren, gaan dood etc. ===> Dierenleed.
Waarom het ene dierenleed en het andere niet?

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:39
@mh73 Ik reageerde op de Lady die had het helemaal niet over mensenleed, maar over vliegen, auto rijden en de c.v. wat lager.
Dat zeg ik toch ook? Ga je vegetariër worden voor het milieu, dan zou ik het idioot vinden als jij 6 x per jaar naar de Malediven op vakantie gaat. Tenzij je natuurlijk in een zeilboot gaat...

Je kan niet zeggen: kijk mij eens goed bezig zijn, ik eet geen vlees meer, maar ondertussen... zo werkt dat niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door berndv »

tttlocke schreef:
13 dec 2019 13:42
sake1987 schreef:
13 dec 2019 12:08
De discussie hierover wordt al snel eindeloos net als een discussie over geloof. Twee partijen die elkaars ongelijk willen overtuigen
Eén partij.
Juist, mijn ervaring is dat de meeste vleeseters niet heel veel moeite doen om vega's over te halen om vlees te eten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat er ook gezegd en geschreven wordt, begrijp wèl dat vegetarisch / veganist worden een luxe is in NL. Je kunt een groot aantal vleesvervangers en alternatieve etenswaren kopen. In armere / noodlijdende landen bestaat het begrip vega niet eens.

Overigens, veganist worden zou ik nooit doen, dan doe je je eigen lijf zoveel tekort dat je op zeker geen fijn / gezond leven hebt. Vooral de zéér fanatieke veganisten lopen tegen een wel zeer beperkt dieet op.

Probeer een mix te maken voor jezelf, 3 of 4 dagen vlees en 3 of 4 dagen geen vlees. Dát is goed vol te houden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:
13 dec 2019 14:21

Probeer een mix te maken voor jezelf, 3 of 4 dagen vlees en 3 of 4 dagen geen vlees. Dát is goed vol te houden.
Dat lukt me/ons van geen kant !
Elke dag wel het e.o.a. product op tafel of als snack waar vlees in zit of wat puur vlees is !
Alleen zoetigheid of bijv. komkommer op je boterham gaat wel heel snel vervelen en die zgn. vleesvervangende producten zijn vaak niet te pruimen en dat terwijl de productie van de grondstoffen daarvoor minstens zoveel milieuschade geeft als de productie van vlees en de daaraan gerelateerde producten.

Nee, ik maak geen vuist tegen vlees en de producenten daarvan !! :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Die vleesvervangers, of die "grappige" namen ervan, zijn bij ons in de (slagers)familie ook een grote bron van ergernis.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Mijn partner is ook overgegaan tot het eten van minder vlees. Zij zit nu een aantal dagen per week sjagrijnig tegenover mij aan tafel met een groentenprakje te kijken naar mijn steak of worstjes. Ik steun haar enorm te motiveren niet op te geven. Zonder mijn steun had ze dat allang gedaan en zo voel ik mij toch heel verantwoord bezig. Ik kan gewoon mijn worstjes eten terwijl ik er tegelijktijd toch voor zorg dat er minder vlees gegeten wordt.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een goede vegetarische maaltijd kan zeer smakelijk zijn. Ook tofu kan lekker zijn, al luistert de bereiding nogal nauw, omdat je anders inderdaad smakloze stukjes spons krijgt.

Tegenwoordig zijn er diverse vegaburgers en dergelijke die smakelijker zijn dan een "echte" variant van matige kwaliteit.

Toch vind ik het zelf niet slim om vlees te imiteren, dan blijf je namelijk vergelijken. De vegetarische leverworst en filet americain die mijn vrouw ooit per ongeluk had gekocht waren ronduit smerig.

