LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Grietje5656
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2016 15:48

Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Grietje5656 »

Vandaag deed ik de gebruikelijke boodschappen voor mijn moeder in een supermarkt. Ik vond het eigenlijk nooit een probleem dat de centen werden afgerond. Maar nu betwijfel ik of dit wel een legale actie is.
Er stond een oudere man aan de kassa en moest 2 haringen met uitjes af rekenen, € 1,69 zijn de kosten. Deze meneer had het geld afgepast in zijn handen en gaf het de dame aan de kassa. Ze telt het na en zegt: "ik krijg nog € 00,1 van u meneer, wij ronden de bedragen af".
Ik was verbaasd! Het manneke pakte zijn portemonnee en gaf het gevraagde centje.
Ik reageerde naar de dame achter de kassa: "Ik denk dat deze meneer gepast betaald?" Ja, zegt ze maar we moeten het afronden.....
De meneer reageerde maar het kost 1,69, en ik geef het u gepast.
Nee hoor, het centje moest erbij komen!
Ik reageerde dat als ik pin wordt het niet afgerond en betaal voor dát wat ik koop!
Dame: "Ja, jammer dan, ik kan er ook niets aan doen. Opdracht van de chef"!

Mijn vraag is: Is dit legaal?

Oké, het gaat maar om 1 of 2 centen, maar als ik het tekort kom in de winkel krijg ik het product niet mee!

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Spacestar »

Zet dan de prijs op 1,70.
Dit is volksverlakkerij ten top....
Als zo'n haring nou 1,67 had gekost had hij dus 2 centen teruggekregen. :>)

Grietje5656
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2016 15:48

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Grietje5656 »

yep? Ik denk het niet, dan had hij gewoon, afgepast € 1,67 betaald!

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als zo'n haring nou 1,67 had gekost had hij dus 2 centen teruggekregen. :>)

Nee , had hij ook 1,70 betaald. Afronden is ,1,64 wordt 1,60 // 1,66 wordt 1,70

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Interessante situatie :D

Afronden tot op 5 Eurocenten is gebruikelijk sinds 2004.

Zie artikel van de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2004/60923

Een winkel hoeft geen centen terug te geven na afronding. Echter: Als je het exacte kontante bedrag in je portemonnee hebt, zou de winkel dat wel moeten accepteren. Zo is dat destijds afgesproken. De 1 en 2 Eurocent-munten zijn nog steeds wettig betaalmiddel. En prijsafspraak is prijsafspraak.

Wellicht ten overvloede: Pin betalingen mogen niet afgerond worden.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door JvandeW »

Afronden mag zeker, alleen niet op de manier zoals hier beschreven.

Afronden kan wanneer de winkelier geen muntstukken van bijvoorbeeld € 0,01 en € 0,02 accepteert en teruggeeft in wisselgeld. De winkelier moet dit echter wel vooraf duidelijk hebben gemaakt met bijvoorbeeld een sticker op de deur.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Maar wel muntstukken van € 0,01 en € 0,02 accepteren, deze muntstukken niet in wisselgeld teruggeven en vervolgens ook nog afronden mag niet. Afronden kan dus alleen als je bepaalde muntstukken niet accepteert.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door JvandeW »

gosewijn schreef:Als zo'n haring nou 1,67 had gekost had hij dus 2 centen teruggekregen. :>)

Nee , had hij ook 1,70 betaald. Afronden is ,1,64 wordt 1,60 // 1,66 wordt 1,70
Dat is slechts het geval wanneer de winkelier afrondt op € 0,10. Het is hier niet duidelijk waar op afgerond wordt, al is aannemelijk dat het om € 0,05 zou gaan. Ik ben nog geen winkel tegen gekomen waar afronding op € 0,10 plaats vindt, terwijl er velen zijn die afronden op € 0,05.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door mahadma »

Sinds 2004 wordt er afgerond op x7, x6 en x5 = x5 naar beneden dus, x8, x9 en x0 = x0 naar boven dus. Dit heeft die meneer (de toevoeging oudere is niet nodig) al heel veel malen eerder meegemaakt in 13 jaar tijd. In grensgebieden met o.a. België wordt door de o.a. de Aldi nog wel met 1 en 2 centjes gerekend en als wisselgeld gebruikt. Om de vraag te beantwoorden: Afronden op centen, mag dat? Ja, dat is legaal (Ja dat mag). En als u niet wilt dat er afgerond wordt, dan moet u 100% van uw aankopen pinnen.
Laatst gewijzigd door mahadma op 11 nov 2017 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door JvandeW »

mahadma schreef:Om de vraag te beantwoorden: Afronden op centen, mag dat? Ja dat mag.
Dat was de vraag echter niet..
mahadma schreef:Om de vraag te beantwoorden: Afronden op centen, mag dat? Ja, dat is legaal (Ja dat mag).
Ook na aanpassing is dat niet de vraag..

