LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor slimme meter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
31 mar 2021 21:59
Lady1234 schreef:
31 mar 2021 21:50
Die niet-slimme is dezelfde als de slimme. Alleen het doirgeven van het gebruik wordt uitgezet.
Zeker weten van niet.
Wat is het verschil dan volgens jou?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
01 apr 2021 00:26
Heb je er een bron bij Lady?
Waar moet u een bron van hebben?

Er zijn analoge meters, draaischijf, en digitale meters. Men wil de analoge vervangen door de digitale.

Een digitale “kan” veel meer. Wat wat hij meer kan, hoef je niet te gebruiken en kan je “uit” laten zetten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit de link:
Als je oude meter dan afgekeurd is en moet worden vervangen, krijg je in plaats van de slimme meter een digitale meter die niet van afstand uit te lezen is.
Dat is dus duidelijk.

Over de kosten: toen ik in oktober in deze woning kwam zaten de oude meters er nog in. Ik kwam er al rap achter dat het rondje meters vervangen hier in het dorp al lang en breed achter de rug was. De vorige bewoner had hem blijkbaar geweigerd. Netbeheerder gebeld, situatie uitgelegd, was geen enkel probleem. De meters zijn kosteloos vervangen. Of dat in 2021 anders zou worden werd me niet geheel duidelijk.

En die Big Brother netbeheerder, die bemoeial die alles van me wil weten, die graag wil weten wanneer ik was, strijk en kook? Ik kook om 10 uur 's ochtends, doe de was om 18.00 uur 's avonds, en strijken doe ik niet meer. Het gaat hem niks aan wanneer ik wat doe. Dat zal hem leren. :wink:

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ikke1962 schreef:
31 mar 2021 17:20
Zojuist een mail gekregen dat per 1 juli de omschakeling stopt tussen normaal- en daltarief. Willen we daarvoor in aanmerking komen hebben we een slimme meter nodig. Die slimme meter hebben wij in 2018 geweigerd en nu worden wij gedwongen om die dus toch te nemen. Alleen moeren we er nu dik 70 euro voor betalen.
Even een vraag van mijn kant. Destijds hebt U de meter geweigerd. Waarom? Waarschijnlijk had U toen goede bezwaren. Als die nu nog gelden (en dat kunt U beoordelen) dan zou ik de meter niet vervangen. En het verschil zelf betalen.
Heeft U al berekend wat het verschil zou zijn? Dan kunt U namelijk ook bekijken hoe snel U uw investering van 70 euro kan terug verdienen. En daarna gaat U winst maken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Cro schreef:
01 apr 2021 09:21
Bob Schurkjens schreef:
31 mar 2021 21:12
In elk geval kun je het op een prijsvergelijkingssite uitrekenen voor jouw individuele situatie. Voor veel huishoudens zal het voordeel niet meer zijn dan enkele euro's per jaar. Met een terugverdientijd van bijvoorbeeld 20 jaar zou ik die oude meter laten hangen. En wellicht gaan ze hem in die periode alsnog gratis vervangen wegens ouderdom.
Dat is lastig te stellen, met een 'slimme' meter heb je veel meer inzicht in je verbruik en kun je dus ook veel gerichter besparen. Enkel het switchen vanwege dag / nacht tarief zal je inderdaad niet snel terug verdienen, maar dan laat je ook alle andere besparingen liggen die met een slimme meter vaak makkelijker te realiseren zijn dan met een oudere meter en die kunnen soms best significant zijn.
Dat is inderdaad de gedachte achter de slimme meter. In de praktijk valt dat echter tegen. Niet iedereen is gemotiveerd om zijn of haar energiegebruik te monitoren en daarna aan te passen. Daarnaast zijn mensen gewoontedieren. Grote kans dat de slimme meter in een willekeurig huishouden nul euro besparing oplevert.

https://www.dvhn.nl/binnenland/Effect-s ... 91442.html

https://www.theguardian.com/environment ... port-finds

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Iedereen vergeet 1 belangrijk ding...
de meters zijn van liandon en niet van de bewoner.
Ik heb de meter in 2018 ook gewijgerd.. kreeg toen ook het lulverhaal over betalen voor als ik wel een slimme meter zou willen.
Ik heb toen uitgelegd dat het niet mijn meter is en dat het HUN meter is.. als er iets zou wijzigen in wat voor regelgeving dan ook (of de huidige meter gaat stuk), dat hun dan toegang krijgen om hun meter te wijzigen. Maar dat ik niet betaal voor hun meter.. en hun dan ook de keuze hebben om het niet te doen..
Alleen dat hun dan niet aan de regels voldoen...

Dus ik geloof niet zo in het zelf betalen, dat is meer een bangmaakverhaal... en voor mensen die niet doorbijten.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Michel-mol schreef:
06 apr 2021 21:40
Iedereen vergeet 1 belangrijk ding...
[...]
Dus ik geloof niet zo in het zelf betalen, dat is meer een bangmaakverhaal... en voor mensen die niet doorbijten.
Misschien de OP nog eens doorlezen? Het gaat in dit topic om de situatie waarin de bewoner er alsnog zelf voor kiest om een slimme meter te willen. In dat geval mag je er uiteraard gewoon voor betalen, anders krijg je 'm gewoon niet.

Als in een ander scenario de netbeheerder de meter zélf wil vervangen, dan hoef je er uiteraard niet voor te betalen. Maar dat is niet de casus.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Betalen voor slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Moneyman schreef:
07 apr 2021 09:35
Michel-mol schreef:
06 apr 2021 21:40
Iedereen vergeet 1 belangrijk ding...
[...]
Dus ik geloof niet zo in het zelf betalen, dat is meer een bangmaakverhaal... en voor mensen die niet doorbijten.
Misschien de OP nog eens doorlezen? Het gaat in dit topic om de situatie waarin de bewoner er alsnog zelf voor kiest om een slimme meter te willen. In dat geval mag je er uiteraard gewoon voor betalen, anders krijg je 'm gewoon niet.

Als in een ander scenario de netbeheerder de meter zélf wil vervangen, dan hoef je er uiteraard niet voor te betalen. Maar dat is niet de casus.
Klopt. TS krijgt in dat geval een 'slimme' meter die 'dom' gemaakt wordt. Dat wil zeggen met dezelfde mogelijkheden voor TS als zijn oude meter, namelijk geen dubbel tarief. Eventueel kan TS toestemming geven dat zijn meter op afstand uitgelezen kan worden om de jaarnota op te maken. TS wil echter dubbel tarief blijven gebruiken en daar moet nu wel voor betaald worden, omdat destijds de gratis vervanging geweigerd is.

Gesloten