LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U moet bij de verkoper zijn, niet bij uw buurman.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door scontra »

?!
Laatst gewijzigd door scontra op 15 mar 2019 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
15 mar 2019 22:15
U moet bij de verkoper zijn, niet bij uw buurman.
Leg eens uit.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het niet ontvangen, dus als u betaald hebt, moet u uw geld terug krijgen van de verkoper.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Goldkiwi schreef:
15 mar 2019 22:55
Goede kans dat het verkeerde adres mijn eigen fout is geweest, het kan zijn dat ik me heb versproken toen we belden en ik het adres doorgaf.
Mijn voor en achternaam stonden op het pakketje dus hij wist zeker dat het niet voor hem was bestemd.
Hij heeft de inhoud dus weggegeven en de andere persoon heeft de inhoud doorverkocht.
Kan ik hier iets mee?
Ik zou morgen een 0900 8844 (Politie niet spoednummer) eens bellen om te vragen of dit diefstal is. Immers stond uw naam erop en uw buurman weet wie u bent. Geef het weinig kans maar proberen kan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bewijstechnisch lastig allemaal. De politie zal vermoedelijk zeggen dat het een civiele kwestie is. Verder geldt het briefgeheim inderdaad ook voor pakketten. Maar of ze daar werk van gaan maken?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
15 mar 2019 23:10
Ik zou morgen een 0900 8844 (Politie niet spoednummer) eens bellen om te vragen of dit diefstal is. Immers stond uw naam erop en uw buurman weet wie u bent.
Huisnummer 24 en 25 zijn buren....maar wel aan de overkant van de straat. De nummering kan zelfs uit de pas lopen, zodat dit geen overbuurman is

Ik ken geen/nauwelijks achternamen van buren aan de overkant. Dus "buurman weet wie u bent" is niet zo zwart/wit

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Is de bestelling destijds bevestigd met het verkeerde huisnummer? Daarmee zou verzender mogelijk mbuiten schot blijven.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Goldkiwi schreef:
15 mar 2019 23:34
Volgens mijn vriend is het strafbaar om andermans post te openen maar dit lijkt mij sterk.
M.i. heeft hij gelijk, https://nl.wikipedia.org/wiki/Briefgeheim_(juridisch)

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door witte angora »

Goldkiwi schreef:
15 mar 2019 22:55
Goede kans dat het verkeerde adres mijn eigen fout is geweest, het kan zijn dat ik me heb versproken toen we belden en ik het adres doorgaf.
Dus je weet zelf niet op welk nummer je woont? Je weet je in ieder geval na al die tijd nog wel te herinneren hoe dat telefoongesprek ging.

Je stelt een tweede keer dat er een miscommunicatie is geweest, en toch is je buurman fout? Stond er een afzender op het pakketje? Zo nee, dan kon hij het ook niet terug sturen. Heb jij je naam op de voordeur? Zo nee, dan is het zeer goed mogelijk, wat hiervoor ook al is aangegeven, dat de buurman geen idee had dat het voor jou was. Wat had hij er dan mee moeten doen behalve openmaken in de hoop dat er dan wel een adres te vinden is?

Volgens mij is de buurman volledig te goeder trouw.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door witte angora »

chrisd1 schreef:
16 mar 2019 07:36
Goldkiwi schreef:
15 mar 2019 23:34
Volgens mijn vriend is het strafbaar om andermans post te openen maar dit lijkt mij sterk.
M.i. heeft hij gelijk, https://nl.wikipedia.org/wiki/Briefgeheim_(juridisch)
Volgens mij niet. Het pakketje is immers op het geadresseerde adres aangekomen.
De wettelijke bescherming via het zogenaamde 'briefgeheim' van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door kokka »

Bij een aankoop op marktplaats is het ook nog van belang hoe de advertentie is geschreven.

onderstaand van het juridisch loket
Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?
U kunt verschillende afspraken maken over de verzending van uw product. U moet zelf regelen wie het risico draagt:

Vermeldt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Staat in de advertentie "verzenden voor risico van de koper"? Dan ligt het risico bij de koper.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen en vraagt de koper zelf om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door piet987654 »

