LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boekenprijzen bij NBC

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Liesje Fenby
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2006 12:16

boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Liesje Fenby »

Tot mijn verbazing overkomt mij het volgende:
Bij de Nederlande Boeken Club bestel ik het boek Nieuwe Buren voor de voordelige prijs van 14,95. Bij levering van het boek zit een brief waar kortweg instaat dat "vanwege de in 2005 in werking getreden Wet op de vaste boekenprijs, zij genoodzaakt zijn de reguliere winkelprijs van 18,95 in rekening te brengen".
Telefonisch contact met de Klantenservice opgenomen, ter compensatie hebben ze geen verzendkosten van 2,95 Euro in rekening gebracht. Ben ik dus nog steeds 1,05 Euro duurder uit dan het aanbod.
Mag dit zomaar? Ik dacht dat aanbiedingsprijzen geldig waren, tenzij het overduidelijk een fout is (zo goedkoop dat het belachelijk is bijv., of een komma op de verkeerde plaats). De enige "tegemoetkoming" was dat ik het boek dan maar terug moest zenden.
NEE DUS, IK WIL HET BOEK GEWOON HEBBEN VOOR DE AANGEBODEN PRIJS VAN 14,95 !!
Heeft iemand anders ook van deze "aanbieding" geprofiteerd??

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Volgens mij klopt het dat NBC of ECI (is allemaal hetzelfde) geen boeken meer mag verkopen onder de vastgestelde prijzen. Enkele artikelen, waaronder boeken kennen namelijk een vastgestelde prijs en daar mag niet van afgeweken worden.

NBC zal zich in dit geval dus beroepen op wettelijke regelingen en overmacht, dus daar begin je weinig tegen vrees ik.

MAXIEM

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Liesje,

Gewoon de geadverteerde prijs betalen (14,95) en dan afwachten wat er gebeurt. Je kunt je altijd beroepen op misleiding omdat je de korrekte prijsinformatie had moeten krijgen vóórdat je de koopovereenkomst afsloot.

Sukses, groeten, Paula.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door vladja »

Van de site van VaraKassa:

Boekenclub ECI mag niet langer boeken tegen een verlaagde prijs aanbieden binnen vier maanden na verschijning. Voor dinsdag moet ECI daarmee stoppen, anders moet het bedrijf een dwangsom van 2500 euro per dag betalen. Dat heeft het Commissariaat voor de Media bepaald.

Vladja

MAXIEM

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Dilbert29,
NBC zal zich in dit geval dus beroepen op wettelijke regelingen en overmacht, dus daar begin je weinig tegen vrees ik.
De NBC kan zich in dit geval nergens op beroepen. Zij hebben zo blijkt, bewust geadverteerd met met een prijs die onjuist is. Uit de brief die de koper pas keeg nadat de koopovereenkomst was afgesloten, blijkt immers dat:
"vanwege de in 2005 in werking getreden Wet op de vaste boekenprijs, zij genoodzaakt zijn de reguliere winkelprijs van 18,95 in rekening te brengen".
Bovenstaande informatie hadden ze vóór het afsluiten van de koopovereenkomst aan de koper moeten meedelen. Er is hier dús sprake van een zuivere vorm van misleiding!!!

Vriendelijke goet, Paula.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Martin1976 »

allemaal grote flessentrekkerij die NBC of ECI of onder welke naam ze ook opereren. Ik heb er ook een tijdje aan meegedaan maar je bent gewoon duurder uit dan wanneer je zelf eens een boek in de winkel gaat kopen. In de eerste plaats moeten hun er ook aan verdienen, er hangt een hele organisatie achter en in de tweede plaats ga je de verplichting aan om regelmatig af te nemen bij, ik wil zelf de keuze hebben of ik een boek of film koop

Liesje Fenby
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2006 12:16

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Liesje Fenby »

Beste mensen,

Ik ben het er inderdaad mee eens dat de Boekenclub voor het verschijnen van de kwartaalkeuze-gids al op de hoogte was van deze regeling en zij dus nooit met de prijs van 14,95 hadden mogen adverteren. Ik laat het automatisch afgeschreven bedrag storneren en ga alleen de aanbiedingsprijs betalen. Kijken wat er gebeurt !!

Liesje

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door karr-2 »

Maak je dan maar vast klaar voor een bezoekje van de deurwaarder.....

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Welnee, voor die paar Euro krijg je alleen een paar aanmaningen en dreigingen met incasso-bureaus. Ik heb zelf jaren geleden debiteurenbewaking gedaan en voor een paar centen stuurden wij echt geen deurwaarder langs bij klanten met achterstallige betalingen. Ik denk alleen niet dat Liesje daarna nog zal kunnen bestellen bij die club, maar daar mist ze ook niets aan.
Ik ben er 20 jaar geleden lid geweest voor een jaar of 3 en ik krijg nu nog van die slijmbrieven of ik alsjeblieft weer lid wil worden.
No way! Ik koop alles in de winkel en soms bestel ik eens iets bij Bol.Com. Heb je tenminste ook geen verplichtingen dat je iedere 3 maanden iets moet kopen.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@karr-2, waarom zou er een deurwaarder komen. Zoals ik het lees heeft nbc haar misleid en hebben ze dus geen poot om op te staan.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door mr T. »

Mag dit zomaar? Ik dacht dat aanbiedingsprijzen geldig waren, tenzij het overduidelijk een fout is (zo goedkoop dat het belachelijk is bijv., of een komma op de verkeerde plaats). De enige "tegemoetkoming" was dat ik het boek dan maar terug moest zenden.
De wetgeving waar men zich op beroept is al van november 2004 en van kracht geworden op 1 januari 2005. Men had dus beter moeten weten en wist dit, als boekverkoper, zeer waarschijnlijk ook. Opmerkelijk genoeg laat deze wetgeving wel ruimte voor een afwijkende (lagere) vaste boekenprijs voor boekenclubs (onder bepaalde condities).. Het heeft er dus alle schijn van dat hier sprake is van een bewust doorgevoerde prijsverhoging onder het mom van wettelijk voorschrift. Wellicht heeft het ook daarmee te maken dat van een normale vaste boekenprijs kan worden afgeweken pas vier maanden na het moment dat het boek in de handel is. In het algemeen zijn inderdaad aanbiedingsprijzen geldig, maar als het boek minder dan vier maanden in de handel was, dan heeft de boekverkoper zich inderdaad te houden aan dit wettelijk voorschrift (op straffe van een boete). Dit betekent dat u de verkoper niet kunt houden aan deze prijs en dat het enige dat nog resteert geld terug is.

blity
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2006 23:56

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door blity »

En anders kunnen zij zich vast nog wel herroepen op het feit dat er vast wel ergens staat vermeld dat drukfouten onder voorbehoud zijn. Die gasten zullen zich er hoe dan ook wel onderuit kunnen lullen.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Gizmo© »

De klant heeft een boek besteld voor de oude prijs. Dan kan men niet opeens achteraf de prijs verhogen. Lijkt mij. De eerste afspraak geld.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: boekenprijzen bij NBC

Ongelezen bericht door Maarschalk »

En anders kunnen zij zich vast nog wel herroepen op het feit dat er vast wel ergens staat vermeld dat drukfouten onder voorbehoud zijn. Die gasten zullen zich er hoe dan ook wel onderuit kunnen lullen.
De reden die ze opgaven is geen drukfout. Het lijkt me dat ze er niet onderuit kunnen.

Gesloten