LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Afronden

Ongelezen bericht door FerryG »

Als je in een winkel een artikel ziet dat bijvoorbeeld 2,99 kost, waarom kost het dat juist zoveel? Omdat het nog net geen 3,00 waard is? Welnee!!!
De enige reden is, dat het goedkoper klinkt dan het is.

Dat is natuurlijk op geen enkele manier strafbaar of zo, maar...

Toen de euro kwam, dacht ik: eindelijk is dat afronden voorbij; nu betaal je weer echt wat je koopt, en ben je niet altijd in het nadeel als je maar één ding koopt (tel al die centen maar eens op jaarbasis op, en je schrikt van het bedrag dat ze belastingvrij binnenhalen).

Als een winkelier de klant op deze manier wilde bedotten, kostte hem dat elke keer een cent. En nu willen ze die cent dus niet meer inleveren, of om het anders te zeggen: ze pakken de voordelen van beide aspecten.

Ik vind dat als een winkelier wil afronden, dat hij dat dan aan de bron moet doen, dus alle prijzen op 5 of 0 laten eindigen. De HEMA doet dat al. Elke winkelier zal proberen om je wijs te maken dat de prijzen dan een beetje stijgen. Wel, geloof dat maar niet, want als een winkelier de prijzen mag laten stijgen, dan doet hij dat ook!
De waarheid is, dat alle prijzen die op 99 eindigen, verlaagd zouden worden naar 95, omdat anders het psychologische effect verloren gaat. Het bewijs zie je in de HEMA: zoveel prijzen als elders op 99 eindigen, zoveel eindigen bij de HEMA op 95.

Alleen de Aldi onttrekt zich aan deze legale zwendel, en ik koop dan ook alleen elders als het niet anders kan.

----

Maar weet je wat de ellende is? Als de euro al in -laten we zeggen- 1981 was ingevoerd, dan had ik veel bijval gekregen. Nu zit ik te praten tegen een hele generatie die met het afronden is opgegroeid, en die dus denkt dat dat normaal is.
Als het normaal was, zouden ze het in alle landen zo doen!

En wat is er nou toch tegen de munten van 1 en 2 cent??? 2 cent is bijna een stuiver van vroeger, en daar had toch ook niemand bezwaar tegen? 8 verschillende munten is toch niet teveel? Voordat de euro er was, hadden ze in Duitsland al 8 verschillende munten: 1, 2, 5, 10 en 50 Pfennig en 1, 2 en 5 Mark. Die hadden toen geen probleem met de Pfennig, en nu niet met de cent.
En dan België: die hadden vroeger maar 4 verschillende munten: 1, 5, 20 en 50 frank. Zij zouden meer reden hebben om 8 munten teveel te vinden, maar nee hoor: zij gebruiken ze allemaal; zij ronden niet af!!!

Dus waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Afronden

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Afronden klopt niet, vroeger waren er wel losse centen die na verloop van tijd ineens verdwenen waren en toen was het wel terecht dat er afgerond ging worden maar nu met het hele gestel vindt ik het grote onzin worden...

we moeten gewoon massaal gaan pinnen :) eindigd het aantal centen van het bedrag niet op 0 of 5 dan pinnen :) en anders gewoon afrekenen :P

trouwens... ik zit net te denken... sommige prijzen worden ook naar beneden afgerond.... affin gewoon betalen wat je moet betalen en of je daar nu voordeel of nadeel bij hebt das jammer dan...maar dan heb je het ook igg niet half gejat of half teveel betaald :)

ik koop iets en dat kost 3,98 en dan wil ik er ook 3,98 voor betalen en kost het 3,01 dan wil ik er ook 3,01 voor betalen en niet 3,00... gezeur met dat afronden.. je zou er boodschappen op gaan doen... zo van.. nog ff dat potje smeerkaas erbij dan is het precies 10,00..... :roll: kom op zeg... doe jezelf een lol

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Afronden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Afronden heb ik altijd al belachelijk gevonden. zowel in het gulden tijdperk als in het euro tijdperk. We hebben die centen gekregen om mee te betalen, gebruik ze dan ook. Ik weiger dan ook pertinent 4 euro te betalen als iets 3,99 kost.

