Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BTPGNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2021 11:30

Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door BTPGNL »

Ik las zojuist uw artikel over betreffende camera's die Jumbo zou willen toepassen voor het bewaken van de voorraden in de schappen.
Ben ik nou mal of is dat een soort aprilgrap?
1. Praktisch niet uitvoerbaar/kostbaar: Teveel camera´s nodig, kostbare intelligente
software nodig.
2. Voor zover mij bekend is bestaande software voor voorraadbeheer reeds prima in
in staat dit te monitoren en te rapporteren. Immers bekend is
a. Aantal besteld bij depot
b. Aantal geleverd door depot
c. Aantal in betreffend schap geplaatst door vakkenvuller, voorraad alarmering
d. Aantal afgerekend bij de kassa en alarmering bij minimum aantal
e. Bij d. gaat de vakkenvuller aan de slag. Bij c. wordt aantal voor nieuwe bestelling
bij depot bewaakt.
f. Bij de betere software wordt automatisch toe -en afname per periode bewaakt
zodat trends kunnen worden vastgesteld.

Blijft de vraag over: welk dom persoon heeft de toepassing van camera´s voor dit doel bedacht; of om een artikel daarover te schrijven?

Of hebben de camera´s toch een ander doel?

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door Hommer »

Of kan het zijn dat uw aanname niet klopt dat een dom persoon zo’n idee verzint. Zo loopt er bij Albert Heijn al een proef met een winkel zonder kassapersoneel waar alles door camera’s wordt geregistreerd.
U kunt vast zelf wel uitrekenen wat dit aan loonkosten uitspaart en waarom het interessant kan zijn dit soort software te ontwikkelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Supermarkten draaien gemiddeld een bescheiden nettowinst van 3% als ik het wel heb.

Alles wat dan in de bedrijfsprocessen goedkoper kan, zal een keer omarmd worden. Kennelijk is dit er zo een.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
Blijft de vraag over: welk dom persoon heeft de toepassing van camera´s voor dit doel bedacht; of om een artikel daarover te schrijven?

Of hebben de camera´s toch een ander doel?
Zoals ik het stuk lees wel ja. Schappen vullen gebeurd op vaste tijdstippen terwijl de klant de hele dag door binnen komt. Ook komt het voor dat er overvoorraden in het magazijn blijven liggen en later weer naar binnen gereden worden om bij te vullen. Als het schap ondertussen al uren lang leeg staat, dan is de verkoop 0 terwijl er wel voorraad is. Vragen aan een medewerker kan wel, mits die er rondlopen en ook weten waar ze het in het magazijn kunnen vinden. De kans op nee verkoop wordt hiermee kleiner. Of de kosten opwegen tegen de opbrengsten zijn anderen voor.

En om u alvast een kijkje in de toekomst te geven, het bedrijf waar ik voor werk heeft in het buitenland al winkels met 24 uur per dag open zonder personeel. De klant scant zelf alle artikelen en middels camera's wordt alles in de gaten gehouden. Mocht iemand toch slechte bedoelingen hebben, de schappen hebben sensoren, er kan dus op afstand gezien worden hoeveel stuks er daadwerkelijk op voorraad liggen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
Ik las zojuist uw artikel over betreffende camera's die Jumbo zou willen toepassen voor het bewaken van de voorraden in de schappen.
Ben ik nou mal of is dat een soort aprilgrap?
1. Praktisch niet uitvoerbaar/kostbaar: Teveel camera´s nodig, kostbare intelligente
software nodig.
Valt wel mee. Amazon heeft in de VS als winkels waar je geeneens meer langs de kassa hoeft. Middels sensoren en camera's kunnen ze precies wat de klant in z'n tas doet en dat wordt dan automatisch afgerekend via het Amazon account. Wat Jumbo van plan is is bijna oneindig veel simpeler.
BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
2. Voor zover mij bekend is bestaande software voor voorraadbeheer reeds prima in
in staat dit te monitoren en te rapporteren. Immers bekend is
a. Aantal besteld bij depot
b. Aantal geleverd door depot
c. Aantal in betreffend schap geplaatst door vakkenvuller, voorraad alarmering
d. Aantal afgerekend bij de kassa en alarmering bij minimum aantal
e. Bij d. gaat de vakkenvuller aan de slag. Bij c. wordt aantal voor nieuwe bestelling
bij depot bewaakt.
f. Bij de betere software wordt automatisch toe -en afname per periode bewaakt
zodat trends kunnen worden vastgesteld.
Dat werkt alleen in de perfecte situatie. De praktijk is anders. Klanten pakken wat, zetten het soms elders terug. Van sommige producten weet je niet exact hoeveel er in het schap liggen. Denk een kratjes met verse groenten. De sperciebonen en preien worden echt niet vantevoren geteld.
BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
Blijft de vraag over: welk dom persoon heeft de toepassing van camera´s voor dit doel bedacht; of om een artikel daarover te schrijven?
Omdat jij iets niet snapt wil niet zeggen dat de degene die wel verstand van de materie heeft dom is. Ik snap misschien dingen niet op jouw expertisegebied, maar dat wil dan toch niet zeggen dat jij dom bent?
BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
Of hebben de camera´s toch een ander doel?
Ja, die zijn bedoeld om de 5G chip in het coronavaccin te bekijken. Nu goed?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door D34M0N »

BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
Blijft de vraag over: welk dom persoon heeft de toepassing van camera´s voor dit doel bedacht; of om een artikel daarover te schrijven?
Een beetje jammer van die opmerking. Daarnaast, wat is er mis met het artikel?

