LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen Account Bol.com

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Possumpie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2016 05:55

Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Possumpie »

Om je account op te zeggen bij Bol. com is de duur ervan 30 dagen ( of langer). Je account wordt wel gelijk gedeactiveerd maar Bol zegt dat het 30 dagen duurt om je gegevens te wissen. Natuurlijk willen ze dat jij je binnen 30 dagen bedenkt zodat jij je weer aanmeldt. Ik vraag me af of dit allemaal mag. Als ik mijn account per direct wil opheffen zou dit toch gelijk mogelijk moeten zijn, als ik een account aanmaak is deze toch ook gelijk beschikbaar en hebben zij mijn gegevens toch ook gelijk waarom duurt het dan zo lang om mijn gegevens te wissen? Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die problemen ondervinden bij het opzeggen van je account bij Bol.com

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is concreet je probleem? Ik kan bij een platform als Bol heel wat redenen bedenken waarom er een bepaalde periode voor genomen wordt. Zij zijn er tenminste gewoon transparant in. Ze hadden ook gewoon je account-inlog ongeldig kunnen maken en jou in de waan kunnen laten dat je gegevens ook direct verwijderd zouden zijn.

Je hebt onder de huidige AVG het recht om vergeten te worden. Maar dat wil niet zeggen dat je het recht hebt om ACUUT vergeten te worden...

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Een organisatie is verplicht binnen 1 maand per brief of e-mail te reageren op uw verzoek om uw persoonsgegevens te wissen.

Bol volgt dus de AVG regeltjes.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

En let op: die maand is de termijn om te reageren, dat wil dus niet ook automatisch zeggen dat je gegevens op dat moment ook al verwijderd zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door kweenie »

Als iemand bijvoorbeeld een bestelling wil retourneren (of een betaling storneert), dan lijkt het mij ook wat onhandig als er helemaal geen gegevens meer van diegene beschikbaar zijn. Ik kan mij voorstellen dat dit ook een van de redenen is om de gegevens nog enige tijd te willen bewaren.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Touche. Sterker nog....

Ze moeten binnen een maand reageren, en als ze besluiten de gegevens te verwijderen moeten ze dat zo snel mogelijk doen. Een maand afkoeltermijn is in dat geval niet toegestaan.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

That said, kan TS altijd een "formeel" verzoek sturen zijn account te verwijderen... En ik kan me niet voorstellen dat bol hier dan niet aan tegemoet komt.

Ik vermoed dus dat TS met de OP verwijst naar de mogelijkheid binnen de accountomgeving met een klik het account te verwijderen. Ook bij bv FB kan je niet direct je account verwijderen, maar houden ze 'm nog 30 dagen sluimerend actief. Over de rechtmatigheid hiervan durf ik weinig te zeggen maar bij een direct verzoek beroepend op de AVG verwacht ik wel resultaat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dat er sprake is van 'een afkoeltermijn' staat niet vast. Die suggestie komt van TS en wordt door StevieNL81 van een term voorzien.
De informatie die Bol.com de klant geeft over de tijd die het vergt persoonsgegevens te verwijderen, kan nog steeds vallen binnen 'zo snel mogelijk'.
Daarnaast: om te bepalen of Bol.com zich aan de regels houdt, gaat het erom wat ze daadwerkelijk doen. Niet wat ze mogelijk zouden kunnen doen op basis van de eigen mededelingen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zou pas na 2 jaren opzeggen als de garantie van alle producten daar is verlopen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Garantie is natuurlijk niet aan een account maar aan een toestel, apparaat met rekening gekoppeld.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik zou nou weer een leuke discussie kunnen beginnen over de term "zo snel mogelijk", waarbij we het gaan hebben over dat het technisch mogelijk is met 1 druk op de knop een account te verwijderen, en dat de accounteigenaar die knop zelf moet kunnen hebben.... En dus 30 dagen is mogelijk niet "zo snel mogelijk"... Maar het is voor mij beter om het echte antwoord op de vraag van TS "of dit mag" aan de experts over te laten :P (hiermee doe ik dus afstand van mijn eerdere stelling.. Welke was gebaseerd op mijn consumentenmening).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

StevieNL81 schreef:
30 okt 2019 15:59
Ik vermoed dus dat TS met de OP verwijst naar de mogelijkheid binnen de accountomgeving met een klik het account te verwijderen.
Dat zou best kunnen, maar juist binnen die accountomgeving wordt nergens aangegeven dat het 30 dagen duurt 'om de gegevens te wissen'.

