DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Daan700
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2020 22:37

DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Daan700 »

De laatste tijd gaat het niet zo goed met de DHL bezorgservice. Het gebeurt steeds vaker dat een pakketje gewoon voor de deur neergezet wordt en dat de bezorger alweer (bijna) in de bus zit voordat ik de kans heb gehad de deur open te maken. Ik vind dit op zich al geen goede zaak. Stel er is een keer niemand thuis en een pakketje blijft daar gewoon staan.
Maar wat ik deze week meemaakte sloeg echt alles:
Ik verwachtte een pakketje waarvoor ik zou moeten tekenen. Dit stond ook in de mail die ik van DHL zelf kreeg met de track- en tracecode. Echter, werd het pakketje gewoon weer voor mijn garagedeur gezet en heeft de bezorger heeft zelf getekend voor de bezorging, kon ik achteraf zien op de DHL-site. Ik vind dit echt absoluut schandalig. Pakketten gewoon voor de deur zetten is al slecht, maar mijn handtekening vervalsen is gewoonweg fraude en strafbaar.
Ik heb DHL gebeld, en de klantenservice-medewerker zegt het door te hebben gegeven aan de depotmanager en dat ze de bezorger erop gaan aanspreken, maar ik vind dit eerlijk gezegd wat matig.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen?

Morgan le Fay
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Klagen doe je bij de verzender, niet bij de vervoerder. Bvd.


Daan700
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2020 22:37

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Daan700 »

Morgan le Fay schreef:
09 jun 2023 17:15
Klagen doe je bij de verzender, niet bij de vervoerder. Bvd.
Het is toch niet de fout van de verzender dat er bij DHL dit soort fouten worden gemaakt?

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daan700 schreef:
09 jun 2023 17:21
Het is toch niet de fout van de verzender dat er bij DHL dit soort fouten worden gemaakt?
Nee, maar de verzender is jegens jou verantwoordelijk. En DHL jegens jouw verzender.

Maar klagen bij DHL kan natuurlijk altijd, ook als ontvanger. Het heeft alleen geen nut :wink:

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daan700 schreef:
09 jun 2023 17:14
Ik verwachtte een pakketje waarvoor ik zou moeten tekenen. Dit stond ook in de mail die ik van DHL zelf kreeg met de track- en tracecode. Echter, werd het pakketje gewoon weer voor mijn garagedeur gezet en heeft de bezorger heeft zelf getekend voor de bezorging, kon ik achteraf zien op de DHL-site. Ik vind dit echt absoluut schandalig. Pakketten gewoon voor de deur zetten is al slecht, maar mijn handtekening vervalsen is gewoonweg fraude en strafbaar.
Fraude zie ik niet, wel valsheid in geschrifte.
https://www.ske-advocaten.nl/verdacht-v ... e-bel-ons/

Je kan ook stellen dat die ondertekening jouw persoonsgegeven is en een beroep doen op je AVG rechten.
https://blog.iusmentis.com/2023/06/06/g ... ie-is-die/

Je kan afvragen hoeveel moeite je wilt doen, aangezien je het pakket hebt gehad.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zowel civiele recht als strafrecht zijn hier overtredingen gepleegd.

De afzender is verantwoordelijk voor het versturen van uw pakketje. U kunt bij hun een klacht indienen. Hun kunnen uw klacht doorsturen naar DHL of bij veel klachten op zoek gaan naar een andere vervoerder.

U kunt aangifte doen bij politie vanwege valsheid in geschrifte. Politie kan besluiten om voor het zetten van een vals handtekening een onderzoek te starten, al is de kans klein dat hiervoor tijd is.

