Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
11 jun 2022 23:28
Welke energie verbruiksmeter heb je? Ik wil er nl ook één aanschaffen.
Naast de app van de energie aanbieder (die steeds vertraagd is door storingen bij Enexis heb ik ook de app van Home Wizard. Ik gebruik nu nog enkel de dongel in mijn meter, maar binnenkort komt daar ook een meetstekker bij voor apparatuur. Hiermee krijg je inzicht in het verbruik van het apparaat die in die stekker geplugd zit. Als je weet hoeveel stroom een machine op wat voor moment gebruikt, dan kan je efficiënt gaan plannen. Het nadeel nu is dat ik de wasmachine en vaatwasser na elkaar aanzet waardoor je overdag wel eens te weinig tijd hebt om op eigen stroom te gebruiken. Als je weet dat bijvoorbeeld de vaatwasser in het begin veel verbruikt en daarna minder, dan kan je als een soort Tetris andere stroomverbruikers inzetten op de mindere momenten.
En ja, tot 2025 kunnen we nog salderen, maar hoe sneller je het verbruik op orde hebt, hoe lager straks de voorschotten worden en hoe minder geld je dan verliest door een verkeerde inzet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
12 jun 2022 22:10
Als je weet dat bijvoorbeeld de vaatwasser in het begin veel verbruikt en daarna minder, dan kan je als een soort Tetris andere stroomverbruikers inzetten op de mindere momenten.
:D Dit is wel leuk puzzelen ja. Ben benieuwd hoe de stekker je bevalt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar daar heb je toch geen meter voor nodig? Dat is compleet logisch. In het begin moet het water verwarmd worden, zowel in de vaatwasser als in de wasmachine. En in die periode gebruiken ze de meeste stroom.

En een wasmachine zal niet iedere dag aanstaan. Dus ‘s morgen de vaat en ‘s middags de was. Of andersom natuurlijk.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
12 jun 2022 22:10
ZeerPrivé schreef:
11 jun 2022 23:28
Welke energie verbruiksmeter heb je? Ik wil er nl ook één aanschaffen.
Naast de app van de energie aanbieder (die steeds vertraagd is door storingen bij Enexis heb ik ook de app van Home Wizard. Ik gebruik nu nog enkel de dongel in mijn meter, maar binnenkort komt daar ook een meetstekker bij voor apparatuur. Hiermee krijg je inzicht in het verbruik van het apparaat die in die stekker geplugd zit. Als je weet hoeveel stroom een machine op wat voor moment gebruikt, dan kan je efficiënt gaan plannen. Het nadeel nu is dat ik de wasmachine en vaatwasser na elkaar aanzet waardoor je overdag wel eens te weinig tijd hebt om op eigen stroom te gebruiken. Als je weet dat bijvoorbeeld de vaatwasser in het begin veel verbruikt en daarna minder, dan kan je als een soort Tetris andere stroomverbruikers inzetten op de mindere momenten.
En ja, tot 2025 kunnen we nog salderen, maar hoe sneller je het verbruik op orde hebt, hoe lager straks de voorschotten worden en hoe minder geld je dan verliest door een verkeerde inzet.
Bedankt! Vermoedde al dat het de Home Wizard was, las er op mijn Google speurtocht veel positieve reacties over. Dus gister al besteld en als het goed is, wordt hij morgen afgeleverd. De app van Essent gebruik ik ook, maar die loopt meestal een paar dagen achter en ik wil graag het realtime verbruik kunnen inzien.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
13 jun 2022 21:22
Maar daar heb je toch geen meter voor nodig? Dat is compleet logisch. In het begin moet het water verwarmd worden, zowel in de vaatwasser als in de wasmachine. En in die periode gebruiken ze de meeste stroom.

En een wasmachine zal niet iedere dag aanstaan. Dus ‘s morgen de vaat en ‘s middags de was. Of andersom natuurlijk.
En dat wil ik dus inzichtelijk hebben, hoeveel stroom gebruiken ze op welk moment en wanneer kan je dan een andere stroomgebruiker aanzetten. Op zonnige dagen heb je tijd zat, maar in de wintermaanden is de opbrengstduur een stuk korter. Hier draaien wij zo'n 8 wasjes in de week, staat de droger 2 tot 4 keer in de week aan en gaat de vaatwasser aan als die vol zit. Aangezien we niet altijd thuis zijn moet er dus op 1 dag verschillende apparaten aan. De droger komt na de wasmachine en gebruikt zoveel stroom dat deze op tijd aan moet. In de winter komt er ook nog de airco bij die als verwarming fungeert.
Er zijn nu dagen dat ik rustig 10kWh van eigen stroom direct verbruik, maar als we terugkomen van vakantie kan ik ook zomaar 12 kWh aan stroom extra moeten inkopen. Met passen en meten wil ik zo zuinig mogelijk uitkomen.

