LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alimentatie en draagkracht

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Hallo

ik heb een vraag,ik ben een gescheiden vader van 2 kinderen.
i
K HEB GEEN DRAAGKRACHT ,volgens de berekeningen, en moet 240 € pm betalen voor de kinderalimentatie.
Mijn ex vrouw was hoofdkostwinnaar in onze relatie.Haar draagkracht is 609€.
Ik moet elke maand geld toeleggen,heb schulden(advocaatskosten) wat ik moet aflossen,en ik leef zo zuinig en karig,en toch red ik het niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zie geen er geen uitweg in.

japiejapie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:57

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door japiejapie »

240 euro pm voor je kinderen is natuurlijk peanuts.
Je begint zelf al met je probleem, ik denk dat je daar ook de oplossing moet zoeken.
Als je vrouw de hoofdkostwinnaar was met 609, wat deed je zelf dan? 1 dag vakkenvullen bij de spar om tijd te doden?

Ik zou maar een afspraak met je ex maken om de advocaten een beetje minder te laten werken.......

Bovendien is je ex blijkbaar niet uit huis gegaan voor een andere kerel, als je dan zo weinig werkt had je dr toch in ieder gaval goed kunnen verzorgen zodat ze niet bij je wegging :lol:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door eeliane »

Maar u moet toch gewoon bijdragen in het onderhoud voor uw kinderen, kleding en voedsel en school, lijkt me logisch zijn ook uw kinderen dat houdt niet op bij de scheiding, u blijft verantwoordelijk voor hun welzijn dus dat betekent een andere verdienste gaan zoeken, en niet zielig gaan melden dat u opeens geen geld heeft, dat zal wel maar dat betekent dat u er nu iets aan moet doen.

Toolboy

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Toolboy »

Volgens mij als je geen draagkracht hebt hoef je niets aan alimentatie te betalen.
Groet T

Jojopa
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2008 22:14

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Jojopa »

Allereerst wil ik even zeggen dat (ver)oordelen (zoals japiejapie) niet erg gepast is. Je bent niet op de hoogte van de achtergrond en gaat zelf maar wat verzinnen.

Ook al heb je geen draagkracht, er wordt ook gekeken naar verdiencapaciteit. Je kunt niet zondermeer zeggen: ik heb niks dus kan niks betalen. Je hebt zorgplicht voor je kinderen, en zolang je niet volledig afgekeurd bent kun je geld verdienen. Er wordt o.a. gekeken naar je opleiding, ervaring, verdiensten uit het verleden. Hieruit wordt bepaalt hoeveel je zou kunnen verdienen. Het is aan jou hoe je dat doet.

Wat betreft de advocaat kosten: Als je geen inkomen en/of vermogen hebt, kun je een tegemoetkoming krijgen. Je advocaat zou je hierin moeten adviseren. Ook kun je hulp vragen voor het treffen van betalingsregelingen voor je schulden.

Succes!

Toolboy

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Toolboy »

jojopa.
Ben ik het niet helemaal mee eens .Op het moment van tekenen van het convenant waar alles in beschreven is, en er is geen draagkracht hoeft er geen alimentatie betaald te worden.Zorgplicht als ouder heb je ten alle tijden met of zonder draagkracht

Jojopa
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2008 22:14

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Jojopa »

Toolboy,

Verwijs ik naar mijn opmerking dat we niet op de hoogte zijn van de achtergrond. Staat in de convenant dat er geen draagkracht is, of is het gebrek aan draagkracht bijvoorbeeld later ontstaan?
Waarom dient hij anders 240 Euro te betalen, dit is toch door de rechter bepaalt op basis van de toen bekende feiten?

(als na het tekenen van de convenant wijzigingen in de situatie ontstaan, kan altijd een herziening gevraagd worden aan de rechter)

anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Ik wil even het volgende toelichten,ik heb een baan waarbij ik vaak meer dan 40 uur per week werk,dus ik zit niet thuis en ben niet lui.

Ik vroeg gewoon of iemand ook iets van dit gebeuren afweet,zodat ik tot een oplossing kan komen.
Ik moet me echt krom werken en nog kan ik niet alles betalen.
Voor de advocaatskostenvermindering of een toeslag kwam ik niet in voor in aanmerking omdat ik nét boven het bedrag verdien.
Ik val net overal buiten de boot waardoor ik enorm in de knel kom.

Mijn ex kan wel dure dingen kopen voor mijn kinderen,ik kan ze niet meer geven als mijn liefde.Ik kan niet met ze op vakantie,mijn ex gaat 3 x per jaar met hun.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om zielig te doen,ik weet me gewoon geen raad met dit alles.
Zou het fijn vinden om niet veroordeeld te worden.
En mensen,bedankt voor jullie tips!

M.vr.gr.anoniem

Toolboy

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik begrijp u heel goed.Was het co ouderschap geweest zou het heel anders zijn.
Maar liefde naar de kids toe heeft ook z`n waarde en dat zal de toekomst uitwijzen.
Groeten en veel sterkte T

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Kwani »

Er is volgens mij een verschil tussen draagkracht en kinderalimentatie.

