LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben je voorbereid op noodsituaties?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb mezelf goed genoeg bewapend om water van anderen in te pikken. Telt dat ook als goed voorbereid?

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Erthanax »

olaf79 schreef:
26 nov 2019 16:32
Lowieze schreef:
26 nov 2019 10:59
(...)
U weet toch wel dat die THT datum op verpakt water nergens over gaat en u dit jaren kunt bewaren?
Is dat zo? Er kunnen geen bacterien in water komen en het water ondrinkbaar maken? Ow dat is nieuw voor mij. :mrgreen: :mrgreen:
Flessenwater dat in een fabriek gebotteld is, blijft ongeopend jarenlang drinkbaar. Als u zelf een fles met water vult, ligt dat anders.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:
26 nov 2019 10:31
Net een mail gekregen dat in Lelystad het water in de winkels om 8 uur al uitverkocht was. Mensen gingen met manden vol de deur uit. Kennelijk is bij sommigen de paniek toegeslagen.
ALs dat echt zo is, zegt het vooral heel veel over de hoeveelheid onbenullen die daar blijkbaar wonen. Die mensen moeten eens een keer met een echt probleem te maken krijgen. Die vallen dan ter plekke dood neer of zo.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wij hebben altijd genoeg water en blikvoer in huis om een week te overbruggen. Tegen die tijd heb je wel zicht of de situatie langer duurt, en kan je wat anders gaan regelen. We hebben een vakantiewoning zuidelijk in Europa die lastig bereikbaar is, en waar we het maanden kunnen uithouden, desnoods jaren als we een voedselbron vinden.

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik heb geen kant en klaar noodpakket.

Eten en drinken hebben we relatief weinig in huis. Wel staat hier een warmtepompinstallatie met een 200 liter warmwater boiler. Als de nood echt aan de man komt, kan ik dus heel wat flessen of emmer met schoon (warm) drinkwater vullen via het aftapkraantje in de kelder. De watermeter heeft immers een terugslagklep, wat voorkomt dat de boiler bij wegvallen van de waterdruk onverwachts leeg loopt.

Wat overige zaken kom ik waarschijnlijk ook een eind. Ik ben kampeerder en heb ook spullen voor primitief kamperen. Met flessengas en een benzine-kooktoestel zal ik niet snel gebrek hebben aan brandstof voor een potje warm eten wanneer de energielevering langere tijd wegvalt. Ook heb ik een omvormer voor in de auto, dus ik kan mezelf in beperkte mate van stroom voorzien.

Een radio op batterijen, die functie heeft mijn telefoon ook. Die ik dus via de auto weer kan opladen. Een goede zaklamp is ook geen punt. Waxinelichtjes en kaarsen hebben we in overvloed in huis. Overstromingsrisico lopen we hier niet, uitgezonderd straten die bij hevige regenval tijdelijk blank kunnen staan. Mocht die monsterbui van eens in de 1000 jaar vallen dan kan het water binnen komen, maar dat water zal dan tot beperkte hoogte komen en ook snel weer weg zijn. Dus dat is geen noodsituatie die de regio dagen of zelfs wekenlang volledig ontregelt

Zolang ik mijn huis niet hoef te ontvluchten, ben ik goed voorzien. Moet ik mijn huis wel ontvluchten, dan kan de kampeeruitrusting mee in de auto en kunnen we mogelijk de caravan ophalen bij de stalling. Bij een vlucht te voet, haal ik de primitieve kampeeruitrusting van zolder.

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
26 nov 2019 19:54
witte angora schreef:
26 nov 2019 10:31
Net een mail gekregen dat in Lelystad het water in de winkels om 8 uur al uitverkocht was. Mensen gingen met manden vol de deur uit. Kennelijk is bij sommigen de paniek toegeslagen.
ALs dat echt zo is, zegt het vooral heel veel over de hoeveelheid onbenullen die daar blijkbaar wonen. Die mensen moeten eens een keer met een echt probleem te maken krijgen. Die vallen dan ter plekke dood neer of zo.
Weet ik. Ik ken dat volk daar zo. Degene die me mailde kon (om 8 uur 's ochtends!) nog net aan 2 halve liters water komen, een voor zichzelf (echtpaar) en een voor de hond. De rest zat al bij anderen in de mandjes en karretjes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door kweenie »

Om dat nou onbenullen te noemen gaat mij ook wat te ver. Ik heb zelf ook geen gewoon water in huis, dus als er geen water uit de waterleiding komt en ik heb de behoefte aan koffie (of als de huisdieren vers water moeten), dan zal er voor mij ook een wandelingetje naar de supermarkt moeten komen. Ik kan mij voorstellen dat als ik een bedrijf aan huis zou hebben, dat ik dan ook een mandje water zou kopen om voldoende koffie en thee te kunnen maken. En daarnaast op de lange termijn om te koken.

Verder heb ik als enige echte maatregel, sinds de stroom een paar jaar geleden regelmatig uitviel, wel een oplaadbare zaklantaarn die automatisch aan gaat als de stroom uitvalt.

Daarnaast hebben wij, zoals waarschijnlijk veel Nederlandse gezinnen zo veel zooi in huis dat we het wel een hele tijd kunnen uitzingen. Een heleboel dekens, een lading waxinelichtjes en batterijen, aanstekers en lucifers, een voorraadkast, vriezer en koelkast vol proviand, verbandtrommels en daarnaast ook nog een (telefoon-) lader op zonne-energie voor als de stroom echt lang zou uitvallen.

Dus geen gestructureerde noodvoorraad, maar we redden het wel.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

standaard genoeg voedsel voor de katten in huis en voor mezelf een paar blikken lang houdbaar spul. Echt een nood pakket? nee maar overstroming maak ik me niet teveel zorgen om op de vierde verdieping

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door marnix »

Van de week toevallig een zaklamp gekocht, verder maak ik me eigenlijk niet zo druk,
Ik maak me heel soms wat zorgen over het moeizaam leveren van medicijnen, dat houd ik scherp in de gaten, dus zorgen dat ik voor minstens 1 maand extra in huis heb als ik nieuwe bestel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb altijd genoeg water in voorraad, alleen is de 8% met schuim erop en de 40% Alcohol erin zonder schuim!

Weet niet of het goed is als we dat eerst gaan opmaken!

Gesloten