LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

[email protected] schreef:Currence
Currence is de autoriteit van het elektronische Nederlandse betalingsverkeer. Het bedrijf zegt verrast te zijn dat er bij elektronische betalingen wordt afgerond. Volgens Currence heeft de winkelier juist voordeel wanneer er met de PIN wordt betaald en moet de winkelier het systeen niet misbruiken om de prijzen te verhogen.
Afronden is niet identiek met prijzen verhogen.

Ben ook wel benieuwd welke winkel(keten) dit doet, omdat dit gewoon zo niet is toegestaan.

De exacte prijs van het artikel dient op de kassabon te komen, en alleen het totaal mag bij een contante betaling worden afgerond op 5 eurocent.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door eleven »

Leo The Emperor schreef:
Ben ook wel benieuwd welke winkel(keten) dit doet, omdat dit gewoon zo niet is toegestaan.

De exacte prijs van het artikel dient op de kassabon te komen, en alleen het totaal mag bij een contante betaling worden afgerond op 5 eurocent.
Deze vraag is al gesteld, maar TS geeft blijkbaar geen respons meer.
asterix346 schreef:
[email protected] schreef:Dank voor jullie reactie's.
Onlangs bij boodschappen doen zag ik dat elk artikel op de bon al was afgerond en dan kom je vanzelf op een afgerond eindbedrag, dat gepind kon worden. Voor het eerst dat ik zoiets mee maakte.
Misschien kan je dan ook even vertellen bij welke winkel dat was?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Was het toevallig op een standalone PIN apparaat waar handmatig het bedrag op wordt ingetoetst? (dus zonder koppeling met de kassa)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:
olaf79 schreef:
[email protected] schreef:Is het toegestaan dat bij pinbetalingen ieder artikel afgerond wordt ?
Heb dit niet eerder meegemaakt.
Naar mijn idee gebeurd dit alleen bij contante betalingen en wordt het eindbedrag het zij naar boven of beneden afgerond op 5 cent.
Heb het nog nooit gehoord of gezien. Is ook niet toegestaan. Alleen bij contante betalingen is het toegestaan het totaalbedrag af te ronden op 5 cent. Dit omdat de 1 en 2 eurocent muntjes niet meer in omloop zijn.
Denk je, of weet je het?
Nou ik krijg in andere landen deze munten en daar betaal ik hier in de winkel mee. :wink:
De NL 1 en 2 eurocentmuntjes bestaan niet meer en zijn geen wettig betaalmiddel meer. De buitenlandse (duitse) 1 en 2 eurocentmuntjes zijn wel wettig betaalmiddel. Een winkel hoeft ze niet te accepteren, maar het mag wel.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

olaf79 schreef:
eleven schreef: Denk je, of weet je het?
Nou ik krijg in andere landen deze munten en daar betaal ik hier in de winkel mee. :wink:
De NL 1 en 2 eurocentmuntjes bestaan niet meer en zijn geen wettig betaalmiddel meer. De buitenlandse (duitse) 1 en 2 eurocentmuntjes zijn wel wettig betaalmiddel. Een winkel hoeft ze niet te accepteren, maar het mag wel.

????????????????? Wist niet dat er verschil was tussen NL euro's en de euro's uit de overige landen, behoudens dan de afbeelding.
Dat ze niet meer bestaan in NL wil natuurlijk niet zeggen dat als uit ander land komt dit geen wettig betaalmiddel is.

Nogmaals een reeds eerder vermelde link:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ocent.html

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door tenormin »

gaws@planet zat zich kennelijk te vervelen en dacht: ik ga me eens ergens inschrijven en een vraag stellen. Als men de vraag met een wedervraag beantwoord word dan reageer ik daar niet op want ik kan natuurlijk geen winkel noemen die dit per pinbetaling doet, om de doodeenvoudige reden dat ik het zelf ook niet weet. Ging het niet zo, gaws@planet? :mrgreen:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
eleven schreef:
olaf79 schreef: Heb het nog nooit gehoord of gezien. Is ook niet toegestaan. Alleen bij contante betalingen is het toegestaan het totaalbedrag af te ronden op 5 cent. Dit omdat de 1 en 2 eurocent muntjes niet meer in omloop zijn.
Denk je, of weet je het?
Nou ik krijg in andere landen deze munten en daar betaal ik hier in de winkel mee. :wink:
De NL 1 en 2 eurocentmuntjes bestaan niet meer en zijn geen wettig betaalmiddel meer. De buitenlandse (duitse) 1 en 2 eurocentmuntjes zijn wel wettig betaalmiddel. Een winkel hoeft ze niet te accepteren, maar het mag wel.