En verder, als iemand vegetariër wordt om geen bijdrage te leveren aan dierenleed, vind ik dat een eerbaar motief.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De koe die mijn bieflapjes heeft geproduceerd leefde ook vegetarisch.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

fonsflons schreef:
13 dec 2019 14:49
Als iedereen veganist zou worden zou de natuur heel snel naar de filistijnen zijn. Een goede mix tussen vlees en groenten is prima. Het verbouwen van groenten legt soms een vele male grotere belasting op het milieu dan vlees. En dan lekker al die groenten bereiden met palmolie producten.
Haha, gelukkig eten dieren geen groente, maar groeien ze op pure CO2 en stikstof. Dus hoe meer vlees je weet, hoe beter het is voor de wereld :lol:
scontra schreef:
13 dec 2019 14:50
Dat lukt me/ons van geen kant !
Elke dag wel het e.o.a. product op tafel of als snack waar vlees in zit of wat puur vlees is !
Alleen zoetigheid of bijv. komkommer op je boterham gaat wel heel snel vervelen en die zgn. vleesvervangende producten zijn vaak niet te pruimen
Nou, het is eerlijk gezegd lang geleden dat ik vleeswaren op mijn brood heb gehad. Geef mij maar een boterham met (pinda-) kaas.

En het komt ook regelmatig voor dat ik geen vlees bij het avondeten eet. Vaak trouwens helemaal niet bewust of 'gepland', maar gewoon omdat ik het soms lekker(-der) vind zonder vlees.

(Overigens kunnen vleesvervangers best lekker zijn, maar dan moet je met een grote boog langs de soja producten lopen en ook langs de "kijk mij eens net als vlees zijn"-producten lopen...)

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ts heeft zeker recht op een eigen mening en is vrij in het maken van keuzes. Er zijn echter meer dan voldoende alternatieven om redelijk diervriendelijk (doorgaans loopt het altijd slecht af voor het dier) en verantwoord wel vlees/vis/groente of wat dan ook te blijven eten.
Het staat Ts dus ook vrij om te proberen oook anderen van zijn/haar keuzes te overtuigen.

Waar ik persoonlijk wel een beetje moe van wordt zijn duurzaamheids/klimaatgoeroes die continu verkondigen wat allemaal slecht voor het milieu / klimaat is maar vervolgens meerdere malen per jaar goedkoop per vliegtuig de wereld over reizen en hiermee een carbon footprint genereren waarop een gemiddeld dorp in Afrika trots zou zijn.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zit meer leven in dit topic dan in een karbonade op het bord. TS heeft kennelijk wel een open zenuw geraakt.
Ik ben "gewoon" omnivoor, maar ik stel wel prijs op kwaliteit. De kiloknallerindustrie levert die niet, een goede bioboer wel.
Overigens is wildzwijn is het ultieme scharrelvarken: een levenlang in de vrije natuur, voordat het op ons bord beland.
En een goede vegetarische maaltijd gaat er bij mij ook in als koek.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

mahadma schreef:
13 dec 2019 14:21
Wat er ook gezegd en geschreven wordt, begrijp wèl dat vegetarisch / veganist worden een luxe is in NL. Je kunt een groot aantal vleesvervangers en alternatieve etenswaren kopen. In armere / noodlijdende landen bestaat het begrip vega niet eens.

Overigens, veganist worden zou ik nooit doen, dan doe je je eigen lijf zoveel tekort dat je op zeker geen fijn / gezond leven hebt. Vooral de zéér fanatieke veganisten lopen tegen een wel zeer beperkt dieet op.

Probeer een mix te maken voor jezelf, 3 of 4 dagen vlees en 3 of 4 dagen geen vlees. Dát is goed vol te houden.
Vlees is dus al zo'n basisproduct geworden dat vegetarisch als luxer dan vlees wordt gezien. Dat is de wereld op zijn kop en illustreert hoe ver de vleesconsumptie / vleesindustrie volledig is doorgeschoten. In veel delen van de wereld eten veel mensen elke dag vegetarisch/veganistisch. Niet omdat ze dat lekker luuks vinden, maar omdat ze vlees niet kunnen betalen. In NL was dat een halve eeuw geleden net zo.

Gesloten