Vader Jacob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

Ik denk niet dat de handtekening is vervalst want dan zou de bezorger de handtekening moeten kennen, en dan dus vervalsen.
Hij heeft waarschijnlijk gewoon een krabbel gezet waarbij de ontvanger gewoon kan aantonen dat dat zijn handtekening helemaal niet is.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door 16again »

Vader Jacob schreef:
10 jun 2023 09:36
Ik denk niet dat de handtekening is vervalst want dan zou de bezorger de handtekening moeten kennen, en dan dus vervalsen.
Hij heeft waarschijnlijk gewoon een krabbel gezet..
En dat maakt het een hele slechte vervalsing, hij lijkt niet eens

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor iemand anders tekenen is niet per definitie vervalsen. Vervalsen heeft een doel en gaat vaak samen met misleiding. Een pakje bij de deur neerleggen is geen misleiding. Zelf tekenen uit de naam van de klant met het doel het pakje niet af te leveren is dan weer wel fout. Maar dat is hier niet aan de orde. Strafrechtelijk is hier niets gebeurd.

Gezien de harde klachten die hier in een aantal topics gedaan worden is het wellicht slim voor de grote postjongens om eens exact volgens de regels te gaan werken. Dus bij de deur wachten tot er eindelijk opengedaan word. Hopen dat de besteller thuis is, want een huisgenoot is iemand anders. Per afzender bekijken wat de afgesproken regels zijn (zoals niet bij de buren of wel op een depot). En dat de persoonlijk gemaakte afspraken vervallen. Dus niet meer in de tuin, onder een deurmat of wat dan ook.
De productiviteit gaat flink omlaag en de bezorgtijden gaan enorm oplopen. Benieuwd of dezelfde klagers dan stil zijn. Of gaan ze dan klagen dat het allemaal te lang duurt en te duur word? Dan is voor de deur zetten omdat het wat langer duurt voordat er open gedaan word toch ineens niet zo erg meer. En die paar keer (want ja, procentueel te verwaarlozen) dat een pakje voor een dichte deur staat, er niemand thuis is en het pakje verdwijnt, weegt qua kosten niet op tegen het alternatief. Maar ja, in regeltjesland wil "men" graag iedereen aan de regeltjes laten houden. Of het nu werkt of niet, het zal moeten.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 jun 2023 10:08
Voor iemand anders tekenen is niet per definitie vervalsen. Vervalsen heeft een doel en gaat vaak samen met misleiding. Een pakje bij de deur neerleggen is geen misleiding. Zelf tekenen uit de naam van de klant met het doel het pakje niet af te leveren is dan weer wel fout. Maar dat is hier niet aan de orde. Strafrechtelijk is hier niets gebeurd.
Onjuist. Andermans handtekening zonder toestemming namaken is uiteraard wel degelijk vervalsen én strafbaar. Zelf tekenen met het doel het pakje wél af te leveren is natuurlijk ook gewoon fout.

Het moet niet gekker worden... :roll:

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 jun 2023 12:35
NeoDutchio schreef:
10 jun 2023 10:08
Voor iemand anders tekenen is niet per definitie vervalsen. Vervalsen heeft een doel en gaat vaak samen met misleiding. Een pakje bij de deur neerleggen is geen misleiding. Zelf tekenen uit de naam van de klant met het doel het pakje niet af te leveren is dan weer wel fout. Maar dat is hier niet aan de orde. Strafrechtelijk is hier niets gebeurd.
Onjuist. Andermans handtekening zonder toestemming namaken is uiteraard wel degelijk vervalsen én strafbaar. Zelf tekenen met het doel het pakje wél af te leveren is natuurlijk ook gewoon fout.