Als de kinderen volledig bij uw ex-vrouw wonen is het logisch dat u uw steentje bijdraagt. Hierdoor kunt u wel trouwens een aftrekpost opvoeren in uw belastingaangifte (vooropgesteld dat uw ex de kinderbijslag ontvangt).

Alimentatie voor uw exvrouw wordt berekend naar draagkracht. In uw geval lijkt het me niet dat u daarvoor hoeft te betalen.

Eerlijk gezegd is het complete plaatje me niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat u zwaar zit, 240 Euro voor twee kinderen is echt niet te veel. Uw ex zal meer kosten kwijt zijn

anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Ik heb destijds co ouderschap aangevraagd,maar mijn ex wou dat niet n vezette zich hevig.
Ik vraag me af of iemand mij kan vertellen wat draagkracht nu precies inhoudt?

Mijn ex heeft met kinderbijslag,kinderkorting etc een loon van + 2300€,
ik heb nergens recht op,heb net 1500 € in de maand,en als ik de vaste lasten etc betaald heb moet ik van 100 euro leven in de maand,daar moet ik van eten ,kleding kopen en dingen met mijn kinderen doen.
Ik heb voor ander werk wat ik aan het zoeken ben een auto nodig en zelfs een oude auto kan ik niet eens kopen,want ik kom niet toe aan de schulden af te lossen.....
Mijn ex heeft het huis kunnen kopen,rijdt een royale auto etc.
ze zeggen altijd dat de vrouw het slachtoffer is...
in het balang van de kinderen heb ik haar alle spullen laten houden,en de waarde van het huis extra laag laten schatten,zodat mijn kinderen in hun veilige omgeving konden blijven...

Ik wil absoluut niet zielig overkomen,ik ben gewoon benieuwd of er daadwerkelijk ook mensen zijn in soortgelijke situaties als mij....

Toolboy

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Toolboy »

Welcome to Holland.

Edoch als u de situatie wil bespreken pm dan maar.
Alhier nagenoeg in het zelfde schuitje.
Groet T

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door eeliane »

Helaas dat ' in het belang van de kinderen en zij mocht alles houden" gaat u nu opbreken...
heel vervelend en hoop dat u toch een oplossing vindt in de toekomst.

anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Hallo toolboy

helaas lukt het me niet om u pm te mailen,wegens technische problemen...
ik begrijp dat u in dezelfde situatie zit....
Hoe gaat u ermee om?
Ik hoop dat mijn technische problemen snel opgelost zijn..zou graag met mensen in soortgelijke situaties in contact komen..

groet anoniem

Simone73
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2008 22:22

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Simone73 »

Als je geen draagkracht hebt dan hoef je volgens mij geen alimentatie te betalen. Als jij minder hebt dan het bijstandsniveau dan hoef je geen kinderalimentatie te betalen.
Neem anders contact op met een gerechtswinkel. Of neem een advocaat van onvermogen en laat je goed voorlichten.

Succes

anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Vandaag weer bij de advocate geweest en ik moet 266 € kinderalimentatie blijven betalen,ook al blijft er voor mij maar 100 euro over om van te leven,terwijl mijn ex over de 2200,- euro inkomen heeft(zonder kinderkorting etc!)

Het bedrag is berekend op het feit dat er geteld wordt wat ons inkomen gezamenlijk was tijdens ons geregistreerd partnerschap.
We hadden een aardig inkomen en nu ben ik er de dupe van...
Ik kan niet uit de schulden komen,mijn ex lacht zich kapot.
Ik dacht dat een man 40% van het minimumloon voor zich moest overhouden helaas werkt dat in mijn geval niet zo....
Ik kan gen auto kopen voor mijn nieuwe werk,dan wordt er gezegd dat ik van het openbaar vervoer gebruik moet maken...
Mijn situatie is schrijnend,heeft iemand een tip???
Zijn er meer mensen bij wie dit het geval is en zo ja,hoe ga je ermee om.???

een radeloze vader!!!

Jan
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 jul 2003 19:54

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door Jan »

Het moment van scheiding is van belang omdat er zo min mogelijk voor de kinderen dient te veranderen. MAAR de draagkracht van beiden is ook relevant.

Er dient gekeken te worden naar het inkomen van beiden, wie heeft de kinderbijslag, ouderaftrek en welke kosten worden door wie gedragen? Dit kan dan via een herzieningsverzoek bij de rechter worden heroverwogen.

Het wordt inderdaad een probleem wanneer u net boven de grens zit voor de advocaat toevoeging. Immers voor een "normale" advocaat heeft u te weinig inkomen om dat te kunnen betalen.

Ik zit/zat in een soortgelijk schuitje. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb ook nog eens de helft van de tijd mijn kinderen. Misschien is mijn "geluk" dat ik inmiddels wel over een toegevoegde advocaat kan beschikken.

