LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contractprobleem na overlijden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jaikke49
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2018 20:15

Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door jaikke49 »

Mijn vader is overleden op 2 januari 2020 , ( 98 ) 7 januari huur opgezegd , nu komt tehuis waar hij woonde ( zelfstandig in een thuiszorg woon gebouw) met verhaal dat wij tot 1 maart huur moeten betalen..staat in huur contract ....huis is 17 januari geheel leeg.
Rechtspersoon is dus overleden , dan vervalt toch ook alle overeenkomsten en contracten!? Of moeten nabestaande deze huur betalen? Vader had huursubsidie...welke huur kan of mag men berekenen als ik toch moet betalen.?
[Tekst verwijderd]
Bedankt.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jan 2020 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast, persoonsgegevens verwijderd

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Standaard is dit na afloop van de 2e maand na overlijden, dus zou het 29 februari zijn. Echter maakt de wet (7;268 BW) een uitzondering en mogen de erfgenamen de huur ook na afloop van de eerste maand opzeggen, maar volgens mij kan dit alleen als alle erfgenamen akkoord gaat (staat niet in het artikel vermeld hoe dat precies in zijn werk moet gaan, maar dat lijkt me in elk geval wel de bedoeling).

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gecondoleerd met het overlijden van uw vader.

Standaard zou het dus 31 maart zijn, maar door het overlijden mogen de erfgenamen de huur per 29 februari opzeggen. En van februari mag de volledige huur in rekening gebracht worden. En dat moeten de erfgenamen betalen.

“Quote. Pas op het einde van de tweede maand na het overlijden van de alleenwonende huurder eindigt de overeenkomst automatisch. Daarvoor is niet vereist dat de huurovereenkomst nog moet worden opgezegd. Opzegging gaat dus automatisch. Als er naast de overleden huurder een medehuurder is, dan loopt de huurovereenkomst automatisch door met die medehuurder.

Wanneer opzeggen

De erfgenamen van de alleenwonende huurder die de erfenis hebben aanvaard, kunnen de huurovereenkomst pas tegen het eind van de eerste maand na het overlijden van de huurder opzeggen. Erfgenamen die de erfenis hebben aanvaard zijn verplicht om de (achterstallige) huur te betalen aan de verhuurder en de woning te ontruimen.quote
Bron ge goedkoopste notaris
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 08 jan 2020 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het einde van de eerste maand na overlijden is in mijn ogen toch echt januari en niet februari.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vader is in januari overleden. Het einde van de eerste maand ná het overlijden is dus 29 februari.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is het einde van de eerste volledige maand. Zo staat dat niet in dat artikel in het BW. Maar ik zie dat de belastingdienst inderdaad zo redeneert. Dus zou in dit geval de huur dus automatisch stoppen op 31 maart, maar kan de erfgenaam dit ook op 29 februari doen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
08 jan 2020 21:27
Het einde van de eerste maand na overlijden is in mijn ogen toch echt januari en niet februari.
Dat kan niet kloppen, want eind januari is er nog geen maand verstreken sinds het overlijden.

De uitleg van Lady1234 lijkt mij de juiste.

De formulering van de wetstekst vind ik echter niet heel helder.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Als je per maand betaal, moet je ook per maand kunnen opzeggen.
Ik meen dat dit zelfs ook niet per einde van een hele maand hoeft, maar gewoon 30 of 31 dagen na opzegging

Wellicht probeert die thuiszorg club dubbele huur te vangen.
Ik zou de sleutel pas inleveren op de laatste dag van de huur.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vader heeft in ieder geval over de maand januari al huurtoeslag gekregen. Geen idee of dat ook over februari wordt uitbetaald. Lijkt me persoonlijk van niet.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

jaikke49 schreef:
08 jan 2020 20:54
Rechtspersoon is dus overleden , dan vervalt toch ook alle overeenkomsten en contracten!? Of moeten nabestaande deze huur betalen?
Ja en nee. In ieder geval niet per de datum van overlijden. In alle gevallen veranderen dingen, maar lang niet alles wordt direct stopgezet. Bankrekeningen bijvoorbeeld worden ook niet ineens opgeheven. Die komen op naam te staan van 'de erven van'. Vanaf het moment van overlijden begint de afwikkeling van de erfenis, en daar zitten kennelijk soms wettelijke termijnen aan vast.

Overigens gaat het in het BW over het automatisch beëindigen van de huurovereenkomst. Wat je altijd nog kunt doen is in overleg gaan met de verhuurder of de woning opgeleverd kan worden op het moment dat er een nieuwe huurder is. Gezien de huidige woningkrapte zal de woning vermoedelijk snel verhuurd kunnen worden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die regel in het huurcontract is dus volgens de overheid ongeldig. Bij een maandbetaling van de huur, is de opzegtermijn een maand.

Onduidelijk is nog of het een kalendermaand is, of ca. 30 dagen.

Opzegtermijn huurovereenkomst

Bij het opzeggen van de huur moet u rekening houden met de opzegtermijn. Betaalt u maandelijks? Dan is de opzegtermijn 1 maand. Dat geldt ook als in het huurcontract een opzegtermijn van 2 maanden is afgesproken. Die afspraak is ongeldig als u maandelijks betaalt. Bron Juridisch Loket

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-opzeggen

Herstel. De opmerking over ongeldig heeft natuurlijk betrekking op het voorbeeld, niet op de feitelijke situatie.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 09 jan 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
09 jan 2020 16:14
Die regel in het huurcontract is dus volgens de overheid ongeldig. Bij een maandbetaling van de huur, is de opzegtermijn een maand.
Dat gaat in dit geval niet op, want het artikel dat je aanhaalt geldt als richtlijn voor de huurder. En die is overleden, dus gaan er andere regels gelden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

berndv schreef:
09 jan 2020 16:40
Lady1234 schreef:
09 jan 2020 16:14
Die regel in het huurcontract is dus volgens de overheid ongeldig. Bij een maandbetaling van de huur, is de opzegtermijn een maand.
Dat gaat in dit geval niet op, want het artikel dat je aanhaalt geldt als richtlijn voor de huurder. En die is overleden, dus gaan er andere regels gelden.
Maar dan treedt de volgende regel in werking. En wel dat erfgenamen ook maar één maand opzegtermijn hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door berndv »

nee, ook de rijksoverheid geeft dan aan dat er andere regels gelden, het huurcontract gaat ook niet standaard door overerving over:
Geen medebewoners die het huurcontract voortzetten
Zijn er geen bewoners die na het overlijden van de huurder het huurcontract voortzetten? Dan eindigt deze automatisch op de laatste dag van de tweede maand na overlijden. Bijvoorbeeld op 30 juni bij overlijden op 15 april. De erfgenamen kunnen de huurovereenkomst ook eerder opzeggen. Dit kan tegen het einde van de eerste maand na overlijden. Bij overlijden op 15 april is dit dus op 31 mei.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-huurder

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dan toch een kalendermaand?

In het voorbeeld van het Juridisch Loket werd gesproken over een opzegtermijn van twee maanden in een hypothetische geval. Onbekend is natuurlijk wat hier in het huurcontract staat. Dus niet echt van toepassing.

Maar de huisbaas heeft hier gewoon gelijk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Contractprobleem na overlijden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Weiger op 17 januari de sleutels te geven, als je moet betalen mag je het huis nog houden.
Gezien de druk op woningmarkt is dan tot 17 januari betalen wel vaak mogelijk.

Subsidie krijg je niet meer....
Dus betalen tot is gewoon laatste dag sleutel geven.
Anders vangen ze dubbele huur wat niet is toegestaan.

Gesloten