Verder vind ik dat je op zich wel een goed punt maakt. Dat systeem met camera's komt mij een beetje over zoals dingen die je (vooral) vroeger vaak in scifi films zag: robots die voertuigen besturen of apparaten bedienen, iets wat totaal onlogisch is, aangezien het veel praktischer is om een robot en een apparaat te combineren tot één ding, zoals tegenwoordig gebeurt. Denk maar aan robotstofzuigers, drones en zelfrijdende karren in een magazijn.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door Revoked »

Wij zijn bezig met robotisering van een magazijn. Nou ja, iets wat er voor moet doorgaan, want de dromen van de opdrachtgever blijken totaal niet realistisch. Mensenhanden, en het er aan gekoppelde brein, zijn nog steeds onverslaanbaar in een magazijn met wisselende voorraad. De software is overigens het probleem niet, en ook zeker niet het duurste in het project. Die robot.... da's anno 2021 nog steeds een prutding. Hightech, maar kansloos. Laten we de energie toevoer nog buiten beschouwing....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door crazyme »

Revoked schreef:
02 aug 2021 22:07
Wij zijn bezig met robotisering van een magazijn. Nou ja, iets wat er voor moet doorgaan, want de dromen van de opdrachtgever blijken totaal niet realistisch. Mensenhanden, en het er aan gekoppelde brein, zijn nog steeds onverslaanbaar in een magazijn met wisselende voorraad. De software is overigens het probleem niet, en ook zeker niet het duurste in het project. Die robot.... da's anno 2021 nog steeds een prutding. Hightech, maar kansloos. Laten we de energie toevoer nog buiten beschouwing....
Totdat de winkelketen eist dat verpakkingen worden gestandaardiseerd om gerobotiseerd verwerkt te kunnen worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Camera's Jumbo om winkelvoorraad te monitoren

Ongelezen bericht door sjohie »

BTPGNL schreef:
02 aug 2021 17:56
Ik las zojuist uw artikel over betreffende camera's die Jumbo zou willen toepassen voor het bewaken van de voorraden in de schappen.
Ben ik nou mal of is dat een soort aprilgrap?
1. Praktisch niet uitvoerbaar/kostbaar: Teveel camera´s nodig, kostbare intelligente
software nodig.
2. Voor zover mij bekend is bestaande software voor voorraadbeheer reeds prima in
in staat dit te monitoren en te rapporteren
. Immers bekend is
a. Aantal besteld bij depot
b. Aantal geleverd door depot
c. Aantal in betreffend schap geplaatst door vakkenvuller, voorraad alarmering
d. Aantal afgerekend bij de kassa en alarmering bij minimum aantal
e. Bij d. gaat de vakkenvuller aan de slag. Bij c. wordt aantal voor nieuwe bestelling
bij depot bewaakt.
f. Bij de betere software wordt automatisch toe -en afname per periode bewaakt
zodat trends kunnen worden vastgesteld.

Blijft de vraag over: welk dom persoon heeft de toepassing van camera´s voor dit doel bedacht; of om een artikel daarover te schrijven?

Of hebben de camera´s toch een ander doel?
Daar mankeert nogal wat in uw redenatie. Zo zullen breuk/schade artikelen, er sneuvelt op een gemiddelde zaterdag best wat door klanten-handen, nooit de kassascanner passeren, en er daarmee voor zorgen dat de schapvoorraad af gaat wijken. Dat icm de collo-grootte, gaat er dan uiteindelijk voor zorgen dat er lege schappen gaan ontstaan. Daarom wordt er bij het verwerken van breuk/schade-artikelen ook zoveel moeite gestoken in het registreren ervan. Idem diefstal. In de AH waar ik eerder werkte, heeft iemand het ooit voor elkaar gekregen om op een zaterdag, 20 pondspakken DE roodmerk te stelen, die uitstroom vang je ook niet met alleen scannen.

AH is al 20 jaar bezig om een geautomatiseerd systeem te finetunen, die zijn zelfs wereldvermaard op dat vlak, helemaal voordat de techreuzen er mee aan de haal gingen, en die hebben het tot nu toe nog niet waterdicht kunnen krijgen.

Het is echt niet zo simpel dat het in 10 regels tekst op een forumpje even opgelost kan worden.

In het algemeen is het zo, dat de Nederlandse supermarkten met een rendement tussen de 3 en 5% werken, kortom het is veel volume kneiter-efficient verwerken wat ze het geld oplevert, dat zijn nou niet echt enorme marges. Veel van hun kosten zijn mensen, en dan is techniek als deze ineens best interessant. Dat zelfscannen adverteren ze als gemak voor de klant, maar zorgt er onder aan de streep voor dat 1 medewerker met een PDA zes afrekenstations kan bestieren, ipv voorheen één enkele kassa.

Gesloten