Wat een onzin.
Dat deze niet meer gebruikt worden door de winkeliers, omdat op - of afgerond wordt, is nog niet gezegd, dat ze geen wettig betaalmiddel meer zijn.
Trouwens bestaan buiten Duitse ook nog andere Eurolanden , die de centen als wettig betaalmiddel hebben.
Jij maakt weer je eigen wetten. :wink:

Hier leesvoer voor de ongelovigen:

Afronden: wat zijn de spelregels?
Informatie over de afrondingsregel ten behoeve van de (kassa-)medewerkers van de
detailhandel
Hieronder volgt een overzicht met vragen en antwoorden over de afrondingsregel. Het is
belangrijk is dat de (kassa-)medewerker de consument duidelijk kan uitleggen hoe de
afrondingsregel werkt en waarom de afrondingsregel wordt toegepast:
Hoe weet de klant dat de afrondingsregel van toepassing is?
Winkeliers die de afrondingsregel toepassen dienen dit aan te geven met een duidelijk
zichtbare raam- en kassasticker of poster. Deze sticker/poster geeft aan dat specifieke
koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden van het totaalbedrag op een naaste
veelvoud van 5 cent, bij contante betalingen.
Afronden: wat zijn de spelregels?
De afrondingsregel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij contante betalingen
wordt afgerond op 0 of 5. Bijvoorbeeld:
§ Een totaalbedrag van € 22,69, dat contant wordt afgerekend, wordt naar boven afgerond
op € 22,70; en
§ Een totaalbedrag van € 13,67, dat contant wordt afgerekend, wordt naar beneden
afgerond op € 13,65.
§ Totaalbedragen die eindigen op 1, 2, 8 en 9 worden afgerond op 0. Totaalbedragen die
eindigen op 3, 4, 6 en 7 worden afgerond op 5.
§ De afrondingsregel is niet van toepassing bij betalingen met de PINpas, Chipknip of
creditcard.
§ De winkelier geeft geen munten van 1- en 2- eurocent als wisselgeld.
Wordt er vaker naar boven dan naar beneden afgerond?
Het afronden is ‘neutraal’. Gemiddeld genomen wordt de helft van totaalbedragen naar
boven afgerond en de helft van de totaalbedragen naar beneden, waardoor het aan het
einde van de rit voor de consument niets uitmaakt.
Mogen consumenten betalen met munten van 1- en 2-eurocent?
Doordat deze munten een wettig betaalmiddel blijven, mogen consumenten het afgeronde
bedrag ermee betalen. Bijvoorbeeld, een bedrag van:
§ € 10,05 mag betaald worden met een bankbiljet van 10 euro en 5 munten van
1-eurocent; en
§ € 21,10 mag betaald worden met een biljet van 20 euro, 1-euromunt en 5 munten van
2-eurocent.

De winkelier geeft de munten van 1- en 2-eurocent niet meer terug als wisselgeld.
Op den duur zal er steeds minder met munten van 1- en 2-eurocent betaald worden, omdat
consumenten deze in Nederland niet meer terug krijgen als wisselgeld.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door tenormin »

Waar we het over eens zijn dat Aldi en Lidl hier nog de 1 en 2 centen gebruiken en wat ik ook voor zeker weet is dat ze in Frankrijk gewoon te gebruiken zijn. Verder kom ik niet (meer) in andere EU landen, dus dat zou dan van horen zeggen moeten zijn.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

tenormin schreef:Waar we het over eens zijn dat Aldi en Lidl hier nog de 1 en 2 centen gebruiken en wat ik ook voor zeker weet is dat ze in Frankrijk gewoon te gebruiken zijn. Verder kom ik niet (meer) in andere EU landen, dus dat zou dan van horen zeggen moeten zijn.

Dat zal ook per regio verschillen. Hier wordt bij Lidl geen eurocenten gebruikt. Aldi weet ik niet, niet in de buurt bij mij.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Betalingen afronden bij pinbetalingen.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Kennelijk is de winkel TS ontschoten .. ik zie nog geen antwoord op de vraag waar dit dan was...

Gesloten