LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronden bij Albert Heijn

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

Had haast vanmorgen en wilde even bij Albert Heijn een pak muesli kopen. Ik legde alvast 59 cent (gepast dus) neer. De cassiere zei: dat is 60 cent. De kassa zei: 59 cent. Ik kreeg natuurlijk het afrondverhaal over me heen, maar aangezien ik weg wilde zei ik: "de muesli kost 59 cent en hier liggen 59 centen. Meer krijgt u niet van me." Maar ik kreeg de muesli niet mee. Ik kom daar dan ook NOOIT meer terug. Ik vind dit zo ongehoord eigenlijk. Toevallig is dat filiaal - Neringpassage in Lelystad - vreselijk. Ongeïnteresseerd en onvriendelijk personeel. Je moet er altijd je kassabon nakijken, want te veel rekenen is normaal daar. Ik heb AH in Zaandam natuurlijk ingelicht. Niet dat ik ook maar iets verwacht van AH. Dit wilde ik even kwijt.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In principe heb je gelijk. Maar bereken eens hoeveel je die ergernis je nou heeft gekost.

En een standaard tegenvraag van mij:

Het pak Muesli kost nu 62 cent. De kassiere zegt: dat is dan 60 cent. Ben je dan net zo principieel, en legt er 62 cent neer?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De meesten zeuren alleen als het in het eigen voordeel is. De standaardvraag die bodejosm43 stelt is een goeie, als je principieel genoeg bent moet je dan ook 62 cent ipv 60 betalen.

eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door eliane »

en u had maar precies 59ct in u porto?
Tja u slaat de plank mis

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door kanovaarder »

En inderdaad Dibert29,

Er bestaan dit soort principiële mensen.
Ik ben daar één van!
Immers, waarom gepind wel het exacte bedrag en waarom niet contant?
Heb ik alleen groot geld dan zal ik die cent ook wel laten.
Maar heb ik die 59 cent dan is dit een knappe jongen of meid die mij zal verhinderen om met zo'n pak muesli die winkel te verlaten.
Zolang centen in Nederland nog niet zijn afgeschaft gelden deze nog steeds als een wettig betaalmiddel!

Opm: Bij de ALDI wordt overigens nog steeds met centen gewerkt en niemand heeft daar voor- of nadeel van.

Maar ja, een typische Dilbert29of ikbenik reactie.
Niet leuk, maar we moeten er maar mee leren leven.

Grootvader

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Fiore »

nou, ik ben het er ook niet mee eens
niet om die ene cent, en ik heb het zelf nog nooit gemerkt, maar als ik er zo over nadenk...

Als ze mij meer willen geven dan is dat hun keuze, maar de beslissing is niet aan hen of ik ook meer wil geven
stel dat ik morgen naar een winkel ga die ook nog gewoon centen gebruikt en dan uit mezelf zeg "ik doe niet aan centen dus ipv van 62 cent betaal ik u er 60".. denk dat dat ook niet geaccepteerd wordt, hoor..

die wedervraag van bodejos is dus naar mijn idee geheel overbodig
Laatst gewijzigd door Fiore op 27 feb 2007 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

Even voor de goede orde. Ik maak normaal geen problemen over dat afronden. Zoals ik al zei, ik had haast. In dit geval ging het om maar 1 product. Bovendien wilde ik wat kleingeld uit mijn portemonnee kwijt. Ik dacht de zaak te kunnen bespoedigen door het alvast gepast neer te leggen. Aangezien het pak muesli 59 cent kostte, zie ik niet in waarom ik uit eigen vrije wil meer geld neer zou leggen. Als het om meerdere boodschappen gaat ligt het toch iets anders, vind ik.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ikbenik heb hier nog niet gezien, dus waar je die vandaan haalt? Het is geen typisch antwoord van mij zoals je ziet zijn er meer mensen die hetzelfde antwoord geven.

Afronden is een geaccepteerd verschijnsel, het staat ook aangegeven bij de deur enzo. Als je er dan voor kiest om toch die winkel in te gaan, dan accepteer je de afronding en betaal je dus de afgeronde prijs als je contant betaald.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

Nou, ik heb het dus NIET geaccepteerd. En volgens mij geldt die afrondregeling niet voor 1 product. Hoe het ook zij, ik vind dit een zeer klant-onvriendelijke benadering van Albert Heijn. Door zo koppig vast te houden aan hun afrondregeling zijn ze mij als klant kwijt. Ik zou als zaak niet zo moeilijk doen en het pak gewoon meegeven. Waar het gaat nou eigenlijk om?

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik heb net een mail gestuurd naar de Nederlandsche Bank en gevraagd wie gelijk heeft. AH of ik. Zodra ik antwoord heb, laat ik het hier weten.

AlexVB
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 aug 2006 09:59

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door AlexVB »

Ik heb het ff gelezen betreffende die afronding..

Je mag het dus weigeren o mafgepast te betalen.. Zoals eerder gesteld is het niet wettig. Het zal ook niet zo'n vaart lopen om in alle landen waar de Euro als wettig betaalmiddel dienst doet de mensen zover te krijgen dat zij ook afronden...