Als ik post krijg op MIJN adres met mijn huisnummer erop, dan is de inhoud van mij. Ook al klopt de naam niet.
Het is immers ge-adresseerd aan MIJN adres, Dis is GEEN schending van brief geheim, er stond immers keurig ZIJN adres op.
verder schrijft U : "mijn buurman heeft contact met me gezocht via whatsapp."
Het is mij ook al eens gebeurd dat iemand mij vroeg van "Waarom reageer je niet op mijn whattsapp berichtjes.
Waarop ik het voor hem heel kennelijk heel vreemde antwoord gaf. Dat zit niet op mijn telefoon, ik heb een telefoon
zonder internet browser erop.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door chrisd1 »

piet987654 schreef:
16 mar 2019 07:58
Als ik post krijg op MIJN adres met mijn huisnummer erop, dan is de inhoud van mij. Ook al klopt de naam niet.
In welk artikel is dat dan geregeld?

Pakket op verkeerd adres bezorgd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door piet987654 »

chrisd1 schreef:
16 mar 2019 08:04
piet987654 schreef:
16 mar 2019 07:58
Als ik post krijg op MIJN adres met mijn huisnummer erop, dan is de inhoud van mij. Ook al klopt de naam niet.
In welk artikel is dat dan geregeld?

https://www.postnl.nl/klantenservice/pr ... rgd/pakket
Daar staat alleen voor het geval het verkeerd bezorgd is of voor iemand anders is.
In dit geval is het GOED bezorgd, het adres klopt immers. alleen een typ foutje bij de naam
Dit zou dan betekenen dat ik alles zou moeten weigeren waar een typ foutje in mijn naam staat
omdat dit niet voor mij zou zijn ????
Dan zou ik met mijn ingewikkelde achternaam vrijwel alles terug moeten sturen, deze wordt vrijwel altijd verkeerd gespeld.
Adres is bepalend, als dit klopt dan IS het goed bezorgd en is die tekst niet van toepassong.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door chrisd1 »

piet987654 schreef:
16 mar 2019 08:48
...het adres klopt immers. alleen een typ foutje bij de naam
Klopt het adres nu wel of niet??

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door witte angora »

het pakket is bij het goede adres bezorgt. Immers, de topicstarter geeft zelf aan dat hij een ander nummer heeft opgegeven dan het zijne. Dat was dus geen typefoutje van de verzender, maar een 'foutje' van de koper, de TS dus.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door chrisd1 »

witte angora schreef:
16 mar 2019 09:09
het pakket is bij het goede adres bezorgt. Immers, de topicstarter geeft zelf aan dat hij een ander nummer heeft opgegeven dan het zijne.
Nee, WA, immers:
Goldkiwi schreef:
15 mar 2019 22:07
De verzender heeft per ongeluk nr. 25 op het pakketje gezet...

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Chris:
witte angora schreef:
16 mar 2019 07:42
Goldkiwi schreef:
15 mar 2019 22:55
Goede kans dat het verkeerde adres mijn eigen fout is geweest, het kan zijn dat ik me heb versproken toen we belden en ik het adres doorgaf.
Dus je weet zelf niet op welk nummer je woont? Je weet je in ieder geval na al die tijd nog wel te herinneren hoe dat telefoongesprek ging.

Je stelt een tweede keer dat er een miscommunicatie is geweest, en toch is je buurman fout? Stond er een afzender op het pakketje? Zo nee, dan kon hij het ook niet terug sturen. Heb jij je naam op de voordeur? Zo nee, dan is het zeer goed mogelijk, wat hiervoor ook al is aangegeven, dat de buurman geen idee had dat het voor jou was. Wat had hij er dan mee moeten doen behalve openmaken in de hoop dat er dan wel een adres te vinden is?

Volgens mij is de buurman volledig te goeder trouw.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Buurman heeft mijn pakketje opengemaakt en inhoud weggegeven

Ongelezen bericht door chrisd1 »

witte angora schreef:
16 mar 2019 09:40
Stond er een afzender op het pakketje?
Zo ja, dan had hij het moeten terugsturen.
Zo nee, dan kon hij het ook niet terug sturen. ...
Dan had hij het als gevonden voorwerp moeten afgeven bij de Gemeente.

Gesloten