LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

Sinds januari is de deurbel van de flat aan de straatkant kapot, alsmede de intercom en het mechanisme om de deur vanuit huis te openen. Sinds die tijd kan ik dus al geen bezoek of bestellingen ontvangen. Bijzonder lastig en vervelend. De woningbouw vereniging "Eigen Haard' (Amsterdam) die op de hoogte is van mijn medische situatie (waarover later meer) zegt niets te kunnen doen omdat de verantwoordelijkheid van de reparatie ligt bij de VVE (vereniging van eigenaren). Een aantal woningen van het complex zijn namelijk verkocht maar de meesten worden verhuurd. Maar ik ben huurder en heb volgens mij recht op reparatie van de bel. Maar dit gebeurt dus gewoon niet, niet door Eigen haard en niet door de VVE. "Eigen haard' vertelde mij dat er een geheel nieuwe bedrading aangelegd moet worden in de hele flat en dat VVE daar nog steeds over aan het vergaderen is.

Nu is het zo dat ik binnenkort aan mijn heupen geopereerd ga worden en dat gedurende mijn herstel periode thuis het van het grootste belang is dat ik bezoek kan ontvangen, omdat ik enkele weken niet kan lopen (ben alleenstaand) En met bezoek bedoel ik: hulp aan huis, de apotheker, huisarts, fysiotherapeut, trombosedienst (ben ook hartpatiënt en moet regelmatig geprikt worden), boodschappen bezorging enz. En dat kan dus allemaal niet omdat de bel enz. het niet doen. Ik heb de VVE per mail ook op de hoogte gesteld van de situatie maar die reageren niet eens (Bij 'Eigen Haard' kostte dit overigens ook de grootste moeite). Ik heb de situatie ook al gemeld bij de huurcommissie van de rijksoverheid maar die nemen ook niet de moeite om te reageren.

Ik zit dus gevangen tussen een aantal partijen die geen van allen de verantwoordelijkheid willen nemen voor zoiets lulligs als de reparatie van een deurbel. Straks lig ik een aantal weken op bed, heb verzorging nodig en ik kan niet horen of er gebeld wordt of iemand binnen laten. Het begint steeds meer op een nachtmerrie te lijken. Wat kan ik doen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Brahms »

maccie schreef:Sinds januari is de deurbel van de flat aan de straatkant kapot, alsmede de intercom en het mechanisme om de deur vanuit huis te openen. Sinds die tijd kan ik dus al geen bezoek of bestellingen ontvangen. Bijzonder lastig en vervelend. De woningbouw vereniging "Eigen Haard' (Amsterdam) die op de hoogte is van mijn medische situatie (waarover later meer) zegt niets te kunnen doen omdat de verantwoordelijkheid van de reparatie ligt bij de VVE (vereniging van eigenaren). Een aantal woningen van het complex zijn namelijk verkocht maar de meesten worden verhuurd. Maar ik ben huurder en heb volgens mij recht op reparatie van de bel. Maar dit gebeurt dus gewoon niet, niet door Eigen haard en niet door de VVE. "Eigen haard' vertelde mij dat er een geheel nieuwe bedrading aangelegd moet worden in de hele flat en dat VVE daar nog steeds over aan het vergaderen is.

Nu is het zo dat ik binnenkort aan mijn heupen geopereerd ga worden en dat gedurende mijn herstel periode thuis het van het grootste belang is dat ik bezoek kan ontvangen, omdat ik enkele weken niet kan lopen (ben alleenstaand) En met bezoek bedoel ik: hulp aan huis, de apotheker, huisarts, fysiotherapeut, trombosedienst (ben ook hartpatiënt en moet regelmatig geprikt worden), boodschappen bezorging enz. En dat kan dus allemaal niet omdat de bel enz. het niet doen. Ik heb de VVE per mail ook op de hoogte gesteld van de situatie maar die reageren niet eens (Bij 'Eigen Haard' kostte dit overigens ook de grootste moeite). Ik heb de situatie ook al gemeld bij de huurcommissie van de rijksoverheid maar die nemen ook niet de moeite om te reageren.

