Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
AliesK
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2021 18:30

Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door AliesK »

Mag de leverancier zomaar de aan onsbetaalde contractbreuk boete weer geheel terugvorderen bij overstap naar andere leverancier?
Zie bijlage
20210715_183543.jpg
(52.24 KiB) 3680 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat staat daarover in uw contract met Budget Energie?
Er is, dacht ik, een grens aan het bedrag dat voor een cadeau/welkomstpremie teruggevorderd kan worden; of dat ook geldt voor een contractbreukboete weet ik niet. Andere forumleden weten dat precies.

Toch wil ik u nu vast een tip geven: laat uw nieuwe contract helemaal tot het einde doorlopen. Een contract steeds voortijdig beëindigen geeft vaak gedoe en kost altijd geld. Dan bent u het voordeel van de overstap weer kwijt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij mijn weten mag dat inderdaad. Je hebt een contractuele verplichting: je blijft een jaar klant, in ruil daarvoor betalen zij de opzegboete van de vorige leverancier.

Als jij je contractuele verplichting niet nakomt en eerder opzegt, kun je niet verwachten dat zij zich aan hun deel van de afspraak houden.

Hou je gewoon aan de afspraak, dit is niet de manier om geld uit te sparen.

Arma
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:33

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Arma »

u vermeld niet van welke zijde de contractbreuk is gedaan die van u en of door de levenrancier want dat maakt een groot verschil?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... r-opzeggen staat hoe hoog de boete voor contract breuk mag zijn. Dit is afhankelijk van hoelang jouw contact zou lopen.

De maximale boete is 250 euro. Echter zie ik boven de 250 euro (vergoeding contractbreuk) ook 100 euro (kosten contract breuk) staan. Waar die 100 euro vandaan komt vraag ik me af.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat om twee contractbreuken: een keer bij de vorige leverancier, en een keer bij de huidige leverancier. De huidige leverancier heeft de 250 euro aan de eerdere leverancier betaald, kennelijk onder de voorwaarde dat TS minimaal 1 jaar klant zou blijven. En dat deed hij dus niet.

Het is net zoiets als een welkomstpremie, die krijg je ook alleen maar als je een jaar lang klant blijft.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts verbreekt het contract weer. Nu blijkbaar een éénjarig contract, dus € 100.
Die € 250 was betaald aan de vorige leverancier.

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Voor die 350 euro kan je heel wat gas/stroom kopen...

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien vergoedt de volgende wel die € 100 boete. Maar dat schiet allemaal niet op zo.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

AliesK schreef:
15 jul 2021 18:39
Mag de leverancier zomaar de aan onsbetaalde contractbreuk boete weer geheel terugvorderen bij overstap naar andere leverancier?
U hebt een mailtje ontvangen met daarin o.a. de voorwaarden behorende bij het betalen van de overstapboete.
U had schijnbaar bij de eerste energiemaatschappij nog een contract van minimaal 2,5 jaar waardoor u een boete kreeg van €250,-. Deze boete is door Energie Direct overgenomen op voorwaarde (zoals in de mail staat) dat u minimaal een jaar klant zou blijven. U blijft minder dan een jaar klant, daarom moet u zowel een nieuwe overstapboete betalen (€50,- per product), maar moet u ook weer de eerder overgenomen boete terug betalen.
Voortijdig contracten ontbinden loont enkel als de kosten bij de nieuwe aanbieder lager zijn. De vaste kosten liggen redelijk gelijk (enkel vaste leveringskosten kunnen hierin verschillen), daar valt vrij weinig winst te behalen. In de variabele kosten zou u kunnen besparen. En de vraag is hoeveel. Zelfs al gooi ik 10 cent bovenop de prijs die nu betaal voor mijn elektra, dan scheelt dat net 3 tientjes op jaarbasis. Of de nieuwe aanbieder heeft een geweldige cashback actie die u onder aan de streep ook weer zelf betaald. Het klinkt lekker, €100,- terug krijgen na een jaar, maar als de verbruikskosten al €100,- hoger liggen dan bij een andere aanbieder, wat schiet je er dan mee op?

Overstappen tijdens lopende contracten is in deze tijd niet winstgevend. Slimmer is gewoon een jaar afsluiten, dit contract uitzingen en daarna weer opnieuw vergelijken. Wil je meer zekerheid, ga dan een contract voor 3 jaar aan en hoop dat de prijzen zo gaan stijgen dat het gaat lonen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij overstappen zonder opzegboete is de switchtermijn leidend. Deze verschilt per leverancier.

https://www.google.com/search?q=switcht ... e&ie=UTF-8

Wanneer de nieuwe energieleverancier de switchtermijn niet in acht neemt, dan kan dat resulteren in een opzegboete buiten de schuld van de consument. In dat geval zou de opzegboete onterecht zijn. Of dat hier het geval zou kunnen zijn moet topicstarter zelf beoordelen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
16 jul 2021 11:46
Bij mijn weten mag dat inderdaad. Je hebt een contractuele verplichting: je blijft een jaar klant, in ruil daarvoor betalen zij de opzegboete van de vorige leverancier.

