LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik heb een hele tijd geleden dit topic gestart en wil graag de uitkomst laten weten. Velen hadden dit topic gevolgd maar werdt door tros radar verwijderd jammer genoeg. In een kort verhaal samen gevat 1 jaar faillisement en nu wsnp. Weer wat rust maar nog veel te vertellen. Als iemand belangstelling heeft mag hij of zij reageren.

Met vriendelijke groet Ronald.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door joopataa »

Het is ook mij overkomen. Ik heb gelukkig geen problemen gehad maar anders had ik nergens meer terecht gekend dan bij de fabrikant.
Dus laat maar horen.

Joopat :D

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is nog steeds moeilijk maar goed je moet toch verder. De curator die ik in het begin had is door de huidige bewindvoerder op het matje geroepen. Na een jaar lang geen post ontvangen te hebben is dit nu allemaal in orde gekomen. Heb nu bewindvoering bij de stadsbank en omdat ik privé geen schulden had, mag ik alles allemaal zelf doen en hoef dus ook geen weekgeld te ontvangen. Maar mijn gezondheid heeft er wel onder geleden ik ben depressief en heb ook een alcoholprobleem opgebouwd, hier ga ik nu voor onder behandeling want anders kom ik niet verder. In deze tijd ben ik ook vele "vrienden" kwijt geraakt en sta er alleen voor. Toch wil ik me weer positief opstellen en weer opnieuw beginnen.
Mijn motto is dus schaam je nergens voor zoals ik dat wel gedaan heb niet op het forum, maar wel voor de buitenwereld.
Laatst gewijzigd door ronald g op 24 feb 2006 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Beste Ronald G

Whooooow.
Dit is heftig.
Maar ik kan mezelf hier helemaal in vinden.
Ik ben niet falliet gegaan.
Maar heb mijn bedrijf gestaakt.
Ook de depressie en overmatig alcohol gebruik komen mij bekend voor.
blijf knokken .

Tim

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Daarom ga ik ook naar de dokter .Er is altijd wel weer een opening maar ik zie het niet. Ik zorg wel goed voor het huishouden dat wel en voor mezelf maar waarom tja omdat het zo hoort al met al gelukkig nee.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het is prettig als je de frustraties van je af kan schrijven, want dit probleem ken ik dus ook. Gelukkig heb ik mij nooit tot de drank gewend, want daar kan je niets mee oplossen. Wel is het frustrerend dat je altijd dag en nacht, en dit letterlijk, hebt gewerkt om na het beëindigen van het bedrijf er achter te komen dat anderen totaal geen medelijden met je hebben. Wat er is gebeurt heb ik al in een eerdere reactie mede gedeeld en geef dit nu nog even weer. Mijn bedrijf is in de laatste periode van haar bestaan tot 3X toe binnen 2 maanden het doelwit geweest van criminelen. Ik kwam precies 3 maanden tekort voor mijn aow. Bovendien had ik een schoondochter die er ook nog een puinhoop van gemaakt had door schulden te maken waar wij niets van wisten. Mijn zoon mede eigenaar van de zaak wist dat ook niet en na de scheiding kreeg ik ook die ellende nog over mij heen. Kortom door dit en de inbraken waren er tekorten ontstaan voor de zaak en geen bank waar je dan nog terecht kan ondanks het feit dat ik net een grote order van een groot bedrijf met vestigingen door het gehele land binnen had en daarmee de boel kon recht zetten. Vergeet het maar, de huur liep 3 maanden achter, van de winkel want privé had ik geen cent schuld, de belasting kwam nog even langs en daarmee was het gewoon over. Ik kon de zaak goed verkopen en daarmee alsnog de achterstanden weg werken, maar dat mocht niet, want eerst betalen en dan praten. Ze vragen gewoon het onmogelijke van iemand. Het eind van het verhaal is dat mijn pensioen is uitbetaald, mijn oude dag verzekering is uitbetaald en er beslag gelegd was zodat ik alles tot op de laatste cent heb moeten inleveren en er ook nog geen dubbeltje van heb kunnen besteden, hoewel ik wel altijd netjes gedurende 45 jaar er de premies voor heb betaald. Nu nog 1 jaar de WSNP en ik ben van alles af. Zelfs mijn wagen een Citroën uit 1992 heb ik moeten inleveren zodat ik nergens meer naar toe kan en dus letterlijk achter de geraniums moet zitten en hobby sites op internet is het enige wat ik nog kan doen. Als dank voor de bewezen diensten ben ik nog beloond met een vette aanslag inkomsten belasting voor geld wat ik weer heb ingeleverd. Hier ben ik nog niet vanaf want dat is pas een jaar in onderzoek en dat gaat niet zo snel. Wat ik wel heb geleerd, hoe asocialer je bent, hoe beter je af bent, want ik zie soms dingen waarvan ik denk, hoe is dit mogelijk. En dan zeggen dat het zelfstandig ondernemerschap moet worden bevordert. Als ondernemer wordt je niet beloond, maar keihard gestraft.
En dat wilde ik toch nog net even kwijt. Sterkte voor allen die hetzelfde is overkomen.