Ik zit dus gevangen tussen een aantal partijen die geen van allen de verantwoordelijkheid willen nemen voor zoiets lulligs als de reparatie van een deurbel. Straks lig ik een aantal weken op bed, heb verzorging nodig en ik kan niet horen of er gebeld wordt of iemand binnen laten. Het begint steeds meer op een nachtmerrie te lijken. Wat kan ik doen?
Dit is natuurlijk erg vervelend, dat begrijpt iedereen.
Even voor de beeldvorming, is van alle huizen de bel enz. defect of alleen van jou woning ?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat je heel praktisch kan doen, is in ieder geval een draadloze deurbel ophangen. En kan je wellicht met een van je buren afspraken maken over hulp bij het open doen van de deur! Niet ideaal, maar beter dan niets.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Wat je heel praktisch kan doen, is in ieder geval een draadloze deurbel ophangen. En kan je wellicht met een van je buren afspraken maken over hulp bij het open doen van de deur! Niet ideaal, maar beter dan niets.
Een andere optie, als het om mensen gaat die je kent, de situatie uitleggen en vragen of ze even via de mobiel willen bellen. Dan kun je aangeven dat je er bent, maar dat het even duurt voor je de benedendeur hebt geopend.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:Wat je heel praktisch kan doen, is in ieder geval een draadloze deurbel ophangen. En kan je wellicht met een van je buren afspraken maken over hulp bij het open doen van de deur! Niet ideaal, maar beter dan niets.
Een andere optie, als het om mensen gaat die je kent, de situatie uitleggen en vragen of ze even via de mobiel willen bellen. Dan kun je aangeven dat je er bent, maar dat het even duurt voor je de benedendeur hebt geopend.
Terwijl de Ts straks door die operaties niet kan lopen?

stofzuigertje

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Draadloze bel? Mijn zoon woont op teveel meters van de bel/voordeur om ontvangst te hebben dus vermoedelijk kan dat niet.

Deur openen werkt ook niet dus als de postbode via 06 nummer naast de bel aanbelde moet je zelf naar beneden open doen.....
Ook wil niet iedereen zijn 06 naast de bel hangen!

Wel kun je alle medebewoners vragen en bij niet tijdig herstel gezamenlijk bij huurcommissie huur verlaging aanvragen als ze niet binnen redelijke termijn zowel de deur opener als de bellen herstellen!
Voor 1 persoon zullen ze niet hard lopen maar bij vele bewoners word het duurder en zal "Eigen Haard" hun service afdeling opstoken voor snellere service....

Samen indienen is makkelijker en gelijk goed contact met buren.
Wel voorkomen dat iemand aanspreekpunt word dus samen opstellen en apart insturen op zelfde dag.
Dan is niemand de boze opstoker en dat werkt beter, want soms word de eerste melder niet bepaald gewenst door een lastige woningbouw vereniging.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

Iedereen bedankt voor de reacties, ik waardeer het zeer. Er schijnen inderdaad meerdere mensen te zijn in het complex die er last van hebben maar ik weet niet wie, er wonen nogal wat mensen hier (ingewikkeld om uit te leggen) en ik weet niet goed hoe ik ze moet mobiliseren om tot gezamenlijke actie over te gaan. - Wat ik nu doe is inderdaad mensen laten bellen als ze voor de deur staan en dan loop ik naar beneden, maar dat kan ik straks dus niet meer. Misschien kan ik een sleutel uit het raam gooien, dat is het enige dat ik kan bedenken. Een noodbel aanleggen begin ik niet aan, het lijkt me technisch ook ingewikkeld in de flat, de bedrading zit verborgen. Bezoekers aan laten bellen bij iemand anders (als de bel het daar wel doet) is ook een optie waar ik aan gedacht had. Maar dan moet je wel aan iedereen laten weten dat ze dat moeten doen. Het venijn zit hem natuurlijk bij die rottige Eigen haard die zich verschuilt achter de VvE, terwijl ze zelf notabene mede eigenaar zijn en dus aangesloten zijn bij die zelfde VvE. Het is een waterdichte juridische constructie waarbij de eigenaren niet verantwoordelijk zijn en naar elkaar kunnen wijzen. Voorlopig zit ik met mijn handen in het haar en weet niet hoe i dit op moet lossen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

