LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaning Karna - fraude?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
gjdenheeten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2021 17:33

Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door gjdenheeten »

Kreeg aanmaning van Klarna Bank AB te Amsterdam.
Of ik € 773,50 wil overmaken op hun IBAN NL76INGB0006022449.
Aanmaning namens Globale UK Limited, waar ik op 12 december 2020 Track Sneakers voor €760 besteld zou hebben (Artikelnummer 02160122).
Maar die heb ik nooit besteld, niet gekregen, geen rekening gezien en ook geen betalingsherinneringen.
Als ik niet voor 8 feb 2021 betaald heb gaat de vordering naar een incassopartner (niet nader genoemd) met €114 incassokosten als gevolg.
Om te betalen moet ik naar www.klrna.com/nl en inloggen met mijn (citaat) 'gebruikte emailadres' : [email protected] - maar dit is in ieder geval geen bestaand emailadres (van mij dan...) .
Heb site Klarna gecheckt. Die bestaat, maar het is vreselijk zoeken naar contactgegevens.
Site van Globale UK Limited gecheckt, maar daar is geen webwinkel te bekennen...
Is dit internetfraude?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Vragen:
1. Heb je dit verzoek per post of per email ontvangen?
2. Heb je nog meer informatie, wanneer zou het geleverd e.d. zijn?

De website https://www.klrna.com/nl is niet actief en registrator is afgeschermd. De website is te koop.

Een incassobureau treed op namens een schuldeiser. Echter een schuldeiser moet bewijzen, dat jij hem of haar iets schuldig bent. Het lijkt mij op een soort van incasso fraude.

Moneyman
Berichten: 30037
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simpel: als jij geen overeenkomst hebt gesloten negeer je dit gewoon.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Sira »

Het rekeningnummer is inderdaad van Klarna
(Naam begunstigde: Klarna Bank AB (publ)
IBAN: NL76 INGB 0006 0224 49
BIC/SWIFT: INGBNL2A

Misschien heeft iemand op uw naam iets besteld. Neem contact met ze op met Klarna: 020 808 2852

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 933
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Petra1987 schreef:
31 jan 2021 14:13
Vragen:
1. Heb je dit verzoek per post of per email ontvangen?
2. Heb je nog meer informatie, wanneer zou het geleverd e.d. zijn?

De website https://www.klrna.com/nl is niet actief en registrator is afgeschermd. De website is te koop.

Een incassobureau treed op namens een schuldeiser. Echter een schuldeiser moet bewijzen, dat jij hem of haar iets schuldig bent. Het lijkt mij op een soort van incasso fraude.
De website bestaat wel maar is: https://www.klarna.com/nl/

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Het heeft er de schijn van dat iemand met jouw gegevens iets besteld heeft. Ik zou contact opnemen met Klarna, die kan waarschijnlijk ook het adres achterhalen waar de bestelling is bezorgd. En misschien navraag doen of je hier aangifte van/moet doen?

Mijn zwager heeft ook wel eens gehad dat iemand op zijn naam spullen heeft besteld dus helaas gebeurt dit vaker.

Succes!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bellen zou ik zeker niet doen. Dan hebben ze ook nog eens je telefoonnummer dat ze dan kunnen doorgeven aan het incassobureau. Dan kunnen die je om drie uur 's nachts gaan sms' en dat je moet betalen. Of soortgelijke fratsen.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

gewoon bellen zonder nummerherkenning kan ook nog.

Saf12
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 aug 2020 16:50

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Saf12 »

Uit het register blijkt dat de primaire activiteit van Globale UK Limited het ondersteunen van het moederbedrijf is. Het moederbedrijf is Global-e Online Ltd - gevestigd in Israël. De primaire activiteit van dit bedrijf is het verwerken van internationale bestellingen.