Vr. Gr. Hans.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door Jonjo »

@ Ronald, Joop, Tim en Hans. Ik leef met jullie mee. Ben zelf al 41 jaar zelfstandig. In een ontmoedigende sector zal ik maar zeggen. Van de overheden hoef je NIETS te verwachten. Ik durf te zeggen dat het een stelletje machtwellustigingen zijn die alleen uitzijn op geldelijk gewin. Het volk dat de tweede kamer bevolkt noemt zich kleine zelfstandigen. Als zij een schop onder hun reet krijgen vangen ze nog acht jaar een riant inkomen uit de ruif, die ondermeer door ECHTE zelfstandigen mede wordt gevuld. En als de wind voor de ECHTE tegenzit kun je nergens terecht en laten ze je barsten, ondanks dat er in de jaren veel is afgedragen aan dat zooitje. Ronald een verstandig besluit dat je hulp inroept. Ik wens jullie vanuit mijn hart sterkte toe en probeer toch er iets positiefs van te maken.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door -margriet- »

wat naar allemaal! :(

Wij staan op het punt een eigen zaak te starten... welke branches/soorten zaken hebben jullie in gewerkt en wat waren jullie valkuilen?

Misschien dat we zó elkaar nog kunnen helpen? :idea:

Sterkte !!

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik heb geen ervaring met een eigen zaak, maar ik wil jullie wel sterkte wensen. Knap dat jullie het zo een beetje van jullie af kunnen schrijven.

Groetjes Belinda

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi Hans ik kan me jou verhaal nog wel herinneren.
Voor wat de branche betreft waarin ik een bedrijf had ging het om radio en televisie reparatie. Wie kent dat nog? ik heb in 2001 het bedrijf overgenomen en een super jaar gehad. Met de invoering van de euro begon de ellende, niet zozeer dat de reparatie prijs te hoog was maar alle oude sokken waren leeg gehaald en besteed aan duurzame apparatuur. 2002 ging wel wat minder maar kon er goed van leven niet overmatig maar het ging. 2003 begon zeg maar de lokale groente boer ook tv's te verkopen voor dump prijzen dus weg omzet. Ik heb nog door gemodderd tot augustus 2004 want je geeft niet op, maar de koek was op. De bank helpt je niet want die zien het wel aankomen en de belasting brrrrrrrrr verder had ik een accountant van lik m'n vestje een gesprek van 15 minuten leverde een declaratie op van 117 euro dus dat doe je dan ook niet meer.
En dan voor Margriet over de valkuilen. Neem een goede accountant die weet waar hij mee bezig is, geen groot kantoor die gaan over lijken. Maak een haalbaarheids onderzoek en als dat tegen valt begin er dan niet aan. De belastingdienst en de kvk hebben uitgebreide informatie hier over. Zorg in ieder geval dat je een financiele buffer hebt, in geval van een èènmanszaak ben je als natuurlijk persoon aansprakelijk. Het verstandigste is om de privè rekening als eerste om te zetten naar een inzake rekening zodat ook bij wisselende inkomsten de automatische afschrijvingen door gaan. Dit is gratis en een zakelijke rekening kost geld bij elke transactie die je doet. Sluit in het begin geen langlopende contracten af zeker niet als het om reclame gaat. Vaak kan ook het starten van een bedrijf gestimuleerd worden vanuit de gemeente daar bij wordt een startkapitaal verstrekt als een renteloze lening en een uitkering op bijstandsniveau. Meer informatie is bij de gemeente wel te vinden.

Ronald.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Margriet, mijn branche was dezelfde als van Ronald en had er ook nog huishoudelijke apparatuur bij. Als het goed loopt dan is er niets aan de hand, maar zit het even tegen, dan laat men je vallen als een baksteen. Zelfs als er voldoende mogelijkheden over blijven om toch nog normaal te functioneren, laat men het geheel afweten. Zo zijn de regels en daar wijken wij niet van af is een veel gehoord argument en daarmee wordt het je gewoon onmogelijk gemaakt.

Vr. Gr. Hans.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi Hans had ik het toch goed. Wat wij deden was erg leuk om te doen. Ik heb het nooit zozeer als werk gezien maar een hobby die proffesioneel werdt. Wat is er mooier dan blije klanten je levert toch een stuk kwaliteit daar ga je voor. Jammer dat het niet meer kan. De 6% regeling voor kappers e.d. had een oplossing kunnen zijn. Ik denk nog steeds terug aan de mensen die ik ook wel geholpen heb met een praatje en hun probleempjes om het zo maar te zeggen. Ik was werkzaam in alle lagen van de bevolking van marmeren vloeren tot enkel beton. Maar bij mij was iedereen gelijk. Dat contact mis ik heel erg.