Ik vind het inderdaad een vorm van diefstal en het gezeur over minder handelingen bij de kassa lijkt me ook een onzinnig verhaal.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Afronden

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik weiger dan ook pertinent 4 euro te betalen als iets 3,99 kost.
Dat mag, dan moet je niet in winkels kopen waar ze afronden als regel hebben.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Afronden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zelfs daar weiger ik het en tot op heden is me dat gelukt.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Afronden

Ongelezen bericht door FerryG »

Dilbert zegt feitelijk hetzelfde als ik: ik koop alleen in winkels waar ze op de foute manier afronden, als het echt niet anders kan.
En zelfs dan nog: als ik maagtabletten bij het Kruidvat haal, haal ik meteen 5 pakjes, als je begrijpt wat ik bedoel...

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Afronden

Ongelezen bericht door NAK »

Dat mag, dan moet je niet in winkels kopen waar ze afronden als regel hebben.
Of gewoon met je pinpas betalen.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Afronden

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Je bent als consument niet verplicht om mee te doen met dit afronden.

Het is nl. door de Nederlandswe winkeliers in het leven geroepen omdat er bij het inwisselen van munten kosten verbonden zijn. En als jij een rolletje van 1centen inlevert bij de bank zijn daar de kosten ± 1,50 afhankelijk van de bank.En zo'n rolletje heeft maar een waarde van 50 cent of 1 Euro...

Winkeliers moeten helaas per rolletje aan kosten betalen ipv per transactie... Dus het is begrijpelijk dat ze deze voor hun "dure" munten liever niet willen...

Ik vind wel dat je dan wel consequent dient te zijn met je betaalgedrag.

Wordt er in jou voordeel afgerond, moet je dan ook zo eerlijk zijn en het originele bedrag betalen... Helaas zijn veel mensen dit niet meer...

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Afronden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik wel, ik betaal exact wat er op de display staat

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Afronden

Ongelezen bericht door SJZ »

Zelfs daar weiger ik het en tot op heden is me dat gelukt.
Da's flauw, door bij een winkel te kopen waar ze afronden ben JIJ ZELF akkoord gegaan met de voorwaarden. Pas aan de kassa gaan zeuren is geen stijl.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Afronden

Ongelezen bericht door bot321 »

Principe of niet als je over een paar eurocenten
valt is het wel erg gesteld met je.
Voor mij is het misschien twee cent maar
voor een winkelier kan het om tientallen
euro's gaan.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Afronden

Ongelezen bericht door G7 »

Nou luitjes, Dilbert is back in town en dat is weer te merken en te zien. Welkom terug! :wink: Bruin zeker? 8) :D

Ik was laatst in Spanje en moest afrekenen bij een supermarkt en daar werken ze allemaal nog met de 1 en 2 eurocenten. Doordat ik dat hier niet meer gewend was, liet ik ze die centen steeds houden. Wat moet ik ermee? Lig ik echt niet wakker van hoor!

Maarja, dat moet ieder toch maar voor zich zelf uitmaken. Ik doe er hier, in ieder geval niet moeilijk over.

Sergant
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2006 16:20

Re: Afronden

Ongelezen bericht door Sergant »

Betaal gewoon met je pas.
Laatst gewijzigd door Sergant op 05 sep 2006 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Afronden

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ja gelukkig is Dilbert weer terug. Kunnen we ons weer vermaken over dat gezeik van hem. Jij was tenslotte toch de persoon die anderen afkraakte i.v.m. de komst van de euro. Nu zelf moeilijk doen over een of twee eurocenten? Is de vakantie soms duurder uitgepakt als begroot.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Afronden

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou mensen laat dilbert ff bijkomen ja.
Het is voor ons toch ook moeilijk om de
draad weer op te pakken na de vakantie. :wink:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb eens een leuk rekensommetje gemaakt.

Stel, je gaat twee keer per week winkelen in een supermarkt, en je betaalt contant. Voor het gemak ga je dan 100 keer per jaar winkelen.

Je moet iedere keer 2 eurocent bijpassen omdat je net iedere keer de pech hebt dat je bestede bedrag op 8 of op 3 eindigt.

Dan heb je op jaarbasis 2 euro verloren.

Gesteld dat er 100 klanten per dag in een supermarkt komen, die allemaal hetzelfde overkomt, dat is voor de supermarkt 2 euro per dag winst. Een supermarkt is in een jaar met 365 dagen 310 dagen open. Dat zou theoretisch betekenen dat de supermarkt 620 euro ten onrechte binnen krijgt.

Dit is slechts een theoretisch geval. In de praktijk zal het even vaak voorkomen dat de supermarkt die 2 cent aan de klant laat, en dus ongeveer op nul euro uitkomen.