maccie schreef:Een noodbel aanleggen begin ik niet aan, het lijkt me technisch ook ingewikkeld in de flat, de bedrading zit verborgen.
Daarom adviseerde ik ook een draadloze deurbel.

maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

Leo The Emperor schreef:Als huurder heb je niks met VvE te maken.

Je kunt de verhuurder in gebreke stellen en ze een termijn geven om het goed op te lossen.
Als pressie kun daarna je een deel van de huur achterhouden, als het niet wordt opgelost

( Als de meeste huizen nog huurwoningen zijn dan heeft de verhuurder trouwens ook de meeste stemmen in de VvE en kan gewoon bij meerderheid beslissen en hoeft zich niet te verschuilen achter de VvE )
Dank je wel voor je reactie Leo. De huur inhouden heb ik al geprobeerd (dat mag volgens een bepaald wetsartikel) maar dan krijg je dus aanmaningen en een telefoontje van Eigen Haard dat zij er niets aan kunnen doen en dat ze het hebben gemeld bij de VvE. Ik heb al gezegd dat ik daar als huurder niets mee te maken heb maar daar wordt schouderophalend op gereageerd. Kennelijk ligt het juridisch zo. Ik heb ook al huurverlaging aan gevraagd bij de 'Huurcommissie' maar die reageren niet. Dit is waarschijnlijk één van de vele zwaar gesubsidieerde papieren tijgers van de rijksoverheid die als het er op aan komt niets kunnen/willen doen. Vergeet niet dat je in over georganiseerd Nederland woont waar uiteindelijk geen enkele hulp organisatie iets kan doen omdat alles juridisch zo ingewikkeld is dat alleen met de tussenkomst van een rechter een oplossing gevonden kan worden. Ook met zo iets lulligs als een kapotte deurbel.

maccie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jun 2007 17:49

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door maccie »

Moneyman schreef:
maccie schreef:Een noodbel aanleggen begin ik niet aan, het lijkt me technisch ook ingewikkeld in de flat, de bedrading zit verborgen.
Daarom adviseerde ik ook een draadloze deurbel.
Had ik begrepen Moneyman. Maar dan zit ik nog met het naar beneden lopen, dat kan ik straks dus niet meer. Die knop waarmee je in je huis de deur opent zit aangesloten op het systeem waar ik dus niet in kan komen. Is bovendien razend ingewikkeld en vermoedelijk mag je er niet aankomen omdat het van de eigenaren is.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door marnix »

Moneyman schreef:
maccie schreef:Een noodbel aanleggen begin ik niet aan, het lijkt me technisch ook ingewikkeld in de flat, de bedrading zit verborgen.
Daarom adviseerde ik ook een draadloze deurbel.
Het is een flat, zie je het voor je? bij het bellenblok beneden zelf een belknop plakken? Ik vermoed trouwens ook dat ie niet zal werken, afstand is veel te groot tussen knop en 'ring/klingelding".

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

marnix schreef:
Moneyman schreef:
maccie schreef:Een noodbel aanleggen begin ik niet aan, het lijkt me technisch ook ingewikkeld in de flat, de bedrading zit verborgen.
Daarom adviseerde ik ook een draadloze deurbel.
Het is een flat, zie je het voor je? bij het bellenblok beneden zelf een belknop plakken? Ik vermoed trouwens ook dat ie niet zal werken, afstand is veel te groot tussen knop en 'ring/klingelding".
Ik zie dat inderdaad voor me, om de simpele reden dat ik beroepsmatig nogal wat bellenborden zie en deze oplossing regelmatig tegenkomt.