Ronald.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Inderdaad Ronald bij mij is het precies zo. Dikwijls kom ik nog klanten tegen die het jammer vinden dat ik weg ben en vooral de ouderen. Ook ik mis het contakt met de zaak en de klanten, maar als je bijna 70 bent en het 42 jaar gedaan hebt dan komt er een tijd om te stoppen. Eigenlijk was de bedoeling dat mijn zoon het zou overnemen, maar door de omstandigheden als eerder genoemd was dat onmogelijk helaas.

Vr. Gr. Hans.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door HvdB »

Stel, je strijkijzer van 40 euro gaat kapot buiten de garantie. Mijn gedachte gaat dan echt niet uit naar een reparatie. Een nieuw strijkijzer lijkt mij een goedkopere optie.

Als ik naga dat ik in mijn leven nog maar 2 keer een reparateur nodig heb gehad dan vraag ik mij af of er wel leven in die branch zit.
(Een wekkerradio laten repareren in 1982 en een televisie in 1996.)
Laten we dus aannemen dat iedereen dus 1 keer in de 10 jaar een reparateur nodig heeft.

We leven, jammergenoeg, in een consumptiemaatschappij.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat is toch wel wat vreemd want ik had toen ik begon 60 tot 70 reparatie's per maand. Betaalde dan, wat prijsopgave's aan ging waren het er veel meer. later zwakte dat wel af naar 45 maar toch. Nu is het aantal bedrijven die er in mijn woonplaats zijn gekrompen van 14 naar 2 dus dat komt voor mij erg hard aan want als ik niet zo dom was geweest om te stoppen had ik er toch nog wel een boterham in kunnen verdienen. Maar omdat de accountant mij niet op de regelingen zoals de bbz en zomeer gewezen heeft heb ik toen de knoop maar doorgehakt.

Ronald.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door HvdB »

Mag ik vragen wat rekende jij voor het vervangen van koolborstels van een Nilfisk?
De borstels die ik een keer gekocht heb via de Nilfisk kostten toendertijd 12 gulden. Niet slecht na 20 jaar gebruikt te hebben bij mijn ouders thuis.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Nilfisk, dat komt mij bekend voor, want daar heb ik destijds stage gelopen. Hiermee kan ik gelijk de vraag beantwoorden want het gaat niet alleen om het vervangen van de koolborstels. Om het goed te doen wordt de collector afgedraaid, de motor helemaal schoon gemaakt en de lagers vervangen. Dit gebeurt standaard om weer bedrijfszeker te kunnen werken. Klanten denken dat het duur is omdat de reparateur er een fortuin aan verdient. Vergeet het maar de enige die er wel aan verdient is de belasting dienst. Het is gewoon absurd dat een patat bakker met weinig kosten en een vrij behoorlijke omzet er maar 6% van moet afdragen terwijl een arbeids intensief en met hoge kosten van onderdelen gepaart gaand bedrijf er bijna 20% van moet afdragen. Reparatie is best wel lonend te doen, maar dan moet je het niet hebben van een enkele particulier en is repareren voor andere bedrijven noodzakelijk. Hiermee kan je de kosten door een vrij grote omzet toch nog enigszins spreiden en is reparatie voor een particulier ook nog betaalbaar. Dan heb je nog van die lieden die afhaken nadat de reparatie is uitgevoerd en de werkelijke rekening 3,55 Euro boven de geraamde prijsopgave uit komt. Stress en frustratie!!!!!!!!!!!

Vr. Gr. Hans.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door HvdB »

Om het goed te doen is het inderdaad nodig om deze extra werkzaamheden te doen.
Je moet kijken wat de klant! wil. Goedkoop en snel.

Dus als je met al dat werk 80 euri moet betalen dan kan je beter een gloednieuwe kopen voor voor 200 euri...ja toch?
Bij reparateurs heb je een garantie tot de deur en bij een nieuwe heb je minimaal 1 jaar garantie.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

@Hvdb. Ik repareerde mede daarom geen klein huishoudelijk omdat het vaak niet lonend is. Maar garantie tot aan de deur dat zie je toch niet goed. Ik volgde de voorwaarden van de uneto en gaf nog 1 maand extra.
Ronald.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi allemaal het begint weer overnieuw. Ik kreeg vandaag een aangifte biljet binnen van de dienst ondernemingen. Inkomsten 2005, vreemd nu blijkt de toenmalige curator helemaal niet te hebben doorgegeven dat ik failliet was gegaan in 2004 dus ook in 2005 is er een aangifte verstuurd over 2004 die ik nooit gezien heb maar daar zijn natuurlijk ook wel boetes over geheven. Hier zakt je toch de broek van af.
Vandaag bij de dokter geweest en ben nu officieel depressief maar dit gaan we oplossen, maar dan moet je niet dit soort toestanden erbij krijgen. :( :evil:

Gesloten