Ik heb een vraag aan Dilbert, die ik in een ander tropic ook in het algemeen heb gesteld.

Jij staat aan de kassa, en het bedrag van 16,02 euro wordt door de kassamedewerker afgerond op 16 euro, sta jij er dan ook op om die 2 cent bij te betalen, of ben je dan zo principieel niet?

Wanneer je je boodschappenlijstje af moet stemmen op die 2 of 7 cent, dan verslijt je overigens meer aan je schoenzolen, dan dat die bespaarde 2 cent per winkelbeurt je oplevert.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Afronden

Ongelezen bericht door FerryG »

Ten eerste ga je bij het inkopen doen naar verschillende winkels, en elke keer dat je maar één ding koopt, ben je in het nadeel.

Ten tweede moet je niet voor jou op jaarbasis kijken, maar voor de winkelier; die haalt goud binnen.

Ten derde willen ze wel afronden, maar niet de consequenties ervan dragen: als ze op de normale manier (dus aan de bron) zouden afronden, zouden veel prijzen zakken van ...,99 naar ...,95.
Ik heb eens een willekeurige bon gepakt, en op de normale manier afgerond zou ik 50 cent goedkoper uit zijn, hetgeen in dit geval bijna 5% was. 5% prijsverlaging... zie je het al voor je? En dat boren de winkeliers ons door de neus door op de foute manier af te ronden.

Althans: behalve de HEMA en de Aldi dus, en ook hier en daar een plaatselijk winkeltje.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Afronden

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 04 Sep 2006 19:43 door FerryG


--------------------------------------------------------------------------
Ik heb eens een willekeurige bon gepakt, en op de normale manier afgerond zou ik 50 cent goedkoper uit zijn, hetgeen in dit geval bijna 5% was. 5% prijsverlaging... zie je het al voor je? En dat boren de winkeliers ons door de neus door op de foute manier af te ronden.
-------------------------------------------------------------------------------

Dit klopt natuurlijk voor geen meter.Op een normale bon kan de
afronding nooit zo veel zijn.Alle bedragen worden gewoon opgeteld
en dan pas afgerond.Dus meer als vier cent kan het nooit zijn.
Het is net wat bodejosm43 zegt je praat over een paar euro per jaar.
Postcodeloterij opzeggen heb je nog winst ook 8)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ferry: heb ik ergens gezegd dat je die boodschappen bij dezelfde winkelier moest aanschaffen? Dat staat nergens. Ik heb het echter voor het rekenvoorbeeld aangenomen.

Het probleem is: mensen rekenen heel erg eenzijdig. Ze kijken alleen waar ze nadeel ondervinden, en de keren dat ze die 2 cent te weinig betalen, worden voor het gemak vergeten. Het is maar wat je jezelf graag wil wijsmaken.

Wanneer je eerlijk bent is op deze manier het maximale verlies op jaarbasis 2 euro. Inderdaad, wanneer je per winkelbeurt kijkt, is het verlies echt te verwaarlozen.

Afronden gebeurt pas aan de kassa. Wanneer jij 1 fles frisdrank koopt van 99 cent, betaal je 1 euro. Wanneer degene na jou er 3 koopt, betaalt die persoon 2,95. Niet de winkelier gaat met de ''winst'' strijken, maar de andere klant.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Afronden

Ongelezen bericht door FerryG »

Nee, ik tel echt wel alles.
En ja: als je bij elk bedrag dat op 99 eindigt, 4 cent aftrekt van het totaal, en je telt 1 cent op als het bedrag op een 9 eindigt maar niet 99, dan kom je lager uit aan het eind. Op die bon (Action) stonden bijna alleen maar bedragen die op 99 eindigden.

Dus als ze inderdaad bij de bron zouden afronden, was ik véél goedkoper uit geweest.

En ik zeg nogmaals: bij de bron afronden is de enige fatsoenlijke manier van afronden. In Finland doen ze dat zo, en in Nederland alleen de HEMA.

Maar wat ik al eerder zei: de meeste Nederlanders zijn met het afronden opgegroeid, en ze zijn niet meer in staat om normaal te denken bij het inkopen. Het bewijs is zojuist door Bodejosm en Bot geleverd.

AANVULLING: alleen die 5% was minder; ik had uit het hoofd gerekend en ergens verkeerd "onthouden". Maar het verschil was wel de moeite waard.

Gesloten