LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
errel2000
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2018 16:31

Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door errel2000 »

De afschaffing van de acceptgiro per 1 januari 2019 is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Desondanks willen enkele bedrijven mij dwingen om per acceptmail te laten betalen, zonder dat ik daar zelf om gevraagd heb.
De ANWB weigert zelfs om alsnog een acceptgiro te versturen, omdat die door hun organisatie per 1-1-2018 is afgeschaft.
Als je niet aan internetbankieren doet, kun je het lidmaatschapsgeld nu betalen door zelf een overschrijving te doen of het in een ANWB-winkel te contant of per pin te betalen.
Erg vreemd om dit zonder een enkele mededeling vooraf aan je klanten/leden op te leggen, vooral omdat als argument de totale afschaffing van de acceptgiro wordt gebruikt.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2018 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een acceptgiro printen kost geld. Dit moet in een envelop en moet verstuurd worden. Betalingen ontvangen kost ook geld voor bedrijven, dus heel begrijpelijk dat ze naar goedkopere alternatieven zoeken. Maar als u het er niet mee eens bent, u hoeft geen lid te zijn van de ANWB. U bent geheel op vrijwillige basis lid, en bent daarmee akkoord met de werkwijze.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door piet987654 »

Of door middel van automatische incasso's alles in laten houden.. ik heb ook geen internetbankieren.
Wil een bedrijf niet anders?? jammer maar dan verliezen e mij als klant.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door mahadma »

"Als je niet aan internetbankieren doet,", ik ben benieuwd hoeveel, lees hoe weinig, mensen nog niet aan internet bankieren doen in 2018.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door witte angora »

mahadma schreef:"Als je niet aan internetbankieren doet,", ik ben benieuwd hoeveel, lees hoe weinig, mensen nog niet aan internet bankieren doen in 2018.
Die zijn er genoeg. Ik kan er in mijn familie minstens drie aanwijzen: mijn vader, een van mijn broers, en een tante. En ik vermoed zo dat een oom en tante van moeders kant (beiden 87 en 86) dat ook niet doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door mahadma »

"Die zijn er genoeg. Ik kan er in mijn familie minstens drie aanwijzen: mijn vader, een van mijn broers, en een tante. En ik vermoed zo dat een oom en tante van moeders kant (beiden 87 en 86) dat ook niet doen".

Met alle respect, is dit maatgevend voor geheel nl? Dàt vraag ik mij af.

CBS: 86% Nederlanders doet aan internetbankieren
woensdag 11 maart 2015, 10:43 door Redactie, 0 reacties
Maar liefst 86% van de Nederlanders doet aan internetbankieren en 90% is dagelijks online, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2005 deed nog slechts 58% zijn bankzaken via internet en was nog 68% van de bevolking elke dag op internet. Vooral ouderen hebben een inhaalslag gemaakt.
Ruim driekwart van de internetgebruikers van 65 tot 75 jaar gebruikte in 2014 dagelijks internet, terwijl dit in 2005 43 procent was. Vooral het gebruik van een zoekmachine, het versturen van e-mails met bijlagen en het bellen via internet is in recente jaren onder ouderen toegenomen. Van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar zat in 2005 al driekwart iedere dag op internet. Vooral het gebruik van mobiel internet is toegenomen. Internetbankieren is nog altijd de populairste online activiteit.
Mobiele apparaten
Een andere ontwikkeling is dat mobiele apparaten de pc verdringen. In 2005 gingen mensen vooral via de pc of desktop online; vorig jaar vooral met de laptop en smartphone. Het aandeel huishoudens dat online ging via de laptop bleef de laatste jaren stabiel op ongeveer 80 procent. Ook internet op de tablet en in mindere mate de digitale of smart-tv zijn in opkomst.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door witte angora »

Je verhaal is bijna drie jaar oud, mahadma... Maar wel mooi dat je laat zien dat drie jaar geleden 14% van de bevolking nog niet aan internetbankieren deed en dat daarmee mijn reactie zo vreemd nog niet is. Grappig ook dat je je eigen vraag beantwoord.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:
mahadma schreef:"Als je niet aan internetbankieren doet,", ik ben benieuwd hoeveel, lees hoe weinig, mensen nog niet aan internet bankieren doen in 2018.
Die zijn er genoeg. Ik kan er in mijn familie minstens drie aanwijzen: mijn vader, een van mijn broers, en een tante. En ik vermoed zo dat een oom en tante van moeders kant (beiden 87 en 86) dat ook niet doen.
Op basis van anekdotisch bewijs gaat geen bedrijf zijn business runnen natuurlijk.... Bedrijven die geen acceptgiro's meer gebruiken hebben ongetwijfeld een risico analyse gedaan over de impact op de omzet en marge. EN daar uit zal ongetwijfeld gebleken zijn dat het handjevol mensen dat niet meer meedoet niet opweegt tegen de hoge kosten van papieren transacties.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door mahadma »

Onderzoek: Nederland loopt voorop in gebruik van internetbankieren in Europa
Nederlanders maken ten opzichte van andere Europese landen het meest gebruik van internetbankieren. Uit een onderzoek blijkt dat 83 procent van de Nederlanders via internet zijn bankzaken doet.

Dit is gedateerd feb 2017.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
witte angora schreef:
mahadma schreef:"Als je niet aan internetbankieren doet,", ik ben benieuwd hoeveel, lees hoe weinig, mensen nog niet aan internet bankieren doen in 2018.
Die zijn er genoeg. Ik kan er in mijn familie minstens drie aanwijzen: mijn vader, een van mijn broers, en een tante. En ik vermoed zo dat een oom en tante van moeders kant (beiden 87 en 86) dat ook niet doen.
Op basis van anekdotisch bewijs gaat geen bedrijf zijn business runnen natuurlijk.... Bedrijven die geen acceptgiro's meer gebruiken hebben ongetwijfeld een risico analyse gedaan over de impact op de omzet en marge. EN daar uit zal ongetwijfeld gebleken zijn dat het handjevol mensen dat niet meer meedoet niet opweegt tegen de hoge kosten van papieren transacties.
Dat zal ongetwijfeld. Maar ik voer geen anekdotisch bewijs aan; ik geef alleen aan dat er toch een flinke groep moet zijn die niet aan internetbankieren doet. Meer als dat is het niet, en meer als dat moet je er ook niet van maken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door mahadma »

Laten we het dan zo stellen, er zijn veel bedrijven die voor het versturen van een acceptgiro een bedrag vaak van minstens € 2,50 per keer berekenen, soms wel meer. Er zijn zelfs bedrijven die alleen maar machtigingen accepteren, denk even aan je tel abo's en vele energieboeren. Het kan soms gratis met een email acceptgiro, vaak nog gekoppeld aan een ideal betaling.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Acceptgiro officieel niet afgeschaft maar door bedrijven wel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bedrijven zijn niet verplicht betalen per acceptgiro aan te bieden. Er worden door de ANWB genoeg andere opties aangeboden o.a. ook automatische incasso, hoef je niet naar de winkel.

Gesloten