LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
alihin
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2018 19:55

3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door alihin »

Toen wij , na bereiken pensioen/AOW leeftijd, het lidmaatschap van het FNV wilde beëindigen bleek het een vereniging te zijn waarvan je een opzegtermijn heb van 3 maanden.
En dat in een tijd waar mensen strijden voor kortere opzegtermijnen voor clubs en verzekeringen.
Tevens moeten wij de laatste maand het volle tarief betalen en gaat het half tarief pas in de maand na het bereiken van de AOW leeftijd.
Vervolgens nog 3 maanden half tarief , en dat alles voor iemand die trouw 46 jaar lid is geweest.
Dus 4 maanden extra betalen.
Wij hebben nooit hulp gevraagd en altijd keurig het lidmaatschap betaald.
De uitleg die we krijgen is; beslissing van het ledenparlement.
Zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben gehad en hoe hebben die bezwaar ingediend en hoe is daarop gereageerd
Waarschuwing zeg je lidmaatschap ruim voor je pensioen datum op, anders kost het je een hele hoop geld waar je geen dienst meer voor krijgt

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Lowieze »

".......anders kost het je een hele hoop geld waar je geen dienst meer voor krijgt"

Dit is natuurlijk niet waar, ook na uw pensionering kunt u gebruik blijven maken van de diensten van een vakbond.

Ik zie trouwens op de website van de FNV onder lidmaatschap opzeggen heel duidelijk staan dat er een opzegtermijn van 3 maanden is, dus na zoveel jaren lidmaatschap kan dat dan toch geen verrassing meer zijn?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de diensten van de bond kunnen u ook na pensionering nog goed van pas komen. Dus of opzeggen nou echt verstandig is?

sake1987

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mij vader is al heel wat jaren met pensioen, maar gebruikt nog regelmatig gebruik van de diensten van de FNV.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alihin schreef:Vervolgens nog 3 maanden half tarief , en dat alles voor iemand die trouw 46 jaar lid is geweest.
Dus ie,mand die korter lid is zouden andere voorwaarden voor moeten gelden dan voor iemand die al lang lid is?

U geeft zelf het antwoord al, in de ledenvergadering is besloten. Dus om dit aan te kaarten zal u dit de agenda voor de volgende vergadering moeten zetten. Dit had natuurlijk ook al 46 jaar geleden gekund natuurlijk.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @alihin, hier https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... -opzeggen/ staat hoe het staat met het opzeggen van een lidmaatschap van een vereniging. Het verenigingsrecht is hier van toepassing en dat werkt anders dan het opzeggen van een tijdschrift o.i.d.
Een bezwaar indienen heeft dus geen zin.

En wat anderen ook al aangeven, u zou ook gewoon lid van de vakbond kunnen blijven.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door BL2 »

Wij hebben nooit hulp gevraagd en altijd keurig het lidmaatschap betaald
Zo hoort het natuurlijk ook.
Iets terzijde, ooit wel eens uitgerekend wat u in 46 jaren aan contributie hebt betaald.
Met het huidige prijspeil tussen de 8000,- en 9000,- Euro.

alihin
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2018 19:55

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door alihin »

Vraag aan de mensen die ons antwoorden dat we nog van diensten van het FNV gebruik kunnen maken., Welke diensten dan? Wij vullen zelf ons belastingaangifte formulier in, althans dat heeft de belastingdienst al voor ons gedaan en moeten we alleen maar controleren , ook dat doet de FNV niet dus ik ben reuze benieuwd welke diensten dat dan zijn?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Bijvoorbeeld de inzet voor de rechten en arbeidsomstandigheden van werknemers. En de rechten van uitkeringsgerechtigden waar ook ouderen bij horen. Daar hoeft u niet onmiddellijk zelf profijt van te trekken maar zie het dan als 'sponsoring van een goed doel.'

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

U kunt ook lid blijven uit solidariteit met de werkenden nu. Er zijn meer AOW'ers, die daar voor kiezen.

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Ze proberen nu Uw pensioen waardevast te houden en kunnen ook bij problemen helpen als bijvoorbeeld jou gemeente de WMO niet of matig uitvoerde, zie het ook een beetje als rechtshulp verzekering en wat ga je straks doen als een huisarts of ziekenhuis een foutje maakte, ook daarvoor kun je hulp krijgen als lid.

sake1987

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kortingen voor verzekeringen, rechts bijstand.
Mijn vader wordt nog steeds bijgestaan bij een pensioen uitkering van het leger uit 1956 ( bond controleert dit ieder jaar ) \\\\
Aanbiedingen waar je gebruik van kunt maken

Herjoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2018 09:59

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Herjoo »

Ik zou lid blijven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ben ook lid gebleven. Na de pensioendatum kost het trouwens maar de helft en hier hoef je niets voor te doen. Dit gaat automatisch. Zonder de bond zaten we op een heel ander inkomens niveau, zeker wat betreft de pensioenen. Of ik er nu voordeel van heb of niet, ik blijf solidair en ben daar trots op.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik zou gewoon lid blijven. Mijn vader is al jaren met pensioen. Ook nog steeds lid van de FNV. Misschien heb je ze in het verleden niet nodig gehad. Het kan altijd gebeuren, dat je de FNV toch nog nodig heb, ook la ontvang je pensioen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En mijn korting op de zorgverzekering is al meer dan de lidmaatschap kosten van de vakbond..

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door renewouters »

sake1987 schreef:Mij vader is al heel wat jaren met pensioen, maar gebruikt nog regelmatig gebruik van de diensten van de FNV.
Ik durf het nog wat stelliger te zeggen: vakbonden zijn er bijna uitsluitend voor gepensioneerden tegenwoordig. Kijk alleen maar naar het pensioengedrocht dat ze hebben voorgesteld. Leuk voor ouderen, dramatisch voor jongeren.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:Ik durf het nog wat stelliger te zeggen: vakbonden zijn er bijna uitsluitend voor gepensioneerden tegenwoordig. Kijk alleen maar naar het pensioengedrocht dat ze hebben voorgesteld. Leuk voor ouderen, dramatisch voor jongeren.
Diezelfde bonden zetten zich in voor een goed pensioen voor alle werknemers, of ze nu een vast dienstverband hebben,
flex-kracht, payroller of ZZP'er zijn.
En voor een minder snelle stijging van de AOW leeftijd.
En voor het eerder kunnen stoppen van werknemers met zware beroepen en/of onregelmatige diensten.
In deze visie https://www.fnv.nl/site/over-de-fnv/115 ... r_2016.pdf van het FNV kunt u nalezen hoe de FNV nadrukkelijk belang hecht aan een goed pensioen voor jongeren. Geen pech- of gelukgeneraties bij de FNV dus.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nog even iets extra's, net kwam (voor mij) het eerste nummer van FNV senioren in bus. Hardstikke leuk. Wordt 4 keer per jaar blijkbaar uitgegeven.

wimmeijrink
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2006 13:37

Re: 3 maanden opzegtermijn lidmaatschap vakbond FNV

Ongelezen bericht door wimmeijrink »

Kwam er na een lidmaatschap van 52 jaar achter dat opzegtermijn 3 maanden is, schandalig voor een zich opkomer van belangen voor zijn leden en niet leden te noemen (niet leden zijn profiteurs), en om uit solidariteit met de werkenden lid te blijven is niet aan de orde zij kunnen zelf lid van een vakbond worden.
De FNV wordt al langer niet meer serieus genomen door verschillende bedrijven, en dan heb je ook nog de publieks onvriendelijke acties, nee ik ben klaar met die club.

Wim Meijrink

Gesloten