Probeer eens concreet mee te zoeken naar oplossingen in plaats van direct naar onmogelijkheden te zoeken. Als een tip voor TS niet blijkt te werken, ziet zij dat vanzelf.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Leo the Emperor (LtE) schreef: “Als huurder heb je niks met VvE te maken. Je kunt de verhuurder in gebreke stellen en ze een termijn geven om het goed op te lossen. Als huurder heb je niks met VvE te maken. Je kunt de verhuurder in gebreke stellen en ze een termijn geven om het goed op te lossen”. U van het kastje naar de muur laten sturen door de woningbouwvereniging, aan wie u toch ook uw huur betaald, is beslist niet toegestaan.

Tot zo ver is het advies van LtE volledig en juist. Met de stelling. “Als pressie kun je daarna een deel van de huur achterhouden, als het niet wordt opgelost” moet u voorzichtig zijn. Als u huur inhoudt bouwt u een huurachterstand op en kunt u als wanbetaler aangemerkt worden. Een woningbouwvereniging zal dit argument dan uiteindelijk tegen u gebruiken. Houdt dus geen huur in, juist om nog meer problemen te voorkomen. U heeft het al gemerkt, als u dat doet dan weet de woningbouwvereniging u wel snel te vinden.

Hoe nu te handelen? Stel, zoals LtE terecht adviseert, uw woningbouwvereniging / verhuurder schriftelijk in gebreke. Doe dit door het indienen van een officiële klacht (grote vette letters boven aan de brief). Niet de onderhoudsmedewerkers van de woningbouwvereniging behandelen dan uw brief maar een door de woningbouwvereniging verplicht aangestelde klachtencommissie. Geef in die klachtbrief aan dat u als huurder niets met de VvE te maken heeft. U huurt van de woningbouwvereniging, niet van de VvE. Geef de woningbouwvereniging in die brief een redelijke termijn bijvoorbeeld 14 dagen na dagtekening van uw brief (ze hebben er inmiddels tijd genoeg voor gehad) het probleem nu definitief op te lossen. Geef ook aan dat als het probleem binnen de door u redelijk gestelde termijn niet is opgelost u zich daarna direct tot de Huurcommissie zult wenden.

Doe dit opnieuw als het probleem door uw woningbouwvereniging dan nog niet is opgelost. Uw klachtbrief aan de woningbouwvereniging waarop dan niet is gereageerd zegt voor een Huurcommissie veel meer als een los ingediende klacht. Als deze procedure niet is gevolgd dan zal ook de Huurcommissie niets voor u doen, zoals u reeds heeft ervaren. De juist procedure volgen is dus belangrijk. Reageert een Huurcommissie dan nog niet dan kunt u zich wellicht nog tot de Gemeente van uw woonplaats wenden (Bouw en Woningtoezicht) of een zaak bij de kantonrechter aanspannen.

Negen van de tien Woningbouwverenigingen nemen, als ze daarmee geconfronteerd worden, meteen actie. Als uw klacht terecht is en het komt voor bij de Huurcommissie dan haalt de woningbouwvereniging bakzeil, kan uw huur tijdelijk verlaagd worden door de Huurcommissie en wordt de woningbouwvereniging, op straffe van verlenging van die lagere huur, gesommeerd het ontstane probleem voor u op te lossen. Woningbouwverenigingen weten dit zeer goed.

