LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor een plastic tasje?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Radar »

Betalen voor een plastic tasje?

Een voor Europeanen weinig opheffende zaak heeft vrijdag het landelijke nieuws gehaald in de Verenigde Staten: betalen voor een plastic tasje. De Zweedse meubelgigant Ikea is daarmee donderdag begonnen bij de Amerikaanse filialen. The Washington Post sprak van een ,,aardverschuiving''.

Ikea rekent 5 dollarcent voor een tasje. Vorig jaar gaf de keten zeventig miljoen tassen gratis weg in de VS. Door er een milieubewust prijskaartje aan te hangen moet het aantal tasjes dalen tot 35 miljoen. Een groot deel van de opbrengst gaat naar een bosproject.

De stap van het Zweedse concern past in een nog voorzichtige maar wel duidelijke Amerikaanse trend van meer aandacht voor milieubewustzijn bij overheden, bedrijven en consumenten. Op meer plaatsen zijn nu spaarlampen te koop en zijn er ook al winkelketens die korting geven aan klanten die een eigen boodschappentas meenemen.


Dit bericht verscheen vandaag in het nieuws. Wij zijn benieuwd hoe u denkt over deze nieuwe maatregel in Amerika. Zou u bereid zijn vijf cent voor een plastic tastje te betalen? Neemt u zelf altijd een boodschappentas mee? Of vindt u het totale onzin?

Laat het weten in een reactie!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik wil nog verder gaan, bij de Hema, Zeeman en diverse andere moet je hun reclame zak dragen, je mag het niet in je eigen tas stoppen, zodat ze kunnen zien dat je betaalde?

Ik weiger reclame te maken voor de winkels, plastic scheurde vaak als het te zwaar is, en wat moet ik ermee, ik gebruik meestal rugzak, dan blijven handen vrij tijdens verder winkelen.

Meestal moet ik bij het verlaten de zak over het poortje trekken, en overladen, met de gratis tas kan ik niet fietsen, of geen richting aangeven, dus Rugzak!

Een van de Rugzakken is zelfs vroeger, vorige eeuw bij IKEA gekocht!

Prima zo, minder milieu vervuiling, je koopt soms meer verpakking dan produkt, de parkeerschijf voor de blauwe zone zat ik plastic met papier, en was niet open te maken, grote kaart karton, die niet bij oud papier mag wegens de folie erop!
Door ongewenste en overbodige verpakking in de winkels achter te laten hebben zij een probleem en als iedereen zo zou doen veranderd dat ook eindelijk een keer!

Een betere wereld is al bij mijn begonnen!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij mijn weten mag je weldegelijk weigeren een plastic tasje van de winkel aan te nemen. Als je een eigen boodschappentas hebt, of als je het artikel gewoon los in je handen wil hebben, zou dat moeten kunnen.

Wanneer jij met een kassabon kunt aantonen dat je spullen daadwerkelijk betaald zijn, zou dat voldoende moeten zijn. Het is immers niet het tasje dat je koopt, maar het produkt dat ze erin (willen) stoppen.

patrician
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:56

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door patrician »

Ik snap niet dat ze daar zo'n probleem van maken. Ik bedoel, als ik een tasje nodig heb en ik heb er geen bij me, dan koop ik er wel eens. Maar inderdaar van de Hema en Zeeman neem ik ze ook vaak niet mee, omdat die gewoon weinig houden. Dan liever een wat stevigere boodschappentas van de supermarkt. En als het even kan doe ik het gewoon in mijn eigen tas.

mako 66
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2006 22:53

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door mako 66 »

Wij betalen al jaren bij elke supermarkt voor de plastic tasjes (en dat zonder dat die er wat van afdragen aan een goed doel) dus voor mij is dit onderwerp een aantal jaren te laat!Het is zo jammer dat,zodra er iets voor het milieu wordt gedaan de bedrijven er meer winst door maken en Jan met de pet ervoor betaald. Want als ik mij goed herinner werd dat milieuaspect hier ook gebruikt om het vragen van geld voor de tasjes te verklaren? Voor een ieder die geen reclame wil maken was er toch al geen afname en heel veel mensen,waaronder ik,gebruiken die plastic dingen om vuil in te doen waardoo ze dubbel van nut zijn!Dus mijn opvatting in deze is; geen geld vragen voor die tasjes, want daar wordt alleen de grote "Kruidenier" beter van!

musquetier
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2006 18:04

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door musquetier »

Een hele goede maatregel, voor mij mag het plastic heeft minimaal 100 jaar nodig om te "verteren" , het is toch geen probleem om een stoffen tasje in je jas zak/hand mee te nemen, een dubbeltje mag wel vind ik, maar inderdaad afrdragen aan een goed doel anders pakt de belasting er ook nog eens btw over.

marjanneb
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:40

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door marjanneb »

Met 'shoppen' altijd mij eigen (rug)tas mee en als ik die vergeet ben ik bereid voor een tas te betalen.
De wekelijkse boodschappen gaan in grote boodschapentasssen
In spanje doet iedereen zijn boodschappen in veel gratis plastic tasjes in de supermarkt, daar is ook enorm veel "plastictasjeszwerfvuil". Vorige maand in frankrijk kreeg ik bij geen enkele winkel in hte dorp een tasje en was de omgeving schoon.
Dit is toch een simpele manier van aan het milieu denken
mdvb

