LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mahadma »

Na lezing van de vorige berichten, laatst was ik bij de snackbar. Daar vertelden ze dat (omdat ik voor mijn vegetarische partner) ook weleens vega dingen koop, die zijn er en lekker, dat zij bij mora kipcorns hadden gegeten en die vonden ze allemaal echt lekker. Wat bleek, dit was een vegetarisch product ........... achteraf.

Jaren heb ik in een ziekenhuis als vrijwilliger gewerkt en daar met de pot mee gegeten. Er werd geklaagd dat het niet lekker was, maar als je in het ziekenhuis ligt ben je meestal ziek en is je smaak vaak ook anders. Of "men" is thuis niks goeds gewend en krijgt nu wel echt goed eten. Mijn ervaringen waren over de jaren dat het eten daar gewoon toppie was.

Wat de eetbaarheid betreft van vegetarisch eten, vele mensen kunnen niet zo geweldig koken/bakken van vlees en de rest. Als die mensen nu even slecht vega koken/bakken, ja, dàn smaakt vega ook niet. Ik woon samen met mijn partner die pas 35 jaar vegetarisch eet en ik durf te zeggen dat vegetarisch, MITS GOED BEREID, zeer smaakvol is. Echter als we buitenshuis eten neem ik zeker wel eens wat echt vlees, en dat zou mijn partner ook voor mij kopen en bereiden. Wel met beter leven, dat dan weer wel. Maar waarom kunnen wij niet zoeken naar respecteren van elkaars eetgewoonten ipv elkaar af te maken???????

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

scontra schreef:
13 dec 2019 23:27
cdpetra36 schreef:
13 dec 2019 23:10
Ik verplicht of verbied niemand iets, ik laat mij ook door niemand iets verplichten of verbieden.
Nou ??? De 'wetgeving' respecteert u toch wel ?
Welke wetgeving verbied of verplicht mij wel of geen vlees te eten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
13 dec 2019 21:10
Mijn ritueel is eerst kijken wat voor vlees ik wil gaan eten en daar de rest van het eten bij kiezen. Dus geen dan zonder vlees en dat wil ik ook niet veranderen, lust het veel te graag.
Jeetje, wat zullen er dan veel zaken zijn die je nooit eet. Want er zijn niet alleen vele maaltijden die je ook naar keuze zonder vlees of vleesvervangers kunt maken (variërend van lasagne en hartige taarten tot soepen en Aziatisch en ga zo maar door) zijn er ook best maaltijden waarbij vlees het er niet beter op maakt. Ik heb als voorbeeld nog nooit kaasfondue met vlees gegeten en dat klinkt ook niet aantrekkelijk.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan maar pannenkoeken met spek!

Erthanax
Berichten: 9672
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Thuis kiezen we altijd eerst het stapelvoedsel (aardappelen, rijst, deegwaar), dan de groente en het vlees als laatste. Alleen bij vis of biefstuk/rosbief is de volgorde andersom.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

cdpetra36 schreef:
14 dec 2019 00:38
scontra schreef:
13 dec 2019 23:27
cdpetra36 schreef:
13 dec 2019 23:10
Ik verplicht of verbied niemand iets, ik laat mij ook door niemand iets verplichten of verbieden.
Nou ??? De 'wetgeving' respecteert u toch wel ?
Welke wetgeving verbied of verplicht mij wel of geen vlees te eten?
Maar dat uw opmerking specifiek om voeding gaat, dat valt er niet uit op te maken !! :oops:

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:
14 dec 2019 09:39
Jeetje, wat zullen er dan veel zaken zijn die je nooit eet. Want er zijn niet alleen vele maaltijden die je ook naar keuze zonder vlees of vleesvervangers kunt maken (variërend van lasagne en hartige taarten tot soepen en Aziatisch en ga zo maar door) zijn er ook best maaltijden waarbij vlees het er niet beter op maakt. Ik heb als voorbeeld nog nooit kaasfondue met vlees gegeten en dat klinkt ook niet aantrekkelijk.
Nou, dat valt wel mee. Alle dingen die je noemt, die eet ik wel eens. Maar wel met vlees. Alleen kaasfondue, dat heb ik nog nooit gedaan, al lijkt me dat toch best lekker met vlees. Maar dat kan aan mij liggen, want ik vind vlees met kaas best een lekkere combinatie.