Arizonakid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Theotrucker schreef:
30 okt 2019 16:59
Garantie is natuurlijk niet aan een account maar aan een toestel, apparaat met rekening gekoppeld.
Kommer leeft in een fantasiewereld.......

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door renewouters »

Maar wat is nu eigenlijk het probleem?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door crazyme »

renewouters schreef:
30 okt 2019 20:41
Maar wat is nu eigenlijk het probleem?
Ts zal wel 18+ speelgoed hebben besteld :D

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maakt u daar toch een screenprint van?

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Hypo63 schreef:
31 okt 2019 08:42
Ik heb mijn account bij Bol.com aangehouden maar doe niets meer bij bol.com. Het woord klantenservice hebben zij in ieder geval niet uitgevonden. Als ik mijn account ophef ben ik ook mijn bestelhistorie kwijt. Deze wil ik nog wel laten bestaan voor het geval er problemen ontstaan.
Ik heb Bol.com wel nadrukkelijk aangegeven dat ik geen mails meer wil ontvangen van Bol.com en dit anders bij ACM meldt als spam. Nu ze weten dat ik geen mails meer wens te ontvangen mogen ze ook niets meer sturen.
Voor eventuele garantie aanspraken kun je simpelweg de facturen downloaden, daar hoef je echt geen account voor aan te houden. In je account kun je ook aan- en uitvinken of je wel of niet nieuwsbrieven, acties e.d. wilt ontvangen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hypo63 schreef:
31 okt 2019 08:42
Ik heb mijn account bij Bol.com aangehouden maar doe niets meer bij bol.com. Het woord klantenservice hebben zij in ieder geval niet uitgevonden. Als ik mijn account ophef ben ik ook mijn bestelhistorie kwijt. Deze wil ik nog wel laten bestaan voor het geval er problemen ontstaan.
Ik heb Bol.com wel nadrukkelijk aangegeven dat ik geen mails meer wil ontvangen van Bol.com en dit anders bij ACM meldt als spam. Nu ze weten dat ik geen mails meer wens te ontvangen mogen ze ook niets meer sturen.
Dit kunt u gewoon zelf instellen in uw profiel, de ACM zal niets met uw klacht doen als bol.com kan aantonen dat het vinkje gewoon actief is in uw profiel. Daarbij voldoet bol.com aan de regelgeving door een link in hun e-mail te vermelden waarmee u zich simpel kunt afmelden. Laat u dit allemaal na dan zal de ACM echt bol.com niet gaan aanspraken omdat u een e-mail heeft gestuurd dat u niets meer wilt ontvangen.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
30 okt 2019 15:02
En let op: die maand is de termijn om te reageren, dat wil dus niet ook automatisch zeggen dat je gegevens op dat moment ook al verwijderd zijn.

Dat klopt helemaal. 8) Ik heb recent bij BEN een verwijderingsverzoek van mijn persoonsgegevens ingediend, exact na 4 weken kreeg ik een ontvangstbevestiging van dat verzoek met de mededeling dat mijn verzoek binnen 4 weken zal worden verwerkt.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Opzeggen Account Bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Possumpie schreef:
30 okt 2019 14:23
Om je account op te zeggen bij Bol. com is de duur ervan 30 dagen ( of langer). Je account wordt wel gelijk gedeactiveerd maar Bol zegt dat het 30 dagen duurt om je gegevens te wissen. Natuurlijk willen ze dat jij je binnen 30 dagen bedenkt zodat jij je weer aanmeldt. Ik vraag me af of dit allemaal mag. Als ik mijn account per direct wil opheffen zou dit toch gelijk mogelijk moeten zijn, als ik een account aanmaak is deze toch ook gelijk beschikbaar en hebben zij mijn gegevens toch ook gelijk waarom duurt het dan zo lang om mijn gegevens te wissen? Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die problemen ondervinden bij het opzeggen van je account bij Bol.com

Als je zeker weet dat je je niet gaat bedenken, wat maakt het dan nog uit als het even een maandje langer duurt om je persoonsgegevens te wissen? Ook bij MS, Google enz. is het niet binnen 1 minuut geregeld. Ik ondervind geen problemen hiermee bij Bol.com, want is peins er niet over daar mijn account op te heffen.

Gesloten