Recent een zelfde soort geval aan de hand gehad met de huurwoning van mijn zoon. Een versleten cv-installatie werd maar niet vervangen, ondanks een toezegging. Uiteindelijk bovenstaande procedure gevolgd. Maandag ging de brief de deur uit (en per email, was nog sneller). De vrijdag daarop is de volledige cv-installatie vervangen en zijn er twee nieuwe radiatoren in de woning geplaatst. Door die dreiging van de Huurcommissie kon het dus ineens wel snel. Woningbouwverenigingen weten dus echt wel hoe het hoort, traineren daar zijn ze ook heel erg goed is. Maar als huurder, zonder enige huurachterstand, hoeft u daar absoluut geen genoegen mee te nemen. Tegenover de niet geringe huursom die u iedere maand moet betalen dient ook een niet geringe service door de ontvanger van die huur tegenover te staan.

Ik wens u veel succes met het volgen van deze procedure.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het venijn zit hem natuurlijk in het feit dat het woningbouwverenigingen is toegestaan door de overheid om hun flats te verkopen, waardoor dit soort situaties kunnen ontstaan. Zo zijn ook sommige seniorenwoningen om zeep geholpen, door de flats te verkopen aan niet-senioren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat moge weliswaar zo zijn, beste Cornelis. Het maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Maar, strooi geen onnodig zand in de machine. Voor TS maakt het door u genoemde feit niets uit. TS betaald zijn huur aan de Woningbouwvereniging en dit is v.w.b. het onderhoud van die gehuurde woning de enige partij die hij daarop kan en moet aanspreken. Niemand anders.

Voor ons als goedwillende amateurs lijkt het misschien ingewikkeld. Bij de woningbouwvereniging heb je echter met professionals te maken op het gebied van woninghuur en woningkoop. Zij weten echt wel hoe het zit. Maar ook zij proberen, door zand in de machine te strooien van de huurder die niet zo goed op de hoogte is van de rechten als huurder, op een slinkse manier aan hun onderhoudsplicht te ontkomen.

stofzuigertje

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Indien de Moneyman draadloze bel wel zou werken, maak je kosten en is de noodzaak op herstel kleiner dus zou ik daarom indien het zou werken toch niet doen.

Verder is huur verlaging wel mogelijk omdat ze niet bieden wat normaal hoorde te werken en binnen redelijke termijn hersteld had moeten zijn.

En de buren, de computer heb je al, even printen en elke brievenbus nu je nog kunt lopen een oproepje.....
Heeft U ook problemen met de bel, kunnen we samen huur verlaging aanvragen....
De eigenaren zitten er ook mee, de VVE is vaak uitbesteed aan vriendje van de Eigen Haard, en die doen vaak voor deze veel werk.

Zodra je een meerderheid hebt als Kopers kun je de VVE goedkoper maken, zelf trap dweilen als nodig en klein onderhoud.....
Maar als niet jij maar vele klagen, dan kost het teveel en zal Eigen Haard de service geven om huurverlaging te voorkomen.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lijkt me een moeilijke. Verhuurder zal niet zomaar buiten de door hen verhuurde appartementen aan het pand mogen sleutelen. Daar moet de VVE namelijk toestemming voor geven. Verhuurder is dus in principe gewoon afhankelijk van een andere partij. De enige andere oplossing is zelf een lid van de VVE op te zoeken en te vragen of hij er met mede-VVE-leden in mee kan denken.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Lijkt me een moeilijke. Verhuurder zal niet zomaar buiten de door hen verhuurde appartementen aan het pand mogen sleutelen.
Waarom niet? Bij forse waterlekkage gaan we ook niet wachten tot de VVE een keer om tafel gaat zitten

stofzuigertje

Re: Deurbel flat kapot, woningbouwvereniging repareert niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De beheerder mag alles doen zonder overleg tenzij er nog tijd is zoals bij een oud dak....wat nog niet lek is of lek gerepareerd maar rest moet binnenkort....

De Beheerder van de VVE die het regelde en die werkt ook voor de woning bouw als er gevraagd word.
Verder is deze woningbouw groot eigenaar en vermoedelijk meer dan 50% dus geen probleem.

Gesloten