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik had de haringen met uitjes gelijk teruggegeven en was weggelopen !
Wat een complete onzin is dit, als je gepast betaald is het openstaande bedrag gewoon voldaan. Daar hoeft geen opslag bovenop !

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Ik vind afronden niets, dus wil gewoon gepast betalen
Als u in een winkel bent die via een sticker heeft aangekondigd dat er wordt afgerond, zal u bij de kassa te horen krijgen dat uw totaalbedrag naar boven of beneden wordt afgerond op 5 eurocent als u contact wil betalen. Als u er vervolgens op staat gepast te betalen en u heeft het exacte bedrag ook in uw portemonnee, dan zal de winkelier hier geen halszaak van maken. Dat hebben winkelorganisaties en de Consumentenbond met elkaar afgesproken.”

Bron Consumentenbond.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Afrondingsregels gelden per 5 cent niet per 10 cent.

Lees het nog eens . waar rond ik af met 10 ct

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door JvandeW »

Hypo63 schreef:
gosewijn schreef:Als zo'n haring nou 1,67 had gekost had hij dus 2 centen teruggekregen. :>)

Nee , had hij ook 1,70 betaald. Afronden is ,1,64 wordt 1,60 // 1,66 wordt 1,70
Uw redenering klopt niet.

1,61 en 1,62 wordt afgerond op 1,60
1,63 en 1,64 wordt afgerond op 1,65
1,66 en 1,67 wordt afgerond op 1,65.

Afrondingsregels gelden per 5 cent niet per 10 cent.
Ligt er maar net aan waar op afgerond wordt. Een winkelier mag ook € 0,05 weigeren en daarmee afronden op € 0,10 - zolang dit maar aangegeven staat. Het is alleen niet gebruikelijk, waardoor al snel aangenomen wordt dat afronden op € 0,05 de norm is.
gosewijn schreef:Afrondingsregels gelden per 5 cent niet per 10 cent.

Lees het nog eens . waar rond ik af met 10 ct
Dat doe je inderdaad niet. Echter wordt dat ook niet gesteld.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Even de links nagekeken ,jullie hebben gelijk . Ik heb altijd geleerd ,in de gulden tijdperk, dat er zo afgerond mocht worden. Zelf heb ik altijd om deze problemen te voorkomen alles naar beneden afgerond .

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook in het gulden tijdperk werd op dezelfde manier afgerond als nu. Dus 3, 4, 6 en 7 naar 5. 1 en 2, 8 en 9 naar 0.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Spacestar »

gosewijn schreef:Even de links nagekeken ,jullie hebben gelijk .
Even voor mijn gemoedsrust, fijn dit te lezen. Heb nl. sinds 1980 een winkel.
Ben blij dat ik geen fouten heb gemaakt met geld wisselen.... ;>)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een slimme winkelier geeft zijn/haar klanten de vrijheid met afronden of gepast betalen met centen. Lullig om een klant op leeftijd die zo attent is het totaalbedrag precies gepast te geven zo te behandelen. Klanten hebben en houden is een vak apart dat niet elke winkelier verstaat.

Legaal of niet, dom en onwellevend is het in elk geval.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door mahadma »

Lullig om een klant op leeftijd die zo attent is het totaalbedrag precies gepast te geven zo te behandelen.

Waarom deze groep wel en "alle andere klanten" niet?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brahms schreef:Ik had de haringen met uitjes gelijk teruggegeven en was weggelopen !
Wat een complete onzin is dit, als je gepast betaald is het openstaande bedrag gewoon voldaan. Daar hoeft geen opslag bovenop !
Ik ben prima instaat om met de producten de winkel uit te lopen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Afronden op centen bij winkels: mag dat?

Ongelezen bericht door newmikey »

Grietje5656 schreef:€ 1,69 zijn de kosten. Deze meneer had het geld afgepast in zijn handen en gaf het de dame aan de kassa. Ze telt het na en zegt: "ik krijg nog € 00,1 van u meneer, wij ronden de bedragen af".
Ik was verbaasd! Het manneke pakte zijn portemonnee en gaf het gevraagde centje.
Misschien een domme vraag maar hoe kan dit? Ik heb al in géén jaren 1- en 2-cent muntjes in omloop gezien. De enige manier on €1.69 gepast te betalen is met die muntjes...

Gesloten