Al met al een mooie puzzel die ik gelegd wil hebben zodra stroom weer geld gaat kosten voor mij. Door beter te plannen zie ik mijn stroom inkoop nu al drastisch dalen tot net iets boven de 100kWh afgelopen maand. En dat voor een 2 onder 1 kap, 4 persoons huishouden en een bedrijf aan huis.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hou heel veel van puzzelen, bijvoorbeeld Killer sudoku’s, maar ik ben blij, dat ik mijn machines aan kan zetten zoals het mij schikt. Maar voor mij is het simpel.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
13 jun 2022 23:37
Ik hou heel veel van puzzelen, bijvoorbeeld Killer sudoku’s, maar ik ben blij, dat ik mijn machines aan kan zetten zoals het mij schikt. Maar voor mij is het simpel.
Het is even offtopic (en anders mag de moderatie het in een nieuw topic zetten), maar door goed te plannen kunnen de stroomkosten een pak omlaag.

Vandaag voor het eerst bezig geweest met de slimme stekker. Bij de droger ben ik mij rot geschrokken, bij de vaatwasser mij enorm verbaast. Een droger verbruikt gewoon 4kWh. In de 2 uur dat die draait is dat 1,5 uur boven de 2kWh.
De vaatwasser verbruikt juist veel minder stroom dan ik verwacht had. Er zijn maar 2 piekmomenten (tussen 30 tot 40 minuten en 90 tot 100 minuten). Dat wil zeggen dat je in de 50 tussenliggende minuten andere verbruikers kan gebruiken. De vaatwasser verbruikt dan namelijk maar hooguit 85kWh.

Mocht je zelf stroom opwekken, of heb je een overeenkomst met (en de naam ben ik even kwijt) de aanbieder die tegen inkoopprijzen verkoopt, dan kan je met goed plannen een hoop geld besparen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
12 jun 2022 05:34

Ik kan de gratis site slimmemeterportal.nl aanraden.
Ik vind het wel een zeer moeizame site, sorry. Net geprobeerd in te schrijven. Dat er via een mailadres een bevestiging moet komen prima, maar ik moet nu weer op een code wachten die per postduif wordt verzonden. Binnen 5 dagen moet het er zijn, toe maar...

Kreeg wel 2 foutmeldingen inzake de Ean-nummers, toch zijn ze evengoed wel geaccepteerd. Gegevens hebben ze nog niet, en kennelijk toch weer wel gezien de Ean-nummers, maar eerst moet alles overal opgevraagd worden.

Naja, het zal eind van de week wel werken. Ben vooral benieuwd naar het sluipverbruik, want dat wordt dus ook weergegeven. Geen idee of er wat op te besparen valt, maar wie weet...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@neodutchio

Ik weet niet wat voor droger u hebt, maar mijn was is na een halfuur zo goed als droog. Dus twee uur draaien?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
19 jun 2022 20:39
@neodutchio

Ik weet niet wat voor droger u hebt, maar mijn was is na een halfuur zo goed als droog. Dus twee uur draaien?
Wij hebben zo'n warmtepompdroger en dat apparaat is ook anderhalf tot wel twee uren bezig, afhankelijk van welke was en de hoeveelheid die er in zit, terwijl de oude luchtafvoerdroger in een halfuurtje klaar was.
Zou in het energieverbruik toch voordeliger moeten zijn, ondanks dat hij veel langer aanstaat.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