Zie: https://www.global-e.com/

Contact opnemen met dit bedrijf kan via: https://service.global-e.com/kb-tag/order-issues

Het kan dus zijn dat jij - of iemands anders op jouw naam - besteld heeft bij een buitenlands modebedrijf. Neem contact op met dit bedrijf en vraag om bewijs van de overeenkomst. Ontken vervolgens dat jij diegene geweest bent die besteld heeft.

Daarmee moet de zaak afgedaan zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volg het advies van deurwaarder Moneyman op: gewoon negeren.

De rest is verspilde energie.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door BL2 »

Niet alleen verspilde energie, maar je maakt "de andere kant" ook wijzer.

Moneyman
Berichten: 30037
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
31 jan 2021 23:42
Volg het advies van deurwaarder Moneyman op: gewoon negeren.

De rest is verspilde energie.
Met de kanttekening dat mijn reactie erop gebaseerd was dat er sprake was van een mail met een url die niet naar "de echte Klarna" verwees. Als dat een typefout van TS was, en er geen sprake is van phishing oid, dan zou ik het advies van saf12 overnemen en wél even contact opnemen.

Klarna AB
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2014 14:08

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Klarna AB »

Beste gjdenheeten,

Graag wil ik je adviseren contact op te nemen met onze klantenservice via telefoonnummer 020 808 2852, dit kan je verifiëren via klarna.com/nl/klantenservice.

Via "Klarna achteraf betalen" kan je via verschillende webwinkels een bestelling betalen pas op het moment dat je het pakketje in huis hebt. Wanneer je een factuur hebt ontvangen voor iets wat je niet besteld hebt kan er sprake zijn van "identiteitsfraude" en dit nemen wij natuurlijk zeer serieus. Uiteraard begrijpen wij dat het vervelend is actie te moeten ondernemen terwijl je zelf niets verkeerds hebt gedaan, maar om dit op lossen wil ik je toch aanraden contact op te nemen.

Groet,

Michel

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om te mailen, dan heeft u bewijs. Op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... en-incasso en https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssobureau/ staan voorbeeld brieven.

Mocht je alsnog een herinnering krijgen, een brief krijgen van een incassobureau of deurwaarder, neem dan gelijk contact op met het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering.

Ook kan je op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... pverleners een klacht indienen tegen oneerlijke incasso partijken.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door de auditu »

partijken?

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

kijk even bij Klarna op de site via onderstaande link.
Daar staat ook een telefoonnummer.

https://www.klarna.com/nl/klantenservic ... k-nu-doen/

therose43
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2017 19:22

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door therose43 »

dit klopt niet want klarna voor de betalingen heeft de adres https://app.klarna.com/to-do dus om te betalen klopt die link niet ik zou er niet op in gaan en bij de politie een process verbaal opzetten ook kun je hun bellen dan kun je horen hoe het zit 020 808 2852 bel op en je hoort wat er aan de hand is ik denk dat het bedriegers zijn

d.bouwhuis
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2021 15:21

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door d.bouwhuis »

Dit klopt niet.
Mijn ervaring met Klarna is dat je van een teruggstuurd artikel je geld niet terugkrijgt.
Ik heb toen een incassobureau ingeschakeld, maar je trekt altijd aan het verkeerde eind.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Aanmaning Karna - fraude?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

d.bouwhuis schreef:
03 feb 2021 15:29
Dit klopt niet.
Mijn ervaring met Klarna is dat je van een teruggstuurd artikel je geld niet terugkrijgt.
Ik heb toen een incassobureau ingeschakeld, maar je trekt altijd aan het verkeerde eind.
Terugbetalingen van een product wat je hebt betaald via KLARNA moeten altijd door de webwinkel worden gedaan.
Wij hebben zelf een webshop en hebben hier soms ook wel eens mee te maken, het geld wordt dan terug gestort naar de rekening die gebruikt is tijdens de bestelling. Dit rekeningnummer krijgen webshop houders te zien in hun overzicht van ontvangen betalingen, ook van klanten die via KLARNA betalen.

Gesloten