LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
fral
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2019 14:37

Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door fral »

PostNL heeft een hinderlijke wijziging doorgevoerd. Een pakket dat niet bezorgd kan worden, gaat naar een ophaalpunt en wordt daar slechts 7 dagen bewaard (dat was enige tijd geleden nog 2 of zelfs 3 weken). Daarna gaat het terug naar een centraal punt en gaat daar "in de container" zoals mij verteld werd. Daar kun je dus niet meer bij komen. Na 4-6 weken gaat het pakket terug naar de afzender (in mijn geval in China). Weg pakket en zie het nog maar eens retour te krijgen. Ik was een week met vakantie en weg was mijn pakket. Niets meer aan te doen. Dit is dus onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Dat men het pakket niet te lang bij een ophaalpunt wil laten kan ik nog inkomen, maar houdt het dan nog 2 weken in een depot opvraagbaar zodat het op afroep alsnog naar het ophaalpunt komt. In mijn geval was het ook nog zo dat het pakket niet eens aangeboden is, want op de datum die op het ophaalbericht stond, was ik nog thuis. De dienstverlening door PostNL gaat hard hollend achteruit. Het is mij al meerdere keren overkomen dat ik wel een briefje in de bus vond om het pakket op te halen, maar het niet aangeboden is. Ik was de hele dag thuis… Kan PostNL een antwoord geven hoe ze deze procedure gaan aanpassen?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2019 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit


berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door berndv »

fral schreef:
14 nov 2019 15:00
Kan PostNL een antwoord geven hoe ze deze procedure gaan aanpassen?
antwoord geven kunnen ze wel, aanpassen gaan ze niet doen. Waarom? Het is inderdaad heel vervelend, maar goed, er zijn voor en nadelen aan het bestellen van artikelen in China die vervolgens gratis verzonden worden. Voordeel is dat het zo lekker goedkoop is. Nadeel is, dat u juridisch nagenoeg altijd aan het kortste eind trekt bij problemen.

Pakketten worden inderdaad ook vaak niet eens meer aangeboden, die worden vaak direct bij het afhaalpunt gebracht. In de app is dan vaak wel te zien waar en wanneer het pakket is afgegeven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door tttlocke »

fral schreef:
14 nov 2019 15:00
..... Dat men het pakket niet te lang bij een ophaalpunt wil laten kan ik nog inkomen, maar houdt het dan nog 2 weken in een depot opvraagbaar zodat het op afroep alsnog naar het ophaalpunt komt.
Wel ja. Stel dan tenminste voor dat de geadresseerde naar het depot zou moeten kunnen komen om het alsnog op te halen.

Maar ook dat is natuurlijk te duur voor PostNL. Dus begrijpelijk dat ze hier in willen grijpen.
fral schreef:
14 nov 2019 15:00
In mijn geval was het ook nog zo dat het pakket niet eens aangeboden is, want op de datum die op het ophaalbericht stond, was ik nog thuis.
Of de datum is verkeerd genoteerd.
fral schreef:
14 nov 2019 15:00
De dienstverlening door PostNL gaat hard hollend achteruit. ...
PostNL wil geen verlies lijden op deze activiteiten. Als de klant (en daarmee indirect de geadresseerde) bereid zou zijn meer te betalen, zou er wellicht meer 'service' mogelijk zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

PostNL maakt verlies op pakjes uit China. Dat verlies wordt gecompenseerd door de activiteiten waar ze wel op verdienen. Volkomen logisch dat ze die pakjes niet meer willen bezorgen.