DeZevendeHenk schreef:
26 apr 2022 15:18
Het baasje van twintig callcenter medewerkers, wat zou die in de melk te brokkelen hebben?
Inderdaad helemaal niets. Het is ook helemaal niet zijn of haar taak om zaken inhoudelijk op te lossen. De leidinggegnde van een call center team moet zorgen dat er voldoende bezetting is binnen het beschikbare budget. Grote kans dat de call center medewerkers zelf veel meer inhoudelijke kennis hebben. Maar leg dat maar eens uit aan mensen die denken dat "de baas" alles weet en regelt.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door 150747 »

witte angora schreef:
19 jun 2022 18:36
grun schreef:
12 jun 2022 05:34

Ik kan de gratis site slimmemeterportal.nl aanraden.
Ik vind het wel een zeer moeizame site, sorry. Net geprobeerd in te schrijven. Dat er via een mailadres een bevestiging moet komen prima, maar ik moet nu weer op een code wachten die per postduif wordt verzonden. Binnen 5 dagen moet het er zijn, toe maar...

Kreeg wel 2 foutmeldingen inzake de Ean-nummers, toch zijn ze evengoed wel geaccepteerd. Gegevens hebben ze nog niet, en kennelijk toch weer wel gezien de Ean-nummers, maar eerst moet alles overal opgevraagd worden.

Naja, het zal eind van de week wel werken. Ben vooral benieuwd naar het sluipverbruik, want dat wordt dus ook weergegeven. Geen idee of er wat op te besparen valt, maar wie weet...
Ook ik gebruik deze site en voor €1,50 per maand kun je alles inzien en rapportages printen en downloaden.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

PeterPeters1966 schreef:
20 jun 2022 14:22
DeZevendeHenk schreef:
26 apr 2022 15:18
Het baasje van twintig callcenter medewerkers, wat zou die in de melk te brokkelen hebben?
Inderdaad helemaal niets. Het is ook helemaal niet zijn of haar taak om zaken inhoudelijk op te lossen. De leidinggegeven van een callcenter team moet zorgen dat er voldoende bezetting is binnen het beschikbare budget. Grote kans dat de callcenter medewerkers zelf veel meer inhoudelijke kennis hebben. Maar leg dat maar eens uit aan mensen die denken dat "de baas" alles weet en regelt.
Ik moet ook altijd een beetje gniffelen om mensen die verontwaardigd aangeven dat ze er bij het callcenter de hoorn erop gegooid hebben, zich blijkbaar niet realiserend dat ze zo'n medewerker gewoon geen keuze laten als ze maar blijven zeuren. Een escalatie moet je doen via een goede brief, bij voorkeur opgesteld door je advocaat, en niet in een discussie met iemand die de telefoon beantwoord.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door rens99 »

In landen die de slimme meter al wat langer hebben, zie je overdag extreem lage prijzen... dus voor wat jij met je zonnepanelen opwekt en hoge prijzen in de avonduren. Meermaals per dag andere prijzen en per seizoen andere prijzen en zelfs bij feestdagen en vakanties andere prijzen.
De slimme meter zou meer inzicht geven, maar dan raak je helemaal de weg kwijt in wat je gebruik is en zelf stroom opwekken loont niet meer.
Nee, de slimme meter is niet de oplossing om de juiste standen door te geven, je kunt het beter mailen en per aangetekende brief doorgeven.
Altijd is er wel een mailadres, helemaal als jij weigert te telefoneren. Per telefoon heb jij geen bewijs in wat er afgesproken is, per mail wel. Gezien de enorme bedragen waar het omgaat kost een aangetekende brief erg weinig. Maak desnoods een foto met de krant van vandaag erbij.
Callcentra worden ingehuurd en zijn niet echt van wie jij denkt te bellen. Wil je echt iets dan mailen en per aangetekende brief of het bedrijf zet je klem en betaal jij wat ze willen.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door 150747 »

Moneyman schreef:
26 apr 2022 15:10
694931 schreef:
26 apr 2022 14:17
Wat kan ik doen?
Wat je zelf kan doen, is simpelweg in Excel je verbruik (en kosten) bijhouden. Voorschotten ernaast houden en je weet precies of je in de maand tekort komt of juist overhoudt.
Doe ik al jaar en dag en er zijn geen verrassingen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Budget Energie, meterstanden doorgeven niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

rens99 schreef:
12 aug 2022 17:54
Nee, de slimme meter is niet de oplossing om de juiste standen door te geven, je kunt het beter mailen en per aangetekende brief doorgeven.
Want? Waarom zou je moeite doen en geld uitgeven om hetzelfde te bereiken wat de meter vanzelf al voor je doet?

Plaats reactie