Dat ik eerst het vlees uit kies, wil niet zeggen dat ik geen gehakt kan pakken of kipfilet in stukjes of reepjes kan knippen, want dat gebeurt regelmatig. Maar als er geen vlees in zit, dan mis ik het echt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:18
Veel van de mensen die zich afvragen of mijn worstenbroodjes een fijne jeugd gehad hebben halen vervolgens wel hun kleren bij de Primark.
Je hebt appels en je hebt peren.
Die moet je vooral niet door elkaar halen...

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

kuklos schreef:
13 dec 2019 13:23
ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:17
Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:09
@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?

Jeetje wat kinderachtig om er van alles en nog wat bij te slepen. Dit topic gaat over geen vlees meer eten. Moet iedere vegetariër meteen als een heilige door het leven omdat hij of zij er voor kiest geen vlees meer te eten?
Ik vind het een terechte vraag. TS heeft 1 doel, ons overtuigen dat we geen vlees meer moeten eten. Wat is het volgende dat we van TS niet meer mogen?
Ik zou kunnen denken aan slecht lezen en/of moedwillig verkeerd interpreteren, maar ook dat mag je helemaal zelf weten.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:18
Veel van de mensen die zich afvragen of mijn worstenbroodjes een fijne jeugd gehad hebben halen vervolgens wel hun kleren bij de Primark.
Wat lastig voor je dat je na het eten van je worstenbroodjes steeds weer achter al die mensen aan moest naar de Primark. Of moest je daar elke keer toevallig zelf ook zijn?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas Jan schreef:
14 dec 2019 13:26
fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:18
Veel van de mensen die zich afvragen of mijn worstenbroodjes een fijne jeugd gehad hebben halen vervolgens wel hun kleren bij de Primark.
Je hebt appels en je hebt peren.
Die moet je vooral niet door elkaar halen...
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom appels en peren niet bij elkaar in de fruitschaal zouden kunnen liggen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:28
Waarom niet? Als je je moraal publiekelijk wilt verkondigen mag je er toch ook vragen / kritische opmerkingen over accepteren?

Prima, zo lang het maar over het onderwerp gaat. Dat is hier iemand die gestopt is met vlees eten vanwege dierenleed.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 14:20
Oblomova schreef:
14 dec 2019 14:13
fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:18
Veel van de mensen die zich afvragen of mijn worstenbroodjes een fijne jeugd gehad hebben halen vervolgens wel hun kleren bij de Primark.
Wat lastig voor je dat je na het eten van je worstenbroodjes steeds weer achter al die mensen aan moest naar de Primark. Of moest je daar elke keer toevallig zelf ook zijn?
Ik zei nergens dat ik ze ook op eet.
En ik zei nergens dat jij dat ergens zei.
;)

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

witte angora schreef:
14 dec 2019 14:21
Klaas Jan schreef:
14 dec 2019 13:26
fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:18
Veel van de mensen die zich afvragen of mijn worstenbroodjes een fijne jeugd gehad hebben halen vervolgens wel hun kleren bij de Primark.
Je hebt appels en je hebt peren.
Die moet je vooral niet door elkaar halen...
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom appels en peren niet bij elkaar in de fruitschaal zouden kunnen liggen.
Dat kunnen ze, maar daarmee worden appels nog geen peren en omgekeerd.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:09
@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?
Wie weet als het daar eens over gaat.

kuklos
Berichten: 9764
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

Klaas Jan schreef:
14 dec 2019 14:34
fonsflons schreef:
14 dec 2019 13:28
Waarom niet? Als je je moraal publiekelijk wilt verkondigen mag je er toch ook vragen / kritische opmerkingen over accepteren?