Als jij je contractuele verplichting niet nakomt en eerder opzegt, kun je niet verwachten dat zij zich aan hun deel van de afspraak houden.
Er zijn ook wettelijke regels, die je gemakshalve onbenoemd laat.
De overstapvergoeding is op te vatten als een cadeau , daar hoef je wettelijk maar max 50,- voor terug te betalen. En alleen binnen 1e jaar.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat jij die wettelijke regels even zien dan?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... r-opzeggen
Onder:
Mijn energieleverancier eist dat ik het welkomstcadeau of de welkomstpremie terugbetaal. Mag dat?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar zijn meerdere topics over geweest. Maar mijns inziens is het betalen van de overstapboete door de nieuwe leverancier geen welkomstcadeau of welkomstpremie.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb deze informatie... Vastgesteld door de ACM.

https://www.gaslicht.com/overstappen/ho ... vergoeding
Daarnaast kan een eventuele welkomstpremie, korting of boetevergoeding worden teruggevorderd of niet worden uitgekeerd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De openingspost van topicstarter bevat te weinig info om een antwoord te geven. De gestelde vraag is of de leverancier dit "zomaar" mag doen. Om die vraag te beantwoorden zijn meer details vereist.

Zolang ts hier niet reageert kunnen we hier eindeloos doorgaan.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
16 jul 2021 20:50
De openingspost van topicstarter bevat te weinig info om een antwoord te geven.
Waarom?
Het lijkt me duidelijk nav van regelgeving dat de post vergoeding contractbreuk vorige leverancier niet door de beugel kan
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01
witte angora schreef:
16 jul 2021 20:33
Ik heb deze informatie... Vastgesteld door de ACM.

https://www.gaslicht.com/overstappen/ho ... vergoeding
Daarnaast kan een eventuele welkomstpremie, korting of boetevergoeding worden teruggevorderd of niet worden uitgekeerd.
Er zit nogal verschil tussen terugvorderen, of niet uitkeren.
terugvorderen:
Premie is welkomstgeschenk op dag 1, en onderhevig aan gelimiteerde terugvordering
niet uitkeren.
Premie krijg je pas bij volmaken van een bepaalde periode als klant, de limiet van terugvordering is niet aan de orde: Er wordt niets terug gevorderd.
Wel houdt in dat de klant bij de vorige overstap zelf de boete moet voorschieten, en hij dit achteraf kan terugverdienen
Voor een forse categorie klanten maakt dat de overstap praktisch onmogelijk. En daardoor voor aanbieders minder interessant.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@16again

Ik begrijp niet precies wat u met die link van wetten precies wilt zeggen.

De Ts heeft eerder een opzegvergoeding van €250 moeten betalen aan een energieleverancier, omdat blijkbaar het contract veel te vroeg is opgezegd. De “nieuwe” leverancier heeft dat aan de Ts vergoed, uiteraard onder voorwaarden, maar nu houdt de Ts zich wederom niet aan het contract en eist de eerste leverancier die betaalde boete terug. Dus het gaat niet over een premie of welkomstcadeau.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contractbreukboete weer terugvorderen bij overstap, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij snap jij een paar dingen niet.
16again schreef:
16 jul 2021 21:29

Er zit nogal verschil tussen terugvorderen, of niet uitkeren.
terugvorderen:
Premie is welkomstgeschenk op dag 1, en onderhevig aan gelimiteerde terugvordering
niet uitkeren.
Premie krijg je pas bij volmaken van een bepaalde periode als klant, de limiet van terugvordering is niet aan de orde: Er wordt niets terug gevorderd.
- Voor de werking van de regelgeving maakt terugvorderen of niet uitkeren geen verschil. Ze worden immers in één adem genoemd.
- er is in dit geval geen sprake van een premie of een welkomstgeschenk; er is sprake van een overstapboete die door de huidige leverancier vergoed wordt. Dat TS wellicht een welkomstgeschenk van 250 euro had kunnen hebben als hij de boete zelf betaald had verandert dat niet.
- welkomstgeschenken worden al heel wat jaren niet meer aan het begin van het contract uitgekeerd, maar verrekend met de eindnota. De reden laat zich wel raden denk ik.

Gesloten