Vulkaanuitbarsting op La Palma

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Sira »

Ik weet niet of ik dit op het forum mag plaatsen, maar ik doe het toch, want ik vond het erg triest.
https://www.spanjevandaag.com/14/10/202 ... -la-palma/

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad een zielige toestand. Met een beetje geluk overleven die stakkers het op deze manier.
Bij grote natuurbranden komen er meestal ook veel dieren om, omdat ze niet op tijd weg kunnen komen of ingesloten raken. Heel akelig.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door 16again »

Ach, 4 hondjes.
Dagelijks verdwijnt er 100 vierkante kilometer tropisch regenwoud , met de dieren erbij. Dat lijkt me belangrijker dan 4 hondjes op een dak.
Maar wel minder aaibaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door moederslink »

Dát is ook waar 16again , dat is ook méér dan verschrikkelijk!
Desalniettemin is het goed om steeds en waar dan ook bij welk dierenleed dan ook, stil te staan.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bizar dat als je vlucht, je de dieren niet meeneemt.
Zo zielig dit

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Alleen al in Nederland worden per dag ca. 1,7 miljoen dieren gedood.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door lievemarie »

reggie2 schreef:
14 okt 2021 20:57
Bizar dat als je vlucht, je de dieren niet meeneemt.
Zo zielig dit
Zouden het geen zwerfhonden kunnen zijn?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nee, staat ook in het artikel.
Gewoon achter gelaten, zo triest.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door lievemarie »

Wel mooi dat er dan organisaties zijn die die dieren dan helpt met water en voer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
14 okt 2021 20:57
Bizar dat als je vlucht, je de dieren niet meeneemt.
Zo zielig dit
Is ook vreselijk zielig. Het kan zijn dat de eigenaren in blinde paniek hebben moeten wegrennen voor de gloeiend hete lava en dat deze honden net niet binnen bereik waren ?

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Sannietje »

reggie2 schreef:
14 okt 2021 20:57
Bizar dat als je vlucht, je de dieren niet meeneemt.
Zo zielig dit
Ooit brand gehad in een flat waar we gewoond hebben. Een portiek naast ons stond in lichterlaaie. Snachts de brandweer en politie iedereen wakker maken. Ik vroeg nog tijdens het aantrekken van mijn schoenen of ik het konijn buiten op het balkon mocht pakken. Helaad niet. Honden en katten weer wel. Uiteindelijk begaf mijn konijn het door rookvergiftiging. Een goudvis snap ik maar ik snap de haast die er is en dan zijn mensenlevens meer waard. (Vinden ze).

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
14 okt 2021 22:58

Is ook vreselijk zielig. Het kan zijn dat de eigenaren in blinde paniek hebben moeten wegrennen voor de gloeiend hete lava en dat deze honden net niet binnen bereik waren ?
Je kan nog zoveel paniek voelen, je dieren neem je mee!
Kinderen laat je ook niet achter.

Voor mij is een dierenleven net zo belangrijk, sowieso honden .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben geen hondenliefhebber, maar dat betekent niet dat ik sta te juichen als ze lijden ofzo. Ik vind het overigens best wel eng, hoe mensen een dierenleven gelijk trekken met dat van een mens. Zag in een facebook groep zelfs iemand die dieren verzorgt, en zich afvroeg waarom alle beademingsappatatuur etc naar mensen in ziekenhuizen ging, en zij daardoor lastig aan nieuwe apparaten konden komen.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Nevyn »

Sannietje schreef:
14 okt 2021 23:56
reggie2 schreef:
14 okt 2021 20:57
Bizar dat als je vlucht, je de dieren niet meeneemt.
Zo zielig dit
Ooit brand gehad in een flat waar we gewoond hebben. Een portiek naast ons stond in lichterlaaie. Snachts de brandweer en politie iedereen wakker maken. Ik vroeg nog tijdens het aantrekken van mijn schoenen of ik het konijn buiten op het balkon mocht pakken. Helaad niet. Honden en katten weer wel. Uiteindelijk begaf mijn konijn het door rookvergiftiging. Een goudvis snap ik maar ik snap de haast die er is en dan zijn mensenlevens meer waard. (Vinden ze).
Maar die lava kwam niet zoals een brand onverwacht.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
15 okt 2021 08:54
Ik vind het overigens best wel eng, hoe mensen een dierenleven gelijk trekken met dat van een mens.
Deze stelling zou bijna een apart topic waard zijn. Vanuit moreel perspectief is het best interessant om te bediscussieren of een mensenleven meer waard is dan een dierenleven. Vanuit economisch/cultureel/historisch/sociaal/enz. perspectief wel - maar moreel gezien? Wat geeft een mens het recht om te beschikken over een dier?