Prima, zo lang het maar over het onderwerp gaat. Dat is hier iemand die gestopt is met vlees eten vanwege dierenleed.
Er is veel meer dierenleed. Door smeltende ijskappen hebben ijsberen het ook zwaar. Gaat TS dan ook niks meer doen om daar aan bij te dragen? En dierentuinen. Heel veel verborgen dierenleed. Gaat TS daar ook niet meer heen?
De vraag blijft dus waar TS de grens trekt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 14:49
Ga mij niet trots vertellen dat je 1 van de 18 triljard kippen bespaard hebt terwijl je in kleren gemaakt door onderdrukte kinderen rondloopt en soja eet waarvoor tig dieren met uitsterven bedreigt worden omdat hun leefgebied weggehaald is.
Het onderwerp is hier iemand die gestopt is met vlees eten vanwege dierenleed.
Als u iets over de Primark of soja kwijt wilt, interessante thema's overigens, dan kunt u gerust nieuwe topics openen.
Je kunt niet iemand die één thema aansnijdt aanspreken op zijn/haar handelen op allerlei andere terreinen.

kuklos
Berichten: 9764
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

Klaas Jan schreef:
14 dec 2019 14:55
fonsflons schreef:
14 dec 2019 14:49
Ga mij niet trots vertellen dat je 1 van de 18 triljard kippen bespaard hebt terwijl je in kleren gemaakt door onderdrukte kinderen rondloopt en soja eet waarvoor tig dieren met uitsterven bedreigt worden omdat hun leefgebied weggehaald is.
Het onderwerp is hier iemand die gestopt is met vlees eten vanwege dierenleed.
Ik heb het even gecorrigeerd voor je. Het onderwerp is dierenleed, maar zodra TS en jij worden aangesproken op dierenleed gaan we ineens een hele beperkte definitie nemen om maar nergens anders over te hoeven praten dan stoppen met eten van vlees.
Een onderwerp dat overigens enkel en alleen gestart is omdat TS zich graag op de borst wil kloppen en zijn/haar overtuiging ons door de strot wil rammen. Noch het onderwerp, noch de wijze waarop jullie elke discussie willen uitbannen hoort thuis op dit forum. Als TS zo graag zichzelf wil etaleren als verheven opent hij/zij maar een blog waarop de comments gemodereerd (kunnen) worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessant om te zien hoe sommige vleeseters er werkelijk álles bijhalen om hun eigen vleesconsumptie te rechtvaardigen. Ijsberen. Kiloknallers die je wel moet kopen omdat boeren hun aanbod nooit zullen aanpassen aan de vraag (denk je echt dat de markteconomie zo werkt?). De meest potsierlijke (drog)redenaties passeren de revue.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vegetariër? Ik heb een lieve Knuffel Varkentje die moeder is geworden.

Eet netjes alles op wat teveel is of ik niet meer lust.
Maar het ergste komt straks... Als ik met de Biggetjes verder ga, moet ik toch echt Moeders opeten!
Dan eet ik eigenlijk weer mijn eigen Afval!

We vergeten dat naast de commerciële Kilo knallers dit ook prima huisdieren kunnen zijn!
Varkens kunnen ook schoon zijn mits je ze op stro zet in voldoende ruimte, je leerde ze naar de Toilet hoeken gaan, en ja, dat gaat prima en moeders leerde de Biggetjes dit ook al, dus na 1x leren nu 5 biggetjes die ook schoon en nette huisdieren zijn!

Het is dus geen dierenleed als ik mijn eigen Varken/Afval eet!
Het is even wat werk, maar honden doen het ook overal en ik ben geen Chinees zeg ik dan maar!

Gesloten