Ik ben er inmiddels wel achter dat je als vader in Nederland al met een 2-0 achterstand begint. Al dat gepraat over "meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven". Laat er liever iets gebeuren aan de rechtsongelijkheid van vaders en de chantagepraktijken van sommige gescheiden moeders.

cema
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2009 09:38

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door cema »

Even een reactie

Ik vind dat heel veel mannen te veel kinderalimentatie moeten betalen als de ex een nieuwe partner heeft.

Mijn man en ik zijn nu 2 jaar samen. Helaas moeten wij vanwege mijn chronische ziekte rond zien te komen van alleen zijn inkomen.
Mijn man is 7 jaar geleden gescheiden en heeft 2 kinderen. Zijn ex is vrijwel gelijk na de scheiding gaan samen wonen met een andere man die een eigen inkomen heeft. Zelf heeft ze ook een inkomen.

Mijn man heeft altijd netjes de kinderalimentatie betaald en het belang van de kinderen voorop gesteld.

Wij hebben pas geleden verzocht aan de ex om de kinderalimentatie met een paar tientjes te verlagen omdat wij nauwelijks iets over houden aan het eind van de maand. Zij kunnen ruim leven met die 2 inkomens. Maar ze wil niet dat mijn man iets minder gaat betalen. Sterker...ze wil meer. Via het LBIO wil ze dat voor elkaar krijgen. Nu moeten wij via een advocaat een nieuwe draagkracht berekening laten maken. Dat kost ons extra geld. En we moeten nog maar zien of het allemaal gaat lukken.

De ex in kwestie leeft er maar op los met haar partner. Ze hebben onlangs een woning laten verbouwen rijden in 2 auto's en spelen ook tegen over de kinderen mooi weer met de financiële steun van mijn man. Dat is allemaal erg onrechtvaardig ten opzichte van hem.

Als man trek je echt wel aan het kortste eind na de scheiding. Je kan je blauw betalen en een eigen nieuw leven behoorlijk opbouwen zit er nauwelijks in. En de gescheiden vrouw...die heeft bij iedere instelling het voordeel van de twijfel. Ik vind dat de emancipatie hierin flink is doorgeschoten. Ik vind dat veel mannen echt onrecht word aangedaan op deze manier.

anoniem2271
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2008 10:16

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door anoniem2271 »

Beste cema

ik begrijp de situatie volkomen en ben het met u eens!

Helaas werkt het rehtssyteem niet zo in nederland en wordt alles aan de gescheiden vrouw uitgekeerd...de gescheiden man wordt bij zijn kinderen weggehouden,in mijn geval,kan maar blijven betalen! :cry:
Nog steeds worstel ik heden met dit probleem....ik kan geen eigen leven opbouwen....even een voorbeeld...de auto van mijn ex is stuk...ze gaat naar een autogarage en koopt zich "gewoon"een nieuwe auto.
Ik heb geen auto,kan dit financieel niet aan.Voor mijn nieuwe werk heb ik die echter wel nodig,waardoor ik mijn alvorens ik aan mijn nieuwe baan begin me al in de schuld moet gaan steken...dit kan toch niet de regel in Nerderland zijn??Het is zo oneerlijk... :oops:

En het schijnt dat niemand een oplossing voor mijn probleem heeft...
Ik werk hard(40 +++) in de sector klein metaal en nog kan ik me financieel niks permitteren.

anoniempje

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: alimentatie en draagkracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik snap best dat als je in zo'n situatie verkeert, je je flink genomen kunt voelen, maar opmerkingen als deze:
Als man trek je echt wel aan het kortste eind na de scheiding. Je kan je blauw betalen en een eigen nieuw leven behoorlijk opbouwen zit er nauwelijks in. En de gescheiden vrouw...die heeft bij iedere instelling het voordeel van de twijfel. Ik vind dat de emancipatie hierin flink is doorgeschoten. Ik vind dat veel mannen echt onrecht word aangedaan op deze manier.
En deze:
Helaas werkt het rehtssyteem niet zo in nederland en wordt alles aan de gescheiden vrouw uitgekeerd...de gescheiden man wordt bij zijn kinderen weggehouden,in mijn geval,kan maar blijven betalen!
Zijn erg kort door de bocht.
Alsof alle gescheiden vrouwen 6 keer per jaar op vakantie kunnen terwijl ze aan alle kanten door de overheid met geld overladen worden!
En dat hun mannen op een houtje moeten bijten en zelf machteloos staan.
Er zitten altijd extreme gevallen tussen, maar kom op hee, een beetje nuance in uw uitlatingen zou geen kwaad kunnen.
Ik kan ook genoeg verhalen posten van mannen die de benen nemen en geen rooie rotcent betalen, terwijl de vrouw (in één geval) met VIER kinderen met een verstandelijke beperking achterblijft, terwijl meneer met een jongere vrouw een nieuw gezinnetje sticht.
Dan kan ik ook gaan gillen dat alle mannen hufters zijn die moeten betalen voor hun kinderen als ze zo nodig een nieuw gezin willen starten ten koste van het oude gezin, maar dat zou ook niet netjes zijn.
Nogmaals, ik kan jullie reacties me voorstellen in jullie situaties, maar iets meer nuance zou niet misstaan.

Gesloten