BCW
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:41

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door BCW »

Onduidelijk is of klant verplicht een tasje ontvangt en er nu dus voor betalen moet. Ik neem aan dat klant vrij staat om tasje wel/niet te willen. Als klant dus zelf een tasje wil is een dergelijke maatregel natuurlijk een hele goede zaak (ik schat in dat IKEA haar klanten niet dwingt om een tasje te nemen en dus te kopen). Het lijkt weinig maar 5 cent als gebaar is dat een goede zaak en het is van groot belang dat ook de Amerikanen gaan begrijpen dat het milieu slechts één keer naar de knoppen geholpen kan worden en natuurlijke bronnen uitputbaar zijn. Het oliverbruik per amerikaan afgezet per chinees of per europeaan is schrikbarend en er valt dus nog heel wat te verbeteren aldaar. Ook wij hebben er echter lang over gedaan dus we zullen ook anderen de tijd moeten geven om er mee aan de slag te gaan. Het is een goede zaak als grote concerns als IKEA het voorbeeld geven.

Handkracht
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 dec 2005 10:11

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Handkracht »

Ik blijf het op zich een goed idee vinden om er voor te betalen.

Maar... wat ik vreemd vind... voorbeeld hier in het dorp (Berkel en Rodenrijs) Kruidvat... ik mag zowel kleine tasjes vragen als ik maar wil, maar als ik een grote plastic wil hebben, omdat al die (gratis) kleintjes onhandig zijn... moet ik betalen... VREEMD

marjanneb
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:40

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door marjanneb »

ik heb trouwens nog nooit problemen gehad bij hema, etos,kruidvat,vend met het (betaald)volladen van mijn rugzak

aartscmp
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:40

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door aartscmp »

Ik vind het een goed initiatief om voor plastic tasjes geld te vragen (het liefst nog meer dan 5 cent) en het liefst zou ik dat ook in Nederland willen zien omdat er overal van deze tasjes rondslingeren, het is een kleine moeite om een stoffen tasje aan te schaffen zodat iedereen dan zijn eigen tasje bij heeft zodat er dan geen plastic zwerfvuil achterblijft, maar het zal voor velen wel te veel moeite zijn om zich aan te passen voor een schoon milieu.
Wij zelf doen al jaren boodschappen met een stoffen tas en dat bevalt ons prima.

felisch
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2007 18:19

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door felisch »

ik heb altijd mijn rugzak bij mij en vind het zo handig. Nooit er raar gekeken of geweigerd als ik geen plastik tasje wilde.
Dat je ervoor moet betalen vind ik niet gek en zeker als de opbrengst naar een goed doel gaat....vind het wel een goed idee...alle beetjes helpen toch..
groetjes Helga

ajtimmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2006 17:49

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door ajtimmer »

ik vind dit een goede zaak wij in nederland betalen al jaren voor een plastic tasje.
Willen ze er niet voor betalen moeten ze een tas van thuis meenemen. :mrgreen:

iadelwelhoogland
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:06

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door iadelwelhoogland »

Over het algemeen heb ik boodschappentas of kar bij me. Maar als ik iets onverwachts koop en het is zonder tas te dragen, dan geen tas. Anders wel en dan verwacht ik ook dat dit gewoon verstrekt wodrt, omdat je anders het artikel niet mee kunt nemen. Het is ook een beetje afhankeleijk van het bedrag dat je besteed hebt. Wanneer ik weet dat het voor een goed doel gebruikt wordt, vind ik het minder erg om een bijdrage te betalen.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Prima idee !!!
Verdient navolging door andere landen.
Spanje gooit je bijv. dood met gratis plastic tassen, een uitzondering is de Aldi daar moet je ook voor een tasje betalen. En statiegeld kennen ze daar helaas ook niet.

Lieske

bert henderik
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:08

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door bert henderik »

de tassen zijn nog te goedkoop,moet minimaal 50cent zijn.
dan krijgen we 10x meer bomen.
ik vind een goede gewoonte om boodschappen te doen in normale tassen en kratten.
je kan ook de plastic tassen te verbieden.

khernoorman
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2007 23:37

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door khernoorman »

Wat een ophef, als ik bij de suppermarkt boodschappen doe en daar een plastic tasje neem moet ik ook een bijdrage betalen

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Daar gaat het niet om, het gaat om het feit dat het je wordt opgedrongen, en er ook extra voor moet betalen.

De keuze zou bij de consument moeten liggen.

Mariëtte
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:16

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Mariëtte »

Ik vind het heel normaal dat je betaald voor plastic tasjes. Bij Zeeman, Kruidvat en al die andere zaken bedank ik er ook altijd voor. Uitzondering is als ik kleding o.i.d. heb gekocht, dat wil ik niet onbeschermd in mijn tas hebben. En die Amerikanen? Die hebben altijd wel wat te zeuren. Ik vind 5 dollarcent gewoon veel te weinig. Wij betalen toch ook meer?
Groetjes, Mariëtte.
Laatst gewijzigd door Mariëtte op 16 mar 2007 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

hdvduijne
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:03

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door hdvduijne »

Geweldig idee, als het maar een stevig tasje is en niet zo´n wegwerp ding, want daar ga ik niet voor betalen.
Bij AH en Hoogvliet kun je ook een stevige tas kopen wel duurder.

5 dollarcent is niets.

Gesloten