Het moet niet gekker worden... :roll:
Ach ja, reageren om het reageren. Het verhaal één kant op duwen, want de eigen mening staat natuurlijk boven alles. Nergens staat dat er een handtekening is nagemaakt. Er is getekend door de bezorger, er is geen handtekening nagemaakt.
En zelf tekenen met het doel wel af te leveren is geen strafbaar iets.
Stop gewoon met dergelijke nutteloze reacties, voegt niets toe.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is sprake van valsheid in geschrifte want:
1. er is sprake van een geschrift;
2. het geschrift dient als bewijs van enig feit;
3. het geschrift is vervalst of valselijk opgemaakt; en
4. de postbode heeft het oogmerk het geschrift als echt en onvervalst te gebruiken.
SKE Advocaten schreef: Vervalsen betekent juridisch gezien simpel gezegd het wijzigen van de inhoud van een document. Dit kan zijn door iets te wijzigen, toe te voegen of te verwijderen. Maar ook ‘niets doen’, kan valsheid in geschrifte opleveren.
Alleen de geadresseerde of diens huisgenoot mogen tekenen.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 jun 2023 12:49
Ach ja, reageren om het reageren. Het verhaal één kant op duwen, want de eigen mening staat natuurlijk boven alles. Nergens staat dat er een handtekening is nagemaakt. Er is getekend door de bezorger, er is geen handtekening nagemaakt.
En zelf tekenen met het doel wel af te leveren is geen strafbaar iets.
Stop gewoon met dergelijke nutteloze reacties, voegt niets toe.
Zucht :roll: Je schrijft werkelijk onzinnige dingen op.

Als een bezorger tekent in het veld “ handtekening voor ontvangst” waar de ontvanger dient te tekenen, is dat valsheid in geschrifte en dus strafbaar.

Is dat nu echt zo moeilijk?

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
10 jun 2023 12:49
Nergens staat dat er een handtekening is nagemaakt.
Daan700 schreef:
09 jun 2023 17:14
mijn handtekening vervalsen
Dit schrijft TS dus niet.
NeoDutchio schreef:
10 jun 2023 12:49
En zelf tekenen met het doel wel af te leveren is geen strafbaar iets.
Zeker wel.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door BL2 »

Het hele tekenen voor ontvangst is sinds Corona een farce. Bijna dagelijk worden hier pakjes bezorgd waarvoor getekend moet worden. We hoeven echt nooit te tekenen, bij Post.nl niet, bij DHL niet, en al die andere duistere bezorgers ook niet.
Toevallig afgelopen een onbekend anoniem bedrijf aan de deur met afgeladen personenen auto, we moesten echt zelf tekenen. UNIEK !

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat laatste is nieuwswaardig.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vader Jacob schreef:
10 jun 2023 09:36
Ik denk niet dat de handtekening is vervalst want dan zou de bezorger de handtekening moeten kennen, en dan dus vervalsen.
Je miskent (net als NeoDutchio) het verschil tussen namaken en vervalsen. Het eerst is niet aan de orde, het tweede wel.

Vader Jacob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

Moneyman.
Waar wordt in de wet dat onderscheid gemaakt?

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: DHL legt aangetekend pakketje voor de deur en vervalst handtekening

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Staat er op de pak/leverbon boven het vakje handtekening voor ontvangst, de naam van de ontvanger die het pakje heeft besteld? Zo ja, dan klopt het dat de bezorger hier geen handtekening mocht zetten. Zo nee, dan heeft hij geen strafbaar feit gemaakt, enkel getekend voor afleveren en dus voor ontvangst van de bewoner die niet thuis gaf.
Valsheid in geschrifte hoeft het dus niet te zijn, hooguit een handeling die door DHL of PostNL niet is toegestaan.


Pakketbezorger mag niet zelf tekenen'

In een reactie laat PostNL weten dat het niet de bedoeling is dat door bezorgers wordt getekend voor pakketten. Dit gebeurt toch. Het is niet bekend wat PostNL doet met de klachten over chauffeurs die zelf tekenen en daarmee de regels van PostNL overschrijden. "Zowel de verzender als de ontvanger kunnen een klacht over de uitvoering van de dienstverlening indienen. Indien echter blijkt dat er sprake is van beschadiging of vermissing dan verzoeken wij de ontvanger contact op te nemen aangezien de verzender de vervoersafspraak heeft gemaakt met PostNL."

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... -ontvangst

Plaats reactie