Ik heb die discussie eens heel uitgebreid met een veganist gevoerd. Ander perspectief, zelfde discussie. Met voor mij verrassende inzichten.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Nevyn »

sjohie schreef:
15 okt 2021 08:54
Ik ben geen hondenliefhebber, maar dat betekent niet dat ik sta te juichen als ze lijden ofzo. Ik vind het overigens best wel eng, hoe mensen een dierenleven gelijk trekken met dat van een mens. Zag in een facebook groep zelfs iemand die dieren verzorgt, en zich afvroeg waarom alle beademingsappatatuur etc naar mensen in ziekenhuizen ging, en zij daardoor lastig aan nieuwe apparaten konden komen.
Ik ben wel een honden lief hebber, heb er 2 en verzorg ze uitstekend met liefde.
Maar het zijn honden, niet mijn kinderen of kleinkinderen.
En het klopt, dieren worden te veel vermenselijkt.

Maar om terug te komen op dit topic, het is erg en zou niet mogen gebeuren, maar we weten de omstandigheden niet.
Maar goed dat ze dan nog voedsel krijgen.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Sannietje »

Nevyn schreef:
15 okt 2021 09:12
Sannietje schreef:
14 okt 2021 23:56
reggie2 schreef:
14 okt 2021 20:57
Bizar dat als je vlucht, je de dieren niet meeneemt.
Zo zielig dit
Ooit brand gehad in een flat waar we gewoond hebben. Een portiek naast ons stond in lichterlaaie. Snachts de brandweer en politie iedereen wakker maken. Ik vroeg nog tijdens het aantrekken van mijn schoenen of ik het konijn buiten op het balkon mocht pakken. Helaad niet. Honden en katten weer wel. Uiteindelijk begaf mijn konijn het door rookvergiftiging. Een goudvis snap ik maar ik snap de haast die er is en dan zijn mensenlevens meer waard. (Vinden ze).
Maar die lava kwam niet zoals een brand onverwacht.
Klopt, maar ik blijf wel van mening dat als er de tijd voor is, ik had hem zo in een ogenblik kunnen pakken...waarom dan niet? Ik vind het redden van dieren in noodsituaties niets met vermenselijken van dieren te maken, maar dieren dezelfde rechten geven op hulp als wij mensen ook hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door reggie2 »

sjohie schreef:
15 okt 2021 08:54
Ik ben geen hondenliefhebber, maar dat betekent niet dat ik sta te juichen als ze lijden ofzo. Ik vind het overigens best wel eng, hoe mensen een dierenleven gelijk trekken met dat van een mens. Zag in een facebook groep zelfs iemand die dieren verzorgt, en zich afvroeg waarom alle beademingsappatatuur etc naar mensen in ziekenhuizen ging, en zij daardoor lastig aan nieuwe apparaten konden komen.
Ik vind er niks engs aan..... je houdt van je dieren alsof het je kids zijn, ook zij hebben recht op veiligheid en verzorging zover een mens kan doen. Als iemand echt alles voor een hond of ander dier wilt doen is daar ook niks mis mee.

Maar goed, ieder mens heeft zijn eigen kijk en gevoel daarmee. Ik zou ook alles voor mijn hond doen net zoals voor de kids.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
15 okt 2021 09:16
sjohie schreef:
15 okt 2021 08:54
Ik vind het overigens best wel eng, hoe mensen een dierenleven gelijk trekken met dat van een mens.
Deze stelling zou bijna een apart topic waard zijn. Vanuit moreel perspectief is het best interessant om te bediscussieren of een mensenleven meer waard is dan een dierenleven. Vanuit economisch/cultureel/historisch/sociaal/enz. perspectief wel - maar moreel gezien? Wat geeft een mens het recht om te beschikken over een dier?

Ik heb die discussie eens heel uitgebreid met een veganist gevoerd. Ander perspectief, zelfde discussie. Met voor mij verrassende inzichten.
Maar beschikt het mens over het dier in zo'n noodgeval? Veel mensen zullen een dier proberen te redden, maar hoe vaak komt het andersom voor? Een hond kan zijn baas nog proberen wakker te maken, maar in veel gevallen vluchten dieren als ze de kans hebben.

Ik spreek uit ervaring, toen het huis van de buren van mijn ouders helemaal uitbrandde en de brand bijna in hun huis sloeg. Ik woonde toen nog thuis en ik ben meerdere keren binnen nog spullen gaan halen die mij en mijn ouders wel belangrijk bleken. Terwijl mijn vader met de brandslang uit de winkel bezig was schade te beperken tot de brandweer kwam, was ik de enige die die spullen durfde te halen.

Onze hond was toen echt heel bang, die was helemaal in paniek, die kreeg ik pas rustig toen ze doorhad dat ik niet echt bang was en toen ik de mand binnen was gaan halen, zodat ze daar kon liggen.

Het besef tussen mens en dier is in mijn ogen ook totaal anders. De hond vlucht uit angst voor het vuur, een mens ziet alles wat ze hebben in rook opgaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vulkaanuitbarsting op La Palma

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
15 okt 2021 11:41
Maar beschikt het mens over het dier in zo'n noodgeval?
Dat schrijf ik nergens.

Gesloten