ZeerPrivé
Berichten: 5420
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Over niet meer aan huis afleveren van pakketjes uit China https://www.ecommercenews.nl/postnl-stu ... fhaalpunt/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

China wordt door de Wereldpostunie UPU aangemerkt als "ontwikkelingsland". Daarom hoeven ze slechts lage vergoedingen te betalen aan bijvoorbeeld PostNL voor de bezorging van Chinese pakketjes onder de 2 kilo in Nederland. Die vergoeding ligt ver onder de kostprijs. In de VS speelt hetzelfde. Het conflict tussen China en de VS (USPS) hierover is zo hoog opgelopen dat deze lage tarieven voor China wereldwijd omhoog zullen gaan per 2020. Volgend jaar dus meer betalen voor je AliExpress prulla.... eh bestellingen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/26/we ... s-a3974714
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 14 nov 2019 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Voor China kun je geen rekening houden met de bezorgtijd. Dat zit ergens tussen vijf dagen en vijf maanden. Helemaal onvoorspelbaar.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door MaaikeM »

ZeerPrivé schreef:
14 nov 2019 17:44
Over niet meer aan huis afleveren van pakketjes uit China https://www.ecommercenews.nl/postnl-stu ... fhaalpunt/
Veel pakjes gaan inderdaad direct naar een afhaalpunt, dan krijgt de ontvanger een mooi gedrukt kaartje met afbeelding van het pakketje in de bus. Ik heb als postbezorger al meerdere malen meegemaakt dat mensen hun huis uit kwamen rennen en heel boos riepen, IK BEN WEL THUIS HOOR?! Tja... alsof ik tijdens het postbezorgen even zo'n kaartje kan printen. Ik moet de mijne met de hand invullen en dan staat er ook geen foto bij op :wink:

Wel is het helaas zo dat deze kaartjes vaak vrij laat pas binnen komen, ze lopen onderweg regelmatig vertraging op. Dan is die week die je hebt om af te halen, al half voorbij als dat kaartje op de mat valt.

Een deel van de pakketjes uit China (en andere buitenlandse zendingen) gaat inmiddels ook al een paar jaar mee met de gewone postbezorger. Maximaal 5 niet in de bus passende pakketjes per wijk per dag, tot formaat schoenendoos. Tot grote ergernis van de postbezorger :( kost erg veel tijd om bij de buren te leuren en een bezoek aan het afhaalpunt kost je ook al zo weer 20 tot 30 minuten.. voor zo'n pakje van aliexpress bijvoorbeeld. Veel mensen denken ook dat dit per ongeluk bij de brievenbuspost terecht komt, maar dat is niet zo. Is een bewuste keuze van PostNL, al beweert de klantenservice op twitter soms anders :?.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Wat ik interessant vindt : Ontvanger van het pakketje is thuis maar treft toch een niet-thuis briefje in de brievenbus aan. Maar dan is de chauffeur van PostNL toch wel langs gekomen. Hij zal toch niet sneaky gauw dat briefje hebben gedeponeerd om er dan snel vandoor te gaan? Ik denk dan dat deurbel niet Ok is of niet gehoord werd. Dat kun je PostNL, volgens mij, niet aanrekenen.

De 7-dagen termijn kan ik wel logisch vinden overigens. Het is bij die afhaalpunten vaak een grote pakket-chaos. Bij mij is het in de supermarkt waar tientallen pakketjes staan en waarbij de codering doorgaans niet klopt waardoor medewerker 5 minuten moet zoeken ... Dit helpt wel om die pakketstroom te verkleinen.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanpassing PostNL: niet-bezorgd pakket minder lang bewaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

markmark1974 schreef:
15 nov 2019 10:24
Wat ik interessant vindt : Ontvanger van het pakketje is thuis maar treft toch een niet-thuis briefje in de brievenbus aan. Maar dan is de chauffeur van PostNL toch wel langs gekomen. Hij zal toch niet sneaky gauw dat briefje hebben gedeponeerd om er dan snel vandoor te gaan? Ik denk dan dat deurbel niet Ok is of niet gehoord werd. Dat kun je PostNL, volgens mij, niet aanrekenen.
Niet elk pakje wordt thuisbezorgd. Aan de track en trace code is te zien of het pakje thuisbezorgd zal gaan worden of direct naar een afhaalpunt gaan. Zo snel kan ik dat lijstje niet meer vinden, heb dat ooit gepost hier.
Als het pakje meteen naar een afhaalpunt gaat krijg je via de postbode een briefje thuis dat het pakje klaar ligt. Er komt dus geen pakjes bezorger aan de deur.

Gesloten