In Duitsland, Belgie, Frankrijk, Spanje, Ierland, Griekenland, Italie, Portugal en de rest waar de Euro is wordt niet afgerond..

Je mag het dus weigeren om gepast te moeten betalen omdat dit niet geregeld is volgens de Europese wetgeving... Zijn er dan bedrijven zoals AH die jou weigeren het produkt mee te geven, laat je het toch daar.. Zij lopen omzet mis - ook al is het maar 59 cent....

puerto38
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2006 14:50

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door puerto38 »

Wat je ook doet AH slaat je altijd in de nek.
Ah is gewoon veel te duur.

Ga gewoon naar Aldi, die ronden niet af.
Een voorbeeld liter karmelk bij Aldi 35 eurocent.
Bij Ah, hun eigen merk al snel 53 cent, tel eens procentueel het prijsverschil uit.......

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Flipipo »

Valt me tegen van four-eyes, DNB zal AH gelijk geven, dit was ook de nieuwe wettige regel dat bedrijven/winkeliers mogen afronden... die regel betsaat alweer enige jaren(ik meen te herinneren zeker minimaal 2 jaar) Je kan zeggend ta het niet eerlijk is, maar ja inderdaad als het 62 cent was, kreeg je 2 cent terug :)

Liekie2
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2007 18:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Liekie2 »

Hoi four-eyes

Ik zit zelf achter de kassa en maak dit ook regelmatig mee. Als een klant echt hoog opspeelt accepteer ik de 59 cent. Tegen de regels van het bedrijf waar ik voor werk in. Heb ik dus iedere keer dezelfde klant aan de kassa, en als ik er niet achter zit is het "zij doet het altijd". Laatst was het afgerond naar onderenbij die mevr toen heb ik dus 2 cent bijgevraagd. Zij principieel, dan ik ook. Vanaf dat moment heeft ze niet moelijk meer gedaan. Dat kan dus ook.

Let wel. de mensen op de winkelvloer hebben dit niet besloten maar het hoofdkantoor. Laat ons dus aub in onze waarde.

Groet Liekie2

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nou, ik heb het dus NIET geaccepteerd. En volgens mij geldt die afrondregeling niet voor 1 product.
Dat heb je weldegelijk.

Wanneer aan de ingang van een supermarkt staat dat in die winkel contante bedragen worden afgerond, dan accepteer je die regel. Ook al loop je er straal voorbij, door verder te lopen word je namelijk geacht die regel te hebben geaccepteerd.

De afrondregeling geldt voor het totaalbedrag, en als je maar 1 product hebt, dan is de prijs van dat ene product je totaalbedrag.

Bovendien: nogmaals enige uitleg over de term ''wettig betaalmiddel'':

Mensen gaan er ten onrechte vanuit, dat deze term betekent dat de winkelier dit moet accepteren. Toegegeven, het is in zijn eigen belang om dat wel te doen, maar er bestaat geen wettige acceptatieplicht.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

M'n boerenverstand zegt me dat het niet deugt wat AH deed vanmorgen. Ik wilde gewoon betalen wat het product kost. Maar als AH daar niet mee accoord gaat en meer wil, dan moeten zij dat weten, maar dan zien ze me niet meer terug. Nogmaals, ik vond het zeer klantonvriendelijk wat er gebeurde. Ze letten heel duidelijk nog op de kleintjes. Ha ha ha.
Dit gedoe heeft me trouwens wel aan het denken gezet.
1) ga ik dus niet meer naar AH
2) ik pinde nooit voor betalingen onder de 10 euro, ga ik nu wel doen.
Dit gaat dus duurder uitpakken voor de winkels.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

en dan kost hetzelfde pak muesli van 59 cent je ineens 69 cent.

Goed bezig.........

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door roland48 »

2) ik pinde nooit voor betalingen onder de 10 euro, ga ik nu wel doen.
Dit gaat dus duurder uitpakken voor de winkels.
Wat denkt u dat wisselgeld de winkels kost? Per transactie verschilt pinnen en contant niet zo veel.

Maar goed, zeuren om een cent... die je zelfs bij de volgende afronding weer terugkrijgt...

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

Het gaat natuurlijk niet om die cent. Wat kan mij die cent nou schelen? Het gaat mij om de houding van AH, die mij de tent uitstuurt zonder mijn boodschap. Het schijnt trouwens dat toen die afrondregeling werd getroffen er een afspraak gemaakt is tussen de Consumentenbond en de winkeliers die er aan mee deden dat er niet moeilijk gedaan zou worden als klanten gepast wilden betalen. AH trekt zich hier dus niets van aan.
Joh, laat verder maar zitten. Ik ga gewoon niet meer naar AH. Verder ga ik zo veel mogelijk pinnen. Vraag wel eerst of het me geld kost, want anders doe ik het natuurlijk niet.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

En weer iemand erbij die moeilijk gaat doen over 1 cent. Wat heb je daaraan? Het levert je meer stress op als wat anders en uiteindelijk zal je toch moeten betalen.

Gesloten